Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• North Media har solgt aviserne.

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Disclaimer - jeg ejer North Media aktier. Dette indlæg er ikke udelukkende oprettet som rent hype, for jeg vil rigtig gerne have inputs til hvor håret i suppen ligger. Jeg kan nemlig ikke finde det - og så vil jeg utroligt gerne kende lignende cases - vi alle har vel lidt cash i denne tid North Media ejer i dag ca. 10% af aktiekapitalen i selskabet. North Media A/S - et selskab der i dag primært lever af at levere reklamer. Pr. 1. maj 2020 har de solgt deres aviser fra, da de har givet underskud så lang tid jeg kan huske tilbage. Dem var der ikke meget fidus i at have længere. Det giver et plus i bogen hos en investor, at afskrivningen er sket. Man kan ikke ligefrem sige, at det var rettidig omhu, men i den nuværende situation så i det mindste omhu. Deres største gren er FK Distribution som er rigtig lukrativ, da de i dag har monopol efter Post Nord trak sig som konkurrent. FK Distribution styrer med andre ord prisen. Det kan både være godt og skidt, for hvis man ikke leverer det ens kunder vil have til den rigtige pris, så er et monopol intet værd. Og hér kan jeg godt se et lille hår i suppen - men det er ikke stort nok. Alle er klar over at papir-reklamer ikke varer evigt, men så længe dækningsbidraget er skyhøjt, så handler det udelukkende om rettidig omhu (det skal North Media så bevise de er blevet langt dygtigere til!!!). Ja, omsætningen er dalende, men North Media har de seneste to år bevist, at de kan (over)kompensere dette med ret store besparelser af omkostninger. Så jeg er ikke så nervøs anlagt her som aktionær. Jeg følger udviklingen ekstremt tæt. North Media Online har en fin vækst. Blandt de bedste aktiver i denne del er Boligportal (udlejning af ejendomme) som er markedsleder (og i øvrigt også klart bedst, kan jeg sige som udlejer af ejendomme) - denne skal efter min overbevisning forsøges vækstes kraftigt. Opkøb af konkurrenter bør være en strategi. Sidste led er Bekey - et nøgle(frit) modul til opgange. De har ønsket en eksplosiv vækst og har i dag denne monopol-lignende implementering som med en app kan åbne døre i opgange pr. abonnement. Jeg tror de havde set det som et led i deres strategi mod omdeling, men i dag har det måske en lidt anden funktion end tiltænkt. De kunne godt overveje at sælge det fra, men det kan umuligt være billigt at købe et monopol Det var deres forretningsgrene - og dog! - for nu kommer vi til den lidt mere "fordækte" forretningsgren i North Media, som jeg medgiver kan være lidt af et hår i suppen. Deres investeringer i det danske- og amerikanske marked har i dag en værdi af 396 mio. kr. - det er ca. halvdelen af selskabets værdi på fondsbørsen! Ikke dårligt - men nu er vi kommet godt ned med skeen i suppen. Jeg ville rigtig gerne vide hvem der styrer disse investeringer! Deres kapitalberedskab er inklusiv likvide midler på små 500 mio. kr., hvilket jeg formoder er langt højere i dag, da der IKKE er udbetalt årligt udbytte. Hvordan kan jeg så skråsikkert sige det med de usikkerhedsmomenter der er i dagens marked? Porteføljen er i dag - på præcis samme niveau som den var 31/12-2019. FK Distribution er ikke blevet ramt af Covid-19, Bekey har med garanti fået langt flere kunder, og lejemarkedet er i vækst under Covid-19, fordi det er lidt mere sikkert at leje end at købe i øjeblikket. Med det nylige salg af aviserne, så forventer jeg, at selskabet står langt bedre rustet til at fokusere på de grene i selskabet som giver overskud. Jeg har med vilje undladt for mange tal. Særligt i det her tilfælde, hvor de ud fra nøgletal ikke giver mening (vi er nede i en P/E på ca. 2 i en virksomhed der har et rimelig sikkert overskud). Jeg håber dog, at interesserede vil kigge nøgletallene igennem og debattere på dette grundlag.
  • Hvilke muligheder er der for at inflationssikre!

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg leder efter en løsning for at lave en inflationssikring for mine pensionsmidler! Hvilke muligheder er der - indeksobligationer eller?
  • HJÆLP

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg har glemt navnet på en amerikansk virksomhed der leverer udstyr, maskiner- og fabrikker til halvleder industrien Er der nogen her der kan huske navnet?
  • Ny investor med 50k i aktier

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Hej Jeg er ny på banen med 50k jeg gerne vil investere i forskellige aktier. Hvilke kan i anbefalde?
  • 8 "Dividend aristocrats" med god value

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lagt en engelsk video op, hvor jeg gennemgår de mest spændende "Dividend Aristocrats", som jo er aktier, der har haft stigende udbytter i 25 år. Men en lang række af disse aristocrats er stadig voldsomt overvurderede, så her kigger jeg på de bedste 8 kandidater, når der måles på "value" i form af virksomheder, hvor indtjeningen er steget hurtigere end kursen på aktien. https://www.youtube.com/watch?v=ydga-nihuBc
  • skat

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Er der nogen som har styr på hvor på skats hjemmeside man kan se opgørelse på enkelte aktier med gennemsnitskurs for året osv. Er ved at gennemgå alle handler også før 2010 for at se om skat har de rigtige informationer. Tilsyneladende indberetter Nordea ikke alle aktiehandler !!
  • Update på BIOTEC PHARMACON

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har nu fulgt BIOTEC i efterhånden 6-7 år, og det har været en meget rodet affære. Selskabet har netop meldt ud, at de ændrer strategi drastisk, fordi firmaets helt store satsning, Woulgan Biogel, ikke lykkedes med at komme ud i markedet. Det har været noget af et trafikuheld i slow-motion at være vidne til. Nu er strategien ændret, og al udvikling med Woulgan er nu indstillet. Firmaet agter at sælge hele Woulgan-satsningen til et andet firma, men det er nok tvivlsomt, at det vil indbringe dem store summer. I stedet vil virksomheden nu fokusere målrettet på enzym-delen Arctic Zymes, som har leveret bedre og bedre resultater i løbet af de sidste år. Meget indikerer, at firmaet kan blive lønsomt i 2020, og BIOTEC har ingen gæld og omkring 30 MNOK på bankbogen. Med Woulgan væk er risikoen for emission væsentligt reduceret, og der virker til at være et fint potentiale i enzym-delen. Omvendt er virksomheden ikke længere en "snebolds"-kandidat, nu hvor Woulgan og alt dens uforløste potentiale er væk. Jeg har et kursmål på 8-10 kr. Andre herinde, der følger BIOTEC. Jeg ejer selv aktier i BIOTEC PHARMACON.
  • Is The Oil Tanker Trade Over?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "I have had a ton of requests to review the tanker trade. In this video I go over my thesis and why I got involved in the first place. I also discuss why I am still in the trade and why I think it will continue to be volatile yet profitable. I also discuss the gold price which was up nicely last week and looking to break higher. Gold mining and royalty companies are minting cash at these gold prices which is something I anticipated and which I think continues as the gold price goes higher. Oil production is getting shut in as prices for crude have collapsed. We are getting closer to a balance in crude markets quicker than many thought". https://www.youtube.com/watch?v=2I82iGHr3Xg&feature=youtu.be
  • Bavarian Nordics Q1 præsentation

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    I torsdags offentliggjorde Bavarian Nordic deres Q1 regnskab, og de førte som bekendt til en forsigtig kursreaktion efter offentliggørelsen. Til gengæld skete der så sandelig noget i fredagens handel, og i korte øjeblikke af dagens handel nåede BN aktien kurs 200 kr. Den høje kurs holdt ikke dagen igennem, men aktien sluttede alligevel med et plus på knap 10 kr. På Yahoo Finance ligger et transcript af torsdagens præsentation af regnskabet fra ledelsen af Bavarian Nordic, og det indeholder naturligvis mange vigtige data til forståelse af BN's videre vækst samt økonomiske guidelines. Jeg har hæftet mig ved, at vi nok skal forvente, at de næste 3 kvartaler ikke vil vise en overskudsgrad som i Q1. Dels kommer der en række udgifter i forbindelse med opbygning af en kommerciel afdeling, der skal stå for markedsføring og salgsinitiativer for produkter fra GSK, nemlig Encepur og Rabipur. Det ser også ud til, at den flotte ordre på foreløbig 106 mio. dollar vil blive bogført delvis i 2020 og resten i 2021. Til gengæld ligger der bekræftede ordrer på ca. 500 mio. dollar til USA, og de vil blive indtægtsført over de næste 5-6 år. Altså relativ stabilt og sikkert indtægtsgrundlag med længere tidshorisont. Samarbejdet med AdaptVac kan få stor betydning for BN i følge CEO Paul Chaplin. Selve VLP teknologien, som man kan læse mere om på AdaptVacs website. Paul Chaplin mener, at AdaptVacs Covid19 Vaccine - efter bedste skøn - vil blive en succes og en af de virkelig effektive vacciner mod Covid19. BN forventer starte fase 1 senere i 2020 og at data vil være klar tidligt i 2021. Dejligt med den åbenlyse positive tilgang til opgaven! Hvad angår pipelinen, er fase3 forsøget med frysetørret koppevaccine i god gænge og faktisk ved at blive afsluttet. data samles via teleinterviews og da det startede længe inden Covid19 udbruddet, er der ikke konstateret forsinkelser i processen. Offentliggørelse af data forventes senere i 2020. Godkendelse af Ebola-vaccinen, som Janssen har indsendt til godkendelse, forventes senere i år, og for Equine Encephalitis forventes allerede resultater i Q2. Summa summarum: Det er ikke til at vide, hvordan kursen vil udvikle sig i de kommende uger/måneder. Jeg tror, at resultatet for de sidste af årets kvartaler nok vil skuffe. Samarbejdet med Janssen må heller ikke gå galt, og her ligger både en positiv/negativ joker alt efter, hvordan udfaldet af forsøget går. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om størrelsen af Milestones ved godt udfald, måske andre ved det? Jeg beholder mine Bavarian Nordic aktier, men vil også være opmærksom på store kursudsving både op og ned. Det gør mig utryg, at en række børsmæglere tilsyneladende - manipulerer er nok et lovligt stærkt udtryk - men i hvert fald har algoritmer kørende i handelen, som ikke nødvendigvis antyder en klar kursretning - så pas på !
  • Buffett sælger alle sine luftfartsaktier

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har lige lagt en engelsk video op om "Breaking news". Warren Buffett har solgt ud af al sin luftfart, hvilket er noget af et chok, idet han tager et tab på 3-4 mia. usd. Se her, hvad Buffett tænker om markedet og luftfartsindustrien overordnet. https://www.youtube.com/watch?v=f6PG4IUlaTQ
  • En fremtid sammen med coronavirusset

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    "Samtidig har Verdenssundhedsorganisationen (WHO) ifølge nyhedsbureauet Reuters luftet kommentarer om, at vi formentlig aldrig bliver helt fri for coronavirusset, og i Sydkorea og Kina er der også igen begyndt at vise sig stigninger i nye smittetilfælde." Lyder ikke godt ...
  • NBI - outbreak ?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Udbrud, ikke bekræftet, men wow .... https://invst.ly/qrhx- Medico/healthcare. mvh
  • Stockinvest.dk

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Kort advarsel! Watch out for de her drenge. Der er tale om tvivlsom rådgivning men værre endnu er, at deres salgsmetoder er værre end de værste abonnementsælgere.
  • dara vs Sarclisa (GEN)

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej alle. som langsigtet investor i genmab tænker jeg lidt over hvornår target er ved at være nået. Jeg har rykket det lidt op til 2k som jo er lige om hjørnet. Men er lige faldet over nyheden mht det konkurrerende produkt fra sanofi: https://npinvestor.dk/nyheder/genmab-sanofi-har-positive-data-med-darzalex-udfordrer jeg har ikke fulgt særligt meget med i instrumentet i et par år, og tænker lidt om måske Sukkeralf mfl. kunne komme med lidt indspark mht Sarclisas potentiale og hvornår det kan begynde at rykke ved genmabs indtjening på darzalex. jeg tænker lidt at se på hvordan kursen har tænkt sig at reagere ved 2k. skærer vi igennem som smør er det muligt at jeg vil flytte target op. Men er også lidt betænkelig ved levetiden på darzalex op igennem 20erne. har genmab andre ting i pipelininen som kan generere indtjening de nærmeste på år? eller evt overtage det tab i indtjening der må komme med 2 frontline produkter på markedet? tak for din evt tid og god dag til dig.
  • Kampen om vaccinen

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Som det bliver fremlagt kæmper USA, Europa og Kina om, hvem der kan udvikle vaccinen mod Corona først. Når vaccinen er udviklet vil efterspørgslen fra alle lande formentlig være stor. Men hvordan kommer den ud til os alle sammen? Og hvem bliver de første til at blive vaccineret? Kan danske produktionsvirksomheder købe udviklernes patent/opskrift til x antal vaccinationsdoser og så producere her i Danmark til den danske befolkning?? Eller hvordan fungere det!?
  • Video - Stenocare - En rejse i medicinsk cannabis.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg taler med Thomas Skovlund Schnegelsberg - CEO, STENOCARE A/S om noteringen på First North Børsen og den forestående emission. https://www.facebook.com/watch/live/?v=953058731797092&ref=watch_permalink
  • 13. afsnit af Hansen&Larsen d. 13. maj 2020

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I 13. afsnit af #Investeringspodcasten med Hansen og Larsen går snakken på udsigterne til 2. runde effekter på aktiemarkedet, udbredt digitalisering som en effekt af krisen og den endelige kurskatalysator som Teva, trods et bedre regnskab end forventet, stadig har til gode. https://blog.nordnet.dk/investeringspodcasten-om-2-runde-effekter-digitalisering-og-kurskatalysatoren-for-teva/?fbclid=IwAR0wZS9rrOav8Hhfpr1pSXcABaoJMx8dcYBHvdeseNGlzWHLpnDlabJFT3k
  • Bearprodukter til pension

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Er der nogen i dette fremragende forum som kan anbefale udstedere af Bearprodukter på Index DAX - gerne med gearing der kan bruges i pensionsdepoter - jeg har Nordea og leder efter en anden udbyder da jeg kun må købe for op til % % af den samlede pensionsopsparing!
  • Et TA-kig på markedet samt 4 spændende danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Her får I lige en hurtig TA-analyse af både markedet samt 4 spændende danske aktier. Dette er ren TA, så jeg tager ikke dybere kig på fundamentalerne her. Det er aktierne: Genmab Zealand Pharma Ambu Bavarian https://www.youtube.com/watch?v=YbcPr0DX2Y0
  • Tank - grim dag

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Tank falde igen meget i dag - fakta er de tjener ekstrem gode penge nu, diskusion er om de vil forsætte med dette i anden halvår - jeg tror det. Markedet tror det ikke - det ændre intet ved min holding jeg beholder og bliver der ekstrem billigere priser køber jeg ydeligere. Ligger i Tsakos, Scorpio tankers og International Seaways.