Korte obligationer
-
Jeg overvejer at købe en kort realkreditobligation med ½-1 års løbetid, men ved ikke rigtigt, om det kan svare sig. Nykredit giver omkring 3% i rente på en aftalekonto med ½ års opsigelse, og så vidt jeg kan se, er det noget af det samme man kan få ved korte obligationer. Eller er der noget, jeg overser? Jeg har ikke handlet obligationer før.
-
En yderligere grund til korte obligationer er, at de at de er gode at have ved fald / korrektioner på aktiemarkedet. For så vil kursen på obligationer typisk stige.
Jeg bruger selv korte obligationer, når jeg er i kraknisse-humør. Det gjorde jeg for nogle år siden - og er nu begyndt på det igen.
-
Hvis man satser på, at obligationskurserne skal stige, så er det vel fordi, man forventer, at renten falder?
Hvis et rentefald er baggrunden for obligationskøbet, vil det være en dårlig ide at købe korte obligationer. Lange obligationer vil stige langt mere. -
Ja, det har du ret i.
Fordelen ved korte, lavtforrentede obligationer er, at risikoen er begrænset. Men selvfølgelig er muligheden for afkast så også tilsvarende lavere.
Og sådan er det jo altid: Afkast og risiko hænger sammen.Men jo, nu tror jeg, at renten har toppet - så nu har jeg også købt en lang, lavtforrentet obligation.
Så nu har jeg to obligationspositioner:
- Danske Stat 2027, rente 0,5% - købt i kurs 90,5 i slutningen af juni og
- Danske Stat 2052, rente 0,25% - købt i kurs 50,55 her i formiddag.
(Jeg vil hellere have en kursgevinst end en rentegevinst. Derfor lavtforrentede)
Jeg beklager, at jeg var så længe om at svare. Jeg er ikke vant til at svingtrade obligationer - så jeg ville ikke kloge mig på det...
En yderligere grund til obligationer er, at jeg slet ikke er tryg ved krigen i Ukraine. Jeg tror, vi undervurderer, hvad der kan ske... Putin kan meget vel føle sig presset til at gøre noget desperat - og det har han jo altså mulighed for. Det glemmer vi.
I en tilspidset geopolitisk situation er obligationer ofte "sikker havn" - som derfor vil stige af den grund. -
Min viden om obl er temmelig begrænset, så måske helt forkert, men jeg ville umiddelbart tro, at renten skal ikke falde markant, før end en 0,25% obl vil stige nævneværdigt i kurs. Eller kan man sige hvad der skal til for at kursen stiger say 10%?
Man kan bestemt ikke afvise at Putin kunne finde på at gøre noget desperat, også selv om det næppe vil gavne nogen ej heller Rusland. Svært at vide hvad der vil ske. Umiddelbart ville jeg nu tro, at det kunne føre til en eksplosiv stigning i olie og energipriserne, som så igen kunne lede til en genopblussen af inflationen, og derned altså til stigende renter = faldende oblkurser.
-
Ja, det er rigtigt:
0,25%-obligationen er ret volatil. Som det fremgår af en kursgraf:
https://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSEDANSKE_STAT_2052(Jeg skal ud og nyde, at man for en gang skyld kan cykle en tur uden at få en spand vand i hovedet. Så jeg debatterer ikke mere lige nu...)
-
Jeg har lige smidt mig på sofaen med benene oppe efter 90 km frem og tilbage på Strandvejen kbh- helsingør. Noget af vejen savnede jeg næsten en god byge, for pyhhh hvor var det lummer varmt. God tur.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind