Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vi handler efter "NordicStock-metoden"...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
157 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • CupcakeC Offline
    CupcakeC Offline
    Cupcake
    wrote on sidst redigeret af

Efter NordicStock-metoden vil jeg mene, at du sagtens købe aktien nu. Men så hold øje med den eller sæt et stop loss 🙂

Det er de lidt uldne markedssignaler, hvor der hurtig kan ske et skift, der gør, at jeg ville vente et par dage, for det kan hurtigt vende. Men jeg er også begyndt at gå med livrem og seler - og er 50% kontant i disse usikre tider, hvor markedet ikke kan finde ud af, hvilken retning det skal tage....

Vedhæftet er et eksempel.... Har sat pile på steder, hvor købssignal er hurtig vendt til salgsignal.

Håber det giver mening... 🙂

110809_2023_02_23_NordicStock___Nordic_Semiconductors_eksempel.pdf

1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      PALO

Tak for at uddybe, det giver rigtig god mening! Og helt fint at vi undlader TA, andet end MACD og RSI 🙂

1 Reply Last reply
      6
      • P Offline
        P Offline
        PALO

Slettet 🙂

1 Reply Last reply
        2
        • S Offline
          S Offline
          Sjufta

Smart at lave en ny tråd. Jeg har lige et par spørgsmål er helt nybegynder som tidligere nævnt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

I bruger MarketWire, til at tracke nye regnskaber også skriver i regnskabstallene ind i excel dokumentet. (Koster dette program penge, eller kan man få det gratis?). Derefter finder i alle aktier som er i profit i Revenue og year over year profit.

Så bruger i MACD og RSI, og køber aktien hvis der er købs signal. - Nogle der kan hjælpe med, hvilke programmer og hvordan man sætter aktien op i disse programmer for at tracke RSI og MACD.

Hvad sætter i stoploss på og hvornår trækker i pengene ud? og hvis i investere på aktiesparkonto med 108.000,-, og i havde 10 aktier hvergang, hvor meget ville i smide ind i hver aktie (ved godt riskikoprofillen er forskellig) - bare for at få en ide, hvilket omfang der mest profitabelt ift. gebyrer.

Er helt ny, så håber i ville bakke op om min forvirring. 🙂

Mega fed tråd, elsker blive klogere omkring investering.

1 Reply Last reply
          7
          • S Offline
            S Offline
            Simonster

Hej Sjufta,

Jeg kan prøve, at svare, så godt jeg kan.
            Det er rigtigt, at regnskabstallene skrives ind i Excel arket, men tallene kan man nok hente fra flere forskellige kilder. Jeg kender ikke Marketwire, men har kigget på hjemmesiden og kan ikke finde ud af, hvordan man får adgang til deres materiale. Tænker man skal oprette profil, et eller andet sted, men det kan jeg ikke finde ud af. Måske Cupcake kan hjælpe.

MACD og RSI er også rigtigt forstået. Jeg bruger Tradingview til grafer. Det er en rigtig god platform og du kan bruge den gratis, men kan der er flere abonnement. Tradingview levere charts til mange andre udbyder, så som Børsdata.

SL er lidt forskelligt, men jeg vil helst ikke miste mere end 10% pr investering. Aktiesparekonto, har jeg ingen kendskab til, men position størrels, kommer an på risko, so du selv er inde på. Man skal så også tænke over handelsomkostninger.

Ellers kan jeg anbefalde, at du læser links i Cupcake's første indlæg i denne tråd. Der vil du lære meget og få svar på mange spørgsmål.

1 Reply Last reply
            3
            • MatchM Offline
              MatchM Offline
              Match

Jeg handler ikke på TA, men kunne det forholde sig således, at de store aktører, der handler på algoritmer, har programmeret deres algoritmer til at følge mønstre i TA?

1 Reply Last reply
              5
              • CupcakeC Offline
                CupcakeC Offline
                Cupcake

Sjufta - jeg kan supplere Simonster med følgende info / anbefalinger til en "nybegynder" (i vilkårlig rækkefølge) - du har sikkert hørt det meste før...

• Acceptér, at du kommer til at lave fejl - de er lærerige. Du kan altså ikke helgardere dig mod fejl.
                • Forsøg dig frem med små beløb og kun med penge du har råd til at miste...
                • I starten se på afkastprocenten i stedet for kroner/øre. Du kan jo altid skalere op til større beløb senere.
                • Aktiesparekonto (ASK) er et godt sted at begynde
                • Start med fx at købe 1-3 aktier á fx 5.000 i hver sin sektor og leg og lær din platform at kende og få det set-up, du ønsker, mens du følger dine aktier/markedet nogle uger indtil du er fortrolig med platformen og dens muligheder.
                • På fx SaxoTraderGo er Nyhedstjenesterne gratis for menig mand, man aktiverer hvilke man ønsker. Jeg har fx kun Ritzau Finans Light Real-time - her er der også nyheder fra fx MarketWire. Jeg mener også at Nordnets almene nyheder er gratis
                • Jeg abonnerer også på markedsdybde på OMX 10€/md hos Saxo.
                • Jeg skal også lære at anvende Stop/Loss som Simonster anbefaler.
                • Som Simonster skriver PAS PÅ HANDELSOMKOSTNINGERNE. Sammenlign platforme.
                • Grafer er en del af alle platforme. Du kan selv designe hvad dine grafer skal vise. Fx kan du vælge at få vist indikatorerne "RSI" og "MACD". Learning by doing.
                • Regnskabssæsonen er på sidste vers, så jeg ville ikke tænke så meget på opdatering af excel-arket før næste sæson begynder. Og måske har vi da fået fordelt opgaven med excel-opdatering blandt interesserede...
                • Anvend i stedet PowerPoint slides som NordicStock løbende uploader i sin debattråd - nogle er også udsendt i mailen med excel-projektmappen.
                • Bemærk at markedet er lige nu ekstra volatilt.
                • Find nogle podcasts at lytte til. Der er også gode podcasts til begyndere...
                • Husk analytikere tager også ofte fejl - og at de har et produkt de skal sælge...

Held og Lykke

1 Reply Last reply
                5
                • CupcakeC Offline
                  CupcakeC Offline
                  Cupcake

Match - godt spørgsmål som jeg ikke kender svaret på. Er det mon utænkeligt, at det er deres algoritmer, der skaber mønstrene i TA - altså at det forholder sig omvendt? Som skrevet ved jeg det ikke... Får du ikke svar fra andre her, så spørg gerne i ny debattråd... e

1 Reply Last reply
                  3
                  • CupcakeC Offline
                    CupcakeC Offline
                    Cupcake

Haha - Spurgte lige ChatGPT om det samme...

"What would your advice be to a person who is new in the stockmarket?"

Svaret...

If you are new to the stock market, here are some general tips to keep in mind:

1. Educate yourself: Learn as much as you can about the stock market and how it works. Read books, articles, and watch videos on investing. A good place to start is learning about the different types of stocks and how to analyze them.

2. Start with a small amount of money: It's important to start with a small amount of money that you can afford to lose. This will allow you to learn from your mistakes without suffering too much financial damage.

3. Diversify your portfolio: Don't put all your money into one stock. Instead, diversify your portfolio by investing in a variety of stocks across different industries.

4. Use a reputable brokerage: Choose a reputable brokerage that has a good track record and offers low fees.

5. Be patient: The stock market can be volatile, and it's important to be patient and not make rash decisions based on short-term fluctuations. Stick to your investment strategy and don't get too caught up in the ups and downs of the market.

6. Keep your emotions in check: Don't let your emotions guide your investment decisions. Stay rational and objective when making investment decisions.

7. Seek advice: Consider seeking advice from a financial advisor or someone with experience in the stock market. They can provide guidance on investment strategies and help you avoid common pitfalls.

Vildt, ikke...?

1 Reply Last reply
                    6
                    • S Offline
                      S Offline
                      Simonster

Jeg tænker, Match kender svaret på spørgsmålet, da han har været inde på emnet før her på Proinvestor. Tror det er for at pointere noget, som nok passer. Jeg kan bare ikke se, at det gør en forskel, så længe man tjenere penge på sin strategi.
                      Vi er "dumb money", sådan er det bare.

1 Reply Last reply
                      3
                      • B Offline
                        B Offline
                        BSinvest

Match...Det er helt almindelig, at handelsalgoritmer er programmeret på baggrund af TA. Det bekræfter mønstrerne ligesom det meste TA-handel uden algoritmer har gjort det i mange år.

1 Reply Last reply
                        5
                        • CupcakeC Offline
                          CupcakeC Offline
                          Cupcake

🙂 Tak for "afklaringen", Simonster. Ja, normalt er vi dumb money - Kan dog kun se, 9at NordicStock-metoden fungerer - Man favner bredt (hele Norden + lidt andre), men tager kun nogle få aktier, der har de rette gunstige "betingelser", til sig. Vi får se, når vi gør løbende status. Jeg læser, at du har SL på 10%. Jeg synes at huske, at NordicStock også lå på 10% privat, men i tråden opererede med 5%.

1 Reply Last reply
                          3
                          • S Offline
                            S Offline
                            Simonster

Jeg har lært, at bruge et værktøj, til at fastlægge SL, så SL tager lidt højde for volatiliteten i aktien. Det heder "Average true range" ganget med 2 eller 3. Så kan man også justere position størrelse.

1 Reply Last reply
                            2
                            • CupcakeC Offline
                              CupcakeC Offline
                              Cupcake

Hej igen Sjufta - Øhhh - Ritzau Finans og Marketwire er tilsyneladende det samme... 😉
                              "Ritzau Finans skifter navn til Marketwire efter opkøb" https://mediawatch.dk/article13255258.ece

1 Reply Last reply
                              4
                              • borisaB Offline
                                borisaB Offline
                                borisa

Jeg vil også sige tak til Nordicstock og for denne tråd som jeg først er blevet opmærksom på for kort tid siden.

Selvom jeg har været medlem af Proinvestor i 10 år må jeg med skam at melde erkende det ikke er ofte jeg har været her på siden.

Jeg har handlet med aktier i mere end 25 år med varieret resultat til følge. De første 20 år med analysere systemet Vikingen, men er nu gået over til Trading View samtidig med at jeg har fulgt Market Timer.

Jeg har læst alle trådene her og vil gøre det igen, og jeg syntes den tilgang som Nordicstock benytter er meget spændende, og derfor vil jeg gerne være med her og lære mere om systemet

Jeg er forholdsvis ny i Trading view , så jeg vil spørge om nogen vil være venlige og fortælle mig hvordan jeg laver Analyse Chartet, og ligeledes hvordan jeg får Nordistock`s Exel ark

Jeg glæder mig til at prøve Nordistock`s handelsmetode og vil som sagt læse alle trådene igen.

Mvh.
                                Borisa

1 Reply Last reply
                                4
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  Superbrandt

Hej Cupcake,
                                  Jeg har netop selv hørt omkring Nordicstock via en podcast og har brugt weekenden på at læse op. Jeg synes, det er en spændende tilgang aktiemarkedet og daytrading er et nyt begreb i min verden - Jeg har altid købt og gemt væk.

Jeg er kommet på maillisten over Nordicstocks materiale, har set det igennem og synes at det er til at gå til. Der er dog stadig uklarheder, som jeg håber, at du kan kaste lys over (det virker til at du er godt inde i Nordicstocs tråd).

1. RSI og MACD tallene ændrer sig på daglig basis - Betyder det, at vi på daglig basis burde vurdere, om der er kommet købssignal på de aktier hvor Q4 tallene er positive (Omsætningsvækst, indtjeningsvækst og at de er overskudsgivende) - Hvis ja, ved du så om der er en nem måde hvor vi kan hive de tallene ud på ?

2. Og burde vi ligeledes kigge på MACD kurven dagligt for de handler vi ligger inde med, for at se om der kommer et salgssignal (når blå linie krydser rød linie).

Jeg glæder mig til at forstå metoden fra start til slut, og herefter prøve den af.

Jeg vil ligeledes gerne tilbyde at hjælpe med at opdatere Nordics Stocks excelark og powerpoint. Jeg kan forstå, at alle tallene kommer fra virksomhederne selv (og kan ikke snuppes fra "andre" hjemmesider). -Men kender du til en finanskalender hvor vi kan se hvornår Q1 regnskaberne kommer ?

Med
                                  venlig hilsen
                                  Superbrandt

1 Reply Last reply
                                  4
                                  • CupcakeC Offline
                                    CupcakeC Offline
                                    Cupcake

Hej Simonster og andre

Som I måske har læst i NordicStocks tråd 110861 fra i går, 25/2, så skal data (Revenue og Profit) tages fra selve regnskaberne for at sikre opretholdelse af den høje kvalitet i Excel-projektmappen.

NordicStock skriver nemlig "Der er desværre ret mange fejl i data i både Marketwire og 4-traders og selv i Bloombergs data. Det er derfor, at jeg KUN bruger data fra selve regnskaberne ;−) ... men det er også derfor, at det har været en tidsrøver, at lave det Excel-ark."

NordicStock tråd kan findes i følgende Debat:
                                    https://www.proinvestor.com/boards/109158

Så jeg skal selv give mig den nødvendige tid fremadrettet til at finde de korrekte tal i selve Q-regnskabet, og ikke tro, at jeg kan "skyde genvej" via fx Marketwire(hvor jeg fx for Nilfisk valgte de forkerte tal).

1 Reply Last reply
                                    5
                                    • CupcakeC Offline
                                      CupcakeC Offline
                                      Cupcake

Hej Borisa 🙂

ProInvestor er en guldgrube af information (uden clickbait) samlet et sted som ikke findes mage... Man skal blot kunne se ud over den lidt altmodisch layout og til tider manglende funktionalitet. Jeg har fx selv lige opdaget hvor genial Finanskalenderen faktisk er, efter at have set en ny video af Helge...

Men velkommen her til denne debat-tråd, hvor det er tanken, at vi sparrer i anvendelsen af NordicStock-metoden 🙂

Du kan læse alt om NordicStock-metoden ved at nærlæse hans debattråde og man kan skrive til NordicStock og bede om at komme på hans Excel-mailingliste.

Vedrørende dine spørgsmål om "Trading view" og "Analyse Chartet", så må jeg være dig svar skyldig. Jeg anvender nemlig SaxoTraderGo. Måske er der en anden der kan svare her.

1 Reply Last reply
                                      3
                                      • S Offline
                                        S Offline
                                        Simonster

Hej @borisa,

Jeg vil gerne prøve, at svare dit spørgsmål om Trading view (TW), så godt som muligt på vedhæftede billede.

Alle de andre streger, som er på billedet, det skal du ikke tænke så meget over :).

Jeg håber, det kan få dig i gang og du kan lege lidt med det, men spørg endelige, hvis der er noget.

110874_Screenshot_2023_02_26_at_17.46.44.png

1 Reply Last reply
                                        4
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS

Hej Superbrandt, Her er vores finanskalender. Du finder den oppe i højre hjørne på forsiden:

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
                                          3

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger