Bavarian og shortselling
-
Shortselling er fint!
-
VærKritisk,
Med egne aktier ja, resten er alt for farligt for mindre investorer, idet man kan tabe alt, også hus og hjem, i kampen mod storkapitalen.
Sælg i toppen og køb i bunden, det er fint, muligt og moralsk uanstødeligt. Det gør jeg, og det giver god nattesøvn. -
Dagen i dag ser ca. sådan ud fra kl. 9.00 - 14:
+7% / -3% / +7% / +1%
Hedgefondene har det helt store skyts fremme, og alle de gode nyheder har ingen reel værdi for den aktuelle kurs. Kun på langt sigt skal fondene købe de shortede aktier tilbage. Med algoritme styring er de i stand til at trække det over meget lang tid, og den som handler i panik, får tabet. På længere sigt frem mod Q2 vil Bavarian vinde på dagens meget fine meldinger, trods alt.Jeg tipper lukke kursen i dag til +5% - +10%, og kursen frem mod Q2 til +30%. -
Enig, kan man ikke lide lugten i bageriet, så må man smutte.
Vi har haft den samme diskussion mange gange, hvor vi møder det ejendommelige standpunkt, at aktiemarkedet skal være et beskyttet værksted for små hobbyaktionærer.
Påstandene om manipulation af markedet er i øvrigt en stor undervurdering af den almindelige investors evne til at gennemskue forholdene. Der er ingen som tvinges til hverken køb eller salg.
-
Finanstilsynets holdninger til shortselling:
"Short selling giver et mere velfungerende aktiemarked
Muligheden for short selling er vigtig for den måde, som aktiemarkedet fungerer på. Short selling kan bl.a. bidrage til mere likvide aktier og give mere retvisende kurser. Det er til fordel for de børsnoterede selskaber og deres aktionærer".
-
Tak DjengisCash. Kort og rammende. Jeg er 100% enig.
-
så kort og godt mener du Match og Urban, at når nogle internationale banditter (hedgefonde) låner sig til 10-15% af et selskabs aktier, som det er sket tidligere med Pandora, hvor aktien gik fra 1000 til næsten 0, og nu igen er i 600, alt inden for 2-3 år, så er det til gavn for Pandora og deres aktionærer. Svært at få øje på fordele for andre, end fondene, som har til formål at skyde aktien i bund, for at komme ind og købe tilbage. Tænk lige tanken, ville nogen shorte en aktie, som man ikke var sikker på kunne overleve. NEJ vel, for i sådant et tilfælde skal shorterne, små som store skaffe aktierne tilbage alligevel, og så koster det kassen med konkurs til følge.
Iøvrigt synes jeg jeres syn på "små" investorer, ikke hører til i dette forum.
Iflg Nordnet har Anonumus købt og solgt godt 2.5 mio BAV aktier i dag. -
hvor er transperens i forhold til clearingbanker og indbyrdes aftale om køb og salg? Ingen myndigheder kan gennemskue dette med mindre en eller flere whistleblower siger noget. Shortsalg er noget svineri og burde forbydes. Ingen kan gennemskue dette cirkus. Hvordan kan et papir iøvrigt være shortet over 100 procent?? Det er helt til grin.
-
Urban
Jeg har gennem årene været i dialog med Finanstilsynet, som gerne har villet lytte, men ikke flytte sig. De er klar over visse grimme sider ved shorts, men de finder fordelene, herunder især volatiliteten, som vigtig. Da jeg fandt ud af, at de store hedgefonde var indblandet i svindel på regeringsplan i visse lidt seriøse stater, troede jeg det kunne flytte noget. Men nej, så jeg holder mig til periodisk at informere tilhængerne om risikoen, hvor den største er uanset hvordan de selv shorter, kommer de i klemme med fondene, som helt sikkert arbejder sammen. Jeg tror at mere end 50% af alle børsnoterede aktier i verden, er shortet. En shorters eneste mål er jo at trykke aktien ned under gulvbrædderne, hvor han så kan genkøbe og skumme fortjenesten. Så når man taler for shorting, taler man for noget i bund og grund forkert. -
Du kender sikkert vedhæftede notat "Short selling i Danmark" på 16 sider fra Finanstilsynet dateret 10. april 2018.
Short selling er et markedsvilkår.
-
Markedsvilkår ja, indtil de bliver ændret, læs forbudt.
For 4-5 år siden blev der uro omkring en tysk finansinstitution, for at redde dem blev shorting forbudt i en periode. Husk også, at shorting overfor banker er lig nul. Den ene finanshånd vasker den anden.
Det her er noget fanden har skabt, som de siger i religion. Hedgefondene shorter kun yderst sunde selskaber, risikoen er stor for dem, og ved konkurs i en shortet virksomhed, kan shorteren miste alt.
Hvorfor spiller så mange danske investorer Hedgefondenes spil? Hedgefondene vinder stort set hver gang, og det uden direkte kapitalindskud, da aktierne er lånt. -
Et pænt sammensurium af myter, fejlslutninger, misforståelser og udokumenterede påstande. En løgn der er blevet gentaget så tit, at den for nogen er blevet til en sandhed.
-
Wirecard (den tyske "finansinstitution") hvor staten forbød shorts - endte med, at sprænge i luften, da det viste sig, at shorterne havde 100% ret og det var et luftkastel bygget på falske regnskaber og fusk.
Så hvem havde ret i deres investeringsstrategi, analyser og gå kort i aktien, indtil staten gik i baglås over, at nogle var klogere end andre, mens nogen var totalt tonedøve?
Der var så mange rygter i markedet om fusk og de lange investorer lyttede ikke og det kunne de med fordel have gjort - men i stedet glemte de, deres risikovurdering og sunde fornuft.
Så ender investor ret ofte med, at tabe penge på sin investering - short eller ej.
De lange investorer tabte desuagtet shorts.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind