Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Korte obligationer

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
10 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • B Offline
    B Offline
    Bombur1
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Jeg overvejer at købe en kort realkreditobligation med ½-1 års løbetid, men ved ikke rigtigt, om det kan svare sig. Nykredit giver omkring 3% i rente på en aftalekonto med ½ års opsigelse, og så vidt jeg kan se, er det noget af det samme man kan få ved korte obligationer. Eller er der noget, jeg overser? Jeg har ikke handlet obligationer før.

    1 Reply Last reply
    4
    • B Offline
      B Offline
      binvest
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Et alternativ til obligationer er at købe aktier i Simcorp til kurs 723. Om en måned kan du få kurs 735. Det er 12 kr. pr. aktie dvs. 1,67% i afkast på ca. 1 måned, det svarer til ca. 20% p.a.

      1 Reply Last reply
      5
      • doodhaD Offline
        doodhaD Offline
        doodha
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        En yderligere grund til korte obligationer er, at de at de er gode at have ved fald / korrektioner på aktiemarkedet. For så vil kursen på obligationer typisk stige.

        Jeg bruger selv korte obligationer, når jeg er i kraknisse-humør. Det gjorde jeg for nogle år siden - og er nu begyndt på det igen.

        1 Reply Last reply
        6
        • doodhaD Offline
          doodhaD Offline
          doodha
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Og for resten... inden andre får idéen:

          Jeg tager patent på udtrykket "kraknisse-humør"

          🙂

          1 Reply Last reply
          6
          • B Offline
            B Offline
            binvest
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Hvis man satser på, at obligationskurserne skal stige, så er det vel fordi, man forventer, at renten falder?
            Hvis et rentefald er baggrunden for obligationskøbet, vil det være en dårlig ide at købe korte obligationer. Lange obligationer vil stige langt mere.

            1 Reply Last reply
            9
            • B Offline
              B Offline
              Bombur1
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Det lyder jo spændende. Som ny aktionær får man så automatisk købstilbud fra det firma, der overtager Simcorp? Eller går man gennem sin bank?

              1 Reply Last reply
              4
              • B Offline
                B Offline
                binvest
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Dine aktier ligger jo altid i depot i en bank. Hos Nordnet gælder, at sidste svardag mht. om du vil sælge er den 12. juli.

                1 Reply Last reply
                2
                • doodhaD Offline
                  doodhaD Offline
                  doodha
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Ja, det har du ret i.

                  Fordelen ved korte, lavtforrentede obligationer er, at risikoen er begrænset. Men selvfølgelig er muligheden for afkast så også tilsvarende lavere.
                  Og sådan er det jo altid: Afkast og risiko hænger sammen.

                  Men jo, nu tror jeg, at renten har toppet - så nu har jeg også købt en lang, lavtforrentet obligation.

                  Så nu har jeg to obligationspositioner:

                  • Danske Stat 2027, rente 0,5% - købt i kurs 90,5 i slutningen af juni og
                  • Danske Stat 2052, rente 0,25% - købt i kurs 50,55 her i formiddag.
                    (Jeg vil hellere have en kursgevinst end en rentegevinst. Derfor lavtforrentede)

                  Jeg beklager, at jeg var så længe om at svare. Jeg er ikke vant til at svingtrade obligationer - så jeg ville ikke kloge mig på det...

                  En yderligere grund til obligationer er, at jeg slet ikke er tryg ved krigen i Ukraine. Jeg tror, vi undervurderer, hvad der kan ske... Putin kan meget vel føle sig presset til at gøre noget desperat - og det har han jo altså mulighed for. Det glemmer vi.
                  I en tilspidset geopolitisk situation er obligationer ofte "sikker havn" - som derfor vil stige af den grund.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Min viden om obl er temmelig begrænset, så måske helt forkert, men jeg ville umiddelbart tro, at renten skal ikke falde markant, før end en 0,25% obl vil stige nævneværdigt i kurs. Eller kan man sige hvad der skal til for at kursen stiger say 10%?

                    Man kan bestemt ikke afvise at Putin kunne finde på at gøre noget desperat, også selv om det næppe vil gavne nogen ej heller Rusland. Svært at vide hvad der vil ske. Umiddelbart ville jeg nu tro, at det kunne føre til en eksplosiv stigning i olie og energipriserne, som så igen kunne lede til en genopblussen af inflationen, og derned altså til stigende renter = faldende oblkurser.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • doodhaD Offline
                      doodhaD Offline
                      doodha
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Ja, det er rigtigt:
                      0,25%-obligationen er ret volatil. Som det fremgår af en kursgraf:
                      https://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSEDANSKE_STAT_2052

                      (Jeg skal ud og nyde, at man for en gang skyld kan cykle en tur uden at få en spand vand i hovedet. Så jeg debatterer ikke mere lige nu...)

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Jeg har lige smidt mig på sofaen med benene oppe efter 90 km frem og tilbage på Strandvejen kbh- helsingør. Noget af vejen savnede jeg næsten en god byge, for pyhhh hvor var det lummer varmt. God tur.

                        1 Reply Last reply
                        1

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger