Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• SHIPPING: IMO 2020

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Stig R, Myrseth, Dovre-porteføljen i Finansavisen denne uge: Perioden shippingindustrien både gruet og gledet seg til i over tre år, har nå startet. Det spådde kaoset ser også ut til å materialisere seg. Fra slutten av 2016 har IMO 2020 vært ett av de mest omtalte temaene i kapitalmarkedet med spådommer om alt fra liten effekt til hundre dollar oljepris som konsekvens. Nå er vi her, og shippingselskapene rapporterer foreløpig om kaotiske tilstander. Spørsmålet er om vi ser toppen allerede i disse dager, eller om dette bare er begynnelsen på konsekvensene av IMO 2020. Jeg heller mot det sistnevnte. Et frustrerende veddemål Over de siste tre årene har IMO 2020 vært et populært veddemål for tradingselskaper og hedgefond. Kjøp av kompatibel marin dieselolje og salg av høysvovelholdig tungolje med levering etter 2019 skulle lede til enkel profitt. Imidlertid så det gjennom store deler av fjoråret ut som veddemålet ville ende opp på minuskontoen til mange. Det er flere grunner til dette. For det første førte oljeprisfallet i slutten av 2018 til en reduksjon i prisen av oljeprodukter med høy kvalitet relativt til billigere varianter. For det andre ser det ut som de fleste shippingselskaper ventet til siste sekund med å gjennomføre skiftet. For det tredje begynte raffineriindustrien å forberede seg før shippingselskapene gjennom økt produksjon av kompatibelt drivstoff og redusert produksjon av høysvovelholdig tungolje. Dette medførte et kortsiktig underskudd i sistnevnte. Kaoset er i gang Siden oktober har imidlertid prisdifferansen økt voldsomt ettersom shippingselskapene gradvis har økt inntaket av lavsvovelholdig bunkers. Det rapporteres nå om mangel på egnet drivstoff i flere nøkkelhavner og lang ventetid for fylling. Tester gjort i desember viser også at mer enn halvparten av kompatible drivstoffblandinger inneholder sedimentmengder som får skipsmotorer til å stoppe opp. Det ryktes nå at nettopp dette har skjedd i flere stortankskip de siste dagene. Jeg tror derfor shippingselskapene i større grad vil holde seg til ren marin dieselolje fremover noe som vil medføre enda høyere dieseletterspørsel. Raffineriutfordringer Gjennom fjerde kvartal opererte europeiske og asiatiske raffinerier tidvis med negativ margin uten å redusere råoljeinntaket nevneverdig. Strategien har antagelig vært å bygge lagre av lavsvovelholdige oljeprodukter med forventning om gradvis stigende priser gjennom første halvår. Gitt underskuddet av velegnede råoljekvaliteter for dieselproduksjon i dagens marked tror jeg raffineriene vil få rett i høyere priser på produktsiden. Ettersom lagrene av velegnet drivstoff bygges ned og lagrene av høysvovelholdig tungolje øker, heller jeg også mot potensiale for enda større prisdifferanse mellom disse utover våren. Tank er vinneren Moderne tankskip har blitt til bankterminaler de siste månedene. På den ene siden er dieselproduksjon råoljeintensivt for raffineriene, noe som medfører økende etterspørsel. På den andre siden gjør høyere drivstoffregning at seilashastigheten faller og effektivt tilbud blir redusert. Stortankskip med scrubber kan i disse dager realisere rundt 15.000 dollar høyere dagrate ved bruk av høysvovelholdig drivstoff og får dermed i både pose og sekk. Når etterspørselen etter tungolje fra shipping faller med rundt 70 prosent, må overskuddet finne nye markeder. Jeg ser ikke bort ifra at deler av volumene etter hvert vil bli eksportert fra enkle raffinerier i Europa til komplekse raffinerier i USA for videreforedling noe som kan øke tanketterspørselen ytterligere. Med IMO 2020 i full sving, høy politisk usikkerhet i den arabiske gulf og lite nybyggkontrahering ser solen fortsatt ut til å skinne på stortankrederiene. Min favoritt er Okeanis Eco Tankers som ligger an til å bli en utbyttemaskin i år. Opptur i supply Standard Drilling får denne uken innpass i Dovre-porteføljen. Det er ventet høy riggaktivitet på britisk sokkel fremover, og periodekontrakter for større supplyskip skal ha blitt sluttet på rater som tilsvarte nybyggparitet før oljekrisen. Selskapet solgte to skip i fjor høst, og gitt utsiktene bør de gjenværende skipene ha minimum samme verdi. I så fall ligger det verdier i selskapet rundt 50 prosent høyere enn dagens kurs. Dovre-porteføljen Okeanis Crayon Seabird* Komplett Bank Gentian Standard Drilling Undertegnede er indirekte aksjonær i Seabird [image: 80849_okeanis_tankers_101954.jpg] 80849_Okeanis_Eco_Tankers.docx
  • Danske Bank

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Nyhed: 2.000 ansattes tilbydes frivillig fratrædelser. Med en gennemsnitsløn på f.eks.ca. 500.000 giver det en besparelse på 1 mia årligt - fremadrettet når det er kommet på plads.
  • Oncology Venture

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Der er nu meget fart i aktien men meget stille herinde også?
  • Lundbeck

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Gider nogen slette dette indlæøg. havde overset det andet om LUN
  • Lundbeck: Cup with handle?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Det ser ud til at der er en spændende formation under udvikling. https://www.tradingview.com/x/0ct33WsK/ Target kunne være 310 (koppens dybde).
  • ¿Stoxx 600 ticker-symboler?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Er der nogen her paa forum, der har en liste med ticker-symbolerne for STOXX Europe 600? Jeg kan ikke umiddelbart finde dem. Paa forhaand tak. STOXX Europe 600 https://en.wikipedia.org/wiki/STOXX_Europe_600 iShares STOXX Europe 600 (DE) https://www.morningstar.com/etfs/xetr/exsa/portfolio STOXX Europe 600 https://www.stoxx.com/index-details?symbol=SXXP Name Supersector Country NESTLE Food & Beverage CH ROCHE HLDG P Health Care CH NOVARTIS Health Care CH HSBC Banks GB SAP Technology DE TOTAL Oil & Gas FR BP Oil & Gas GB ASTRAZENECA Health Care GB ASML HLDG Technology NL LVMH MOET HENNESSY Personal & Household Goods FR
  • Kraft Heinz analyse og værdiansættelse

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    O
    For et par dage siden skrev jeg en analyse og værdiansættelse af Kraft Heinz, som i måske ved raslede ned for knap et år siden på baggrund af en serie dårlige nyheder i 2018 regnskabet og en SEC undersøgelse i selskabets regnskabspraksis. Nu hvor regnskabssæsonen nærmer sig, valgte jeg at tage en lang læsning af den uheldige 2018 årsrapport (400 sider), og analysen afspejler her min opfattelse af selskabet i dag på baggrund af 3 efterfølgende kvartalsregnskaber siden da. Læs: https://junto.investments/companies/kraft-heinz-time-to-invest/ Tøv endelig ikke med at komme med kritik af analysen. Jeg vil elske at høre argumenter både for og imod specifikke punkter.
  • Veloxis

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Er der nogen, der ved, om Asahi p.t. har mindst 90 pct. af aktierne, så tvangsindløsning bliver en realitet?
  • Skal General Dynamic købes nu?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så blev ugens "Stock of the week" video klar. Denne uge er det General Dynamics, som jeg har taget under behandling. Den er jo ganske aktuel, idet det er en våbenproducent, og med den store usikkerhed i verden (ikke mindst i Iran og Irak), så kunne det være, vi skulle se den vej. Det er jo en af de såkaldte "Dividend Aristocrats", så den har udbetalt stigende udbytte de sidste 25 år. Men er det nok til at købe den? Videoen er på engelsk https://www.youtube.com/watch?v=jCSfm_haWDk
  • Stærk uge på tank - Tsakos

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    E
    www.nat.bm/wp-content/uploads/2020/01/report20200110.pdf
  • NBI .. cwh.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Konsolideringen af NBI fortsætter hvad angår "cup with handle". Efter opbrud har vi nu haft konfirmation på dags chart. På weekly har vi en høj macd, men Rsi ligger tårnhøjt og stabilt. Ser vi på korte frames er vi nu på 4 timers chart gået i køb.https://invst.ly/pfvhr
  • Portefoile

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej her på siden. Virkelig et dejligt sted at læse med, hvor mange kompetente skribenter boltrer sig. Jeg håber det er ok at spørge jer om, hvad I tænker om dette? Og om, hvad I ville gøre jer af overvejelser. Som ny investor sidder jeg og gør mig en række overvejelser ift. opbygningen af min portefolie. Jeg har læst mange forskellige gode bud, men som ikke alle kan tilpasses mine behov. Jeg er nok en af 'småsparerne' men vil jo naturligvis som alle andre gerne have så meget ud af mine investeringer som muligt. Jeg har lagt en plan om at have cirka 12 forskellige aktier, med cirka 10k i hver. Enkelte lidt lavere enkelte større. Min tanke er, at der ikke skal handles voldsomt mange gange. De skal egentligt have lov at stå et par år. Og med mulig supplering af yderligere opsparing. Primært danske aktier, cirka. 50% bio. Resten blandet. Min tanke er, at hvis en aktie dobles, så sælges halvdelen og geninvesteres. Samtidig hvis en aktie halveres vil jeg med ny opsparing supplerer op, hvis ikke den er helt håbløs. Jeg er - næsten - helt grøn på investeringsområdet, og kunne egentligt også gost tænke mig at læse om jeres overvejelser ift opbygningen af jeres. Mvh Søren
  • Måske skal man passe på :)

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Langer mener det kan gå meget højere op. Det er ikke usandsynligt. Men det bør nok bemærkes at Langers portefølje havde et afkast omkring nul i 2019 (iflg. artiklen) hvor OMX C25 steg 26%... https://ugebrev.dk/flashnews/finans-flashnews/langers-skarpe-derfor-kan-aktiemarkederne-gaa-meget-hoejere-op/
  • HUNTER GROUP ASA

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hunter Group er et investeringsselskab med fokus på oliesystemer og teknologileverandører. Virksomheden opererer i tre segmenter, nemlig Hunter Group, som er holdingselskabet, der inkluderer gruppetjenester og opfølgning af VLCC-kontrakter, Hunter Tankers, der udvikler VLCC byggekontrakter og optioner, og Indikator, der udfører forskning og udvikling af Badger Exploration Tools. På grund af de skadelige bivirkninger ved brugen af fuelolie, vedtog FN's internationale søfartsorganisation, IMO, i 2008, MARPOL-konventionens Annex VI, der skal regulere svovlindholdet i skibes brændstof endnu længere ned end de er i dag. På nuværende tidspunkt er den globale øvre grænse for tilladt svovlindhold i brændstof på 3,5 pct., men i oktober 2016 vedtog IMO at denne grænse virkende fra januar år 2020, skal helt ned på 0,5 pct. De fleste skibe anvender i dag tung fuelolie som brændstof. Fuelolien har et relativt højt svovlindhold sammenlignet med andre brændstoftyper, og svovlet udledes med skibets udstødningsgas i form af svovldioxid (SO2), der er skadeligt for levende organismer og kan medvirke til dannelse af syreregn. For at overholde den nye grænse er det nødvendigt at anvende brændstof med et lavt svovlindhold eller alternative brændstoffer som naturgas (LNG), batterier og andet. En anden mulighed er dog at rense den svovlholdige røg ved hjælp af en såkaldt 'scrubber', der er et røggasrensningssystem, som sørger for at svovlet ikke udledes med udstødningsgassen. Hunter Group har som en del af deres Hunter Tankers segment netop bestilt otte identiske verdensklasse, eco-design VLCC'er hos DSME i Korea, alle udstyret med disse open loop-skrubbere fra Wärtsilä, og forventes leveret i slutningen af ​​2019 og begyndelsen af ​​2020. Dette vil give Hunter's fartøjer mulighed for at køre på HFO (High Sulphur Fuel Oil), selv efter den nye IMO-regel træder i kraft den 1. januar 2020. Hunter Groups Indikator segmentet fokuserer mere præcist på forbedringer inden for efterforskning og kontrol af carbonhydridperspektiver for olie- og gasindustrien. Det er udvikleren af ​​The Badger Explorer (værktøjet), en boreanordning til flere formål, der er i stand til at overvåge underjordiske parametre. Værktøjet borer i undergrunden og registrerer data ved hjælp af sensorer og leverer kontinuerlige, langvarige data i form af overvågningslogfiler, der skal bruges til produktionsforbedringsaktiviteter. Teknologien, der bruges til instrumentets udvikling, er baseret på et projekt opfundet af International Research Institute of Stavanger (tidligere Rogaland Research). Tekst fra Proinvestors Analyseteam/ Marthine Overgaard Bertelsen og Helge Larsen [image: 77842_LPG_Gallery_7_min_750x500.jpg]
  • Retail Apocalypse

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Jeg faldt over dette kort: Macy's is closing nearly 30 stores-here's a map of where they are https://www.cnbc.com/2020/01/08/macys-store-closuresheres-where-they-are.html Nogle af butikkerne har eksisteret i mere end et halvt aarhundrede. Det maa vaere lidt trist for lokalsamfundene. Jeg synes, at profetierne om #RetailApocalypse er overdrevne. Jeg er selv eksponeret mod mall/outlet REITs via $SPG, $MAC og $SKT. Derudover har jeg aktier i $LB og $HBI. Derfor interesseret Macy's mig. Jeg har lavet en oversigt over ejerne af de centre, hvor Macy's lukker og slukker. Det er de svage/konkurs-truede REIT-spillere saasom $CBL og $WPG, der er mest paavirkede; se listen nedenfor, der ogsaa inkluderer $BPR og $SPG. En anden, der gaar mod stroemmen hvad angaar den naertstaaende #RetailApocalypse, er Michael Burry. Han har cirka 80% af portefoeljen i $GME, $TLRD, $SPWH og $BBBY. https://whalewisdom.com/filer/scion-asset-management-llc Macy's holiday season sales fall less than feared, to close 29 stores https://www.reuters.com/article/us-usa-holiday-shopping-macy-s/macys-holiday-season-sales-fall-less-than-feared-to-close-29-stores-idUSKBN1Z71T1 Victoria Secret's parent stock falls on weak holiday sales and trimmed forecast https://www.cnbc.com/2020/01/09/victoria-secrets-parent-stock-falls-on-weak-holiday-sales.html JC Penney says holiday same-store sales fell 7.5%, reaffirms outlook for the year https://www.cnbc.com/2020/01/09/jc-penney-jcp-holiday-same-store-sales-2020.html Kohl's shares tank on dismal holiday sales results, lowered outlook https://www.cnbc.com/2020/01/09/kohls-shares-tank-on-dismal-holiday-sales-results-lowered-outlook.html Bed Bath & Beyond shares plunge after earnings miss, company withdraws fiscal 2019 outlook https://www.cnbc.com/2020/01/08/bed-bath-beyond-bbby-earnings-q3-2019.html 5 Retail Trends to Watch in 2020 https://www.inc.com/anna-meyer/top-retail-trends-2020.html?icid=hmsub2 Prioritizing experiences over shelf space. Taking online brands offline in creative ways. Giving customers more ways to pay. Recession-proofing prices. Adopting artificial intelligence in the right way. UK retail industry suffered worst year on record in 2019 https://www.theguardian.com/business/2020/jan/09/uk-retailers-suffer-worst-year-record-job-cuts-store-closures U.K. Retail Sales See Worst Year on Record in 2019, Data Show https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-09/retail-sales-see-worst-year-on-record-in-2019-brc-says Christmas brings little respite for struggling UK high street https://www.reuters.com/article/us-britain-retail/christmas-gloom-casts-pall-over-british-retail-idUSKBN1Z812S Spring Hill Mall, West Dundee, Illinois Brookfield Properties The Centre at Salisbury, Salisbury, Maryland Brookfield Properties Macon Mall, Macon, Georgia Hull Property Group The Mall at Whitney Field, Leominster, Massachusetts Hull Property Group Seminole Towne Center, Sanford, Florida Washington Prime Group Muncie Mall, Muncie, Indiana Washington Prime Group Ohio Valley Mall, St. Clairsville, Ohio Cafaro Company Hanes Mall, Winston-Salem, North Carolina CBL & Associates Properties, Inc. Rivergate Mall, Goodlettsville, Tennessee Hendon Properties Kings' Shops, Waikoloa Village, Hawaii Jones Lang LaSalle Indian River Mall, Vero Beach, Florida Kohan Retail Investment Group Cascade Mall, Burlington, Washington Merlone Geier Partners Nittany Mall, State College, Pennsylvania Namdar Realty Group University Mall, Carbondale, Illinois Namdar Realty Group? Broadway Mall, Hicksville, New York Pacific Retail The Falls, Miami, Florida (Bloomingdale's) Simon Property Groups Harrisburg Mall, Harrisburg, Pennsylvania St. John Properties and Petrie Ross Ventures Pompano Citi Centre, Pompano Beach, Florida Sterling Organization Northgate Mall, Cincinnati, Ohio Tabani The Gallery at South DeKalb, Panthersville, Georgia Thor Equities Towne Square Mall, Owensboro, Kentucky TSM Holdings LLC Westfield Meriden, Meriden, Connecticut Unibail-Rodamco-Westfield Somersville Towne Center, Antioch, California Urban Retail Properties Lewiston Center Mall, Lewiston, Idaho ? The Village, Prairie Village, Kansas ? Northside Center, Helena, Montana ? 2 Veterans Memorial Highway, Commack, New York ? Stow-Kent Plaza, Stow, Ohio ? 54 East Main Street, Walla Walla, Washington ?
  • Tank - Euronav begynder udbetaling af dividende hver kvt

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Det viser at der tjenes meget store penge i tank - herudover har International Seaways meddelt de har investordag den 15/1 Return to shareholders guidance HIGHLIGHTS Return to shareholders policy targeting 80% of net income As from first quarter 2020 results, dividends will be paid quarterly 80% target return will already apply to the 2019 final results ANTWERP, Belgium, 9th January 2020 - Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) ("Euronav" or the "Company") today announces guidance to its return to shareholders policy to be applied to the 2019 final results and to the quarterly results as from 2020 onwards. Guidance on how current policy will be applied The following guidance on the current policy will be applicable as of the first quarter results 2020: Each quarter Euronav will target to return 80% of net income (including the fixed element of USD 3c per quarter) to shareholders This return to shareholders will primarily be in the form of a cash dividend and the Company will always look at stock repurchase as an alternative if it believes more value can be created for shareholders The Company retains the right to return more than 80% should the circumstances allow it In line with the current policy, the calculation will not include capital gains (reserved for fleet renewal) but will include capital losses and the policy will at all times be subject to freight market outlook, company balance sheet and cyclicality along with other factors and regulatory requirements. Euronav believes this approach has the flexibility to manage the Company through the cycle, retaining sufficient capital for fleet renewal whilst simultaneously rewarding our shareholders. Indicative timetable for 2020 results and dividends* Quarterly distributions will allow better alignment between operational performance of the business and return to shareholders. Announced Q1 Dividend First week May Q2 Dividend Mid August Q3 Dividend First week November Q4 Dividend First week February *dates subject to change; XD and payment timings to remain as befor
  • The Drilling Company

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvor langt skal vi ned?? Bunder vi omkring 425????
  • Fine trafiktal fra SAS gav kursstigning

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Offentliggørelsen af trafiktallene for december 2019 gav anledning til flotte kursstigninger i SAS aktien. Siden SAS i begyndelsen af december offentliggjorde, at regnskabsresultatet for 2019/20 ville være udfordret af en række udgifter og investeringer, har aktiekursen kun bevæget sig en vej: nedad. Et fald fra 14,33 kr. lige før aflæggelse af Q4 regnskabet, og så et fald til omkring kurs 10,25 kr. var lige voldsomt nok. Hertil kom så avisartikler om kabinepersonalets krav ved de kommende overenskomstforhandlinger samt uroen i Iran. Puha, det så ikke godt ud, og jeg må indrømme, at jeg var tæt på at give op. Med hele ovennævnte lidelseshistorie in mente, var jeg ret overbevist om, at trafiktallene for decmeber også ville være sørgelig læsning. Men nej, sandelig nok om ikke den nye SAS strategi virker, og at selskabet sandsynligvis nu tager en del rejsende fra Norwegian? De finde trafiktal, samt oplysningerne om indsættelse af det nye - og senere flere - Airbus A350 - vil som jeg ser det, være med til at rette meget op på aktiekursen i SAS, og jeg har købt flere aktier i dagens handel. Heldigvis først på dagen. Jeg forventer, at aktien også vil stige i morgen, fredag, for så at stabilisere sig på et højere niveau, forudsat selvfølgelig at iranerne og amerikanerne ikke begynder at skyde på hinanden. God weekend.
  • Hvorfor har jeg ikke gjort det før? Det er jo en no brainer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Hvorfor har jeg ikke gjort det før? Fordi det er jo en no brainer..... Sådan fortæller Gert Hansen om sit køb af et Ennogie solcelletag for godt et år siden. Se og læs mere her Som lidt ekstra bonus info kan jeg tilføje at hans tag er 201m2 og ikke 160m2 som der står i artiklen. Dertil kan man nu få PLUS 25% mere effekt på taget til samme pris. Og nå ja Ennogie lancerer deres eget batteri i løbet af 2020 som er 30-50% billigere. Så når Gert Hansen får en fantastisk forretning ud af det og kalder det en no brainer. Hvad er det så nu.... https://www.bolius.dk/gert-har-et-af-danmarks-foerste-solcelletage-90836 Så vil du også have et no brainer tag så se mere her www.ennogie.dk Og så bliver det også muligt at købe aktier i selskabet når det forventeligt bliver børsnoteret senere på året Vh T.
  • Bund?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvor langt skal vi ned??