Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Maersk share buyback program er svært at forstå

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I en nyhed fra 4.november står der: "As announced on 5 May 2021, A.P. Møller - Mærsk A/S (the "Company") has decided to launch a share buy-back program of up to DKK 32 billion (around USD 5 billion) to be executed over a period of two years. On 12 August 2022 the Company announced an increase of the share buy-back program from DKK 32 billion (around USD 5 billion) to DKK 39.3 billion (around USD 6 billion). The second phase, which started on 5 May 2022, was completed on 27 October 2022. The total market value of the shares acquired in the first two phases amounted to DKK 19 billion. The third phase of the share buy-back program will run from 3 November 2022 up to 3 May 2023. The shares to be acquired will be limited to a total market value of DKK 11 billion (around USD 1.5 billion). A maximum of 200,000 A shares and 800,000 B shares can be acquired in the third phase of the share buy-back program" Jeg forstår ikke tallene. I første afsnit står at der skal købes aktier for 39 mia kr. over 2 år fra 5.maj 2021 til 5.may 2023. Der står også at per 27.oktober er det købt aktier for 19 mia kr. Så mangler der vel at blive købt for 20 mia kr. Det er i konflikt med at fase 3 der løber indtil 3.maj 2023 kun skal købe for 11 mia kr. Hvad med de sidste 9 mia kr? De når vel ikke målet med 39 mia kr. over 2 år? Jeg forstår det ikke.
  • Shorting - de nordiske lande !

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Måske en mangel i min opdragelse, men har aldrig haft interesse i shorting. Tænker mange har det ligesådan. Men faldt over denne side hvor man kan udforske lidt. https://shortnordic.com/index.php#denmark Er DU .. faldet over tilsvarende sider til læring eller underholdning så smid et link. Så kan det jo være vi naive ikke-shortere bliver klogere ! mvh ps: Link taget fra skribent Urban som var så venlig ... !
  • Ennogie - Delårsrapport

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Børsmeddelelse nr. 33.2022, Delårsrapport 1. januar 2022 - 30. september 2022 8.11.2022 08.30 • GlobeNewswire • Bestyrelsen for Ennogie Solar Group ("ESG") har d.d. godkendt selskabets delårsrapport for perioden 1. januar - 30. juni 2022. Adm. dir. Lars Brøndum Petersen udtaler: "ESG oplever stor ordreindgang og fortsat mange kundeforespørgsler til trods for højere renter, høj inflation og generel usikkerhed omkring geopolitiske forhold, der kan have påvirkning af forretningen i fremtiden. Vi oplever en øget kundefokus på rentabilitet og sikring af egenforsyning af el. Ordreindgangen for 3. kvartal endte på DKK 22,3m og samlet DKK 77,9m for perioden 1. januar 2022 - 30. september, en stigning fra DKK 17,4m i samme periode 2021. ESG oplever, at forsyningssikkerheden på solceller og invertere er forbedret og omsætningen for 3. kvartal 2022 blev på DKK 13,3m og for perioden 1. januar 2022 - 30. september 2022 DKK 35,1m hvilket som på ordresiden er en stor stigning fra DKK 8,6m i de 3 første kvartaler i 2021. Den eksisterende ordrebog gør, at vi ser ind i vores hidtil bedste kvartal i 4. kvartal, hvor vi forventer en fordobling af omsætningen fra 3. kvartal 2022 og positivt EBITDA. Dette medfører også, at vi opjusterer forventningerne til omsætningen for hele året til DKK 55-65m. Grundet en række engangsjusteringer, nedjusterer vi forventningen til EBITDA for hele 2022 til DKK -8m til -4m. Den primære årsag til justeringerne er en ændring af indregningen af omsætning på tyske projekter, øgede markedsføringssomkostninger, omkostninger til det for nyligt vedtagende warrantprogram, samt nedskrivning af varelager for Refurb tilbehør, da vi pt. ikke kan skaffe brugte solceller til Refurb-leverancer. Det er dog vigtigt for os at understrege, at den underliggende forretning generer det forventede dækningsbidrag, og vi derfor forventer positivt EBITDA i 4. kvartal og de efterfølgende kvartaler herfra. Det er derfor vores vurdering, at ESG er unikt placeret ift. til den stærkt stigende fokus på grøn omstilling i byggeriet, hvor vi kan bidrage med omkostningsneutrale tagudskiftninger med solcelletag. Derfor investeres der fortsat i både udvikling af organisation, markedsføring, samt yderligere internationalisering." Outlook for 2023 Som følge af ordreindgangen kan vi allerede nu offentliggøre vores nuværende forventninger til 2023, som er en omsætning på DKK 95-115m. Der forventes for 2023 et positivt EBITDA på DKK 5-15m. Hovedpunkter fra delårsrapporten: ESG opjusterer omsætningsforventning til hele året til DKK 55-65m Ordreindgangen i 3. kvartal 2022 blev på DKK 22,3m og for perioden 1. januar 2022 - 30. september 2022 DKK 77,9m. Omsætningen i 3. kvartal 2022 blev på DKK 13,3m og for perioden 1. januar 2022 - 30. september 2022 DKK 35,1m. EBIT blev i 3. kvartal 2022 på DKK -3,7m og i perioden 1. januar 2022 - 30. september 2022 DKK -8,9m. Bemandingen i produktion og ordreafvikling er øget i takt med ordreindgangen, som giver udslag i en forventet om fordobling af omsætning i 4. kvartal samt positivt EBITDA. ESG har i 4. kvartal 2022 fået styrket sin likviditet med i alt DKK 8m, via en driftskredit. ESG nedjusterer EBITDA-forventning til DKK -8m til DKK -4m og et EBIT på DKK -10m til DKK -6m. ESG forventer en omsætning i 2023 på DKK 95-115m, samt positivt EBITDA på DKK 5-15m. Med venlig hilsen Ennogie Solar Group A/S Bestyrelsen Kontaktperson: Adm. dir. Lars Brøndum Petersen +45 53 56 27 54 / [email protected] Vedhæftede filer https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/b1dcf13f-2214-40e3-8b0f-32bf48f8084b https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/bb360712-6252-4dd0-8766-c186c91910d1 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401414998
  • Pandora/CEO: Godt rustet til potentiel recessio

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Trods makroøkonomisk usikkerhed og geopolitisk usikkerhed er forbrugernes indkøbsmønstre fortsat stort set uændrede. Det siger Pandoras administrerende direktør, Alexander Lacik, i smykkekoncernens regnskab for tredje kvartal. Han vurderer samtidig, at selskabet er godt rustet til at håndtere en eventuel recession. Vi fortsatte vores vækstrejse i tredje kvartal og er godt forberedte på højsæsonen i november-december med et spændende produktudbud. Vores lancering af "Diamonds by Pandora" har fået en opmuntrende start, og nye produkter vil blive føjet til platformen for at sætte gang i et juleferiemomentum. På trods af makroøkonomisk og geopolitisk usikkerhed er vores forbrugeres indkøbsmønstre indtil videre stort set uændrede. Med en stærk finansiel position og vores position inden for gaver til overkommelige priser er vi godt rustet til at klare en potentiel recession og gribe relevante investeringsmuligheder, siger Alexander Lacik i regnskabet. Pandora kom bedre ud af juli, august og september på både omsætning og indtjening. Omsætningen opgøres til 5263 mio. kr., hvilket var bedre end ventet, da analytikerne havde sat næsen op efter en omsætning på 5167 mio. kr. ifølge selskabets eget medianestimat. I kvartalet sidste år lød omsætningen på 4728 mio. kr. i årets tredje kvartal. Den organiske vækst endte på 3 pct. mod ventede 1 pct. og 14 pct. i tredje kvartal 2021, der fortsat var et forholdsvis let sammenligningsgrundlag i forhold til kvartalet 2020, der var præget af coronarestriktioner. Driftsresultatet (EBIT) var på 978 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 18,6 pct. Her var der ventet 962 mio. kr. og 18,8 pct. I samme kvartal af 2021 lød driftsresultatet på 957 mio. kr. og EBIT-marginen på 20,2 pct. Bundlinjen i kvartalet endte på et overskud på 734 mio. kr. efter skat, hvor analytikerne havde estimeret et overskud på 722 mio. kr. .\˙ MarketWire Flemming Thestrup Andersen
  • Nature Energy (DK) og Scandinavian Biogas (SE)

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Den 5. august 2022: "Biogas Firm Nature Energy Is Drawing Takeover Interest From Shell, BlackRock. BP, Engie, GIP among others looking at Danish biogas producer. Nature Energy could be worth about $2 billion or more in sale." https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-05/biogas-firm-nature-energy-said-to-draw-shell-blackrock-interest Scandinavian Biogas i Sverige kommer efter en nyemission (til 25 SEK) ha et indre værdi højere end 17 SEK. CEO har for nylig købt aktier og sandsynligvis er værdien langt højere. Mange vil købe biogasselskaber. Den 10. oktober 2022: https://www.reuters.com/markets/deals/archaea-energy-be-bought-by-bp-41-bln-including-debt-2022-10-17/ Nature Energy: 181 mio m3 biogas per år Scandinavian Biogas: sandsynligvis 35 mio m3 biogas per år (350 GWh) https://nature-energy.com/dk-da/ https://scandinavianbiogas.com/en/ "Nature Energy could be worth about $2 billion or more in sale." Do the math, men med densamme vurdering så skal Scandinavian Energy ved et opkøb muligvis koste mere end 90 SEK.
  • Chemometec - God start på regnskabsåret.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    kvartal 2022/23 - God start på regnskabsåret og omsætningsvækst på 34% 8.11.2022 08.30 • GlobeNewswire • MEDDELELSE NR. 232 Periodemeddelelse for 1. kvartal 2022/23 (1. juli - 30. september 2022) Det har været en god start på regnskabsåret 2022/23, hvor omsætningen i første kvartal steg med 34% til DKK 113,8 mio. mod DKK 85,0 mio. i samme periode sidste år. Væksten går på tværs af produktsegmenterne, men geografisk er det fortsat på det nordamerikanske marked, at fremgangen er størst. Resultatet af primær drift (EBITDA) blev på DKK 65,2 mio., svarende til en stigning på 50% i forhold til samme periode sidste år, mens EBITDA-marginen blev på 57%. I perioden modtog ChemoMetec desuden sin første ordre på et XcytoMatic-instrument. Hovedpunkter Omsætningen blev i første kvartal 2022/23 på DKK 113,8 mio., svarende til en stigning på 34% i forhold til samme periode sidste år. Væksten har været højest på det nordamerikanske marked, hvor omsætningen steg med 47% og udgjorde 59% af den samlede omsætning, mod 54% i samme periode sidste år. Omsætningen inden for ChemoMetecs vigtigste forretningsområde, Life science research, Cellebaseret terapi samt Bioprocessing (LCB), steg i første kvartal med 34% og udgjorde uændret 92% af den samlede omsætning. Den generelle forsyningssituation for kritiske råvarer og komponenter til ChemoMetecs produkter er blevet væsentligt forbedret i løbet af det seneste halve år. EBITDA steg i første kvartal til DKK 65,2 mio. fra DKK 43,4 mio. i samme periode sidste år, svarende til en stigning på 50%. EBITDA-marginen blev i første kvartal på 57% mod 51% i samme periode sidste år. Både omsætning og EBITDA var positivt påvirket af den stigende dollarkurs. Forventningerne til regnskabsåret fastholdes, og omsætningen forventes i 2022/23 således at ligge i intervallet DKK 485-505 mio., mens driftsresultatet (EBITDA) forventes at blive i niveauet DKK 245-260 mio. Situationen vedrørende Covid-19 og den globale råvareforsyning, herunder krigen i Ukraine Hverken krigen i Ukraine eller Covid-19 har i kvartalet haft nogen større indflydelse på ChemoMetecs aktiviteter. Bortset fra enkelte elektroniske komponenter er den generelle forsyningssituation blev væsentligt forbedret i løbet af det seneste halve år. ChemoMetec har fået opbygget betydelige lagre af en lang række kritiske råvarer og komponenter, ligesom der typisk er indgået rammeaftaler med væsentlige leverandører. ChemoMetec har i det forløbne kvartal kunnet opretholde produktion, kvalitetskontrol og logistikfunktioner på et tilfredsstillende niveau og har dermed sikret levering af samtlige færdige produkter til tiden og af en vanlig høj kvalitet. Der er dog stadig flaskehalsproblemer hos flere af ChemoMetecs danske underleverandører, som skal levere komplicerede, specialdesignede komponenter til de kommende XcytoMatic-produkter. O msætning og EBITDA Omsætningen steg i første kvartal 2022/23 til DKK 113,8 mio. fra DKK 85,0 mio., svarende til en stigning på 34% i forhold til samme periode sidste år. Stigningen, der er på niveau med forventningerne, skyldes hovedsageligt en øget omsætning på det nordamerikanske marked inden for cellebaseret terapi. Samtidig er omsætningsvæksten på det nordamerikanske marked positivt påvirket af en stigende dollarkurs sammenlignet med samme periode sidste år. Omsætningen af instrumenter steg i første kvartal med 21% til DKK 48,8 mio. Salget af celletællerne NC-200 og NC-202 udviklede sig som forventet, og omsætningen af NC-200 er fortsat godt en tredjedel større end omsætningen af NC-202. Omsætningen af forbrugsvarer, som omfatter kassetter, glas-slides, reagenser og testkits, steg i første kvartal med 35% til DKK 44,0 mio. og udgør 39% af omsætningen mod 38% i samme periode sidste år. Salget af serviceydelser, herunder serviceaftaler, har også udviklet sig tilfredsstillende, og der er således i første kvartal solgt serviceydelser for DKK 18,8 mio., svarende til en stigning på 72% i forhold til samme periode sidste år. Indtægter fra serviceydelser udgør nu 16% af den samlede omsætning mod 13% i samme periode sidste år. Det er fortsat i USA, at der er den største vækst i salget af serviceaftaler. Den samlede omsætningsvækst på 34% i første kvartal er sammensat af en vækst på 47% i USA/Canada, 17% i Europa og 24% i resten af verden ("Øvrige lande"). USA/Canada er ChemoMetecs største geografiske marked og udgjorde i første kvartal 59% af omsætningen. Omsætningen i USA/Canada steg til DKK 66,7 mio. fra DKK 45,5 i samme periode sidste år. Den positive udvikling skyldes primært en øget omsætning af forbrugsvarer, som steg med 55% til DKK 26,9 mio. fra DKK 17,4 mio. Den største procentvise fremgang ses dog fortsat inden for salget af serviceydelser, som i kvartalet steg med 81%. På det europæiske marked steg omsætningen til DKK 31,1 mio. fra DKK 26,5 mio. i samme periode sidste år. Stigningen anses for tilfredsstillende og er på niveau med væksten i samme periode sidste år. I resten af verden steg omsætningen fra DKK 12,9 mio. til DKK 16,0 mio. Omsætning fordelt på produktsegmenter og geografi i første kvartal 2022/23 T.DKK Europa USA/Canada Øvrige lande 2022/23 1. kvartal i alt 2021/22 1. kvartal i alt Instrumenter 15.045 23.832 9.961 48.838 40.187 Forbrugsvarer 11.378 26.911 5.681 43.970 32.629 Service 4.333 14.310 161 18.804 10.924 Andet 347 1.620 242 2.209 1.223 I alt 31.103 66.673 16.045 113.821 84.963 Væksten i omsætningen inden for det største forretningsområde, LCB, blev på 34% i første kvartal, og fremgangen kan tilskrives et større salg af både instrumenter, forbrugsvarer og serviceydelser. Forretningsområdet LCB udgjorde 92% af den samlede omsætning, sædanalyse 7%, mens de øvrige forretningsområder tilsammen udgjorde godt 1%. Omsætning fordelt på produktsegmenter og forretningsområder i første kvartal 2022/23 T.DKK LCB- markedet Produktions- og kvalitetskontrol af dyresæd Produktions-kontrol af øl og kvalitetskontrol af mælk 2022/23 1. kvartal i alt 2021/22 1. kvartal i alt Instrumenter 47.359 877 603 48.839 40.187 Forbrugsvarer 36.606 6.494 871 43.971 32.629 Service 18.804 - - 18.804 10.924 Andet 1.984 170 53 2.207 1.223 I alt 104.753 7.541 1.527 113.821 84.963 Resultatet af primær drift, EBITDA, steg i første kvartal til DKK 65,2 mio. fra DKK 43,4 mio. i samme periode sidste år, svarende til en stigning på 50%. Omkostningerne i første kvartal var generelt højere end i samme periode sidste år, hvilket primært kan tilskrives stigende kapacitets- og personaleomkostninger. Omkostningerne i første kvartal er dog ikke steget i samme omfang som omsætningen, hvorfor EBITDA-marginen er steget fra 51% til 57%. Dollarkursen har ligesom for omsætningen påvirket EBITDA postitivt. Produktudvikling ChemoMetec har modtaget den første ordre på et XcytoMatic-produkt. Der er tale om en XcytoMatic 40, som blev leveret i slutningen af oktober 2022. I første omgang er der leveret en prototype, som dog ikke svarer 100% til det endelige produkt. Der er stadig leveringsudfordringer vedrørende kabinet og flere andre komponenter til XcytoMatic-produkterne, men prototypen er funktionsdygtig, og den kan udføre 24 målinger på ca. et kvarter. Den valgte løsning skal ses på baggrund af, at det er vigtigt for kunden at komme i gang med valideringen af instrumentet så hurtigt som muligt, og for at spare tid er det derfor besluttet, at valideringsarbejdet foregår på et prototypeinstrument. Når produktionen af XcytoMatic 40 er fuldt etableret, vil kunden få et helt nyt instrument. Dette forventes at være en realitet i løbet af første kvartal 2023, hvorefter en gradvis lancering vil blive igangsat. Der er flere kunder, der har efterspurgt samme løsning som nævnt ovenfor, og ChemoMetecs udviklingsafdeling vil derfor "håndbygge" endnu nogle prototyper af XcytoMatic 40, som kan sælges til specielt udvalgte kunder i løbet af de næste måneder. IPR og licensaftaler ChemoMetec er ved udgangen af kvartalet ikke bekendt med indsigelsessager mod selskabets patenter. ChemoMetec råder ved udgangen af kvartalet over i alt 15 patentfamilier, hvoraf der er udtaget 56 patenter i udvalgte lande, herunder 15 i USA. Forventningerne til 2022/23 På baggrund af udviklingen i første kvartal 2022/23 fastholdes forventningerne til regnskabsåret 2022/23, som blev offentliggjort i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten for 2021/22 den 14. september 2022. Omsætningen forventes i 2022/23 således at ligge i intervallet DKK 485-505 mio., mens driftsresultatet (EBITDA) forventes at blive i niveauet DKK 245-260 mio. Yderligere oplysninger Adm. direktør (CEO) Steen Søndergaard, ChemoMetec A/S Telefon: (+45) 4813 1020 Om ChemoMetec A/S ChemoMetec udvikler, producerer og markedsfører instrumenter til celletælling og en lang række andre målinger. ChemoMetecs instrumenter markedsføres globalt inden for blandt andet farma , biotek og landbrug. ChemoMetec har nogle af verdens førende medicinalvirksomheder blandt sine kunder, herunder Novartis, Novo Nordisk, H. Lundbeck, Merck, AstraZeneca og Johnson & Johnson. ChemoMetec blev etableret i 1997 og er børsnoteret på Nasdaq Copenhagen. Se også www.chemometec.com https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401415000
  • Shape Robotics øger omsætning med 600 pct

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Shape Robotics øger omsætning med 600 pct. og lander positivt EBITDA-resultat Danske Shape Robotics har i de tre første kvartaler af 2022 øget sin realiserede omsætning med 600 pct. i forhold til samme periode sidste år. Edtech-virksomheden kan i dagens Q3-regnskab desuden for første gang fremvise et positivt EBITDA-resultat og når centrale IPO-målsætninger tidligere end forventet. Efter tre særdeles begivenhedsrige kvartaler i 2022 inklusiv fire opjusteringer, gennemført ledelsesskifte og etablering af en række stærke partnerskabsaftaler med blandt andet Altex, INACO og Samsung Electronics ser den danske EdTech-virksomhed med base i Farum nu den ambitiøse vækststrategi manifestere sig i kraftigt stigende omsætning og profitabilitet på driftssiden (EBITDA). "I de første 9 mdr. af 2022 har vi nået en omsætning på mere end 36 mio. kr., en vækst på godt og vel 600 pct. set i forhold til samme periode sidste år. Samtidig kan vi vise et positivt EBITDA i det seneste kvartal på TDKK 423, og en forudser en markant forbedring af EBITDA for hele året set i forhold til samme periode sidste år," fortæller CEO André Fehrn. Selskabet forventer en historisk høj omsætning i årets 4. og sidste kvartal på ca. DKK 50 mio. og forventer også et positivt EBITDA i årets sidste kvartal, der endeligt afrapporteres i februar 2023. Overgår IPO-forventninger godt et år før tid I forbindelse med børsnoteringen fastsatte Shape Robotics sig et ambitiøst mål om at omsætte for DKK 55 mio. i 2023. Nu forventer ledelsen at overgå det oprindelige IPO-mål med omkring 50 pct. et helt regnskabsår før tid. "Vi kan efter dette kvartalsregnskab med sikkerhed sige, at vi kommer til at realisere flere af vores børsnoteringsmål fra 2020 allerede i indeværende regnskabsår, dvs. et år tidligere end forventet. Vi har positioneret os i en nøglerolle i den europæiske uddannelsessektor med stærke strategiske partnerskabsaftaler, og nu kan vi med glæde sige, at vi også er profitable på driftssiden. Vi er i ledelsen overbeviste om, at vi kommer til at fortsætte med at se en eksponentiel vækst i de kommende år," siger CEO André Fehrn. Shape Robotics har mellem 4. kvartal 2021 og 2. kvartal 2022 forberedt virksomheden på at kunne skalere hurtigt og møde den store efterspørgsel både i Rumænien og i andre Central- og Østeuropæiske lande. Ved blandt andet at sikre lagerfaciliteter, oprette distributionsnetværket og foretage softwareopgraderinger er nettoresultatet stadig påvirket af finansieringsomkostninger fra kreditfaciliteter, som har været nødvendige for at finansiere lager og levering. Selskabet opnår dog alligevel en forbedring på næsten DKK 2 mio. i de første 9 mdr. I 3. kvartal 2022 begyndte Shape Robotics for alvor at eksekvere på den fremlagte forretningsstrategi, som både indeholder strategiske partnerskaber og opkøb af aktuelle virksomheder herunder Video Technic Systems ('VTS') i september. Ledelsen forventer ikke, at selskabets faste udgifter vil ikke ændre sig væsentligt over den næste periode, hvorfor en op-skalering i salget vil fremover i højere grad ende positivt på bundlinjen. Omsætningsforventningerne til 2022 ligger i spændet DKK 81-93 mio. Indtager nøgle-position i markedet for digital uddannelse CEO André Fehrn fortæller, at den accelererende digitale transformation grundlæggende er ved at ændre, hvordan samfund og økonomier og uddannelsessystemer fungerer og mange lande og regioner vil forberede sig på en fremtid, hvor teknologiforståelse bliver central for al udvikling. I takt med at verdens digitale kapacitet øges, er der et påvist stigende behov for stadig højere niveauer af digitaliseret uddannelse på tværs af alle aldersgrupper. Shape Robotics nøgleklare laboratorier bliver derfor stadig mere populære, ikke mindst i det nuværende hovedmarked. Rumænien pt. er det perfekte udstillingsvindue både for os som virksomhed og for landet selv og fungerer som et fyrtårn inden for digital uddannelse blandt EU's medlemsstater. "I begyndelsen af 2022 regnede vi med at nå en årsomsætning på DKK 42-47 mio. på grund af en stor ordre fra Rumænien. Vi regner nu med at lande et resultat, som er ca. 100 pct. højere end vores første forventninger i januar og har nu også etableret fundamentet for noget nær eksponentiel vækst fremadrettet," siger CEO André Fehrn. Yderligere oplysninger og investorrelationer André Fehrn, CEO Shape Robotics A/S Tlf. (+45) 2444 8556 Email: [email protected] Rugmarken 18, 3520 Farum, Denmark CVR-nr. 38322656 www.shaperobotics.com Kommunikation: Gullev & Co. ApS Boris Gullev Tel: +45 31 39 79 99 E-mail: [email protected] www.gullev.co Shape Robotics har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • GN Store Nord: WDI sikrer sig en slutspilsplads!

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Her er det meste som investorerne på nuværende tidspunkt ved eller burde vide om WDIs 10 % annoncerede ejerandel i GN Store Nord og hvad der mest sandsynligt kan komme til at ske efter min mening. William Demant Invest har meldt sig som 10 % aktionær i GN Store Nord. Det handler meget mindre om dansk opbakning men mest om at kunne være med til at bestemme om fremtiden. GN Store Nords aktiekurs er faldet dramatisk i 2022, som det fremgår af figur 1. Det skyldes en kombination af mange faktorer, som indbefatter generelt faldende aktier, negativ privatforbrugsudvikling og ikke mindst opkøbet af Steelseries GN Store Nord pantsatte med sit kontante opkøb på 8 mia. af Steelsteries sin finansielle frihed. Opkøbet var ikke kun fejltimet. Det var decideret en fejl. K øbet af Steelseries blev annonceret den 6/10. På det tidspunkt havde GN Store Nord en markedsværdi på 57 mia. Ved fredagens slutkurser havde GN Store Nord en markedsværdi på 23 mia. For at sætte købet af Steelseries i perspektiv udgør det i dag ca. 1/3 af den samlede markedsværdi for hele GN Store Nord. WDI meddelte i sidste uge først at de ejede mere end 5 % af GN Store Nord. 2 dage senere var ejerandelen steget til mere end 10 %. *Hvis vi antager at WDI har købt hovedparten af sine GN Store Nord aktier de seneste uger/måneder er en gennemsnitlig anskaffelseskurs omkring fredagens slutniveau næppe noget dårligt estimat. En 10 % ejerandel har kostet lidt mere end 2 mia. Med det kontante opkøb af Steenseries øgedes gælden markant. Netop gælden, dens størrelse, de stigende renter og den stigende risikopræmie, er en meget dårlig cocktail Da GN Store Nord købte Steelsteries afbrød de også deres aktietilbagekøb. Det er en af de stabiliserende elementer, og kursmæssige håndbremser, som investorerne gerne ville kunne trække i nu. GN Store Nord gjorde sig sårbar med sine handlinger, og det mærker de nu konsekvensen af. WDIs direktør er den mangeårige direktør i Demant, Niels Jacobsen, som har en meget betydelig indsigt i industrien. Udover Niels Jacobsen i direktionen er der masser af prominens i bestyrelsen. Bl.a. formand Lars Nørby Johansen, næstformand, tidligere finansdirektør Novo Nordisk, Jesper Brandgaard og administrerende direktør for Lego, Niels B. Christiansen WDI ejer 55-60 % % af Demant. Ejerandelen fremgår af hjemmesiden, som også viser de andre investeringer som WDI har foretaget: https://www.demantinvest.com/investments Der er ingen storaktionærer i GN Store Nord udover Demant. GN Store Nord er dermed ejermæssig sårbar overfor et bud Det er det som WDI ved. Deres intention er formentlig ikke mindst og først og fremmest at sikre, at de bliver medbestemmende, hvis/når der kommer et bud på selskabet Der var tidligere i år rygter om et bud på GN, som fik aktiekursen til at stige markant kortsigtet. Om der var hold i de rygter ved jeg ikke. I hvert fald kom aktiekursen hurtigt ned til den triste økonomiske virkelighed igen for at blive halveret endnu en gang. I forhold til toppen i 2021, har GN mistet tæt på 70 % af sin værdi. WDI kan med sine 10%+ blokere for at et for lavt bud fra køber, kan forrykke konkurrencesituationen i industrien. WDIs interesse er hverken i Steelseries eller i GN audio generelt men formentlig fremtiden i hearing. Med mindre altså, at WDI tror/håber de sammen med GN Audio i givet fald kan vende den meget negative udvikling, som der har været de seneste 4-5 kvartaler og for alvor tilsammen være den meget store konkurrent til HP (købt af Plantronics). Hvem kunne tænkes at byde på GN Store Nord og have en interesse? Tjah kapitalfonde er mest realistisk. Efter for mange usikre resultater er der brug for økonomisk og strategimæssigt at rydde op. Det er netop kapitalfondenes speciale. Konkurrencemyndigheder vil undersøge eventuel Demant/GN Store Nord fusion For mere end 15 år siden ville dengang Phonak (i dag Sonova) overtage Resound (GN Hearing). Det blev dog blokeret og forpurret af de tyske konkurrencemyndigheder. GN appellerede og tabte, som det fremgår af: https://www.berlingske.dk/aktier/gn-taber-appel-om-resound-salg. Årsagen var simpel. Phonak/Resound ville blive for store på det tyske marked. Kombinationen af Demant/GN Store Nord, hvis det skulle komme dertil, vil komme under konkurrencemyndighedernes lup. Det er ikke givet en eventuel fusion vil blive blokeret, men den vil blive undersøgt. Tilsammen havde Demant/GN Store Nord Hearing i underkanten af 22 mia. i omsætning i 2021. WDI er næppe Kirsten giftekniv Der er rigtig mange aspekter i WDIs køb af mindst 10 % af GN Store Nord. Det mest sandsynlige er at Demant ser GN Store Nord som den svækkede virksomhed, som aktiekursen er et alt for godt billede på. Hvis nedturen og krisen spidser til, vil WDI sikre sig, at de på bedst mulig måde vil forsvare Demant markedsposition. Det vil næppe føre til en dansk storfusion, men det er i det mindste ikke usandsynligt, at der kan komme et bud på hele GN Store Nord. Mest sandsynligt er, med ovenstående in mente, hvis der kommet et bud, at det kommer på et tidspunkt fra en kapitalfond, som vil rydde op. Aktiekursen i GN Store har fået lagt et gulv under sig, men det gulv er ikke nagelfast. Købshastværk er bemærkelsesværdigt Det er bemærkelsesværdigt, hvorfor WDI har købehastværk. Det er sandsynligt, at WDI ville have haft mulighed for at købe billigere ind, hvis de havde ladet investorerne rase ud efter den skuffende GN meddelelse. I stedet har de med deres meddelelser understøttet aktiekursen. Det kan på den ene side tilsige, at WDI har haft en større position lige under meldegrænsen (5 %) at forsvare og/eller har WDI en fornemmelse for, at et bud kan være umiddelbart forestående. WDI køb understøtter aktien, men er ingen kursgaranti Det kan tænkes, at WDI vil købe yderligere op, hvis aktiekursen falder yderligere, men det mest sandsynlige er, at WDI er hvor de gerne vil være nu: Vise at der er værdi i industrien, at prisen for GN Store Nord er blevet for lav, men også at de ikke vil tillade, at en "fremmed" køber indtager industrien og kommer for billigt ind. Hvis der kommer et højt bud på GN Store Nord har WDI opnået hvad de ville. En gevinst + forsvaret sektor- og egne Demant interesser. GN Store Nord aktien har fået kunstigt kortsigtet åndedræt. Figur 1: Kursudvikling i GN Store Nord, 3 år Kilde: Nordnet [image: 107582_image001_18_.png]
  • Cantargia presents new data on nadunolimab

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    2.00 PM CET / 7-Nov-2022 / Cantargia AB (STO:CANTA) Cantargia presents new data at SITC 2022 supporting nadunolimab's promising antitumor clinical efficacy Data shows nadunolimab dual mechanism potently reduces levels of tumor-promoting molecules Cantargia (Cantargia AB; Nasdaq Stockholm: CANTA) today reported new data providing further insights to the mechanisms underlying the antitumor activity of the IL1RAP-binding antibody nadunolimab (CAN04). In a model of the pancreatic cancer (PDAC) microenvironment, nadunolimab potently reduced levels of various tumor-promoting molecules, in sharp contrast to an anti-IL-1β antibody which showed no such effects. PDAC and non-small cell lung cancer (NSCLC) patients treated with nadunolimab and chemotherapy showed reductions in the same molecules. The data will be presented in a poster session at the 37th Annual SITC Meeting 2022 (SITC 2022), held in Boston, November 8-12, 2022. "The results provide new and exciting insights into the unique anti-tumor properties of nadunolimab, and further illustrate the advantages of its dual action properties. The findings strongly support the upcoming randomized clinical trials of nadunolimab," said Göran Forsberg, CEO of Cantargia. Both IL-1α and IL-1β signal via IL1RAP and contribute to tumor progression by triggering the release of molecules such as CXCL1 and CXCL5, which stimulate recruitment of immune suppressive cells to the tumor. The data reported at SITC 2022 confirm that both IL-1α and IL-1β cause a release of CXCL1, CXCL5 and additional related markers by human blood cells and cancer-associated fibroblasts (CAF). Furthermore, the data show that IL1RAP blockade by nadunolimab reduces these effects. In the presence of PDAC cells, tumor-supporting CAF also release CXCL1, CXCL5 and other markers, and these are similarly attenuated by nadunolimab but not an anti-IL-1β antibody. The effect is highly relevant to nadunolimab's activity in the clinic: in blood samples from PDAC and NSCLC patients treated with nadunolimab and chemotherapy in the phase I/IIa trial CANFOUR, levels of CXCL1 and CXCL5 were reduced compared to samples collected prior to therapy. Increased levels of CXCL1 and CXCL5 are linked to poor patient prognosis. Preclinical studies by others have also shown that antibody targeting of CXCL1 or CXCL5 results in antitumor efficacy, and blockade of these signaling pathways are evaluated in clinical trials of cancer. The findings support the promising clinical interim efficacy data presented recently at the ASCO Annual Meeting 2022. In over 100 patients evaluated in the CANFOUR trial, nadunolimab in combination with chemotherapy results in higher efficacy than historical controls for chemotherapy alone. Cantargia is preparing the next steps in the late-stage clinical development of nadunolimab in PDAC and NSCLC. Nadunolimab will be included in the pivotal phase II/III clinical trial Precision PromiseSM, designed by Pancreatic Cancer Action Network (PanCAN), and a randomized trial in NSCLC is also planned for 2023. The results will be presented at SITC 2022 in a poster, details of which can be found below. The poster will be made available on Cantargia's webpage (https://cantargia.com/en/research-development/publications) after the presentation on 10 November. Abstract number: 145 Abstract category: Biomarkers, Immune Monitoring and Novel Technologies Abstract title: Nadunolimab inhibits IL-1α/β-induced CXCR1/2 ligand expression and reduces serum levels of CXCL1 and CXCL5 in NSCLC and PDAC patients Presenter: Dr. Camilla Rydberg Millrud For further information, please contact Göran Forsberg, CEO Telephone: +46 (0)46-275 62 60 E-mail: [email protected] This is information that Cantargia AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at 14.00 CET on 7 November 2022. About Cantargia Cantargia AB (publ), reg. no. 556791-6019, is a biotechnology company that develops antibody-based treatments for life-threatening diseases and has established a platform based on the protein IL1RAP, involved in a number of cancer forms and inflammatory diseases. The main project, the antibody nadunolimab, is being studied clinically in combination with chemotherapy or immune therapy with a primary focus on non-small cell lung cancer and pancreatic cancer. Positive interim data from the combination with chemotherapy indicate stronger efficacy than would be expected from chemotherapy alone. Cantargia's second project, the antibody CAN10, addresses treatment of serious autoimmune/inflammatory diseases, with initial focus on systemic sclerosis and myocarditis. Cantargia is listed on Nasdaq Stockholm (ticker: CANTA). More information about Cantargia is available at www.cantargia.com. About nadunolimab (CAN04) The antibody CAN04 binds strongly to its target IL1RAP and functions by inducing ADCC and blocking IL-1α and IL-1β signaling. Thereby, CAN04 can counteract the contribution of the IL-1 system to the immune suppressive tumor microenvironment and development of resistance to chemotherapy. CAN04 is investigated in multiple ongoing clinical trials. In the phase I/IIa study CANFOUR, first line combination therapy is investigated with standard chemotherapies in patients with PDAC (gemcitabine/nab-paclitaxel) and patients with NSCLC (cisplatin/gemcitabine) (NCT03267316). Positive interim data for the combination therapies show durable responses in 73 patients with PDAC, resulting in median iPFS of 7.2 months and median survival of 12.7 months. Stronger efficacy was also observed in 30 NSCLC patients with median PFS of 6.8 months. A response rate of 53% was achieved, with even higher responses in non-squamous NSCLC patients previously treated with pembrolizumab. These results show stronger efficacy than expected from chemotherapy alone. CAN04 is investigated with chemotherapy also in the phase I study CAPAFOUR, with the FOLFIRINOX regimen for first line treatment of metastatic PDAC (NCT04990037), and in two further clinical studies, CESTAFOUR (NCT05116891) and TRIFOUR (NCT05181462), in additional forms of cancer, including biliary tact cancer, colorectal cancer and triple negative breast cancer. CAN04 is also evaluated with the checkpoint inhibitor pembrolizumab, with or without chemotherapy, in the phase I study CIRIFOUR (NCT04452214). This information was brought to you by Cision http://news.cision.com https://news.cision.com/cantargia-ab/r/cantargia-presents-new-data-at-sitc-2022-supporting-nadunolimab-s-promising-antitumor-clinical-effic,c3661675
  • OBS OBS: Norden handles inklusive udbytte 4/11!

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Det ser ud til, at en række aktører vil af med Norden i dag. Den steg ganske vist 40 kr. i går på baggrund af en flot Q3 rapport, men også med oplysning om udlodning af udbytte på 30 kr. I dag falder kursen ret voldsomt, og enten er det fordi nogle tror, at udbyttet er gået fra, eller fordi man ikek ønsker at beholde aktien med udbytte. Jeg forstår det ikke! Desuden har SEB Banken her til morgen hævet deres kursmål for DS Norden til 520 kr. Og det er jeg overbevist om, at den vil være værd. Jeg har aktien i min portefølje og har købt ind her til formiddags.
  • Biontech Q3-regnskab. Nu 13,4 mia € i kassen

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Vaccine-vinderen fortsætter med at tjene penge. I langsommere tempo end sidste år. https://investors.biontech.de/news-releases/news-release-details/biontech-announces-third-quarter-2022-financial-results-and De har nu 13,4 mia € i kassen. Det skal sammenholdes med en markedsværdi på 37,45 mia $ (kurs 154). Dvs. mere en tredjedel af aktiernes værdi er til stede i form af kontanter. Hertil kommer dels indtægter fra fortsat salg af vaccine. Bemærk, at Ugur Sahin lige har været med Scholz i Kina. Dels værdien af en pipeline, som jeg ikke kan bedømme.
  • Den sorte trend i bear-markedet

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hver gang aktierne er faldet i længere tid og har været på vej ind i et decideret bear-marked, så har jeg altid haft fokus på, hvilke trends som er holdbare, når det generelle aktiemarked falder. I dette bear-marked er de grønne aktier røget ned i kælderen. Men er der noget, som bare er galoperet af sted, så er det den sorte trend med fx olie og gas. For mit eget vedkommende er jeg gået tidligt ind i olie- og gassektoren og haft stor glæde af fx mine Equinor-aktier og tankers. Mere om det i denne video. Disclaimer: De nævnte sektorer og aktier er ikke købsanbefalinger, men blot et indblik i, hvad jeg selv gør. https://www.youtube.com/watch?v=jDsNKXveQcs&t=48s
  • Demant køber op i GN

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Hvad pønser Demant mon på? Fusion? Opkøb/overtagelse? Ref artikel på euroinvestor så er Lars Hytting fra Artha da helt oppe at ringe. Jeg er en jysk bonderøv så pulsen er helt i ro, men lidt spændende er det nu.
  • Maersk: 3rd Quarter 2022

    34
    0 Votes
    34 Indlæg
    0 Visninger
    P
    PRESS RELEASE: A.P. Moller - Maersk continues the record streak with strong Q3 results Copenhagen, Denmark - A.P. Moller - Maersk (Maersk) delivered strong results in Q3 2022 with higher earnings in its three main businesses; Ocean, Logistics & Services and Terminals, compared to the same quarter last year. Revenue increased by 37%, and both EBITDA and EBIT increased around 60% compared to Q3 2021. Continued momentum in the strategic transformation, growth in Logistics, and Ocean contract rates above the previous year were the main drivers of improved performance. "Our third quarter result was another record and the 16th quarter in a row with year-on-year earnings growth. Ocean freight rates, which have driven the exceptional results we have delivered in 2022, were again up both year-on-year and compared to the second quarter. However, it is clear that freight rates have peaked and started to normalize during the quarter, driven by both decreasing demand and easing of supply chain congestion. As anticipated all year, earnings in Ocean will come down in the coming periods. Our overall transformation momentum remained very strong as we continue to grow our Logistics business rapidly. For the first time, revenue in Logistics exceeded USD 4bn in one quarter, and we expect to continue to outgrow the market in Logistics based on new customer wins," says Søren Skou, CEO of A.P. Moller - Maersk. Revenue for Q3 increased to USD 22.8bn, EBITDA increased to USD 10.9bn and EBIT increased to USD 9.5bn. Profit was USD 8.9bn for Q3 and USD 24.2bn for the first nine months. Return on invested capital (ROIC) was at 66.6% for the past 12 months. "With the war in Ukraine, an energy crisis in Europe, high inflation, and a looming global recession there are plenty of dark clouds on the horizon. This weighs on consumer purchasing power which in turn impacts global transportation and logistics demand. While we expect a slow-down of the global economy to lead to a softer market in Ocean, we will continue to pursue the growth opportunities within our Logistics business. As a trusted partner, we are ready to support our customers in rethinking their supply chain needs through what is likely to be a period of a more volatile business environment," says Søren Skou. In Ocean, revenue increased over the quarter to USD 18bn and EBIT rose to USD 8.7bn mainly driven by significantly higher freight rates on contract and shipment on routes from Asia to Europe and to North America, partly offset by a decrease in volumes and by higher costs related to bunker, container handling and network. In Logistics & Services, Maersk continued to invest in its portfolio and capabilities. The acquisition of LF Logistics was completed, the intended acquisition of Martin Bencher Group was announced, and the warehouse, distribution center and cold storage footprint was significantly expanded with 21 incremental facilities across key markets like Latin America, Europe and India. Revenue in Logistics grew 60% to USD 4.2bn and EBIT increased to USD 258m mainly due to added revenue from acquisitions and higher volumes, in particular among Maersk's existing top 200 customers. In Terminals, revenue grew to USD 1.1bn and EBIT increased to USD 357m, mainly driven by higher volumes and prices as well as the completion of the divestment of the Terminal's share in Global Ports Investments in Russia. Market situation Demand for logistics services moderated across global supply chains in Q3 2022. Supply-side bottlenecks continued to pose challenges, but there are signs of easing as demand slows and COVID 19-related restrictions in China diminish. Freight and charter rates declined in Q3 2022 relative to the previous quarter as the expected normalisation gained momentum through the quarter. Global container volumes are estimated to have declined -3% year-on-year in Q3 while global air cargo volumes, measured in CTKs, dropped by 9% in July/August (IATA). As a result of slowing economic activity, global container demand is expected to contract between -2 and -4% in 2022. Guidance for 2022 Full year guidance confirmed for underlying EBITDA of around USD 37.0bn, an underlying EBIT of around USD 31.0bn and a free cash flow above USD 24.0bn. Given the unfolding economic slowdown, which is also expected to continue into the coming year, APMM has lowered its outlook for the growth of 2022 global container demand to between -2/-4% decline from previously the lower end of the +1-/1% range. Capex guidance for 2022-2023 remains unchanged at USD 9.0-10.0bn. Contact Jesper Løv - Head of Media Relations, A.P. Moller - Maersk Phone: +45 6114 1521, E-mail: [email protected] About A.P. Moller - Maersk. A.P. Moller - Maersk is an integrated logistics company working to connect and simplify its customers' supply chains. As a global leader in shipping services, the company operates in more than 130 countries and employs over 100,000 people world-wide. Maersk is aiming to reach net zero emissions by 2040 across the entire business with new technologies, new vessels, and green fuels. 107455_document.pdf
  • Samarbejder, partnerskaber eller et salg?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Den 12 oktober 2022 havde «MarketWire» følgende nyhed: "Zealand Pharma/Jefferies: Kursmål hæves til 205 kr. fra 165 kr. Zealand Pharma har fået løftet sit kursmål til 205 kr. fra 165 kr. hos Jefferies. Anbefalingen lyder fortsat "køb". Det fremgår af et notat fra banken, efter at Zealand i de seneste par uger har præsenteret succesrige fase 3-data med lægemiddelkandidaten Glepaglutid til behandling af korttarmssyndrom og har rejst et stort trecifret millionbeløb. Positive fase 3-data med Glepaglutid i den sjældne sygdom korttarmssyndrom åbner mulighed for en kommerciel aftale, mens investorfokus sandsynligvis nu vil skifte til Zealands interessante tidlige portefølje af diabetes- og fedmemidler og peptidplatformen, skriver Jefferies' analyseteam. Børshuset ser mulighed for yderligere samarbejder og partnerskaber inden for diabetes og fedme, og/eller at Zealand ender med at blive købt. Aktien steg tirsdag 4,3 pct. til 169,80 kr." https://npinvestor.dk/nyheder/zealand-pharmajefferies-kursmål-hæves-til-205-kr-fra-165-kr-ny-0 Dette lille nyhedsklip opsummere egentlig meget fint noget meget centralt i forhold til Zealand Pharma. Der er grundliggende to store teraputisk områder i ZP: 1) Metabolisk syndrom (Det er det som artiklen omtaler som "diabetes og fedme" og det kan også adskilles i diss to undergrupper) 2) Korttarmssyndrom Hvis vi nu starter med den ene yderlighed. Vil der være noget selskab som er interesseret i at købe Zealand Pharma? Zealand Pharma har gjort mange tiltag for at blive mere "lean" som virksomhed men også tiltag som vil gøre det nemmere for en opkøber at overtage virksomheden. Afregsitering af American Deposit Shares, det nye strategiske fokus og Oberland Capital aftalen er alle ting som vil gøre det nemmere at genføre en opkøbstransaktion for en opkøber. Det er hellere ikke nogen hemmelighed at hollandske Van Herk Investments har igennem tideren siddet nogle år i biotech virksomheder og har så solgt til industrielle aktører. Jeg ser ikke nødvendigvis at dette sker "i morgen" men for hver dag, der går bliver virksomheden dyre men reducerer også risiko. Men hvem er så relevant aktører som kunne opkøbe? De tre mest oplagt aktører er: Novo Nordisk Boehringer Ingelheim Takeda Novo Nordisk ligger geografisk og kulturelt tæt på Zealand Pharma og en store del af Zealand Pharma's portefølje passer fint ind. Der er også allerede en samarbejdsaftale. I tillæg så har Novo Fondet og en række store investorer haft kritik af Novo Nordiske fordi de ikke har evnet at lave større opkøb af andre aktører. Dette har jo egentlig ikke været et stort problem fordi det går godt hos Novo Nordisk men jeg tror nu alligvel at det godt kunne tjene Novo Nordisk interesser. Jeg ser dog ikke helt at Novo Nordisk går ind i "Korttarmssyndrom" segmentet. Dette kan dog sælges fra. Boehringer Ingelheim er indenfor metabolisk syndrom og de har partnerskab med Eli Lily i forhold til diabetes området. Boehringer Ingelheim skal nu se på at gå ind i fase tre i samarbejdsprojektet med ZP. Det virker som om de klinisk data frem til og med fase 2 er meget stærke og dette er en type produkt som højest sandsynlig får et stort marked i fremtiden. ZP arbejder også selv med andre produkter på dette område. Men jeg kan hellere ikke her se et godt match i forhold til "Korttarmssyndrom" segmentet. Takeda's kerneområder er ifølge selskabet selv følgende for øjeblikket: "Gastroenterology (GI), Rare Diseases, Plasma-Derived Therapies, Oncology, and Neuroscience". Her passer "Korttarmssyndrom" ind som hånd i hanske men diabetes passer meget dårligt ind. Takeda har i foråret 2021 solgte fire type 2 diabetes produkter (Nesina, Liovel, Inisync og Zafatek) til Teijin Pharma fordi Takeda ikke længere mener at dette er et kerneområde for Takeda. Jeg ser derfor ikke at Takdea vil købe hele ZP med mindre det er fordi de mener at de kan få billigere adgang til Glepaglutide end via en anden form for aftale og så sælge den øvrige protefølje fra. Dette scenario opfatter jeg som mindre sandsynligt. Men opkøb er en stor mundfuld og det kan lige såvel være partneraftaler. Her tror jeg så faktiske at det er samme kreds der kommer på tale. Men dette ligner ikke på Van Herk Investments vanlige strategi. Derfor tror jeg faktisk at ZP vil bliver solgt. Det er vel også denne vurdering som Jefferies er kommet til og derfor at de går du og siger det højt. Men dette er spekulationer fra min side og jeg er nysgerrig på at høre andres bud på situationen.
  • laks

    48
    0 Votes
    48 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Alle norske lakseaktier ned (link) 106427_Slik_er_regjeringens_forslag_om_40_prosent_grunnrenteskatt_for_oppdrettsnaeringen_09.00hrs_28.09.2022.pdf
  • er der en der kan beskrive det med et "tal eksempel"

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    M
    >> stigende renter gør selskabernes pengestrømme ude i fremtiden mindre værd målt i nutidskroner Jeg har hørt det her mange gange, er der en der kan beskrive det med et "tal eksempel" ? Jeg ved at pengene bliver mindre værd pga inflation (ca. 2% pre-war), men hvordan bliver den mindre pga stigende renter? Er det fordi firmaet betaler dyrere lån? Men er det ikke lige meget når man kigger på EBIT (before interest)? Pft Når renten også påvirker kursen på dine aktier, så skyldes det, at stigende renter gør selskabernes pengestrømme ude i fremtiden mindre værd målt i nutidskroner. Det rammer især vækstaktierne - fremfor value-aktierne - fordi vækstaktierne har en større del af deres indtjening langt ude i fremtiden, mens value-selskaberne tjener penge nu og her.
  • Powell har talt - Hvad så nu?

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Det har været et hektisk døgn med FEDs rentemøde i går aftes. I videoen her gennemgår jeg kort min analyse op til FEDs rentemøde i går, jeg gennemgår, hvad jeg mener er de vigtigste punkter, som Powell var inde på, og så kigger jeg lidt på, hvad det betyder for aktierne frem over. https://www.youtube.com/watch?v=4mud34sg3So&ab_channel=MarkettimerDK Læs mere om Markettimer Special her: https://markettimer.dk/bliv-medlem/
  • Zealand leverer vægttabsdata for fedmemidlet BI 456906

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Zealand leverer vægttabsdata for middel under Boehringer-samarbejde 1/11 17:28 Positive vægttabsdata fra et studie af Zealands lægemiddelhåb, BI 456906, offentliggøres i denne uge på årsmødet i Obesity Society i USA. Det fremgår af en meddelelse fra Zealand op til årsmødet, der løber fra den 1. til den 4. november. BI 456906 er del af Zealands samarbejde med Boehringer Ingelheim, der står for udviklingen af lægemidlet. I et fase 2-studiet har lægemiddelkandidaten vist sig at kunne give vægttab på op til 9 pct. efter 16 uger i type 2-diabetikere. Til sammenligning havde patienter på Novos GLP-1-middel Semaglutid et vægttab på 5,4 pct. i et åbent studie, hvor patienter og læger vidste, hvilket middel de fik. BI 456906 bygger på to virkningsmekanismer Glukagon og GLP-1. Tidligere i september har Boehringer også annonceret positive data for BI 456906's evne til at sænke langtidsblodsukkeret i type 2-diabetikere. På årsmødet vil Zealand i øvrigt præsentere data fra prækliniske studier af lægemiddelkandidaterne Dapiglutid, ZP8396 og ZP6590. .\˙ MarketWire
  • Regnskaber fra Danske Bank, Novo Nordisk og mange flere

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I den sidste uges tid er det væltet ind med q3-regnskaber, bl.a. fra Danske Bank og Novo Nordisk. Derudover kommer Helge Larsen ind på Eli Lilly, Zealand Pharma og Bavarian Nordic - sidstnævnte især omhandlende shorting. BEMÆRK AT INGEN AF DE OMTALTE SELSKABER ER KØBSANBEFALINGER! https://www.youtube.com/watch?v=2G2wVbKCHhs