Aktiesnakken — August 2013
-
tilgængeligt i markedet. Det er, at der er stadig nogle forhandlinger i gang, men jeg har ingen anelse om, hvad de indebærer, derfor har jeg valgt ikke at estimere med nogle offshore ordrer i fremtiden, siger Lars Heindorff til Ritzau Finans.
En eventuelt partneraftale ville derfor være ren glasur på Vestas-kagen, mener han, og omvendt tror han ikke på en særligt stor negativ reaktion i vindmølleaktien, hvis forhandlingerne blev afbrudt.
- Jeg tror ikke, at der er ret mange, der tillægger det
-
meget værdi, vurderer Lars Heindorff.
PRODUKTIONSDELING EN MULIGHED
Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank er dog ikke helt enig, og tror, at markedet ville blive lidt skuffet, hvis Mitsubishi-fuglen fløj væk. Dog er forventningerne i dag nok ikke så store som for et år siden, hvor Vestas-aktien steg hele 18,5 pct. på baggrund af rygterne.
- Den gang var meget af snakken om, at Vestas havde brug for et kapitalindskud der er behovet ikke så stort i dag. Når det så er sagt, så er der behov for at g
-
øre tingene mere effektivt med hensyn til produktionsdelen. Der kunne Vestas godt have behov for en partner på V164eren for at få det op at køre, siger Janne Vincent Kjær.
Ud over V164-møllen kunne der også være tale om, at Mitsubishi er interesseret i at få foden inden for på Vestas fabrikker i Europa, nævner Jyske Banks analytiker. Japanerne har nemlig været sat i forbindelse med store offshore-ordrer til Storbritannien og er i øjeblikket ved at sætte gang i en test af sin 7 MW-mølle ved den
-
britiske kyst.
- Produktionsdeling ser man også inden for andre industrier, f.eks. bilindustrien, og det kunne godt være, vindmøllebranchen kunne drage sig nogle erfaringer herfra, bemærker Janne Vincent Kjær.
INGEN FREMTID OFFSHORE UDEN V164
Begge analytikere er dog enige om, at Vestas ingen fremtid har på offshore-området, hvis ikke der kommer skub i udviklingen af V164-møllen. I øjeblikket er Vestas ved at levere møller til to store projekter i England og Belgien, men derefter er ordreboge
-
n på havmøller tom. Seneste offshore-ordre til Vestas blev underskrevet i juni 2012.
-
Situationen er i dag den, at deres tilbud er V112-møllen (på 3 MW, red.), og min vurdering er, at den er knap så konkurrencedygtig, når man er i konkurrence med større møller fra Siemens, Alstom og nogle af de andre spillere i markedet. Det bliver svært for Vestas at gøre meget på offshore uden V164eren, siger Janne Vincent Kjær, og Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier stemmer i:
-
Siemens har inden for de
-
-
seneste to-tre år fået mange offshore-ordrer, mens Vestas stort set ikke har fået nogen. Det kan godt være, Vestas kommer tilbage, hvis de kommer med et konkurrencedygtigt produkt, men jeg har taget det ud af mine estimater og værdiansættelse, siger Lars Heindorff.
/ritzau/FINANS
Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk
-
så sker der da lidt her

-
og vestas opfandt vel offshore stort set?
-
tror ikke, luk bliver omkring kurs 98-100
-
jeg tror ikke det sker idag
-
og så lidt længere ned i tossetimen i morgen så jeg kan komme med

-
Hvis
de fyre raketten af mod Syrien i nat så kommer det nok til at passe
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind