Disclaimer - jeg ejer North Media aktier.
Dette indlæg er ikke udelukkende oprettet som rent hype, for jeg vil rigtig gerne have inputs til hvor håret i suppen ligger. Jeg kan nemlig ikke finde det - og så vil jeg utroligt gerne kende lignende cases - vi alle har vel lidt cash i denne tid
North Media ejer i dag ca. 10% af aktiekapitalen i selskabet.
North Media A/S - et selskab der i dag primært lever af at levere reklamer. Pr. 1. maj 2020 har de solgt deres aviser fra, da de har givet underskud så lang tid jeg kan huske tilbage. Dem var der ikke meget fidus i at have længere. Det giver et plus i bogen hos en investor, at afskrivningen er sket. Man kan ikke ligefrem sige, at det var rettidig omhu, men i den nuværende situation så i det mindste omhu.
Deres største gren er FK Distribution som er rigtig lukrativ, da de i dag har monopol efter Post Nord trak sig som konkurrent. FK Distribution styrer med andre ord prisen. Det kan både være godt og skidt, for hvis man ikke leverer det ens kunder vil have til den rigtige pris, så er et monopol intet værd. Og hér kan jeg godt se et lille hår i suppen - men det er ikke stort nok. Alle er klar over at papir-reklamer ikke varer evigt, men så længe dækningsbidraget er skyhøjt, så handler det udelukkende om rettidig omhu (det skal North Media så bevise de er blevet langt dygtigere til!!!). Ja, omsætningen er dalende, men North Media har de seneste to år bevist, at de kan (over)kompensere dette med ret store besparelser af omkostninger. Så jeg er ikke så nervøs anlagt her som aktionær. Jeg følger udviklingen ekstremt tæt.
North Media Online har en fin vækst. Blandt de bedste aktiver i denne del er Boligportal (udlejning af ejendomme) som er markedsleder (og i øvrigt også klart bedst, kan jeg sige som udlejer af ejendomme) - denne skal efter min overbevisning forsøges vækstes kraftigt. Opkøb af konkurrenter bør være en strategi.
Sidste led er Bekey - et nøgle(frit) modul til opgange. De har ønsket en eksplosiv vækst og har i dag denne monopol-lignende implementering som med en app kan åbne døre i opgange pr. abonnement. Jeg tror de havde set det som et led i deres strategi mod omdeling, men i dag har det måske en lidt anden funktion end tiltænkt. De kunne godt overveje at sælge det fra, men det kan umuligt være billigt at købe et monopol
Det var deres forretningsgrene - og dog! - for nu kommer vi til den lidt mere "fordækte" forretningsgren i North Media, som jeg medgiver kan være lidt af et hår i suppen.
Deres investeringer i det danske- og amerikanske marked har i dag en værdi af 396 mio. kr. - det er ca. halvdelen af selskabets værdi på fondsbørsen! Ikke dårligt - men nu er vi kommet godt ned med skeen i suppen. Jeg ville rigtig gerne vide hvem der styrer disse investeringer!
Deres kapitalberedskab er inklusiv likvide midler på små 500 mio. kr., hvilket jeg formoder er langt højere i dag, da der IKKE er udbetalt årligt udbytte. Hvordan kan jeg så skråsikkert sige det med de usikkerhedsmomenter der er i dagens marked? Porteføljen er i dag - på præcis samme niveau som den var 31/12-2019. FK Distribution er ikke blevet ramt af Covid-19, Bekey har med garanti fået langt flere kunder, og lejemarkedet er i vækst under Covid-19, fordi det er lidt mere sikkert at leje end at købe i øjeblikket.
Med det nylige salg af aviserne, så forventer jeg, at selskabet står langt bedre rustet til at fokusere på de grene i selskabet som giver overskud.
Jeg har med vilje undladt for mange tal. Særligt i det her tilfælde, hvor de ud fra nøgletal ikke giver mening (vi er nede i en P/E på ca. 2 i en virksomhed der har et rimelig sikkert overskud).
Jeg håber dog, at interesserede vil kigge nøgletallene igennem og debattere på dette grundlag.