Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vi handler efter "NordicStock-metoden"...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
157 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • CupcakeC Offline
    CupcakeC Offline
    Cupcake
    wrote on sidst redigeret af
    #34

    Hej Simonster og andre

    Som I måske har læst i NordicStocks tråd 110861 fra i går, 25/2, så skal data (Revenue og Profit) tages fra selve regnskaberne for at sikre opretholdelse af den høje kvalitet i Excel-projektmappen.

    NordicStock skriver nemlig "Der er desværre ret mange fejl i data i både Marketwire og 4-traders og selv i Bloombergs data. Det er derfor, at jeg KUN bruger data fra selve regnskaberne ;−) ... men det er også derfor, at det har været en tidsrøver, at lave det Excel-ark."

    NordicStock tråd kan findes i følgende Debat:
    https://www.proinvestor.com/boards/109158

    Så jeg skal selv give mig den nødvendige tid fremadrettet til at finde de korrekte tal i selve Q-regnskabet, og ikke tro, at jeg kan "skyde genvej" via fx Marketwire(hvor jeg fx for Nilfisk valgte de forkerte tal).

    1 Reply Last reply
    5
    • CupcakeC Offline
      CupcakeC Offline
      Cupcake
      wrote on sidst redigeret af
      #35

      Hej Borisa 🙂

      ProInvestor er en guldgrube af information (uden clickbait) samlet et sted som ikke findes mage... Man skal blot kunne se ud over den lidt altmodisch layout og til tider manglende funktionalitet. Jeg har fx selv lige opdaget hvor genial Finanskalenderen faktisk er, efter at have set en ny video af Helge...

      Men velkommen her til denne debat-tråd, hvor det er tanken, at vi sparrer i anvendelsen af NordicStock-metoden 🙂

      Du kan læse alt om NordicStock-metoden ved at nærlæse hans debattråde og man kan skrive til NordicStock og bede om at komme på hans Excel-mailingliste.

      Vedrørende dine spørgsmål om "Trading view" og "Analyse Chartet", så må jeg være dig svar skyldig. Jeg anvender nemlig SaxoTraderGo. Måske er der en anden der kan svare her.

      1 Reply Last reply
      3
      • S Offline
        S Offline
        Simonster
        wrote on sidst redigeret af
        #36

        Hej @borisa,

        Jeg vil gerne prøve, at svare dit spørgsmål om Trading view (TW), så godt som muligt på vedhæftede billede.

        Alle de andre streger, som er på billedet, det skal du ikke tænke så meget over :).

        Jeg håber, det kan få dig i gang og du kan lege lidt med det, men spørg endelige, hvis der er noget.

        110874_Screenshot_2023_02_26_at_17.46.44.png

        1 Reply Last reply
        4
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #37

          Hej Superbrandt, Her er vores finanskalender. Du finder den oppe i højre hjørne på forsiden:

          Just a moment...

          favicon

          (www.proinvestor.com)

          1 Reply Last reply
          3
          • S Offline
            S Offline
            Sjufta
            wrote on sidst redigeret af
            #38

            Eftersom jeg lige har leget med finanskalderen fandt jeg ud af, man kan se RSI og MACD signal, behøves man bruge TA tools så?

            1 Reply Last reply
            4
            • S Offline
              S Offline
              Simonster
              wrote on sidst redigeret af
              #39

              Hej Cupcake,

              Ja, jeg læste det. Jeg har ikke kendskab til de Q-regnskab og er ved derfor ikke, hvordan de laves. Kan man regne med, de er rigtige?

              1 Reply Last reply
              4
              • CupcakeC Offline
                CupcakeC Offline
                Cupcake
                wrote on sidst redigeret af
                #40

                Hej Superbrandt

                Velkommen til. Dejligt, at du også har lyst til at udforske og anvende NordicStock (NS)-metoden. Jo flere vi er til at vidensdele, sparre og give feedback, jo mere vi lærer.

                Det er også godt at høre, at du med tiden også har lyst til at hjælpe med at opdatere Excel-projektmappen. Det er en uvurderlig skattekiste af oplysninger. Det største arbejde i 6 uger hvert kvartal bliver at holde det ajour, og det kræver stor omhyggelighed. Hvordan det skal ske, må der tages stilling til. NordicStock er selv kommet med et rigtig godt forslag til opdeling. Jeg mener det er i hans seneste debattråd. Men her og nu skal vi blive fortrolig med metoden og at anvende den.

                Netop dit spørgsmål omkring Finanskalender for aktieselskaber i hele Norden tumler jeg også med. Jeg kan se i Excel-arket, at NS tilføjer Q-datoer, hvilket gør det hurtigt at søge. For danske aktier har jeg hidtil tjekket firmaets hjemmeside og manuelt skrevet hele året ind i min egen Mayland-Finanskalender ?. Og så Tjekker jeg næsten hver weekend selve uge-kalenderen på handelsplatformens nyheder (Ritzau Finans), for at sikre mig, at der ikke foretaget ændringer. Jeg har forleden opdaget, at Proinvestor også har en glimrende kalender.

                Og så angående dine spørgsmål:

                Ad 1) Jeg vil prøve at svare. Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål, så vend endelig tilbage.

                Det korte svar:

                Jeg vil anbefale at lave - og løbende opdatere - Observationslister på YOY++ aktier med baggrund i NS' PowerPoint (PP)-oversigter. Det tager vitterlig ikke mange minutter at løbe igennem Observationslister for at tjekke købssignaler (PSI og MACD) . Jeg gør det p.t. en gang dagligt her i oplæringsfasen. Men med tiden tænker jeg, at det bliver sjældnere eller blot for udvalgte aktier, som man fornemmer er ved at ændre signaler.

                Det lange svar:

                Hvordan vi sætter det i system - og hvor ofte vi er aktive - er nok individuelt. Jeg har brugt en rum tid på at finde et system, der passer til mig og forhåbentligt er så nemt som muligt, men det kan sikkert finpudses.

                • Bemærk, at da YOY Revenue og Earnings Growth ikke kommer til at ændre sig yderligere i pågældende kvartal, kan man nøjes med at koncentrere sig om de aktier, der har POSITIV Growth i BÅDE Revenue OG Earnings på PP-oversigten, som jeg har forstået det. Det er de aktier jeg kalder YOY++ og dem er der faktisk i disse tider ganske få af. Sidst jeg talte, var der fx kun 10 aktier i C25.

                Da jeg på sigt gerne vil handle i de øvrige nordiske lande, har jeg i samme Observationsliste også tilføjet YOY++ aktier fra S30, H25 og OBX 25, så jeg kan lære dem lidt at kende. Der er p.t. blot i alt ca. 45, derfor har jeg dem i samme Observationsliste. Disse kan sikkert luges længer ned i antal, hvis der er selskaber, der bør undgås af en eller anden årsag/overbevisning. I NS' debatter har han fx nævnt flere aktier, som han holder sig fra.

                Jeg har lavet Observationslister på min handelsplatform med baggrund i NordicStocks (NS) PowerPoint-oversigter (PP) over CAPS, som jeg har printet ud. Observationslisterne indeholder KUN aktier med YOY++.

                Når et nyt Q-regnskab for en aktie kommer, opdaterer jeg samtidig både seneste Excel-ark, PP-oversigten samt evt. Observationslisten, hvis YOY viser ++.

                Du kan se vedhæftet en kopi af den Observationsliste for de fire Hoved-Caps, jeg har oprettet. (Bemærk at opdatering fra og med Excel-mail i går ikke er medtaget). Denne Observationsliste løber jeg som regel igennem hver morgen eller aften. Det tager efterhånden ganske få minutter for samtlige 45 YOY++-aktier i hovedCaps! Er der en aktie, der vækker min interesse, så tjekker jeg lige Excel-arket (som jeg har downloadet og har liggende åbent) for at se udvikling gennem årene - og hvis det er positivt og jeg ikke kender selskabet, så besøger jeg måske hjemmesiden med det samme eller senere.

                Jeg har lavet en tilsvarende samlet Observationsliste for YOY++ i DK Large Cap og Mid Cap som jeg lige løber igennem også. Dem er der p.t. ca. 20 af i alt.

                På sigt er det tanken jeg vil lave tilsvarende Observationslister for de øvrige Nordiske Large og Mid Caps. Og når jeg bliver mere rutinerede så Small Caps.

                NS har i dag delt 3 oversigter for samtlige svenske "Large Caps". Scrollere du tilbage i tråden, finder du de øvrige Caps-oversigter.

                Ad 2) Ja, jeg er begyndt at løbe mine porteføljer / depoter igennem dagligt for at tjekke RSI Trend og MACD Signal. Som skrevet ovenfor tager det få minutter, men det er nok individuel, hvor ofte man tjekker... Ved at sætte stop/loss, vil jeg fx sagtens kunne tage på en uges ferie uden at tjekke observationslister / porteføljer, tænker jeg... Vi får se...

                Hvis du er nået så langt, så har du bemærket, at jeg skal øve mig i at skrive kort og koncis.

                Hilsen Cupcake

                110878_2023_02_26_NordicStock___Observationsliste____DK_S_N_FI_YOY_02_2023.pdf

                1 Reply Last reply
                5
                • CupcakeC Offline
                  CupcakeC Offline
                  Cupcake
                  wrote on sidst redigeret af
                  #41

                  Hej ProinvestorNEWS

                  Ja, fint at Helge gjorde lidt opmærksom på den forleden. Den er faktisk god.
                  Kan du fortælle, hvilke aktier jeres kalender indeholder? Jeg spørger, fordi jeg forleden læste en artikel om svenske "New Wave Group", men den dukkede ikke op i jeres kalender, da jeg søgte...

                  Hilsen Cupcake

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • S Offline
                    S Offline
                    Simonster
                    wrote on sidst redigeret af
                    #42

                    Hvis du læser denne tråd

                    Just a moment...

                    favicon

                    (www.proinvestor.com)

                    så får du nok en bedre forståelse, af metoden. Du behøves nok ikke læse alt, men se på de charts, som er vedhæfted, så ser du hvordan MACD bruges.

                    Hvis du kan se det samme i finanskalenderen, så kan du bare bruge den. Men man skal jo se, når MACD krydser op igennem en signallinje. Det ser du, også i tråden, jeg har linket til.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • CupcakeC Offline
                      CupcakeC Offline
                      Cupcake
                      wrote on sidst redigeret af
                      #43

                      Hej Sjufta - Jeg kender ikke Proinvestors kalender i dybden, men jeg tænker, at det måske godt kunne blive lidt uoverskueligt, hvis man skal holde øje med en række aktiers RSI Trend og købs- og salgsignaler i en kalender. Men du kan prøve dig frem :-).
                      Har du i øvrigt set de svar du har modtaget på dit seneste indlæg? - Cupcake

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • CupcakeC Offline
                        CupcakeC Offline
                        Cupcake
                        wrote on sidst redigeret af
                        #44

                        Hej Simonster - når jeg skriver Q-regnskab, så mener jeg det, som ligger på firmaets hjemmeside - og de SKAL være rigtige. Jeg tænker, at vi på sigt i begyndelsen hjælper hinanden med at sikre, at det er de rigtige tal, vi finder og anvender.

                        NordicStock har, som du sikkert også har læst, fx i dette kvartal brugt megen tid på at justere Q-regnskaberne i de tidligere år for de firmaer, der har trukket sig fra Rusland.

                        Jeg håber, at der er en omhyggelig regnskabskyndig person, der tilslutter sig vores gruppe, så der er en at spørge, når tvivlen opstår. Og en der kan justere tidligere års Q-regnskaber ved fx delvis frasalg eller nedlukning som fx med Rusland.

                        Og benytter her lejligheden til at sige tusind tak for at svare på indlæg og bidrage aktivt. Det er nemlig tanken, at tråden skal være fælles :-). Du må også hjertens gerne svare på indlæg stillet til mig, hvis du har mulighed / tid. Det er kun rart for alle parter - ellers bliver det nok lidt ensidigt, tænker jeg, hvis det er mig, der svarer på det hele. Jeg er også mere laaang i spyttet, hvor du er mere klar i spyttet, fornemmer jeg allerede 😉

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • S Offline
                          S Offline
                          Simonster
                          wrote on sidst redigeret af
                          #45

                          Jeg kan kun finde danske selskaber, i Proinvestor kalenderen, men her er en fin kalender, hvor man kan filtrere.

                          Link Preview Image
                          Resultatkalender - Investing.com

                          Använd vår resultatkalender för att spåra prognoser för kvartalsvisa och årliga resultatrapporter samt faktiska utfall från företag över hela världen.

                          favicon

                          Investing.com Svenska (se.investing.com)

                          Jeg har ikke undersøgt den så nøje, men der er flere andre hjemmesider, der har kalender.

                          Jeg har også undersøgt Nasdaq´s hjemmeside, men kan ikke finde en kalender der.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • CupcakeC Offline
                            CupcakeC Offline
                            Cupcake
                            wrote on sidst redigeret af
                            #46

                            Har lige fundet ATR i mine indikatorer. Det kræver vist lidt googling / nærmere læsning... Vender tilbage...

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • CupcakeC Offline
                              CupcakeC Offline
                              Cupcake
                              wrote on sidst redigeret af
                              #47

                              Simonster - Jeg skriver lidt langsomt - så du nåede at svare i mellemtiden, sorry 🙂

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • CupcakeC Offline
                                CupcakeC Offline
                                Cupcake
                                wrote on sidst redigeret af
                                #48

                                Jf. indlægget ovenfor her er til inspiration min Observationsliste for Danske Large og Mid Caps for YOY++ pr. 25. februar.
                                Bemærk, at der mangler fortsat Q-regnskaber 6 Large Caps og 12 Mid Caps, jf. NordicStocks seneste PowerPoint oversigter for nævnte Caps samt efterfølgende Excel-opdateringer.

                                110888_2023_02_25_NordicStock___Observationationsliste____DK_L_M__02_2023_.png

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • CupcakeC Offline
                                  CupcakeC Offline
                                  Cupcake
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #49

                                  Vil gerne dele lidt af mine porteføljer. Mener det er lærerigt, især når alt ikke går efter bogen, dvs. "fejl" er begået.

                                  BEMÆRK, at NordicStock (NS)-metoden ikke er anvendt i de fleste af investeringerne. Havde de været det, havde tallene været anderledes....

                                  Tidligere har jeg ofte købt for større beløb, når en aktie faldt drastisk en dag pga. en nyhed. Normalt rettede aktien sig delvis eller helt op samme dag eller inden for en uge med en sikker gevinst på 4-8%. Ofte mere, men for at være sikker på gevinsthjemtagning solgte jeg normalt inden for rammen 4-8%.

                                  Men sådan er det ikke gået med mine seneste køb (inkl. suppleringer) af fx Chemometic og NKT, købt hhv 9/2 og 22/2 + efterfølgende suppleringer.

                                  Markedet arter sig uvant - og jeg kan se, at havde jeg anvendt NS-metoden, så var jeg i dag endnu ikke gået ind i de pågældende aktier. En vigtig erfaring er at være tålmodig og afvendt de rette signaler.

                                  En anden erfaring er vigtigheden af anvendelse af stop/loss, som jeg hidtil aldrig før har haft anvendt. Det skal jeg til at lære. I første omgang vil jeg anvende -7,5%.

                                  Jeg er kommet frem til tallet, fordi jeg mener at huske, at NS skrev, at han normalt anvendte -10%, men i sine tråde ville han anvende -5% for ikke at få sure følgere... Jeg vil lægge mig midt imellem i en forsøgsperiode.

                                  Vedhæftet opstilling er ikke en fryd for øjet - og skal nok forbedres og forskønnes, om end det med garanti ikke bliver på NS-niveau... 😉 Lige nu finder jeg det vigtigst at komme med nogle NS-eksempler fra min egen portefølje.

                                  110912_2023_02_27_NordicStock___Udvalg_af_egen_portefoelje_.png

                                  1 Reply Last reply
                                  8
                                  • CupcakeC Offline
                                    CupcakeC Offline
                                    Cupcake
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #50

                                    Kan ikke lade sig gøre, at slette dublering af fil, desværre...

                                    110914_2023_02_27_NordicStock___Udvalg_af_egen_portefoelje_.png

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      Sjufta
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #51

                                      Er dette analyserede rigtigt? Scandinian Medical Solutions?

                                      RSI indikator er nedadgående, imens MACD indikator er købs klar?

                                      Så denne aktie burde vi vente med at købe indtil RSI signal viser køb.

                                      Jeg synes dog, at trends på MACD og RSI ændre sig meget i løbet af en dag?

                                      110920_Analyse.PNG

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • RoadrunnerR Offline
                                        RoadrunnerR Offline
                                        Roadrunner
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #52

                                        Macd er lige gået i salg, så nej
                                        Den her skal du i forvejen passe på med (hold dig væk) den er sindssygt ilikvid, der handles næsten ingen aktier så det er svært at komme af med dem igen. Dine candles ser helt forkerte ud. Mange dage uden handler overhovedet og få dage med ekstreme udsving. Hold dig langt væk

                                        1 Reply Last reply
                                        4
                                        • RoadrunnerR Offline
                                          RoadrunnerR Offline
                                          Roadrunner
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #53

                                          Rettelse. Du har sat dine candles på hvert minut, det er derfor der ikke er handler. Sådan ser den ud på dagsbasis. Mit svar er dog det samme. Den er makset ud i rsi og macd så efter metoden skal den en tur nedaf. Der er handlet 260.000 aktier i dag, så den er stadig lille. Jeg ville betegne denne aktie som lottokupon mere end aktie (uden at have sat mig det mindste ind i deres case)

                                          110924_7C1AC80F_7B76_4C10_A3A4_E7DD8873A62E.png

                                          1 Reply Last reply
                                          4

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger