Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Anavex NY TRÅD SEPTEMBER 2025!

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
505 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    Dæmningen4500
    wrote on sidst redigeret af

Lidt mere dansk forskning APOE4 relevant Anavex Precision medicine approach https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14630798/forskere-finder-forklaring-pa-hvorfor-risikogen-forarsager-alzheimers?publisherId=12670528&lang=da

1 Reply Last reply
    2
    • T Offline
      T Offline
      Tasso1

Anavex - Ja MAYOs tal er ret vilde.

Forudsætning for den laveste MC på 17 milliarder $ i løbet af de næste 3-5 år:
      Eller 21 gange nuværende Markedsværdi!

Conditional authorization pathway (CMA)
      Dvs en betinget godkendelse, hvor der skal køres et kontrolforsøg sideløbende med, at Blarcamesine må sælges i EU.
      Ville både være betryggende for patienter, samt myndigheder og give mulighed for at høste flere data for effekten og bivirkningsprofilen.

• Kontrolforsøget burde ren etisk være uden placebogruppe, da effekten både i fase 2/3 og OLE-forsøget, synes at være meget overbevisende.
      • Anavex ville kunne henvise til data fra kontrolgruppen ved evt. uventet/uforklarlig dødsfald.
      • Man ville evt. kunne have en undergruppe af meget tidlige AD patienter, for at understøtte den præventive tilgang.
      • Der kunne evt. også være en undergruppe af andre demensrelaterede indikationer, som ikke har fået en AD diagnose. Henviser her til EMA-ansøgningen, som er beskrevet som Alzheimer og Demens.
      • samt i øvrigt skærpe "præcision medicinering" tilgangen.

En pris på 10.000 $ pr. år (synes sat i den høje ende, men væsentlig billigere end MAPerne på +26.000 $ pr. år + følgeudgifterne med MRI-skanning mm.)
      Tror at der vil blive forhandlet væsentlige rabatter og at som Steen skriver, næppe kan få 10.000 $ fra patienter, der er i et meget tidligt stadie eller præventiv behandling.

En partner, der via. en større upfront betaling til Anavex, står for salget i EU - og hvor Anavex kun får 15 % i royalties.

De 17 milliarder $ gælder som nævnt kun salg via en partner og kun i EU.
      Inden for de 3-5 år vil Blarcamesine med stor sandsynlighed også være godkendt og solgt i flere andre lande/regioner.
      Så prisansættelsen burde komme meget langt op!

Som sagt skal vi bare have Blarcamesine godkendt i en eller anden form, så det kan komme på markedet til gavn for Alzheimer patienterne og samtidig give lidt større julegaver til os meget tålmodige aktionærer.

Poison Pill:

Har på Edgar kunnet finde 7 dokumenter fra Anavex, som omtaler en "Poison Pill".
      Alle omtaler, at Anavex har eller vil sikre mod en evt. fjendtlig overtagelse med et "Poison Pill" tiltag, men ingen dokumentation for, at der ren faktisk er foretaget noget sådan.
      Husker dog, at det har været oppe både på generalforsamlinger og under tidligere kvartalsrapporter.
      ChatGPT åbner også op for, at der godt kan være lavet en "Poison Pill", selvom der ikke foreligge nogle tilgængelige/officelle dokumenter.

1 Reply Last reply
      11
      • SolsenS Offline
        SolsenS Offline
        Solsen

Poison pill ligger i, at man kan udvide aktiekapitalen med 150 mio aktier, som jeg husker. Det burde fremgå af vedtægterne (danske regler) eller lignende - hvis dette er godkendt på en gf så vil direktionen eller bestyrelsen kunne lave en rettet emission, der sætter en fjendtlig opkøber skakmat.

1 Reply Last reply
        10
        • M Offline
          M Offline
          Milito

Korrekt i virkningen. Tilsyneladende kan jeg ikke finde det i vedtægterne. Jeg kan se at du har nævnt det tidligere, måske du kan referere til hvorhenne?

Hvad man godkendte dengang i 2017 var muligheden for at udarbejde en plan, hvilket blev godkendt, men umiddelbart er den ikke blevet implementeret.

Jeg afventer svar fra Anavex IR.

1 Reply Last reply
          4
          • M Offline
            M Offline
            Milito

Jeg har spurgt ChatGPT og fik dette svar:

...

Der fremgår ikke efterfølgende et særskilt indleveret "Rights Agreement" eller en Form 8-A (det man normalt ser, når en rettighedsplan faktisk sættes i kraft). Jeg har søgt i Anavex' filer uden at finde en sådan aftale/exhibit. Fraværet tyder på, at planen blev godkendt som mulighed, men ikke nødvendigvis implementeret. (Søgeresultaterne viser 8-K'en men ingen Rights Agreement/8-A).

1 Reply Last reply
            4
            • SolsenS Offline
              SolsenS Offline
              Solsen

Hvad er en poison pill?

En poison pill er en defensiv strategi en virksomheds bestyrelse kan bruge for at gøre en fjendtlig overtagelse dyrere eller sværere for en potentiel køber. Målet er ikke altid at blokere handlen permanent, men typisk at tvinge forhandlinger på bestyrelsens præmisser eller give aktionærerne mere tid til at finde alternativer.

Hvordan fungerer den i praksis (principalmekanisme)

1. Rettigheder udstedes: Bestyrelsen udsteder typisk "rights" (rettigheder) til eksisterende aktionærer - ofte som tegningsretter til at købe nye aktier eller warrants til en kraftig rabat - men rettighederne er uskadelige, indtil en trigger indtræffer.
              2. Trigger-begivenhed: Rettighederne bliver "aktiveret" når en enkelt køber (eller gruppe) krydser en forudbestemt ejerandel (fx 10-20 %). Før trigger er der ingen ændring.
              3. Dilution/konvertering: Når triggeren indtræder, får de øvrige (ikke-opkøbende) aktionærer ret til at købe ekstra aktier til nedsat pris - eller rettigheder konverteres til aktier - hvilket udvander køberens ejerandel og gør overtagelsen dyrere.
              4. Undtagelser/"carve-outs": Bestyrelsen kan lave undtagelser (fx for en venlig budgiver eller strategisk partner). Poison pills har ofte en tidsbegrænsning og kan kræve aktionærgodkendelse senere.

Typer (kort)
              • Flip-in: Eksisterende aktionærer (undtagen den hostende køber) kan købe ekstra aktier til rabat - udvander køberen.
              • Flip-over: Rettighederne konverteres til aktier i den købende virksomhed efter en fusion - gør fusionen dyrere eller uattraktiv.
              • Poison put / ændrede lånebetingelser: Nogle aftaler gør gæld straks forfalden ved et ejerskabsskifte.

Eksempel med tal (simpelt)
              • Udstående aktier før: 1.000.000
              • Fjendtlig køber køber 200.000 aktier → det er 20%.
              • Rights trigger ved 20%. De øvrige aktionærer får ret til at købe 400.000 nye aktier til rabat.
              • Nyt totalantal aktier = 1.000.000 + 400.000 = 1.400.000.
              • Køberens nye ejerandel = 200.000 / 1.400.000 = 1/7 = 0,142857... = ca. 14,29%.
              Resultat: køberens andel falder fra 20% til ~14,3% - betydelig udvanding.

Fordele og ulemper

Fordele:
              • Giver bestyrelsen forhandlingsstyrke og tid.
              • Kan afskrække opportunistiske bud.

Ulemper:
              • Kan opfattes som antiaktionær hvis den blokerer et attraktivt tilbud.
              • Kan skabe juridiske konflikter eller krav om aktionærgodkendelse.
              • Kan reducere mulighed for konkurrerende bud (dårligt for aktionærværdi).

Juridiske og governance-overvejelser

Regler og praksis varierer efter land. I mange jurisdiktioner skal bestyrelsen handle i aktionærernes interesse, og en poison pill kan blive anfægtet, hvis den bruges uforholdsmæssigt. Typisk anvendes poison pills sammen med klare retningslinjer: en begrænset periode, mulighed for undtagelser og senere aktionærbekræftelse.

ChatGPT svar - jeg mener også den mulige kapitaludvidelse blev vedtaget på en gf for 2-3 år siðen.

1 Reply Last reply
              8
              • M Offline
                M Offline
                Milito

Jeg ved ikke om du misforstår mig? Ubevist eller bevist.

Jeg spørger ikke til hvad det er, det er jeg udmærket klar over, men du har tidligere skrevet at de har det indskrevet i deres vedtægter.

Det er dog ikke noget som jeg kan finde. Eneste jeg kan finde er at arbejdet for at udarbejde sådan en plan blev godkendt i 2017. Jeg ser frem til at du, en anden eller Anavex IR finder mig det.

1 Reply Last reply
                3
                • M Offline
                  M Offline
                  Milito

I øvrigt har en Shareholder Rights Plan ofte ikke på forhånd været indskrevet i de cases hvor de har været anvendt, men hvor man akut på en ekstraordinært møde har fået det indskrevet for aktuelt at aktivere det.

Det kan derfor meget vel være at der ligger en plan i en skuffe et sted, hvor man er klar til at kunne aktivere ift. godkendelse om indskrivning (Form 8-A som jeg skriver ovenover) tilhørende aktivering i tilfælde af en nødvendighed.

1 Reply Last reply
                  3
                  • SolsenS Offline
                    SolsenS Offline
                    Solsen

Jeg lagde beskrivelsen af poison pill for at alle kunne være med. Og ikke for at genere dig 🙂

Jeg ved ikke, hvor interesseret jeg er i om de har den eller ej. Mere interesseret i om stoffet bliver godkendt...

Vi er meget tæt på en afgørelse.

1 Reply Last reply
                    10
                    • S Offline
                      S Offline
                      Søren

Solsen ------Tak for den, var ikke klar over at det var sådan det hang sammen 🙂 Tænker vi nok er flere på forum der er glade for den info 🙂

"Jeg lagde beskrivelsen af poison pill for at alle kunne være med"

Lærerigt forum og yderst kompetente Skribenter på Forum/Tråde 🙂

Tak for det !!

Søren

1 Reply Last reply
                      5
                      • M Offline
                        M Offline
                        Milito

Solsen, jeg er enig i at det er mere interessant om Blarcamesine bliver godkendt, men nu da du i årevis har nævnt at en poison pill står i vedtægterne, så er det vel fair at jeg går lidt til dig? 🙂 De ting der skrives herinde skal jo helst have udgangspunkt i sandheden, men jeg forstår udmærket hvis du har bragt videre af hvad man har kunne læse hos ST, Ihub mv. Vi skal dog passe på at det ikke blot er et ekkokammer.

1 Reply Last reply
                        3
                        • SolsenS Offline
                          SolsenS Offline
                          Solsen

Jeg husker, at Anavex ringde til flere aktionærer jeg følger på diverse fora og bad dem stemme for den omtalte "poison pill" på en gf - sikkert for 3 år siden eller måske kun 2 år siden.

Hvis jeg får tid skal jeg nok prøve at opklare det.

Men det er sikkert kun en bemyndigelse til bestyrelsen/direktionen til at udvide aktiekapitalen og lave en rettet emission.

1 Reply Last reply
                          4
                          • SolsenS Offline
                            SolsenS Offline
                            Solsen

Vi skal helt tilbage til 2021 gf.

Proposal 3 https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1314052/000173112221000572/e2624_def14a.htm#a_040

Gf bemyndiger til udvidelse af aktiekapitalen med 100 mio aktier - fra 100 til 200 mio i alt.

Og senere står der:

SEC rules require disclosure of the possible anti-takeover effects of an increase in authorized capital stock and other charter and bylaw provisions that could have an anti-takeover effect. Although we have not proposed the increase in the number of authorized shares of Common Stock with the intent of using the additional shares to prevent or discourage any actual or threatened takeover of the Company, under certain circumstances, such shares could have an anti-takeover effect. The additional shares could be issued to dilute the stock ownership or voting rights of persons seeking to obtain control of the Company or could be issued to persons allied with the Board or management and thereby have the effect of making it more difficult to remove directors or members of management by diluting the stock ownership or voting rights of persons seeking to effect such a removal. Accordingly, if the proposed amendment is approved, the additional shares of authorized Common Stock may render more difficult or discourage a merger, tender offer or proxy contest, the assumption of control by a holder of a large block of Common Stock, or the replacement or removal of members of the Board or management

1 Reply Last reply
                            6
                            • M Offline
                              M Offline
                              Milito

Godt fundet, men der står intet om en rettighedsplan, med triggerprocent for en poison pill udløsningsmekanisme. ChatGPT læser det til:

Proxy-statementen fra 2021 bekræfter, at Anavex erkender, at visse vedtægtsændringer kan have anti-overtagelseseffekt (f.eks. øget autoriseret kapital) - men det viser ikke, at der aktivt eksisterer eller er vedtaget en fuldt implementeret Shareholder Rights Plan med standard "poison pill"-mekanisme.

1 Reply Last reply
                              1
                              • SolsenS Offline
                                SolsenS Offline
                                Solsen

Nu er chatGPTs svar jo ikke det Anavex skal benytte 😉

1 Reply Last reply
                                2
                                • M Offline
                                  M Offline
                                  Milito

Korrekt, men der står intet om triggerprocent for aktivering, rettighedsuddelinger til aktionærerne, rabatstørrelsen mv. som der bør gøre, men det flugter godt overens med at man har sat de yderste rammer, hvor man så efterfølgende via en Form 8-A vil kunne definere en poison pill plan konkret. Tankerne er der hvilket er positivt. 🙂

I øvrigt interessant at læse op på eksempler hvor poison pills er blevet benyttet eller truet med at blive aktiveret, eksempelvis med Netflix.

1 Reply Last reply
                                  2
                                  • SolsenS Offline
                                    SolsenS Offline
                                    Solsen

Der står jo tydeligt, at aktierne kan benyttes til at forhindre take-over. Det er vel en poison pill ?

Direktionen/bestyrelsen må jo så dirigere de nye aktier derhen de vil ved en rettet emission. F.eks. ved at tildele "fondsaktier" til venlige aktionærer.

1 Reply Last reply
                                    3
                                    • M Offline
                                      M Offline
                                      Milito

Delvist ja, men hvad jeg kan læse er, at en reel poison pill (Shareholder Rights Plan) er et formelt juridisk dokument, som netop beskriver de rettigheder og mekanismer som jeg efterlyser ovenover. Det som Anavex beskriver er da et anti-takeover værktøj, hvor man overfloader, men en reel plan er det jo ikke.

Pointen er vel som jeg skriver at man har drøftet og accepteret et værktøj, hvor de reelle vilkår forhåbentlig udarbejdes hvis det er nødvendigt en dag. For min skyld kan vi godt kalde det en poison pill, formelt og juridisk er det dog ikke. Det bliver dog hurtigt procesknepperi (undskyld udtrykket) hvilket er ligegyldigt. Tak for at du fik gravet det frem. 🙂

1 Reply Last reply
                                      3
                                      • SolsenS Offline
                                        SolsenS Offline
                                        Solsen

Jeg ved ikke om det betyder noget om det juridisk eller formelt er en poison pill - men i praksis er det.

1 Reply Last reply
                                        5
                                        • S Offline
                                          S Offline
                                          Søren

Lidt nyt 🙂

Anavex Life Sciences Stock Sparks Retail Banter On Hopes Of EMA Conditional Nod For Alzheimer's Drug, Big Pharma Tie-Up

Link Preview Image
                                          Anavex Life Sciences Stock Sparks Retail Banter On Hopes Of EMA Conditional Nod For Alzheimer's Drug, Big Pharma Tie-Up

The report projected tens of billions in peak sales potential and said Anavex would likely require a big-pharma partnership to achieve full commercialization.

favicon

Stocktwits (stocktwits.com)

Er vel opstået på baggrund af Mayo's rapport 🙂

Der må vel snart komme en positiv Aktie reaktion !!!!

Søren

1 Reply Last reply
                                          5

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger