Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Investor AB

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
17 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • N Offline
    N Offline
    nicklasabs
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Tak for det gode indlæg. Er der nogen kloge hoveder, som har teknisk analyse på selve aktien? Jeg har i de sidste 10 måneder holdt øje med den, dog været usikker på, hvornår jeg skal slå på købsknappen...

    1 Reply Last reply
    4
    • U Offline
      U Offline
      Urban
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Jeg ønsker ikke at høre til segmentet. Men kig eventuelt på dette link, hvor du kan se muligheder for en teknisk analyse på Investor A og B.

      Link Preview Image
      Avanza

      Avanza erbjuder ett enklare sparande i fonder och aktier. Kom igång med ett sparande på 3 minuter. Välkommen till Avanza – en bank som den borde vara.

      favicon

      (www.avanza.se)

      Aktiesparerne i Sverige har i september til orientering solgt Investor B og købt Investor A - uden det skal være nogen anbefaling herfra:

      Link Preview Image
      Spararna bottenfiskade svenskt i september - Placera.se

      Aktiespararna, till skillnad från fondspararna, väljer under september att köpa stora svenska bolag och fyller gärna på extra i några av de bolag som falli…

      favicon

      placera.se (www.placera.se)

      1 Reply Last reply
      2
      • N Offline
        N Offline
        nicklasabs
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Tak for de nyttige links 🙂

        1 Reply Last reply
        4
        • S Offline
          S Offline
          SimonBootsyCollins
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Hvad er forskellen på deres A og B aktier?

          1 Reply Last reply
          4
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            @SimonBootsyCollins

            Stemmeret på AGM

            1 Reply Last reply
            4
            • NordicStockN Offline
              NordicStockN Offline
              NordicStock
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Regn med at du Investor AB (B-aktien) skal købe omkring kurs 204

              1 Reply Last reply
              3
              • P Offline
                P Offline
                Pharmafar
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor har et så stor og gammelt holdingselskab en betydelig gæld??

                1 Reply Last reply
                4
                • T Offline
                  T Offline
                  Thorkild01
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Jeg kender ikke svaret, men dit spørgsmål fik mig til at tænke på Modligani & Millers teori om "optimal gældsandel". Det er jo ikke ret mange måneder siden, hvor penge næsten var gratis 🙂
                  https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/45756281/michael_m_ller_optimal_kapitalstruktur_i_et_nulrentesamfund_publishersversion.pdf

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • OccamO Offline
                    OccamO Offline
                    Occam
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Gearing. Det er et udtryk for ledelsens selvtillid. I øvrigt er gælden ikke så stor. I 2022 regnskabet er alle passiver minus omsætningsaktiver = 70 mia. Det er kun 13% af porteføljens værdi.

                    1 Reply Last reply
                    7
                    • OccamO Offline
                      OccamO Offline
                      Occam
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Investor er dygtigere end markedet. De slår det svenske index. Så det er nok bedre at købe Investor end selv at plukke svenske aktier.

                      Men spørgsmålet er, om man bør gøre nogen af delene? Svenske aktier har klaret sig væsentligt ringere end verdensindexet de seneste 10 år ( https://www.msci.com/documents/10199/5b5d91b7-505a-4d4d-b060-51a3af6be160 ). Hvorfor skulle det gå anderledes de kommende 10 år?

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • P Offline
                        P Offline
                        Pharmafar
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Tak for svar Occam. Ja, svenske aktier har ikke lige været sagen. Ja, jeg har heller ikke slået index de sidste par år så det kan da også være at jeg bare skal købe indexet ...

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • TeamGarlicT Offline
                          TeamGarlicT Offline
                          TeamGarlic
                          wrote on sidst redigeret af
                          #13

                          Helt korrekt. Flere svenske aktier nævnes som gode value-aktier, men måske er der en årsag? Jeg kigger tit mod Sverige, da de har andre sektorer. Men måske har det slet ikke været de interessante sektorer i de sidste 10 år og bliver det heller ikke fremover ?

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • NordicStockN Offline
                            NordicStockN Offline
                            NordicStock
                            wrote on sidst redigeret af
                            #14

                            Hej Pharmafar 🙂

                            Du kan evt. overveje, at kombinere en Index ETF og så udvalgte value vækst-aktier (ja, man kan godt være begge dele 🙂

                            Jeg har ret mange bud på svenske value-aktier, men du kan jo evt. se på de svenske aktier i Tech industrien i mit Excel-ark (hvis du har modtaget det?).

                            Problemet i Europa, er jo desværre, at Sverige basalt set er det eneste land, der har kvalitets tech-aktier. Jeg vil anbefale dig at se på følgende svenske Teck selskaber i mit Excel-ark, og så må du sige til, hvis du vil se den tekniske model, for at vurdere om de er købs-modne.

                            Hexagon (Ticker: HEXA-B)
                            Fortnox (Ticker: FNOX)
                            Lagercrantz (Ticker: LAGR-B)
                            Truecaller (Ticker: TRUE-B)
                            Vitec Software (Ticker: VIT-B)
                            Better Collective (Ticker: BETCO) ***
                            Lime Technologies (Ticker: LIME)
                            Tobii Dynavox (Ticker: TDVOX)
                            FormPipe Software (Ticker: FPIP)
                            Micro Systemation MSAB (Ticker: MSAB-B)
                            Novotek (Ticker: NTEK-B)

                            ***Dansk selskab listet på den svenske børs.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • P Offline
                              P Offline
                              Pharmafar
                              wrote on sidst redigeret af
                              #15

                              Mange tak for dit svar. Det lyder rigtig spændende med svensk tech, jeg har haft Sinch, men det blev lige spændende nok. Jeg har ikke dit Excel ark, og jeg vil meget gerne se tekniske modeller. Jeg er generelt interesseret i kvalitet og value som jeg kan have liggende længe ..

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • NordicStockN Offline
                                NordicStockN Offline
                                NordicStock
                                wrote on sidst redigeret af
                                #16

                                Hvad mener du med "interessante sektorer"? Den svenske Nasdaq OMX børs er næsten altid i top 3 over Europas mest handlede.

                                Hvis man ser CNBC og/eller Bloomberg, åbner de altid med nyheder først fra børserne i Tyskland, Frankrig, UK og Sverige. Og det skyldes en blanding af relevans og størrelsen på de børser.

                                Derefter kommer de sekundære fra Danmark, Schweiz, Holland, Finland og Italien (FTSE MIB). Og så til sidst nævner de eventuelle udvalgte cases fra de mindre relevante børser i Norge, Spanien, Portugal, Belgien, Grækenland, Rusland, Irland og lignende. Og én børs bliver stort set aldrig nævnt og det er børsen i Østrig og deres AEX20 Index, og det er noget med, at den er svær at handle på, for andet end deres eget folk.

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • NordicStockN Offline
                                  NordicStockN Offline
                                  NordicStock
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #17

                                  Hej Pharmafar 🙂

                                  Hvis du vil med på Excel-regnskabs-arket sammen med 93 andre investorer fra dette forum, så kan skrive til mig på [email protected]. Så får man arket hver dag igennem regnskabs-sæsonen, efterhånden som regnskaberne tikker ind. Regnskabs-data går tilbage til og med 2016 for alle selskaber listet på de 4 nordiske hoved-børser. Derudover er der et par special-faner, med sektorer vi ikke har i Norden så som Biler og Luxury Goods.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    Pharmafar
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #18

                                    Tak Nordicstock, jeg har sendt dig en mail.

                                    1 Reply Last reply
                                    0

                                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                    With your input, this post could be even better 💗

                                    Tilmeld Log ind

                                    • Log ind

                                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                    • Login or register to search.
                                    • First post
                                      Last post
                                    0
                                    • Debatforum
                                    • Seneste
                                    • Populære
                                    • Bruger