Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Q&A med Genmab d. 23. marts 2021 - Transcript

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Session med CEO, Prof. Jan Van de Winkel, Q4 Genmab https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/ir/cms/QA-Genmab 2021-03-23.pdf
  • Bitcoin fup og fakta . nye hollandske tulipaløg

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Hvad er en bitcoin ? Har set en masse videoer på youtube om bitcoins. Så helt med på blockchainteknologien, men havd køber man reelt nåt en køber en bitcoin ?. en fil med nogle 1 taller og nuller ? . Dette er ikke et indlæg om det er en god investering eller ej. Men hvad køber man når man køber 1 bitcoin ?
  • Er det tid for køb af shipping-aktier?

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg overvejer, at investere i et par norske shipping aktier, herunder f.eks. Golden Ocean, der p.t. ligger i en pæn opadgående trend. Kommentarer og eventuelle forslag/muligheder modtages gerne? Herunder eventuelle aktuelle analyser. Jeg har tidligere haft et rimeligt overblik over shipping- og tankmarkedet, men mit overblik over den aktuelle udvikling er p.t. ikke opdateret og tilfredsstillende.
  • Tryg rejser 37mia kroner - aktier emission

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Tryg A/S Fra Nordnet Nyheder den 4 Marts 2021 https://i.imgur.com/TwyB6kY.png Tryg, der er i færd med at rejse 37 mia. kr. til købet af RSA, faldt 5,8 pct. til 136,20 kr. Aktionærerne har netop fået tildelt seks tegningsretter per aktie, og de lukkede i 5,20 kr. per styk, svarende til 31,20 kr. i alt. Tegningskursen i emissionen er 105 kr., og det har skabt nervøsitet hos investorerne. Tryg sælger 53 mio. aktier til 133 kr. per styk Prisen på 133 kr. er en rabat på 25,5 pct. i forhold til onsdagens lukkekurs. Torsdag blev en mindre del af emissionen gennemført, da der blev solgt 53,02 mio. nye Tryg-aktier til 133 kr. per styk. https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/53a1753a-7683-4bfa-8ecf-cc0f2e95d897 Sorry, jeg er helt blank i Trygs emission. Betyder det at aktionær (der har tegningsretter) betaler 5,20kr/stk eller 105kr/stk eller 133kr/stk ? 53millioner * 133 = 7 mia kr, Tryg skal rejse 37mia. Betyder det at de vil sælge i 4 omgange til? (dvs ialt ca. 280mio nye aktier à 133kr = 37mia) pft
  • MPC ENERGY SOLUTIONS N.V. (MPCES)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Denne lille energiaktie er ny på det norske marked. De investerer hovedsageligt i sol(56 %) og havvind (22 %) Jeg bringer dette indlæg skrevet af Fresh Prince på det norske medie Fa. Disclaimer: Jeg har købt en portion aktier i selskabet idag. MPC Energy Solutions - SB1M TP: NOK 100, Fearnley TP: NOK 90 Fresh Prince MPCES I går kl 19:41 Bare be om tilgang på tråden så gir jeg tilgang. Her er en del punkter jeg mener er ekstremt relevante og som underbygger kursmålene på NOK 90+, samt er av interesse for de som ønsker vite mer om MPCES. Kommer til å legge til flere punkter fra andre skribenter over tid. MPC Energy Solutions primarily focuses on low-carbon energy infrastructure, including solar and wind assets, and other hybrid and energy efficiency solutions. Sammenligner man med andre solpark-selskap er prisingen av MPCES ekstremt lavt. Selskapet er nå priset til omtrent cash-beholdningen sin til tross for at de har mange prosjekter på gang. Melding fra selskapet om trigger som vil komme i nær fremtid: "Videre fremgår det av meldingen at MPC Energy Solutions forventer å sikre ytterligere eksklusive avtaler i de kommende ukene." Som naturligvis betyr vi har en trigger som kan komme i løpet av neste uke:) Selskapet har «modnet» en betydelig portefølje med «klar-til-å-bygge»-prosjekter som totalt representerer 465 megawatt (MW), med ytterligere prosjekter under eierskap (333 MW) og utviklingspipeline (293 MW) som representerer videre vekst.(ref. Fearnley). Fearnley Securities starter dekning av MPC Energy Solutions med et kursmål satt til 90 kroner pr aksje og med en kjøpsanbefaling. Det representerer en oppside på 125% fra dagens nivå. Sparebank 1 Markets kom også nylig ut med kjøpsanbefaling med kursmål på 100 kroner pr aksje. Det representerer en oppside på 150% fra dagens nivå. I rapporten jeg fikk tilsendt påpeker også SB1M at selskapet prises så og si til cashbeholdningen sin og påpeker at det er står oppside ettersom det er en meget attraktiv risk/reward. Fikk en ny rapport fra SB1M nylig der de gjentar kjøpsanbefalingen på 100kr og skriver: "Priced at cash despite significant value potential in firm backlog" og at "The company is heavily undervalued". https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/22/7645738/thomas-dowling-naess-i-sparebank-1-markets-en-av-borsens-billigste-fornybaraksjer God dekning i finansavisen med omfattende forklaring på hvorfor selskapet er kraftig undervurdert. "En av børsens billigste fornybaraksjer" Bruker man Scatecs pris/bok-multippel, som var på 5 da meglerhuset tok opp dekning på MPC, kommer man frem til en verdi på 191 kroner pr. aksje. Siden MPC Energy Solutions har kommet kortere i løypen legges det inn en rabatt på 91 kroner for å komme frem til kursmålet på 100 kroner. Det er et stort potensial for solenergi i både Latin-Amerika og Karibien: https://www.solarpowereurope.org/new-report-reveals-huge-solar-potential-in-latin-america/ Om potensialet i Karibien skrevet av CEO Martin Vogt: -https://www.renewableenergyworld.com/storage/the-caribbeans-untapped-renewable-energy-potential/#gref IPO-kursen var på 38,5 NOK, nå er kursen på 39 NOK, så salgspresset bør være over. Selskapet meldte svært nylig at "MPC Energy Solutions further expands pipeline with three projects in Panama and Mexico", samt at: MPC Energy Solutions expects that it will secure further exclusivity agreements in the upcoming weeks. Gjerne kom med flere punkter jeg kan legge til.
  • Er "BIGTIME KØBSSIGNALET" blevet udløst ?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Beklager, men jeg har lidt vanskeligheder med at få øje på, at "Bigtime købssignalet" er blevet udløst. Var det en "and"? Eller har jeg på grund af min uvidenhed etc. ikke opfattet resultatet af "bigtime købssignalet" korrekt? Jf. tidligere indlæg 91813 Måske vil "The Note" komme med en kort kommentar til ovennævnte?
  • "Tager hatten af" for dansk investorselskab.

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Har "smugkigget" i regnskabet hos den højtprofilerede danske investor, Thorleif Jackson. Egenkapitalen i selskabet Jackson Familieinvest A/S, er vokset fra 264 mio. kr. i 2015 til 402 mio. kr. i 2019 regnskabet. Bliver i den forbindelse interessant, at se 2020 regnskabet efter covid-19 rutsjeturen, som er omtalt i nedenstående artikel fra finans.dk Thorleif Jackson står i spidsen for investeringsselskabet Jackson Familieinvest, hvor knap 200 familier hver har overladt mindst 750.000 kr. til selskabet sammen med troen på gode afkast. »Formålet hos os er at høste et langsigtet afkast, som måske er på 8 pct. om året,« har Thorleif Jackson fortalt. https://www.proff.dk/regnskab/jackson-familieinvest-as/hillerød/investeringsselskaper/GRS4CVI00NW/ https://finans.dk/finans2/ECE11987705/kendt-investor-tager-rutsjeturen-sammen-med-sine-aktier/?ctxref=ext https://www.shareholders.dk/fundamental-portefoelje/104989/et-modvilligt-farvel-til-dsv-og-royal-unibrew
  • 10 spændende aktier ved stigende renter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Siden jeg lagde en video op i sidste uge om mit syn på renter m.m. har jeg fået en masse spørgsmål omkring, hvordan jeg ville vælge aktier ud fra et "rentekriterie". Så jeg har lavet en video her til den åbne Youtube-kanal med 10 interessante kandidater valgt primært ud fra lav debt/equity og høj value. Efter den mere fundamentale udvælgelse har jeg så kigget på aktierne enkeltvist med tekniske briller på. https://www.youtube.com/watch?v=yM5GFruDakI
  • Positionering ifb. med global genåbning efter Covid-19

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Her under er den række af begivenheder jeg følger, og positionerer mig ud fra, i forbindelse med at verden vender tilbage efter covid-19: Antallet af smittede og indlagte falder Følg daglige tal i US Medier: effektive masevaccinationer Begrænsning af forsamlinger og bevægelsesfriheden falder i de forskellige lande Medier: Historier om genåbninger Brugen af rejse fuel stiger Følg prisen på LR produkttankere Større efterspørgsel hos raffinaderier Følg olielager opgørelser Følg crack spread Større efterspørgsel på crude Følg olielager opgørelser Produktionen af olie stiger (OPEC+ øger til niveauet pre corona) Medier: Nyheder fra OPEC+ Stigende efterspørgsel på råolietankere Følg niveauet for fragtrater får råolietankere Jeg tror at nogle af sektorerne kan opleve ret store stigninger, især tankskibene, hvor jeg tror det starter med produkttankskibene. [image: 92219_2021_03_22_10_33_48_Fleets_1___Excel.png]
  • Portefølje-sammensætning valg

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvordan ville du sammensætte en portefølje med vægt på langsigtet sikkerhed og dernæst bedste afkast. 10-20 års horisont. Hvilke enkeltaktier og aktiebaserede ETF ville du vælge og med hvilke procent-fordelinger?
  • Timing

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Markedet er pt mere end delvist overophedet, men derfor kan det måske godt stige 30-50% yderligere. Kun meget få kan i det lange løb outperforme SP500 indexet! Skulle man lave en aktieportefølje i dag, hvordan ville man klogt bære sig ad? Horisont 20 år. Sp500 giver vel ca 7% i årligt gennemsnit på den lange bane. Hvis markedet når at stige 30% mens man venter på det optimale tidspunkt, så gavner det ikke noget med en korrektion på 10-15% derefter. Så kunne man selvsagt lige så godt have købt det hele nu. Ingen kan vide det, men hvordan ville du agere? 33,3% nu og så 1/3 mere om fx 4 mdr og resten om 4 mdr yderligere etc? Med 20 års horisont - hvor mange pct i tech? Hvilke sektorer derudover?
  • Er det snart tid for Space igen?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Rovsing er steget ret godt, men Gomspace og AAC Space er faldet en del. Tror på der er en fremtid i alle tre. Er der andre Space aktier i kan anbefale, så vil jeg studere dem. Tror i de to sidst nævnte skal helt ned og kysse bunden igen?
  • Skako regnskab

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Nogen der ved om det er kommet?
  • Bør man købe op i Torm nu?

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg overvejer, at hoppe ind i noget shipping og har derfor fået øjnene på Torm. Lav PE, ikke steget i forhold til andre shipping aktier. Det er vidst længe siden Torm har været en vinderaktie, men min mavefornemmelse siger at den kan stige op mod kurs 60-65 inden for 12 måneder. Jeg hører gerne for og imod.
  • Slår ansigtsgenkendelse til i hæveautomater

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Singapore bank slår ansigtsgenkendelse til i sine hæveautomater OCBC Bank enables customers to use their face as verification at eight ATMs across the country, bypassing the need for ATM cards, but access currently is limited to balance enquiries with cash withdrawals to be added at a later stage. https://www.zdnet.com/article/singapore-bank-turns-on-face-verification-at-atms/ (Singapore bank turns on face verification at ATMs) Så kan man jo spekulere på hvor mange år der stadig er kontanter at hæve, når mange stater efterhånden gerne vil have fuld kontrol med alle transaktioner.
  • Columbus

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Columbus udbetaler ekstraordinært udbytte på 6 kr. efter GF. Hvorfor ? Hvad kommer det til at betyde for kursen det næste stykke tid ? Var der noget med at Lau Svendsen mente Columbus skulle sælges ? Har en del aktier i firmaet.
  • BAVARIAN NORDIC - Revenue and profit development

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fra Nordic Stocks. (Tryk på billedet for at gøre det større) [image: 91871_fullsizeoutput_1ac9.jpeg]
  • Investerings strategi for ny investor

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej derude Lidt om mig selv. 43 år Frie midler 1.200.000 Formodet investering 500.000 Formål: Tidlig pension Tidshorisont: Tilbagetrækning om 5-10år Platform: Nordnet Opsparing af min løn pr. måned 12.000 pr. måned. Jeg er helt ny og har kun 40k investeret i en enkelt aktie og ved meget lidt om aktiemarkedet. Jeg investere ikke alle pengene lige nu, men kommer til at investere en god sjat og så købe lidt hen af vejen. Jeg tilbageholder lidt penge, da jeg også er på udkig efter et hus, som investering og vil der får brug for omkring 400k (vil kun låne i kredit). I og med, at jeg ikke kommer til at skulle realisere før om 10 år, så tænker jeg at have noget der er realiseringsbeskattet og noget der er lagerbeskattet, således at jeg kan realisere omkring 80k om året, uden at komme til at betale 42%. Jeg er ikke ovenud risikovillig, da det har taget mig mange år, at sparre disse penge op, så kan forstille mig, at en stor del af pengene kommer i passive index fonte og ETFére. Jeg formoder at lave en ASK, men er i tvivl om, hvad der skal på denne ASK. På den ene side, tænker jeg det er dumt, at smide enkeltaktier på ASK og på den måde, får jeg ikke det optimale ud af renters rente, når de bliver lagerbeskattet. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er en fordel for mig, at fylde ASK med akkumulerende eller udbytte fonte/ETF, men jeg vil gerne undgå at have udbytte fra lande, der har over 15% kildeskat, for jeg er en dør til at få søgt om refusion (har end aldrig udfyldt min selvangivelse Jeg kan se en mulig udfordring ved at bruge ASK til udbytte fonte, da jeg så ikke kan indbetale den SKAT jeg bliver opkrævet i udlandet. Hvordan vil dette se ud? 200k i enkeltaktier. 100K på ASK med danske passive index udbyttebetalende og investere udbyttet og betale skatten fra frie midler 200K i ETFére fra SKATs positivliste Målet med dette indlæg er ikke at få ret, målet er at du fortæller mig, hvorfor jeg er en idiot Mvh. Lars Andersen
  • Min syn på renterstigninger, markedet samt min portefølje

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop lige lavet en lille dansk video til den åbne Youtube-kanal, hvor jeg gennemgår markeder, renter samt min abonnementsportefølje. I videoen gennemgår jeg, hvorfor jeg tror FED bliver nødt til at sætte renten op inden alt for længe, hvad det vil betyde for markedet, samt hvilke typer aktier, jeg ville skanne for i så fald. Jeg gennemgår også alle de danske, norske og svenske aktier, der pt. ligger i min portefølje. https://www.youtube.com/watch?v=6sYagQPhJaw
  • Privat handel - udbytte

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Har oplevet at når man som privat person har fået udbytte på danske aktier gennem handel fra danske mæglere(saxo,nordnet,danske bank) og almindelig aktiedepot, at udbytteskatten bliver beregnet og fratrukket. Så vidt så godt. Nu siger damen hos skat så at skat vil beregne aktieskat af udbytterne OG gevinst/tab under en "hat" kaldet samlet aktieindkomst. Jeg har allerede betalt udbytteskat, hvilket banken har beregnet og fratrukket ved skæringsdato så hvorfor beregnes skat af udbyttet igen? Andre der har fået samme besked?