Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Atlantic Petroleum og olieprisernes himmelflugt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Atlantic Petroleums forhistorie er ikke just opmuntrende for investorer. Underskud på ca. 113 mio. kr. i 2020, og tvivl om selskabets situation som going concern, kan afholde alle fra at investere i selskabet. Men med aflæggelse af H1 den 31/8 2021 var der sorte tal på bundlinien. Et plus på ca. 5,2 mio. kr. efter skat. I baggrunden lurer dog en negativ egenkapital på ca. 95 mio. kr. som selskabet skal have fundet en løsning på i 2021, samt en forlængelse af et banklån på ca. 58 mio. kr. som AP forventer at forhandle en løsning på ligeledes i indeværende år. Til gengæld er både indtjeningsforventninger på ca. 11 mio. netto samt interessen for at holde liv i selskabet formentlig steget i takt med oliepriserne. På den baggrund har jeg i dag købt en mindre post i selskabet, og jeg ved, at det er høj risikabelt. Men skulle det lykkes AP at få konverteret den negative egenkapital til aktiekapital ved nytegning af aktier i forbindelse med nye estimater for indtjening fra andele af olieproduktionen på Orlando-feltet, som måske kan producere 10.000 barrels olie hver dag, samt restrukturering af bankgælden, kunne en nytegning af 20 mio. aktier for 4-5 kr. pr. stk. lykkes, ville selskabet med en børsværdi på ca. 119 mio. kr. kunne se frem til en årlig netto indtjening (mit gæt) på mellem 11 og 20 mio. kr. Og det ville ikke være så tosset for investorerne. Der er stor risiko ved at investere i Atlantic Petroleum, så du skal ihvertfald læse H1 beretningen godt igennem, samt lave en beregning af de mulige ndtægter ved øget produktion og øgede priser på råolie, før du investerer. Så indlægget er ikke en købsanbefaling!
  • BE Group q3

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Disclaimer: Jeg har en position i BE Group. Jeg ved godt, at jeg har hypet BE Group tidligere. Sidst skrev jeg om en p/e omkring 1. Det må jeg nu opgradere til en p/e under 1 efter de har aflagt deres q3 regnskab. De har nu cash + backorders + inventory der overstiger markedskursen, Så medmindre kursen på stål daler til $750 over de kommende 3 måneder, så er selskabet faktisk gratis. Helt absurd. Gør jer selv den tjeneste og undersøg tallene og gør det til jeres egen case, men det her er helt exceptionelt. Jeg har aldrig set noget lignende.
  • aac clyde space i samarbejde med saab.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Lidt godt fra en af mine space aktier. https://investor.aac-clyde.space/se/pressmeddelanden/aac-clyde-space-orbcomm-and-saab-enter-memorandum-of-underst-90345
  • Technical status for the stocks in Norways OBX 25 index

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Less than half of the stocks look attractive from a technical point of view. #OSEBX Source: @NordStocks Klik på billedet for at gøre det større: [image: 98082_fullsizeoutput_1c3e.jpeg]
  • SAS: Er investorerne klar over topledelsens økonomiske SOS?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det bliver ikke før i 2023, at SAS igen kan få sorte tal på bundlinjen, siger SAS topledelse Anko Van de Werff. Er investorerne klar over, at en ny kapitaludvidelse er mere snarere end mindre sandsynligt? · I et stort interview i JP mandag, tegner den nye topledelse i SAS et dystert økonomisk billede af den økonomiske fremtid · Først i 2023 vil det være sandsynligt med overskud · Hvis det kommer til at holde stik, vil 3 år med store(2020), mellemstore (2021) og mindre (2022) udhule SAS' økonomi · CEO fortæller om nye vilkår i SAS · Konkurrencen er hård · ..og en hel del af de forretningsrejsende vender ikke tilbage eller også gør de det først senere · Først kommer turisterne på de korte ruter · Siden vender turisterne på de længere ruter tilbage · ..men hvad med de forretningsrejsende, som historisk har givet SAS noget at leve af? · SAS har indkaldt fagforeningerne til forhandlinger om hvordan omkostningerne kan sænkes · At de skal sænkes yderligere og at fleksibiliteten skal øges er der næppe tvivl om · Det kan meget vel blive hårde forhandlingerne. Efter strejken i 2019 fik piloterne forhandlet sig frem til store lønstigninger, som SAS slet ikke havde økonomi til. · Det fik andre personalegrupper til at måbe og forberede sig på, at det blev deres tur ved forhandlingsbordet. · Covid-19 kom dog først og ødelagde den plan Øget klimafokus er en betydelig SAS udfordring Her og nu mangler SAS og andre selskaber passagerer. Turisterne er færre og de forretningsrejsende arbejder i større stil hjemmefra. Halvdelen af de passagerer, som fløj for 2 år siden før Corona er aktuelt ikke kunder hos SAS. SAS ledelsen spiller ud med en hård fremtid for at skabe forandringsberedtheden, og noget kan være forhandlingstaktik. Gælden er dog høj og økonomien er dårlig. En betydelig del af de forretningsrejsende har "lært" at arbejde hjemmefra. Det er den kortsigtede konsekvens. Når Corona er overstået, vil der imidlertid vise sig en anden SAS udfordring. Selskaberne klimaregnskaber vil tydeliggøre rejser, og her kan der være store ændringer og færre rejser på vej. Løber SAS tør for kapital (igen)?? SAS fik fyldt pengekassen op i 2020. En ny kapitaludvidelse kan meget vel komme på tale igen i 2022. Det er en risiko som aktuelt ikke er indeholdt i aktiekursen. Samtidig presser udsigten til underskud frem til 2023 økonomien. Er investorerne klar til og forberedte på endnu en større kapitaludvidelse.
  • Akkumulerende og distribuerende aktier?

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej alle sammen. Jeg er ny på markedet, og undrer mig over når en indeksfond (Lad os sige Nordnet Indeksfond Danmark A) er akkumulerende og ikke betaler deres udbytte? Hvordan får man udbyttet? Vil det bare blive investeret igen, eller hvad menes der med akkumulerende? Er lidt lost der.. Jeg vil meget gerne lære hvordan indeksfonderne fungere, og starte en opsparing via det, lang sigtet. (5-10 år) Eventuelt nogle links hvor der lidt læsestof om det.. Tak på forhånd. Med venlig hilsen, En ny investor.
  • Anavex Rett Syndrom

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Nyt stort fase 2-3 forsøg i Canada for 84 børn med Rett Syndrom og 3 forskellige nye forsøgsteder Australien. Meget positiv omtale af Anavex i Rett Syndrome News. Man må håbe det snart begynder at påvirke kursen! Jeg troede vi ville være i kurs 50 inden jul!! Det kan jo nås endnu med et par gode nyheder! https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzGlkPSkTNmJHMKkcllqfVFClPlX https://rettsyndromenews.com/2021/10/08/phase-2-3-trial-of-anavex-2-73-enrolling-girls-in-canada-australia/
  • gomspace

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Så er der lige et lille dip i Gomspace, synes det er et godt sted at samle op. Lidt forsinkelse burde ikke have nogen betydning på lang sigt.
  • Technical status for the stocks in Denmarks C25 index

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Several stocks looks really attractive from a technical point of view after an unusual big correction in the Danish C25 index. Source: @NordicStocks Tryk på billedet for at gøre det større: [image: 98005_fullsizeoutput_1c35.jpeg]
  • Dometic - fredag

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Er der nogen der kan sige noget klogt om Dometic aktien, jeg mener at det er i morgen at der kommer en ny rapport. Sidst leverede de et positivt resultat, men alligevel faldt aktien, til sidst begyndte det næsten at blive pinligt. De har siden fx købt Igloo, det er så ikke organisk vækst, men det burde vel give lidt. Hvor finder man information om hvad der forventes?
  • Ugekommentar #15: Are the Bulls Back in Charge?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Helge Larsen taler i denne uge om, hvorvidt the bulls are back, bl.a. med udgangspunkt i en artikel fra Nasdaq news feed. Og hvorfor sværmer shorters om biotech-aktier? Derudover kommer han ind på, hvad han konkret selv gør med sine aktier i en situation, hvor der er meget uro på aktiemarkedet. DISCLAIMER - de nævnte selskaber i forbindelse med Helge Larsens portefølje er ikke købsanbefalinger, men udelukkende til information. Ugekommentar #15 med redaktør på ProInvestor.com Helge Larsen. Om tendenser og aktier, som debatteres på ProInvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=hivfZUfXChY
  • Nordea - Godt og solidt regnskab

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar af Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nordea har leveret endnu et godt og solidt regnskab. På de vigtige nøglepunkter indfrier de forventninger med solide udsigter for 2022 Driftsresultatet på 1,268 mia. EUR var bedre end de ventet 1,217 mia Omkostningsprocenten på 49 % ligger under den langsigtede målsætning på 50 Egenkapitalen forrentes med 10,8 %. Nordea er på vej op i den sammenligningsliga mht. ROE, hvor de ser sig selv sammen med SEB og SHB Omkostningerne vokser med 1 % og årsforventningerne på 4,6 mia. EUR fastholdes Nordea er stærkt kapitaliseret. De starter et aktietilbagekøbsprogram i denne uge på 2 mia. EUR = Nordea har aflagt endnu et solidt regnskab. Banken er stærkt kapitaliseret og godt til på vej til at indfri 2022 målsætningen mht. omkostninger, omkostningsprocent og egenkapitalforrentning. Der være plads til en positiv investorreaktion.
  • Derfor er biotekaktier shortsælgerne yndlingsoffer

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hvad er spillereglerne for shortsalg, når det kommer til biotekaktier? Og hvad skal man som investor være opmærksom på? Lyt med i afsnit 88 af #Investeringspodcasten, når Hansen & Larsen vender shortsalg, men også går i dybden med indtjeningsforventningerne til de grønne aktier. Indeksering: 00:00 - 01:33 : Introduktion. 01:33 - 07:53 : Shortsalg - Derfor er biotekaktier shortsælgernes ynglingsoffer. 07:53 - 12:23 : Biotekaktier kræver investeringstålmodighed. 12:24 - 17:02 : Er en shortsælger lidt som en indbrudstyv? 17:02 - 19:39 : Opsummering på shortsalg. 19:40 - 21:33 : Glasgow er andt og mere end Rangers mod Celtic (Brøndby). Eller andet bud på overskrift: Grøn omstilling. 21:33 - 29:00 : De grønne aktier er meget højt prissat. 29:00 - 29:42 : Afslutning. https://www.youtube.com/watch?v=asUDi9ejxJc&t=7s
  • Rykker lakseaktierne nu?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lige lavet en kort lille video om de 5 lakse-aktier: Grieg Leroy Salmar Mowi Bakkafrost Dette skyldes en snak med Helge Larsen, som jo har observeret en klar positiv tendens for lakseaktierne hen over Q4 de seneste år. Se med hed og se, om det er ved at være tid til lakseaktier. https://www.youtube.com/watch?v=-7DfrF9DvIs
  • Penge i udvikling af vindmølleprojekter

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Ørsted får 9 mia kr for 50% af vindmøllepark med 900 mw. Ved 0,9 mio EUR per MW koster selve møllerne for alle 900 MW ca. 6 mia kr. Så at sælge 50% af parken for 9 mia kr. virker som en rigtig god forretning.
  • Prisen på Mærsk

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Markedet bestemmer prisen, så en børskurs på cirka 16.000 kr for gns af A og B må være det rigtige lige nu. Men alligevel, selskabet varsler et overskud på omkring 100 mia. kr., hvilket er cirka en trediedel af den samlede markedsværdi. Så en regnskabsmæssig P/E på 3 er det vi kan se frem til på bagkant af 2021. Naturligvis vil markssituationen normaliseres, men det vil trække ud og i mellemtiden vil Mærsk skovle penge ind. Som jeg husker det, så er Mærsk mange gange kåret af kunderne som det mest punktlige rederi. Og netop den egenskab vil kunderne, belært af forsyningskrisen, gerne betale ekstra for i fremtiden. Så min vurdering er, at Mærsk er et særdeles godt køb til prisen lige nu. Andre som har en mening og prisen på Mærsk ?
  • Aktier - Hvilken fremtid kigger vi ind i

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Især de danske aktier har haft en hård medfart i starten af ugen. Det har rettet sig en smule. Men hvilken fremtid kigger vi ind i? Det kommer Helge Larsen ind på i denne ugekommentar. Han kommer også ind på en aktuel IPO - Scandinavian Medical Solution. Dem kan du læse mere om her scandinavian-medical.com/pages/investors Ugekommentar #14 med redaktør på ProInvestor.com Helge Larsen. Om tendenser og aktier, som debatteres på ProInvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=-eGEdEKqXR8&t=1s
  • Walt Disney - Feedback på mini-analyse

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hej Alle, Dette er første gang jeg laver et indlæg, så bær over med mig, hvis dette ikke er det rette fora at stille spørgsmål i. Here we go: Jeg har fulgt MarkettimerDK ca. et års tid, og forsøger at benytte hans TrendFollowing strategi. Hertil har jeg lavet en opsætning i Tradingview, som afspejler hans opsætning. Walt Disney har bevæget sig sidelæns siden maj, og er ved at blive "indhentet" af sit 50-dages glidende gennemsnit. Overvejer kraftigt at sælge, da jeg mener, at mine penge kunne være investeret bedre i en aktie, som bevæger sig hurtigere. Hvad mener I? På forhånd tak for svar, [image: 97921_2021_10_18_13_37_10.png]
  • Vestas: Udsigt til 2,1 GW ordre fik aktien til at falde

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringensøkonom, Nordnet Vestas har udsigt til en største ordre nogensinde. Alligevel var der ingen kursstigninger og aktieglæde fra investorerne. Det illustrerer bl.a. den meget høje prisfastsættelse og kommende års vækstforventninger I går kom det frem, at Vestas er den foretrukne leverandør til amerikanske gigantprojekter på samlet 2,1 GW Projektet, Empire 1 og 2, bygges af Equinor (tidligere Statoil) og BP Ved en anslået GW pris på 0,8 EUR/MW svarer projektet til en pris på 1,680 mia. EUR. 0,8 ligger over de seneste kvartalers pris per MW ordreindgang, men er formentlig, trods alt ikke så langt fra den virkelige verden Ordren skal i givet fald leveres med Vestas' største og nye 15 MW mølle Investorerne reagererede afventende og aktien faldt med 1,1 %. Ordren er endnu ikke bekræftet og underskrevet og måske er det den "tegnebrætsbetragtning" (ordrefugle på havet som måske flyver deres vej på offshore ordren), som kan have gjort udslaget på dagen Samtidig viser reaktionen også, at når prisfastsættelsen er meget høj, skal der noget helt ekstraordinært til for at drive en aktiekurs videre. Ikke mindst i den nuværende situation, hvor investorerne ikke helt kan sige sig fri for at frygte, at fortsat alt for høje transportomkostninger og høje råvarepriser kan give Vestas indtjeningsmodvind også de kommende kvartaler Aktien forud for de økonomiske realiteter I 2020 og i starten af 2021 steg Vestas og andre "grønne" aktier massivt. Det skete ikke på grund af stigende indtjeningsforventninger for 2021-2023, men fordi investorerne var villige til, i den grønne sags tjeneste, at betale en højere pris for en given indtjening. Rent faktisk bliver indtjeningen i 2021 noget lavere end investorerne forventede for 1-2 år siden. Alligevel er aktien skudt i vejret, også selv om kursudviklingen de seneste måneder mere har afspejlet side- og modvind end medvind. I figur 1 nedenfor er illustrereret udvikling i Price Earnings forholdet frem mod 2023, hvoraf fremgår, at investorerne har været villige til at betale en stigende multiple pris. Når den store potentielle ordre ikke kaster kursstigninger af sig, skyldes det ikke mindst at prisfastsættelsen og forventningerne er høje og at Vestas de kommende 2-3 kvartaler også vil møde betydelig indtjeningsmæssig modvind fra en hård priskonkurrence, hvor det er svært at overvælte stigende transport- og råvarepriser. Figur 1: Udvikling i PE multiple for Vestas frem mod 2023 Kilde: Marketscreener.com (Klik på billedet for at gøre det større) [image: 97932_image002.png]
  • Handelsbanken: Er det nu Nykredit skal købe sig større?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar af Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Handelsbanken meddelte i går noget overraskende for de fleste, at de trækker sig ud af Danmark og Finland. Årsagen er manglende kritisk masse og et strategisk fokus mod de 3 hovedmarkeder: Sverige, Norge og UK. Handelsbanken er først, ifølge egne udtalelser i hvert fald, nu ved at starte sonderingen af mulige købere. Her er nogle af de overvejelser der kan komme i spil. Danske aktiver uinteressant for Danske Bank/Nordea Danske Bank/Nordea har ingen interesse i at deltage i konsolideringen i Danmark. Sydbank har aktuelt travlt med at integrere købet af Almindelig Brand Bank. Sydbank kunne måske under givne omstændigheder komme i spil, men de skal overkomme datacentralsforskelle. På den anden side har Sydbank et stort ønske om at hovedsædet skal ligge i Åbenrå. Det vil en eventuel overtagelse af Handelsbanken ikke forhindre. En Sydbank overtagelse vil dog nok, alt i alt være mindre sandsynlig. Reelt tror jeg Nykredit er favorit. Jyske Bank en outsider og Spar Nord et wild card: Nykredit må være favoritten De seneste år har Nykredit været fødselshjælper, når fusioner i Totalkreditfamilien skulle hjælpes på vej eller når Ringkøbing Landbobank skulle have hjælp til at finansiere et køb af Nordjyske Bank for at vriste banken ud af kløerne på Jyske Bank. Nu kan turen være kommet til at Nykredit selv vil til fadet: Handelsbanken er en større mundfuld for de fleste. Nykredit har størrelsen til at håndtere en overtagelse. Nykredit har givetvis lyst til at vokse også uden for Totalkreditfamilien. Handelsbanken har Totalkreditdistribution, men også andre prioritetslån Nykredit har penge og adgang til de penge, som de evt. skal bruge Handelsbanken er allerede i dag en del af Totalkreditdistributionen. Et Nykredit køb af Handelsbanken vil ikke genere de andre i Totalkreditsamarbejdet Nykredit er på samme datacentral som Handelsbanken = BEC. Det er en betydelig fordel i hvert fald hvis man kigger på de første år (En opsigelse og udtrædelse af en datacentral vil ofte koste 3-4 års dataudgifter) Der er mange gode grunde til at Nykredit Bank kunne være den oplagte køber af Svenske Handelsbankens danske afdeling Har Spar Nord størrelsen og tør de? Spar Nord har tidligere tilkendegivet, at de ønsker at købe sig til mere forretning. Det vil kun være naturligt, hvis de overejer, men størrelsen vil formentlig afholde Spar Nord fra at deltage i opkøbskapløbet: Handelsbanken har en størrelse indtjeningsmæssig og forretningsmæssigt, som ikke er meget mindre end Spar Nord. I årets første 9 måneder har Handelsbanken tjent 791 mio. ud af en forretningsvolumen på 77,2 mia. (balance) fordelt som 61/39 mellem private og virksomheder. Det passer fornuftigt til Spar Nord. Spar Nord deler datacentral, BEC med Handelsbanken De kan forblive i Totalkreditsamarbejdet. Den største udfordring er formentlig, at Handelsbanken vil være en meget stor mundfuld for Spar Nord. Formentlig lidt større end de trods alt tør. Spar Nord/Handelsbanken vil tilsammen decimere Jyske Bank til Danmarks 4. største PI. Det må være et potentielt risikoscenarie for Jyske Bank Jyske Bank - kan de overkomme Totalkreditudfordringerne og slå Nykredit? Jyske Bank må være i spil til at overtage Handelsbanken: De har kapitalen og kan løfte opgaven De bør have ambitioner til at få løftet forretningen. Jyske Bank er ikke kendt for at "bide til bolle", når der opstår en budkamp. Jyske Bank kan være bange for at byde "markedsprisen" Jyske Bank kan møde stor modstand fra Nykredit, som tidligere har vist, at de med om ikke alle så dog mange midler er villige til at beskytte sin Totalkreditfamilie, som Handelsbanken er med i.