Vi handler efter "NordicStock-metoden"...
-
Nordic Semiconductor - Norge.
Revenue: Q4 2022 191 mNOK +11,8%
Profit: Q4 2022 31,4 mNOK +17,2%
Profit margin: 16,4%RSI på 47,4
MACD har lige krydset signallinje opad, men det er sket i dag.
Jeg ville lægge et stop loss i 129-130. (SL baseret på 3x Average true range)Jeg har ikke købt aktien, men holder øje med den og følger op med ny besked ved køb.

-
Tak for start af denne debat Cupcake. Det er fedt, at vi kan debattere aktier vi mener kunne være interessante, uden at forstyrre NordicStocks spændende og lærerige tråd.
Spændende aktie Simonster. Jeg har haft den på min watchlist i et par uger og ventet på et MACD køb-signal. Hvor langt over MACD køb-signal lader i den normalt gå, før i er overbevist og i køber?
-
Det er nok det mest rigtige som du gør, nemlig at anvende regnskaber fra deres hjemmeside. Da der jo kan forekomme opdateringer og ændringer. Hvis man anvender Marketwire også, så ved man ca. hvilke tal man "leder efter"...
Vedhæftet er et eksempel på Q-tal fra Marketwire. Det er FLS Q4 fra i går.
-
Ja, den er også på min "YOY+-observationsliste" for de nordiske hovedbørser
(handler jeg ikke i Norge endnu).
Bliver spændende at følge med.
Være obs på, at NordicStock anvender tidsperioden 1D/1År. Der er dog ikke nogen nævneværdig forskel på netop 6 måneder og 1år ser jeg, dog giver den længere periode også et bedre indblik i om aktier har en tendens til at blive over-/undersolgt - eller om de "vender" før. -
Jeg har ingen erfaringer med MACD, men ser nok hvad der sker i morgen. Tænker MACD er på vej opad og har været det i nogle dage. I min optik er den gået i køb.
Der er også nogle andre ting, jeg kan lide, bl.a. Det candle den laver, stigende volumen og nogle ting på ugegrafen. -
Hej Palo - Selv tak.
Aktien har først givet svagt MACD-købssignal i dag. Har ligget og været på vippen i nogle dage. (When in doubt, leave it out).
Track-record YOY de seneste år for netop denne aktie er dog positiv, så kunne man måske været gået ind i går og allerede været op 4% i dag. Men...
Kender ikke tendensen i norske aktier. Jeg tænker Norge er speciel pga. olien, men skal først til at lære det at kende.
Derfor er det rart at handle efter NordicStock-metoden, hvor der er nogle ganske enkle principper at følge. Og fordi aktien går op 4% i dag er ingen garanti for at den ikke falder sammenlagt 6% over de næste 2 uger... Det er det NordicStock har lært mig... Tålmodighed på den mellem-lang bane...I DK falder mange aktier på trods af gode regnskabstal. Det er tilsyneladende de "forsigtige" (/realistiske?) 2023-skøn, der p.t. påvirker kurserne i negativ retning Danmark. Så der er ikke mange købsklare aktier i DK.
Sidst jeg talte, havde jeg kun 13 købsklare aktier i hele norden i hoved-indeksene (= DK's C25).
Skal øve mig i at skrive kort og koncis...
-
Det er fedt du er så godt inde NordicStock-metoden, så kan du holde os andre lidt i ørene
Umiddelbart så synes jeg MACD virker som om den har OK momentum, men det kan være vi læser det forskelligt?
Derudover er der et gap op til omkring 170 - Se vedlagte graf.
-
PALO - Jeg ved ikke om jeg vil sige, at MACD har "momentum". Den har først lige svagt krydset Signallinien i opadgående retning (= Buy).
Men RSI er 45 og trender opad.
Jeg har ikke nogen steder læst, at NordicStock-metoden opererer med fx "gaps" eller volumen.
-
Hvis vi nu tager denne aktie som eksempel og forestiller os, at det er en dansk aktie, som har krydset MACD, har god RSI og regnskabstal, hvornår ville du så købe den? For den har jo givet de rigtige signaler i forhold til NordicStock-metoden. Jeg er bare interesseret i at høre, hvordan du køber dig ind
Gaps og volumen er bare lidt ekstra info til at guide yderligere 
-
Angående Teknisk Analyse (TA)
Jeg fornemmer nogle af jer er nogle hajer, hvad angår TA.
NordicStock opererer med enkle principper:
1) det er først når BÅDE
Year over Year "Revenue"
OG
Year over Year "Profit" er positive i kvartalregnskabet, at man går videre og ser på 2) "RSI" og "MACD".2) Såfremt
- RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
OG - MACD Signalet er Buy
så kan det overvejes at købe aktien.
Jeg tænker det er vigtigt at fastholde NordicStocks simple TA-regler her i debatten, så der ikke opstår forvirring blandt mulige deltagere omkring, hvad NordicStock-metoden går ud på og hvad man skal kunne.
Jeg kan ikke andet TA end det jeg har læst i NordicStocks debattråde, nemlig de to simple indikatorer RSI og MACD.
TA er jo et videnskab og kan være ret så kompleks.
- RSI Trend er op-adgående, og ikke ligger for højt
-
Efter NordicStock-metoden vil jeg mene, at du sagtens købe aktien nu. Men så hold øje med den eller sæt et stop loss

Det er de lidt uldne markedssignaler, hvor der hurtig kan ske et skift, der gør, at jeg ville vente et par dage, for det kan hurtigt vende. Men jeg er også begyndt at gå med livrem og seler - og er 50% kontant i disse usikre tider, hvor markedet ikke kan finde ud af, hvilken retning det skal tage....
Vedhæftet er et eksempel.... Har sat pile på steder, hvor købssignal er hurtig vendt til salgsignal.
Håber det giver mening...

110809_2023_02_23_NordicStock___Nordic_Semiconductors_eksempel.pdf
-
Smart at lave en ny tråd. Jeg har lige et par spørgsmål er helt nybegynder som tidligere nævnt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
I bruger MarketWire, til at tracke nye regnskaber også skriver i regnskabstallene ind i excel dokumentet. (Koster dette program penge, eller kan man få det gratis?). Derefter finder i alle aktier som er i profit i Revenue og year over year profit.
Så bruger i MACD og RSI, og køber aktien hvis der er købs signal. - Nogle der kan hjælpe med, hvilke programmer og hvordan man sætter aktien op i disse programmer for at tracke RSI og MACD.
Hvad sætter i stoploss på og hvornår trækker i pengene ud? og hvis i investere på aktiesparkonto med 108.000,-, og i havde 10 aktier hvergang, hvor meget ville i smide ind i hver aktie (ved godt riskikoprofillen er forskellig) - bare for at få en ide, hvilket omfang der mest profitabelt ift. gebyrer.
Er helt ny, så håber i ville bakke op om min forvirring.

Mega fed tråd, elsker blive klogere omkring investering.
-
Hej Sjufta,
Jeg kan prøve, at svare, så godt jeg kan.
Det er rigtigt, at regnskabstallene skrives ind i Excel arket, men tallene kan man nok hente fra flere forskellige kilder. Jeg kender ikke Marketwire, men har kigget på hjemmesiden og kan ikke finde ud af, hvordan man får adgang til deres materiale. Tænker man skal oprette profil, et eller andet sted, men det kan jeg ikke finde ud af. Måske Cupcake kan hjælpe.MACD og RSI er også rigtigt forstået. Jeg bruger Tradingview til grafer. Det er en rigtig god platform og du kan bruge den gratis, men kan der er flere abonnement. Tradingview levere charts til mange andre udbyder, så som Børsdata.
SL er lidt forskelligt, men jeg vil helst ikke miste mere end 10% pr investering. Aktiesparekonto, har jeg ingen kendskab til, men position størrels, kommer an på risko, so du selv er inde på. Man skal så også tænke over handelsomkostninger.
Ellers kan jeg anbefalde, at du læser links i Cupcake's første indlæg i denne tråd. Der vil du lære meget og få svar på mange spørgsmål.
-
Sjufta - jeg kan supplere Simonster med følgende info / anbefalinger til en "nybegynder" (i vilkårlig rækkefølge) - du har sikkert hørt det meste før...
- Acceptér, at du kommer til at lave fejl - de er lærerige. Du kan altså ikke helgardere dig mod fejl.
- Forsøg dig frem med små beløb og kun med penge du har råd til at miste...
- I starten se på afkastprocenten i stedet for kroner/øre. Du kan jo altid skalere op til større beløb senere.
- Aktiesparekonto (ASK) er et godt sted at begynde
- Start med fx at købe 1-3 aktier á fx 5.000 i hver sin sektor og leg og lær din platform at kende og få det set-up, du ønsker, mens du følger dine aktier/markedet nogle uger indtil du er fortrolig med platformen og dens muligheder.
- På fx SaxoTraderGo er Nyhedstjenesterne gratis for menig mand, man aktiverer hvilke man ønsker. Jeg har fx kun Ritzau Finans Light Real-time - her er der også nyheder fra fx MarketWire. Jeg mener også at Nordnets almene nyheder er gratis
- Jeg abonnerer også på markedsdybde på OMX 10€/md hos Saxo.
- Jeg skal også lære at anvende Stop/Loss som Simonster anbefaler.
- Som Simonster skriver PAS PÅ HANDELSOMKOSTNINGERNE. Sammenlign platforme.
- Grafer er en del af alle platforme. Du kan selv designe hvad dine grafer skal vise. Fx kan du vælge at få vist indikatorerne "RSI" og "MACD". Learning by doing.
- Regnskabssæsonen er på sidste vers, så jeg ville ikke tænke så meget på opdatering af excel-arket før næste sæson begynder. Og måske har vi da fået fordelt opgaven med excel-opdatering blandt interesserede...
- Anvend i stedet PowerPoint slides som NordicStock løbende uploader i sin debattråd - nogle er også udsendt i mailen med excel-projektmappen.
- Bemærk at markedet er lige nu ekstra volatilt.
- Find nogle podcasts at lytte til. Der er også gode podcasts til begyndere...
- Husk analytikere tager også ofte fejl - og at de har et produkt de skal sælge...
Held og Lykke
-
Match - godt spørgsmål som jeg ikke kender svaret på. Er det mon utænkeligt, at det er deres algoritmer, der skaber mønstrene i TA - altså at det forholder sig omvendt? Som skrevet ved jeg det ikke... Får du ikke svar fra andre her, så spørg gerne i ny debattråd... e
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind