Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Danske Bank

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
19 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • doodhaD Offline
    doodhaD Offline
    doodha
    wrote on sidst redigeret af
    #10

    Her er et link til omtalen af artiklen i Børsen:
    https://www.euroinvestor.dk/nyheder/danske-bank-saettes-i-baas-med-kollapset-bank-saetter-ord-paa

    Og det centrale er disse afsnit:

    "Ved udgangen af 2022 ejede Danske Bank obligationer for knap 152 mia. kr., som ikke er bogført til markedsværdien, fordi banken agter at beholde obligationerne til udløb. Hvis man så på markedsværdien, så var de kun lige godt 140 mia. kr. værd, skriver Børsen mandag.

    • De 12 mia. kr. er rigtige penge, der er tabt. Havde disse obligationer været bogført til markedsværdi, ville indtjening før skat have været 11,5 mia. kr. lavere i 2022, og den sidste halve milliard ville være bogført i tidligere år. Nu vil de 12 mia. kr. i stedet materialisere sig som lavere fremtidig indtjening, siger Børsens finanskommentator, Per Grønborg."
    1 Reply Last reply
    6
    • AliazA Offline
      AliazA Offline
      Aliaz
      wrote on sidst redigeret af
      #11

      Der bliver netop ikke tale om et tab når obligationerne holdes til udløb.

      1 Reply Last reply
      2
      • D Offline
        D Offline
        DjengisCash
        wrote on sidst redigeret af
        #12

        Nu er pointen, at det kan man jo ikke i alle tilfælde, hvis indlånet falder meget kraftigt.

        Banken kan risikere, at obligationerne SKAL sælges på markedet for at betale indlånerne deres penge.

        1 Reply Last reply
        3
        • AliazA Offline
          AliazA Offline
          Aliaz
          wrote on sidst redigeret af
          #13

          Den situation du opridser er vi vel meget langt fra i Danske Bank eller hvad?

          Mon ikke der er gode odds for at størrelsen af de urealiserede tab på disse obligationer - over nogle år mindskes.

          1 Reply Last reply
          2
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #14

            Tillid er nøgleordet, både for enkelte banker og for banksystemet generelt.

            Og som investor kan jeg ikke være tjent med, at egenkapitalen i en bank ikke nødvendigvis er, hvad den udgiver sig for at være.

            Enhver bank kan væltes, hvis indlånerne løber "run" på banken, så alle faktorer, der kan nære mistilliden, bør bankerne undgå.

            Især i en tid, hvor vi alle kan flytte pengene på få minutter på mobilen.

            Jeg har kun tillid til Danske Bank, fordi staten vil holde hånden under, hvis en opstået situation vil kræve det.

            1 Reply Last reply
            6
            • 2 Offline
              2 Offline
              2424
              wrote on sidst redigeret af
              #15

              Hvad er tidshorisonten typisk for sådanne TA1 obligationer til udløb ??

              1 Reply Last reply
              2
              • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktør
                wrote on sidst redigeret af
                #16

                Om danske banker her;

                1 Reply Last reply
                1
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #17

                  Der er gode grunde til at benytte kostpris princippet. Med markedsprissatte obligationer, så ville der i en tid med skiftende renter, resultere i at regnskabets overskud svinger helt vildt når der opskrives eller nedskrives, uden at det egentlig afspejlede den underliggende forretning. Når der er solgt så kan fortjenesten overskudsføres eller tabes tages. Ellers er det mest retvisende at lade dem stå til kostprisen.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #18

                    Der er en forskel på ikke at afskrive på et tvivlsomt udlån, eller vælge ikke at nedskrive obligationer baseret på dagskurs. Et tvivlsomt lån risikerer man ikke at få tilbagebetalt, medens det er tæt på stensikkert at man får obligationens pålydende når den udløber.

                    Den lavere forrentning de næste par år afspejles i regnskabet som lavere overskud. Det er helt gennemsigtigt og ikke specielt problematisk.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • OccamO Offline
                      OccamO Offline
                      Occam
                      wrote on sidst redigeret af
                      #19

                      Ja, der er en forskel. Men der er også en lighed: Nemlig at begge aktiver her og nu er mindre værd end kontanter.

                      Når jeg ser selskaber bruge den slags, tænker jeg altid, at de må have nogle problemer, der gør det nødvendigt. - Min yndlingsaversion er "værdi af indretning af lejede lokaler". 🙂

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #20

                        I banker er der som sagt gode argumenter for at ikke at regnskabsføre til dagskurs. Det ville gøre det meget svært at se hvad de rent faktisk tjener af penge.
                        Og så er der bonus spørgsmålet. I år med faldende renter og stigende kurser, så får medarbejderne store bonuser, og når kurserne falder, ja, så er det jo bare ærgeligt....for banken altså.

                        Jeg synes at sikre obligationer, som ikke er købt med spekulation som formål, bør sættes til nominel værdi. Alt andet skal være mark-to-market.

                        Men når vi snakker "sjove" aktiver, så er jeg heller ikke glad for at se hverken software, "goodwill" og værdi af mærker...

                        Med hensyn til SVB, så er der jo mange IT virksomheder og startups... og de har jo ikke særlig mange belånbare aktiver.
                        Der er ikke ret mange banker som vil låne penge til et nystartet firma, som vil bruge pengene på at udvikle en "god ide", som forhåbentlig kan realiseres og som forhåbentlig bliver den næste "store ting".
                        Så som IT startup, så skal man hente pengene i venture capital og ikke som lån.

                        Det betyder at deres bank (SVB), ikke låner penge ud, men til gengæld har store indlån. Og i disse indlån skal ikke bindes eller investeres (ingen ekstra risiko tak), fordi det er "burn money" til de næste par år. Så de står som kontanter i banken.

                        Så SVB havde masser af indlån, og ret mange at låne til. Hvad gør man så med pengene, som er helt sikkert? Sætter dem i Statsobligationer.

                        Egentlig fint, hvis de bare havde været lidt mere konservative med løbetids mixet.

                        1 Reply Last reply
                        3

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger