Hej derude
Lidt om mig selv.
43 år
Frie midler 1.200.000
Formodet investering 500.000
Formål: Tidlig pension
Tidshorisont: Tilbagetrækning om 5-10år
Platform: Nordnet
Opsparing af min løn pr. måned 12.000 pr. måned.
Jeg er helt ny og har kun 40k investeret i en enkelt aktie og ved meget lidt om aktiemarkedet. Jeg investere ikke alle pengene lige nu, men kommer til at investere en god sjat og så købe lidt hen af vejen. Jeg tilbageholder lidt penge, da jeg også er på udkig efter et hus, som investering og vil der får brug for omkring 400k (vil kun låne i kredit).
I og med, at jeg ikke kommer til at skulle realisere før om 10 år, så tænker jeg at have noget der er realiseringsbeskattet og noget der er lagerbeskattet, således at jeg kan realisere omkring 80k om året, uden at komme til at betale 42%.
Jeg er ikke ovenud risikovillig, da det har taget mig mange år, at sparre disse penge op, så kan forstille mig, at en stor del af pengene kommer i passive index fonte og ETFére.
Jeg formoder at lave en ASK, men er i tvivl om, hvad der skal på denne ASK. På den ene side, tænker jeg det er dumt, at smide enkeltaktier på ASK og på den måde, får jeg ikke det optimale ud af renters rente, når de bliver lagerbeskattet.
Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er en fordel for mig, at fylde ASK med akkumulerende eller udbytte fonte/ETF, men jeg vil gerne undgå at have udbytte fra lande, der har over 15% kildeskat, for jeg er en dør til at få søgt om refusion (har end aldrig udfyldt min selvangivelse
Jeg kan se en mulig udfordring ved at bruge ASK til udbytte fonte, da jeg så ikke kan indbetale den SKAT jeg bliver opkrævet i udlandet.
Hvordan vil dette se ud?
200k i enkeltaktier.
100K på ASK med danske passive index udbyttebetalende og investere udbyttet og betale skatten fra frie midler
200K i ETFére fra SKATs positivliste
Målet med dette indlæg er ikke at få ret, målet er at du fortæller mig, hvorfor jeg er en idiot
Mvh.
Lars Andersen