Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Genmab aktiefald

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Hej???? Det er mit første indlæg, så håber I bærer over med mig og kan gøre mig lidt klogere. Hvorfor er vi ude i så voldsomt et fald, som det er tilfældet og er det berettiget? Hvad kan få aktien tilbage i samme niveau som vi havde for bare en måned siden? Håber på saglige indlæg uden for mange uforståelige forkortelser???? På forhånd tak!
  • Matas

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Nu har matas kørt sidelæns længe nok, nu er vi klar til at gå efter de 95-110, men tror i det er nu det skeer eller skal vi have endnu en tur i rutschebanen? Thenote, jeg går ud fra du har alle dine endnu? God handelsdag.
  • Tryg T-rettigheder

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    @nohope Vedhæftet sammenhæng grafisk. [image: 91837_Tryg.PNG]
  • Spørgsmål om skat

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Hej Proinvestor Jeg er ny på aktiemarkedet, og jeg har nogle spørgsmål som jeg har forsøgt at finde svar på uden held. Så jeg håbede at jeg måske kunne finde lidt hjælp her. I forhold til skat Jeg har fundet frem til satserne ved forskellig indtjening, og jeg har indtryk af at Saxo (som jeg pt bruger) står for at indberette. Jeg kan til gengæld ikke rigtig finde et konkret svar på hvordan/hvornår selve betalingen finder sted. Altså, får jeg tilsendt en regning? Skal jeg overføre nogle penge til en konto, eller hvordan fungerer det? Og jeg er heller ikke sikker på hvornår og hvor ofte. Har jeg forstået det korrekt at hvis jeg taber penge på et reguleret marked, så kan tabet trækkes fra i skat (dvs jeg får fradrag på min løn?). Men hvis jeg taber penge på et ikke reguleret marked, så kan tabet ikke trækkes fra (det vil dog stadig blive modregnet ved en brutto gevinst for den betalingsperiode?). Jeg håber at jeg har forklaret mig nogenlunde forståeligt, og at nogen her måske kan hjælpe mig med at finde svar på ovenstående.
  • Gamestop

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Den stiger dælme igen. https://www.investing.com/equities/gamestop-corp-chart . Er der nyt om hvordan Melvin capital klarer denne omgang - stadig short?
  • Unity

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Sjældent har jeg set en aktie som er der er så forskellige meninger om som denne. Den er faldet ret meget på det seneste og nogle siger den stadig skal halveres. Andre siger den har en Tesla fremtid foran sig. Stiftet i København i en kælder (ja, det var ikke garagen). Nyheden i dag. https://investors.unity.com/news/news-details/2021/Unity-Acquires-Augmented-Reality-Construction-Platform-VisualLive/default.aspx (Fra spild over spildesign til design) Jeg ejer den ikke, men købte den fornylig til konen - så taber jeg i hver fald ikke hvis det går galt, men tager æren, hvis den bliver en god investering. Nogen der har mere kendskab til denne.
  • Hvorfor jeg har så høj overbevisning mht. uranaktier

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Alt taler for et strukturelt underskud indenfor de næste par år, hvilket vil få spot- og long term prisen på uran til at skyde voldsomt i vejret. Atomkraftværkerne kan ikke bare afvente situationen, det vil i yderste konsekvens betyde mangel på strøm. Atomkraft står for 10% af verdens strømproduktion, og er den eneste CO2-fri energikilde der kan give base load. Jeg har vedhæftet min model, der viser uranlagre fra før 2000, udbud og efterspørgsel samt kontrakter. [image: 91817_Uranium_S_D_balance.png]
  • Investeringspodcasten: Hvad så nu, Danmark?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 56 kommer Hansen og Larsen omkring de seneste ugers nedtur til grønne aktier med store fald til både enkeltaktier og ETF'er samt et udenlandsk aktieudsalg, der er gået særligt hårdt ud over danske aktier. Enkeltaktier med fald på 30, 35 og 50 pct. på få uger er bestemt ikke hverdagskost for investorerne - og slet ikke efter et særdeles godt 2020. Hansen og Larsen diskuterer den grønne omstilling som langsigtet megatrend, de lavere men fortsat høje prisfastsættelser og så det helt store spørgsmål; har de grønne aktier nu ramt et attraktivt niveau? Når verden bliver lidt aktienervøs, så går det ofte hårdt ud over de danske aktier - og det har ikke været anderledes denne gang. Selskaber som Netcompany, Simcorp, Coloplast, Chr. Hansen, Genmab har særligt mærket, hvad der sker, når udlandet begynder at sælge ud af danske positioner. Hansen og Larsen giver dig svar på, hvorfor dette er helt "business as usual": Høj prisfastsættelse i danske aktier En del af benchmark-porteføljer Aktier, hvor investorerne har store gevinster, der skal sikres Men hvad kommer der så til at ske nu? Hansen og Larsen runder afsnittet af ved at tage en dialog omkring, hvad man som investor skal overveje lige nu - er der nogle aktier, der ikke længere passer ind i din portefølje? Er der måske nogle nye, der vil passe bedre ind? Har du bevæget dig for langt væk fra den investor, du egentlig er? Og har du fortsat samme risikoprofil? Selskabsnævnelser: iShares Clean Energy, Plugg Power, Everfuel, Ørsted, Vestas, Netcompany, Simcorp, Coloplast, Chr. Hansen og Genmab. Indeksering: 00:00 - 14:30 Grøn omstilling 14:30 - 22:51 Danske aktiedarlings 22:51 - 28:17 Og hvad så nu? https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-56-af-investeringspodcasten-hvad-saa-nu-danmark/
  • Sanistål - den enes død, den andens brød

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det var ikke nogen sjov rapport fra Sanistål, men det hade jeg ikke regnet med. https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/194dd148-a0b0-4773-8178-76e6f14c2498 Vid förste anblick ser det lovande ud at EBITDA skal öka, men hvis jeg regner riktig, så vurderes Sanistål nu til ca PE (2021)=92 mod ca PE (2021)=10,5 för konkurrenten A&O Johansen. Jeg har benyttet mig av disse selskabers prognoser (mitten af interval). Afslutningen av 2020 bekræfter at A&O er overlegen. Vaekst i Q4-20 VVS-branchen +6,4 % Sanistål +4,2 % A&O Johansen +16,1 % Hvilken skal man vælge?
  • Vestas

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Hvem havde forestillet sig Vestas under 1000 for kort tid siden. Hvor langt tror i den skal ned? Aktier har det med at stige højere end man tror og tilsvarende falde mere end man forestiller sig. Jeg husker de kloge hoveder i millionærklubben da Vestas var i 700, de ville ikke købe fordi den måske kunne nå 900, det var for lidt udsige. Hvad skal man tænke nu. Det ligner mere og mere et crash.
  • Vacciner og aktier

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Delte tanker. Ja - jeg har aktier i bl.a Expres2Ion og Bavarian - så er det sagt. M.h.t. Vacciner og M F/ Israel finder jeg at politikere, medier, M.fl. Overser oplagte hints eller oplagte muligheder. Indrømmet - vi taler "sats" og ikke viden (Den har kun MF). Men er aktier ikke sådan nogle gange. Ift aktier fokuserer man helt forkert, og det gør man også ift evt. facit. Det er ikke AJ Vacciner der bør være i fokus (de har ikkenoget at byde ind med) og der bliver naturligvis heller ikke tale om en løsning, hvor Israel får alt. Det er nærliggende at gætte på en win-win, ligesom MF naturligvis tænker EU ind. OG Danmark "er" EU. MF har tidligere nævnt risikovillig kapital til forskning og udvikling af vacciner på KU (højst sandsynligt AdaptVac/ExpreS2ion). Hun har nu talt Om investering i produktion i vaccinefremstilling og nævnt EU, og måske Israel. Det er vel nærliggende at MF går efter en Win win - så naturligvis tænker hun Danmark ind, eller prøver på det. Hvad er mere oplagt end at "gætte" på at ExpreS2ion og Bavarian står til at drage fordel af dette. De står med udviklingen af en vaccine, der er bedre, længerevarende end de bedste, Let kan tilpasses mutationer og som kan opbevares ved stuetemperatur. Altså taler vi slet ikke om offentlig produktion, men om offentlig/ privat samarbejde. What's not to like kære opposition. Nu taler vi ikke om lotto, ikke om Oddset, men jeg har aktier i Begge, idet jeg finder oddsene gode. Husk - enhver vælger selv. Alt er for egen regning, og naturligvis kan jeg tabe.
  • quantafuel i kurs 100

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg synes kurs 100 lader vente på sig, nogen der kender grunden? Er ødegården ved skive helt forladt? Måske går alt efter planen?
  • Tesla

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Det ligner bondefangeri. Bilfirmaer putter software og elektronik i bilerne, så bilfirmaet kan styre bilens skæbne. Føj: https://www.berlingske.dk/danmark/tesla-traekkes-i-retten-af-danske-bilister-bilerne-er-nu-alt-for-lang-tid Kan ejerne afinstallere softwaren?
  • Ny Hansa Biopharma Investor præsentation

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    https://investors.hansabiopharma.com/English/events-and-presentations/presentations/default.aspx Mon ikke Hansa Biopharma efterhånden har nået et bundniveau og skal opad om kort tid? Alt tyder på det. Har tabt ca. -36% siden nytår. Himmelråbende i forhold Hansa's spændende og interessante pipeline, som har været omtalt flere gange på ProInvestor!
  • Lundbeck

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Direktøren har købt for lige under en mio. Kunne det mon være tid til "blockbusteren" Lundbeck igen?
  • Maersk Drilling A/S DRLCO

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Det ser umiddelbart ud til at aktien har vendt, og på vej op igen. Der burde være et stort kurspotentiale i aktien, den 8/4 2019 var aktien i ca. 580 hvad skal der til for en genrejsning af aktiekursen? En lille streg: https://invst.ly/tnpfj [image: 90397_Maersk_Drilling.png]
  • Bigtime købssignal ?

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Efter at en del brancher har fået pæne tæv, så vender man sig jo lige om og kigger på "DAX". På trods de uddelte tæsk har den holdt sig fint. Dvs. at væksten i cykliske aktier har udlignet den negative rotation i de defensive og ikke engang rente snakken har været bremse nok. Så får man jo den tanke.. at når nu healthcare, de grønne og biotech rebounder - så er der jo reelt en chance for at DAX eksploderer ovenud - og dermed antænder et "bigtime købssignal". https://invst.ly/u1o81 Vi ved det ikke, men futterne i USA tordner nu grønt - og ligner det oplæg til rebound ! mvh
  • 6 spændende US-aktier i et nervøst marked

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så blev dagens video klar. Her gennemgår jeg 6 bundsolide og trendene aktier, som jeg pt. overvejer som kandidater til min US-portefølje. Det er alle aktier, der har klaret sig godt igennem den seneste tid tumult i markederne, og som har gode solide optrends i indtjening også. https://www.youtube.com/watch?v=PufoyYdxOyY
  • Rebound på vej !

24
    0 Votes
    24 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Et rebound ser ud til at være på vej. Dermed ikke sagt vi ikke lige kan få et skvulp mere. Nogle aktier lidt mere end andre hvor de lange kurver er mere dominerende. Sektor rotation, jojo, men at sælge med 20-25 % rabat for at kommer over i "cykliske aktier" der har været moderne siden januar .. er måske ikke så smart. Renter .. hmm, da det åbenbart kun er visse aktier som skal have tæv pga. renter, så er spørgsmålet jo om det overhovedet har sin gyldighed eller det bare er en undskyldning for den/de rotationer/momentflytninger der pt. foregår. F.eks har Novo ikke rørt sig ud af flækken ! Vi kan se volumen ikke rigtigt kvæler kursen mere. At volumen rundt omkring er ved at gå i stå ! Så måske skulle du, ialtfald for en stund, droppe salgstankerne og se om du kan hive dine ønske aktier hjem til en fornuftig pris. Vi er måske ikke helt på bunden, men .. det ser ud til at vi er tæt på. Vi mangler måske lige det hurtige "flush" eller "blib". Men hvem ved hvor hurtigt DET .. er overstået. JEG .. er ialfald begyndt at fiske de lavest hængende druer og tror at det bliver en ganske god forretning når nu lige panikken har lagt sig om kort tid (timer/dage) og vi begynder på en positiv konsolidering. Forresten kan vi konstatere at DAX .. til alles forundring holder sig pænt flydende, ikke ? Men .. der må også være grænser for hvad defensive kloge aktier har fortjent af tæsk. TA vil formodentlig indrette sig lidt mere positivt de kommende dage, men nok ikke uden skvulp. Og lige netop imorgen kunne godt være sådan en "blib" dag. Vi får se ... MEN .. jeg tror at vi er ved at være der for denne gang ! Imho ! mvh TheNote
  • marijuana hype - https://www.investopedia.com/investing/top-

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    er der nogen med erfaring på den slags aktier der vil dele erfaring? https://www.investopedia.com/investing/top-marijuana-stocks/