Vi handler efter "NordicStock-metoden"...
-
Sjufta - jeg kan supplere Simonster med følgende info / anbefalinger til en "nybegynder" (i vilkårlig rækkefølge) - du har sikkert hørt det meste før...
- Acceptér, at du kommer til at lave fejl - de er lærerige. Du kan altså ikke helgardere dig mod fejl.
- Forsøg dig frem med små beløb og kun med penge du har råd til at miste...
- I starten se på afkastprocenten i stedet for kroner/øre. Du kan jo altid skalere op til større beløb senere.
- Aktiesparekonto (ASK) er et godt sted at begynde
- Start med fx at købe 1-3 aktier á fx 5.000 i hver sin sektor og leg og lær din platform at kende og få det set-up, du ønsker, mens du følger dine aktier/markedet nogle uger indtil du er fortrolig med platformen og dens muligheder.
- På fx SaxoTraderGo er Nyhedstjenesterne gratis for menig mand, man aktiverer hvilke man ønsker. Jeg har fx kun Ritzau Finans Light Real-time - her er der også nyheder fra fx MarketWire. Jeg mener også at Nordnets almene nyheder er gratis
- Jeg abonnerer også på markedsdybde på OMX 10€/md hos Saxo.
- Jeg skal også lære at anvende Stop/Loss som Simonster anbefaler.
- Som Simonster skriver PAS PÅ HANDELSOMKOSTNINGERNE. Sammenlign platforme.
- Grafer er en del af alle platforme. Du kan selv designe hvad dine grafer skal vise. Fx kan du vælge at få vist indikatorerne "RSI" og "MACD". Learning by doing.
- Regnskabssæsonen er på sidste vers, så jeg ville ikke tænke så meget på opdatering af excel-arket før næste sæson begynder. Og måske har vi da fået fordelt opgaven med excel-opdatering blandt interesserede...
- Anvend i stedet PowerPoint slides som NordicStock løbende uploader i sin debattråd - nogle er også udsendt i mailen med excel-projektmappen.
- Bemærk at markedet er lige nu ekstra volatilt.
- Find nogle podcasts at lytte til. Der er også gode podcasts til begyndere...
- Husk analytikere tager også ofte fejl - og at de har et produkt de skal sælge...
Held og Lykke
-
Match - godt spørgsmål som jeg ikke kender svaret på. Er det mon utænkeligt, at det er deres algoritmer, der skaber mønstrene i TA - altså at det forholder sig omvendt? Som skrevet ved jeg det ikke... Får du ikke svar fra andre her, så spørg gerne i ny debattråd... e
-
Haha - Spurgte lige ChatGPT om det samme...
"What would your advice be to a person who is new in the stockmarket?"
Svaret...
If you are new to the stock market, here are some general tips to keep in mind:
-
Educate yourself: Learn as much as you can about the stock market and how it works. Read books, articles, and watch videos on investing. A good place to start is learning about the different types of stocks and how to analyze them.
-
Start with a small amount of money: It's important to start with a small amount of money that you can afford to lose. This will allow you to learn from your mistakes without suffering too much financial damage.
-
Diversify your portfolio: Don't put all your money into one stock. Instead, diversify your portfolio by investing in a variety of stocks across different industries.
-
Use a reputable brokerage: Choose a reputable brokerage that has a good track record and offers low fees.
-
Be patient: The stock market can be volatile, and it's important to be patient and not make rash decisions based on short-term fluctuations. Stick to your investment strategy and don't get too caught up in the ups and downs of the market.
-
Keep your emotions in check: Don't let your emotions guide your investment decisions. Stay rational and objective when making investment decisions.
-
Seek advice: Consider seeking advice from a financial advisor or someone with experience in the stock market. They can provide guidance on investment strategies and help you avoid common pitfalls.
Vildt, ikke...?
-
-
Jeg tænker, Match kender svaret på spørgsmålet, da han har været inde på emnet før her på Proinvestor. Tror det er for at pointere noget, som nok passer. Jeg kan bare ikke se, at det gør en forskel, så længe man tjenere penge på sin strategi.
Vi er "dumb money", sådan er det bare. -
Tak for "afklaringen", Simonster. Ja, normalt er vi dumb money - Kan dog kun se, 9at NordicStock-metoden fungerer - Man favner bredt (hele Norden + lidt andre), men tager kun nogle få aktier, der har de rette gunstige "betingelser", til sig. Vi får se, når vi gør løbende status. Jeg læser, at du har SL på 10%. Jeg synes at huske, at NordicStock også lå på 10% privat, men i tråden opererede med 5%. -
Hej igen Sjufta - Øhhh - Ritzau Finans og Marketwire er tilsyneladende det samme...

"Ritzau Finans skifter navn til Marketwire efter opkøb" https://mediawatch.dk/article13255258.ece -
Jeg vil også sige tak til Nordicstock og for denne tråd som jeg først er blevet opmærksom på for kort tid siden.
Selvom jeg har været medlem af Proinvestor i 10 år må jeg med skam at melde erkende det ikke er ofte jeg har været her på siden.
Jeg har handlet med aktier i mere end 25 år med varieret resultat til følge. De første 20 år med analysere systemet Vikingen, men er nu gået over til Trading View samtidig med at jeg har fulgt Market Timer.
Jeg har læst alle trådene her og vil gøre det igen, og jeg syntes den tilgang som Nordicstock benytter er meget spændende, og derfor vil jeg gerne være med her og lære mere om systemet
Jeg er forholdsvis ny i Trading view , så jeg vil spørge om nogen vil være venlige og fortælle mig hvordan jeg laver Analyse Chartet, og ligeledes hvordan jeg får Nordistock`s Exel ark
Jeg glæder mig til at prøve Nordistock`s handelsmetode og vil som sagt læse alle trådene igen.
Mvh.
Borisa -
Hej Cupcake,
Jeg har netop selv hørt omkring Nordicstock via en podcast og har brugt weekenden på at læse op. Jeg synes, det er en spændende tilgang aktiemarkedet og daytrading er et nyt begreb i min verden - Jeg har altid købt og gemt væk.Jeg er kommet på maillisten over Nordicstocks materiale, har set det igennem og synes at det er til at gå til. Der er dog stadig uklarheder, som jeg håber, at du kan kaste lys over (det virker til at du er godt inde i Nordicstocs tråd).
-
RSI og MACD tallene ændrer sig på daglig basis - Betyder det, at vi på daglig basis burde vurdere, om der er kommet købssignal på de aktier hvor Q4 tallene er positive (Omsætningsvækst, indtjeningsvækst og at de er overskudsgivende) - Hvis ja, ved du så om der er en nem måde hvor vi kan hive de tallene ud på ?
-
Og burde vi ligeledes kigge på MACD kurven dagligt for de handler vi ligger inde med, for at se om der kommer et salgssignal (når blå linie krydser rød linie).
Jeg glæder mig til at forstå metoden fra start til slut, og herefter prøve den af.
Jeg vil ligeledes gerne tilbyde at hjælpe med at opdatere Nordics Stocks excelark og powerpoint. Jeg kan forstå, at alle tallene kommer fra virksomhederne selv (og kan ikke snuppes fra "andre" hjemmesider). -Men kender du til en finanskalender hvor vi kan se hvornår Q1 regnskaberne kommer ?
Med
venlig hilsen
Superbrandt -
-
Hej Simonster og andre
Som I måske har læst i NordicStocks tråd 110861 fra i går, 25/2, så skal data (Revenue og Profit) tages fra selve regnskaberne for at sikre opretholdelse af den høje kvalitet i Excel-projektmappen.
NordicStock skriver nemlig "Der er desværre ret mange fejl i data i både Marketwire og 4-traders og selv i Bloombergs data. Det er derfor, at jeg KUN bruger data fra selve regnskaberne ;−) ... men det er også derfor, at det har været en tidsrøver, at lave det Excel-ark."
NordicStock tråd kan findes i følgende Debat:
https://www.proinvestor.com/boards/109158Så jeg skal selv give mig den nødvendige tid fremadrettet til at finde de korrekte tal i selve Q-regnskabet, og ikke tro, at jeg kan "skyde genvej" via fx Marketwire(hvor jeg fx for Nilfisk valgte de forkerte tal).
-
Hej Borisa

ProInvestor er en guldgrube af information (uden clickbait) samlet et sted som ikke findes mage... Man skal blot kunne se ud over den lidt altmodisch layout og til tider manglende funktionalitet. Jeg har fx selv lige opdaget hvor genial Finanskalenderen faktisk er, efter at have set en ny video af Helge...
Men velkommen her til denne debat-tråd, hvor det er tanken, at vi sparrer i anvendelsen af NordicStock-metoden

Du kan læse alt om NordicStock-metoden ved at nærlæse hans debattråde og man kan skrive til NordicStock og bede om at komme på hans Excel-mailingliste.
Vedrørende dine spørgsmål om "Trading view" og "Analyse Chartet", så må jeg være dig svar skyldig. Jeg anvender nemlig SaxoTraderGo. Måske er der en anden der kan svare her.
-
Hej @borisa,
Jeg vil gerne prøve, at svare dit spørgsmål om Trading view (TW), så godt som muligt på vedhæftede billede.
Alle de andre streger, som er på billedet, det skal du ikke tænke så meget over :).
Jeg håber, det kan få dig i gang og du kan lege lidt med det, men spørg endelige, hvis der er noget.

-
Hej Superbrandt, Her er vores finanskalender. Du finder den oppe i højre hjørne på forsiden:
-
Hej Superbrandt
Velkommen til. Dejligt, at du også har lyst til at udforske og anvende NordicStock (NS)-metoden. Jo flere vi er til at vidensdele, sparre og give feedback, jo mere vi lærer.
Det er også godt at høre, at du med tiden også har lyst til at hjælpe med at opdatere Excel-projektmappen. Det er en uvurderlig skattekiste af oplysninger. Det største arbejde i 6 uger hvert kvartal bliver at holde det ajour, og det kræver stor omhyggelighed. Hvordan det skal ske, må der tages stilling til. NordicStock er selv kommet med et rigtig godt forslag til opdeling. Jeg mener det er i hans seneste debattråd. Men her og nu skal vi blive fortrolig med metoden og at anvende den.
Netop dit spørgsmål omkring Finanskalender for aktieselskaber i hele Norden tumler jeg også med. Jeg kan se i Excel-arket, at NS tilføjer Q-datoer, hvilket gør det hurtigt at søge. For danske aktier har jeg hidtil tjekket firmaets hjemmeside og manuelt skrevet hele året ind i min egen Mayland-Finanskalender ?. Og så Tjekker jeg næsten hver weekend selve uge-kalenderen på handelsplatformens nyheder (Ritzau Finans), for at sikre mig, at der ikke foretaget ændringer. Jeg har forleden opdaget, at Proinvestor også har en glimrende kalender.
Og så angående dine spørgsmål:
Ad 1) Jeg vil prøve at svare. Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål, så vend endelig tilbage.
Det korte svar:
Jeg vil anbefale at lave - og løbende opdatere - Observationslister på YOY++ aktier med baggrund i NS' PowerPoint (PP)-oversigter. Det tager vitterlig ikke mange minutter at løbe igennem Observationslister for at tjekke købssignaler (PSI og MACD) . Jeg gør det p.t. en gang dagligt her i oplæringsfasen. Men med tiden tænker jeg, at det bliver sjældnere eller blot for udvalgte aktier, som man fornemmer er ved at ændre signaler.
Det lange svar:
Hvordan vi sætter det i system - og hvor ofte vi er aktive - er nok individuelt. Jeg har brugt en rum tid på at finde et system, der passer til mig og forhåbentligt er så nemt som muligt, men det kan sikkert finpudses.
- Bemærk, at da YOY Revenue og Earnings Growth ikke kommer til at ændre sig yderligere i pågældende kvartal, kan man nøjes med at koncentrere sig om de aktier, der har POSITIV Growth i BÅDE Revenue OG Earnings på PP-oversigten, som jeg har forstået det. Det er de aktier jeg kalder YOY++ og dem er der faktisk i disse tider ganske få af. Sidst jeg talte, var der fx kun 10 aktier i C25.
Da jeg på sigt gerne vil handle i de øvrige nordiske lande, har jeg i samme Observationsliste også tilføjet YOY++ aktier fra S30, H25 og OBX 25, så jeg kan lære dem lidt at kende. Der er p.t. blot i alt ca. 45, derfor har jeg dem i samme Observationsliste. Disse kan sikkert luges længer ned i antal, hvis der er selskaber, der bør undgås af en eller anden årsag/overbevisning. I NS' debatter har han fx nævnt flere aktier, som han holder sig fra.
Jeg har lavet Observationslister på min handelsplatform med baggrund i NordicStocks (NS) PowerPoint-oversigter (PP) over CAPS, som jeg har printet ud. Observationslisterne indeholder KUN aktier med YOY++.
Når et nyt Q-regnskab for en aktie kommer, opdaterer jeg samtidig både seneste Excel-ark, PP-oversigten samt evt. Observationslisten, hvis YOY viser ++.
Du kan se vedhæftet en kopi af den Observationsliste for de fire Hoved-Caps, jeg har oprettet. (Bemærk at opdatering fra og med Excel-mail i går ikke er medtaget). Denne Observationsliste løber jeg som regel igennem hver morgen eller aften. Det tager efterhånden ganske få minutter for samtlige 45 YOY++-aktier i hovedCaps! Er der en aktie, der vækker min interesse, så tjekker jeg lige Excel-arket (som jeg har downloadet og har liggende åbent) for at se udvikling gennem årene - og hvis det er positivt og jeg ikke kender selskabet, så besøger jeg måske hjemmesiden med det samme eller senere.
Jeg har lavet en tilsvarende samlet Observationsliste for YOY++ i DK Large Cap og Mid Cap som jeg lige løber igennem også. Dem er der p.t. ca. 20 af i alt.
På sigt er det tanken jeg vil lave tilsvarende Observationslister for de øvrige Nordiske Large og Mid Caps. Og når jeg bliver mere rutinerede så Small Caps.
NS har i dag delt 3 oversigter for samtlige svenske "Large Caps". Scrollere du tilbage i tråden, finder du de øvrige Caps-oversigter.
Ad 2) Ja, jeg er begyndt at løbe mine porteføljer / depoter igennem dagligt for at tjekke RSI Trend og MACD Signal. Som skrevet ovenfor tager det få minutter, men det er nok individuel, hvor ofte man tjekker... Ved at sætte stop/loss, vil jeg fx sagtens kunne tage på en uges ferie uden at tjekke observationslister / porteføljer, tænker jeg... Vi får se...
Hvis du er nået så langt, så har du bemærket, at jeg skal øve mig i at skrive kort og koncis.
Hilsen Cupcake
110878_2023_02_26_NordicStock___Observationsliste____DK_S_N_FI_YOY_02_2023.pdf
-
Hej ProinvestorNEWS
Ja, fint at Helge gjorde lidt opmærksom på den forleden. Den er faktisk god.
Kan du fortælle, hvilke aktier jeres kalender indeholder? Jeg spørger, fordi jeg forleden læste en artikel om svenske "New Wave Group", men den dukkede ikke op i jeres kalender, da jeg søgte...Hilsen Cupcake
-
Hvis du læser denne tråd
https://www.proinvestor.com/boards/95418/Laer-at-Day-Trade-med-daglige-aktie-cases-
så får du nok en bedre forståelse, af metoden. Du behøves nok ikke læse alt, men se på de charts, som er vedhæfted, så ser du hvordan MACD bruges.
Hvis du kan se det samme i finanskalenderen, så kan du bare bruge den. Men man skal jo se, når MACD krydser op igennem en signallinje. Det ser du, også i tråden, jeg har linket til.
-
Hej Sjufta - Jeg kender ikke Proinvestors kalender i dybden, men jeg tænker, at det måske godt kunne blive lidt uoverskueligt, hvis man skal holde øje med en række aktiers RSI Trend og købs- og salgsignaler i en kalender. Men du kan prøve dig frem :-).
Har du i øvrigt set de svar du har modtaget på dit seneste indlæg? - Cupcake
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind