Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vi handler efter "NordicStock-metoden"...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
157 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    PALO
    wrote on sidst redigeret af
    #11

    Jeg vil også sige, at den er gået i køb på MACD. Ja det er noget af et momentum candle den har lavet i dag. Du må gerne sige til, hvis du køber 🙂

    1 Reply Last reply
    5
    • CupcakeC Offline
      CupcakeC Offline
      Cupcake
      wrote on sidst redigeret af
      #12

      Hej Palo - Selv tak.

      Aktien har først givet svagt MACD-købssignal i dag. Har ligget og været på vippen i nogle dage. (When in doubt, leave it out).

      Track-record YOY de seneste år for netop denne aktie er dog positiv, så kunne man måske været gået ind i går og allerede været op 4% i dag. Men...

      Kender ikke tendensen i norske aktier. Jeg tænker Norge er speciel pga. olien, men skal først til at lære det at kende.
      Derfor er det rart at handle efter NordicStock-metoden, hvor der er nogle ganske enkle principper at følge. Og fordi aktien går op 4% i dag er ingen garanti for at den ikke falder sammenlagt 6% over de næste 2 uger... Det er det NordicStock har lært mig... Tålmodighed på den mellem-lang bane...

      I DK falder mange aktier på trods af gode regnskabstal. Det er tilsyneladende de "forsigtige" (/realistiske?) 2023-skøn, der p.t. påvirker kurserne i negativ retning Danmark. Så der er ikke mange købsklare aktier i DK.

      Sidst jeg talte, havde jeg kun 13 købsklare aktier i hele norden i hoved-indeksene (= DK's C25).

      Skal øve mig i at skrive kort og koncis...

      1 Reply Last reply
      7
      • P Offline
        P Offline
        PALO
        wrote on sidst redigeret af
        #13

        Det er fedt du er så godt inde NordicStock-metoden, så kan du holde os andre lidt i ørene 😉 Umiddelbart så synes jeg MACD virker som om den har OK momentum, men det kan være vi læser det forskelligt? 🙂 Derudover er der et gap op til omkring 170 - Se vedlagte graf.

        110804_NORDIC_SEMI.jpeg

        1 Reply Last reply
        5
        • CupcakeC Offline
          CupcakeC Offline
          Cupcake
          wrote on sidst redigeret af
          #14

          PALO - Jeg ved ikke om jeg vil sige, at MACD har "momentum". Den har først lige svagt krydset Signallinien i opadgående retning (= Buy).

          Men RSI er 45 og trender opad.

          Jeg har ikke nogen steder læst, at NordicStock-metoden opererer med fx "gaps" eller volumen.

          1 Reply Last reply
          7
          • P Offline
            P Offline
            PALO
            wrote on sidst redigeret af
            #15

            Hvis vi nu tager denne aktie som eksempel og forestiller os, at det er en dansk aktie, som har krydset MACD, har god RSI og regnskabstal, hvornår ville du så købe den? For den har jo givet de rigtige signaler i forhold til NordicStock-metoden. Jeg er bare interesseret i at høre, hvordan du køber dig ind 🙂 Gaps og volumen er bare lidt ekstra info til at guide yderligere 🙂

            1 Reply Last reply
            5
            • CupcakeC Offline
              CupcakeC Offline
              Cupcake
              wrote on sidst redigeret af
              #16

              Angående Teknisk Analyse (TA)

              Jeg fornemmer nogle af jer er nogle hajer, hvad angår TA.

              NordicStock opererer med enkle principper:

              1) det er først når BÅDE
              Year over Year "Revenue"
              OG
              Year over Year "Profit" er positive i kvartalregnskabet, at man går videre og ser på 2) "RSI" og "MACD".

              2) Såfremt

              • RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
                OG
              • MACD Signalet er Buy
                så kan det overvejes at købe aktien.

              Jeg tænker det er vigtigt at fastholde NordicStocks simple TA-regler her i debatten, så der ikke opstår forvirring blandt mulige deltagere omkring, hvad NordicStock-metoden går ud på og hvad man skal kunne.

              Jeg kan ikke andet TA end det jeg har læst i NordicStocks debattråde, nemlig de to simple indikatorer RSI og MACD.

              TA er jo et videnskab og kan være ret så kompleks.

              1 Reply Last reply
              7
              • S Offline
                S Offline
                Simonster
                wrote on sidst redigeret af
                #17

                Ja, det er helt fint med mig. Vi ved det virker, så lad os bare holde os til det. ?

                1 Reply Last reply
                4
                • CupcakeC Offline
                  CupcakeC Offline
                  Cupcake
                  wrote on sidst redigeret af
                  #18

                  Efter NordicStock-metoden vil jeg mene, at du sagtens købe aktien nu. Men så hold øje med den eller sæt et stop loss 🙂

                  Det er de lidt uldne markedssignaler, hvor der hurtig kan ske et skift, der gør, at jeg ville vente et par dage, for det kan hurtigt vende. Men jeg er også begyndt at gå med livrem og seler - og er 50% kontant i disse usikre tider, hvor markedet ikke kan finde ud af, hvilken retning det skal tage....

                  Vedhæftet er et eksempel.... Har sat pile på steder, hvor købssignal er hurtig vendt til salgsignal.

                  Håber det giver mening... 🙂

                  110809_2023_02_23_NordicStock___Nordic_Semiconductors_eksempel.pdf

                  1 Reply Last reply
                  6
                  • P Offline
                    P Offline
                    PALO
                    wrote on sidst redigeret af
                    #19

                    Tak for at uddybe, det giver rigtig god mening! Og helt fint at vi undlader TA, andet end MACD og RSI 🙂

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • P Offline
                      P Offline
                      PALO
                      wrote on sidst redigeret af
                      #20

                      Slettet 🙂

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • S Offline
                        S Offline
                        Sjufta
                        wrote on sidst redigeret af
                        #21

                        Smart at lave en ny tråd. Jeg har lige et par spørgsmål er helt nybegynder som tidligere nævnt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

                        I bruger MarketWire, til at tracke nye regnskaber også skriver i regnskabstallene ind i excel dokumentet. (Koster dette program penge, eller kan man få det gratis?). Derefter finder i alle aktier som er i profit i Revenue og year over year profit.

                        Så bruger i MACD og RSI, og køber aktien hvis der er købs signal. - Nogle der kan hjælpe med, hvilke programmer og hvordan man sætter aktien op i disse programmer for at tracke RSI og MACD.

                        Hvad sætter i stoploss på og hvornår trækker i pengene ud? og hvis i investere på aktiesparkonto med 108.000,-, og i havde 10 aktier hvergang, hvor meget ville i smide ind i hver aktie (ved godt riskikoprofillen er forskellig) - bare for at få en ide, hvilket omfang der mest profitabelt ift. gebyrer.

                        Er helt ny, så håber i ville bakke op om min forvirring. 🙂

                        Mega fed tråd, elsker blive klogere omkring investering.

                        1 Reply Last reply
                        7
                        • S Offline
                          S Offline
                          Simonster
                          wrote on sidst redigeret af
                          #22

                          Hej Sjufta,

                          Jeg kan prøve, at svare, så godt jeg kan.
                          Det er rigtigt, at regnskabstallene skrives ind i Excel arket, men tallene kan man nok hente fra flere forskellige kilder. Jeg kender ikke Marketwire, men har kigget på hjemmesiden og kan ikke finde ud af, hvordan man får adgang til deres materiale. Tænker man skal oprette profil, et eller andet sted, men det kan jeg ikke finde ud af. Måske Cupcake kan hjælpe.

                          MACD og RSI er også rigtigt forstået. Jeg bruger Tradingview til grafer. Det er en rigtig god platform og du kan bruge den gratis, men kan der er flere abonnement. Tradingview levere charts til mange andre udbyder, så som Børsdata.

                          SL er lidt forskelligt, men jeg vil helst ikke miste mere end 10% pr investering. Aktiesparekonto, har jeg ingen kendskab til, men position størrels, kommer an på risko, so du selv er inde på. Man skal så også tænke over handelsomkostninger.

                          Ellers kan jeg anbefalde, at du læser links i Cupcake's første indlæg i denne tråd. Der vil du lære meget og få svar på mange spørgsmål.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • MatchM Offline
                            MatchM Offline
                            Match
                            wrote on sidst redigeret af
                            #23

                            Jeg handler ikke på TA, men kunne det forholde sig således, at de store aktører, der handler på algoritmer, har programmeret deres algoritmer til at følge mønstre i TA?

                            1 Reply Last reply
                            5
                            • CupcakeC Offline
                              CupcakeC Offline
                              Cupcake
                              wrote on sidst redigeret af
                              #24

                              Sjufta - jeg kan supplere Simonster med følgende info / anbefalinger til en "nybegynder" (i vilkårlig rækkefølge) - du har sikkert hørt det meste før...

                              • Acceptér, at du kommer til at lave fejl - de er lærerige. Du kan altså ikke helgardere dig mod fejl.
                              • Forsøg dig frem med små beløb og kun med penge du har råd til at miste...
                              • I starten se på afkastprocenten i stedet for kroner/øre. Du kan jo altid skalere op til større beløb senere.
                              • Aktiesparekonto (ASK) er et godt sted at begynde
                              • Start med fx at købe 1-3 aktier á fx 5.000 i hver sin sektor og leg og lær din platform at kende og få det set-up, du ønsker, mens du følger dine aktier/markedet nogle uger indtil du er fortrolig med platformen og dens muligheder.
                              • På fx SaxoTraderGo er Nyhedstjenesterne gratis for menig mand, man aktiverer hvilke man ønsker. Jeg har fx kun Ritzau Finans Light Real-time - her er der også nyheder fra fx MarketWire. Jeg mener også at Nordnets almene nyheder er gratis
                              • Jeg abonnerer også på markedsdybde på OMX 10€/md hos Saxo.
                              • Jeg skal også lære at anvende Stop/Loss som Simonster anbefaler.
                              • Som Simonster skriver PAS PÅ HANDELSOMKOSTNINGERNE. Sammenlign platforme.
                              • Grafer er en del af alle platforme. Du kan selv designe hvad dine grafer skal vise. Fx kan du vælge at få vist indikatorerne "RSI" og "MACD". Learning by doing.
                              • Regnskabssæsonen er på sidste vers, så jeg ville ikke tænke så meget på opdatering af excel-arket før næste sæson begynder. Og måske har vi da fået fordelt opgaven med excel-opdatering blandt interesserede...
                              • Anvend i stedet PowerPoint slides som NordicStock løbende uploader i sin debattråd - nogle er også udsendt i mailen med excel-projektmappen.
                              • Bemærk at markedet er lige nu ekstra volatilt.
                              • Find nogle podcasts at lytte til. Der er også gode podcasts til begyndere...
                              • Husk analytikere tager også ofte fejl - og at de har et produkt de skal sælge...

                              Held og Lykke

                              1 Reply Last reply
                              5
                              • CupcakeC Offline
                                CupcakeC Offline
                                Cupcake
                                wrote on sidst redigeret af
                                #25

                                Match - godt spørgsmål som jeg ikke kender svaret på. Er det mon utænkeligt, at det er deres algoritmer, der skaber mønstrene i TA - altså at det forholder sig omvendt? Som skrevet ved jeg det ikke... Får du ikke svar fra andre her, så spørg gerne i ny debattråd... e

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • CupcakeC Offline
                                  CupcakeC Offline
                                  Cupcake
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #26

                                  Haha - Spurgte lige ChatGPT om det samme...

                                  "What would your advice be to a person who is new in the stockmarket?"

                                  Svaret...

                                  If you are new to the stock market, here are some general tips to keep in mind:

                                  1. Educate yourself: Learn as much as you can about the stock market and how it works. Read books, articles, and watch videos on investing. A good place to start is learning about the different types of stocks and how to analyze them.

                                  2. Start with a small amount of money: It's important to start with a small amount of money that you can afford to lose. This will allow you to learn from your mistakes without suffering too much financial damage.

                                  3. Diversify your portfolio: Don't put all your money into one stock. Instead, diversify your portfolio by investing in a variety of stocks across different industries.

                                  4. Use a reputable brokerage: Choose a reputable brokerage that has a good track record and offers low fees.

                                  5. Be patient: The stock market can be volatile, and it's important to be patient and not make rash decisions based on short-term fluctuations. Stick to your investment strategy and don't get too caught up in the ups and downs of the market.

                                  6. Keep your emotions in check: Don't let your emotions guide your investment decisions. Stay rational and objective when making investment decisions.

                                  7. Seek advice: Consider seeking advice from a financial advisor or someone with experience in the stock market. They can provide guidance on investment strategies and help you avoid common pitfalls.

                                  Vildt, ikke...?

                                  1 Reply Last reply
                                  6
                                  • S Offline
                                    S Offline
                                    Simonster
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #27

                                    Jeg tænker, Match kender svaret på spørgsmålet, da han har været inde på emnet før her på Proinvestor. Tror det er for at pointere noget, som nok passer. Jeg kan bare ikke se, at det gør en forskel, så længe man tjenere penge på sin strategi.
                                    Vi er "dumb money", sådan er det bare.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • B Offline
                                      B Offline
                                      BSinvest
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #28

                                      Match...Det er helt almindelig, at handelsalgoritmer er programmeret på baggrund af TA. Det bekræfter mønstrerne ligesom det meste TA-handel uden algoritmer har gjort det i mange år.

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • CupcakeC Offline
                                        CupcakeC Offline
                                        Cupcake
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #29

                                        🙂 Tak for "afklaringen", Simonster. Ja, normalt er vi dumb money - Kan dog kun se, 9at NordicStock-metoden fungerer - Man favner bredt (hele Norden + lidt andre), men tager kun nogle få aktier, der har de rette gunstige "betingelser", til sig. Vi får se, når vi gør løbende status. Jeg læser, at du har SL på 10%. Jeg synes at huske, at NordicStock også lå på 10% privat, men i tråden opererede med 5%.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • S Offline
                                          S Offline
                                          Simonster
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #30

                                          Jeg har lært, at bruge et værktøj, til at fastlægge SL, så SL tager lidt højde for volatiliteten i aktien. Det heder "Average true range" ganget med 2 eller 3. Så kan man også justere position størrelse.

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger