Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian og shortselling

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
78 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    AWIN
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Jeg er meget forbavset over de forskellige tråde her på PI. Bavarian stiger 7% kl. 9.05, på de bedste nyheder meget længe, 20 minutter senere er den nede med 3%. Ingen med bare et minimum af indsigt omkring børskurser og årsager hertil, kan være i tvivl om at shortsalg er hovedårsagen til det der sker i disse minutter med Bavarian aktien. Min mening er, og har altid været, efter 30 år som investor på Børsen, at shortsalg med lånte aktier SKAL FORBYDES. Det tjener kun et eneste formål, at verdens største hedgefonde beriger sig på små investorers bekostning. Metoderne der anvendes af hedgefondene er tvivlsomme og i bedste tilfælde lige til stregen. Mange af fondene har over det seneste årti, været involveret i strafbare handlinger. Ingen er fængslet herfor, de betaler sig ud af sagerne, gevinsterne tillader det så rigeligt. Forbyd lortet NU.
    Jeg har benyttet mig af situationen, til at øge min post i Bavarian, som før androg 20% af min portefølje!.

    1 Reply Last reply
    6
    • MatchM Offline
      MatchM Offline
      Match
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Helt enig. Al den snak om øget likviditet og dermed altid et marked med et korrekt kursniveau er absurd med de handelsmetoder som lynhurtige algoritmer tillader.

      At Nasdaq så ovenikøbet kan tillade sig - uden den mindste indsigelse og kritik fra et eneste medie i Danmark - at fjerne oversigterne over børsaktørerne i alle handler på Nasdaq CPH er oplagt manipulation med markedet.

      Og det er formentlig de store fra MSE, GSAG og alle de andre, der har bedt om det.

      1 Reply Last reply
      3
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Shortselling er fint!

        1 Reply Last reply
        5
        • A Offline
          A Offline
          AWIN
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          VærKritisk,
          Med egne aktier ja, resten er alt for farligt for mindre investorer, idet man kan tabe alt, også hus og hjem, i kampen mod storkapitalen.
          Sælg i toppen og køb i bunden, det er fint, muligt og moralsk uanstødeligt. Det gør jeg, og det giver god nattesøvn.

          1 Reply Last reply
          1
          • M Offline
            M Offline
            Milito
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Bavianen er oppe igen omkring de 5%

            1 Reply Last reply
            2
            • A Offline
              A Offline
              AWIN
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Dagen i dag ser ca. sådan ud fra kl. 9.00 - 14:
              +7% / -3% / +7% / +1%
              Hedgefondene har det helt store skyts fremme, og alle de gode nyheder har ingen reel værdi for den aktuelle kurs. Kun på langt sigt skal fondene købe de shortede aktier tilbage. Med algoritme styring er de i stand til at trække det over meget lang tid, og den som handler i panik, får tabet. På længere sigt frem mod Q2 vil Bavarian vinde på dagens meget fine meldinger, trods alt.Jeg tipper lukke kursen i dag til +5% - +10%, og kursen frem mod Q2 til +30%.

              1 Reply Last reply
              1
              • A Offline
                A Offline
                AWIN
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Læste et sted, at den nye emission var en rettet emission. Hvis rigtigt sker det over natten til i morgen. Håber det også. Jeg finder det iøvrigt helt på sin plads, at man søger friske penge til det relativt store opkøb.

                1 Reply Last reply
                2
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Enig, kan man ikke lide lugten i bageriet, så må man smutte.

                  Vi har haft den samme diskussion mange gange, hvor vi møder det ejendommelige standpunkt, at aktiemarkedet skal være et beskyttet værksted for små hobbyaktionærer.

                  Påstandene om manipulation af markedet er i øvrigt en stor undervurdering af den almindelige investors evne til at gennemskue forholdene. Der er ingen som tvinges til hverken køb eller salg.

                  1 Reply Last reply
                  12
                  • U Offline
                    U Offline
                    Urban
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Finanstilsynets holdninger til shortselling:

                    "Short selling giver et mere velfungerende aktiemarked

                    Muligheden for short selling er vigtig for den måde, som aktiemarkedet fungerer på. Short selling kan bl.a. bidrage til mere likvide aktier og give mere retvisende kurser. Det er til fordel for de børsnoterede selskaber og deres aktionærer".

                    https://www.finanstilsynet.dk/nyheder-og-presse/nyhedsbreve-for-kapitalmarkedsomraadet/2019/nyhedsbrev-maj-2019/artikel-4

                    1 Reply Last reply
                    8
                    • F Offline
                      F Offline
                      FA-langsigtet
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Tak DjengisCash. Kort og rammende. Jeg er 100% enig.

                      1 Reply Last reply
                      7
                      • MatchM Offline
                        MatchM Offline
                        Match
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Ja, det er sørme da godt, at vi har en række investorer der er højt hævet over de små og uvidende hobbyinvestorer.

                        Tak for konstateringen.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • A Offline
                          A Offline
                          AWIN
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          så kort og godt mener du Match og Urban, at når nogle internationale banditter (hedgefonde) låner sig til 10-15% af et selskabs aktier, som det er sket tidligere med Pandora, hvor aktien gik fra 1000 til næsten 0, og nu igen er i 600, alt inden for 2-3 år, så er det til gavn for Pandora og deres aktionærer. Svært at få øje på fordele for andre, end fondene, som har til formål at skyde aktien i bund, for at komme ind og købe tilbage. Tænk lige tanken, ville nogen shorte en aktie, som man ikke var sikker på kunne overleve. NEJ vel, for i sådant et tilfælde skal shorterne, små som store skaffe aktierne tilbage alligevel, og så koster det kassen med konkurs til følge.
                          Iøvrigt synes jeg jeres syn på "små" investorer, ikke hører til i dette forum.
                          Iflg Nordnet har Anonumus købt og solgt godt 2.5 mio BAV aktier i dag.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • MatchM Offline
                            MatchM Offline
                            Match
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Hej AWIN - jeg tror, at du misforstår mit indlæg. Men hvad angå et andet indlæg om "hobbyinvestorer" så er jeg helt enig. Det er aldeles upassende at begynde på sådan en retorik i vores debat.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • A Offline
                              A Offline
                              AWIN
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              ok Match
                              ha en god aften

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • U Offline
                                U Offline
                                Urban
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                AWIN: Det var alene Finanstilsynets holdninger (i citationstegn). Læs igen!

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • V Offline
                                  V Offline
                                  vestasfan
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  hvor er transperens i forhold til clearingbanker og indbyrdes aftale om køb og salg? Ingen myndigheder kan gennemskue dette med mindre en eller flere whistleblower siger noget. Shortsalg er noget svineri og burde forbydes. Ingen kan gennemskue dette cirkus. Hvordan kan et papir iøvrigt være shortet over 100 procent?? Det er helt til grin.

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • B Offline
                                    B Offline
                                    bikube
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #17

                                    Naked Shorts er forbudt. For mange år siden, da Vestas var på vej mod konkurs, var den på et tidspunkt shortet med tre gange så mange aktier, som der var i hele firmaet. Det burde ikke kunne forekomme nu til dags.

                                    1 Reply Last reply
                                    8
                                    • A Offline
                                      A Offline
                                      AWIN
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #18

                                      Urban
                                      Jeg har gennem årene været i dialog med Finanstilsynet, som gerne har villet lytte, men ikke flytte sig. De er klar over visse grimme sider ved shorts, men de finder fordelene, herunder især volatiliteten, som vigtig. Da jeg fandt ud af, at de store hedgefonde var indblandet i svindel på regeringsplan i visse lidt seriøse stater, troede jeg det kunne flytte noget. Men nej, så jeg holder mig til periodisk at informere tilhængerne om risikoen, hvor den største er uanset hvordan de selv shorter, kommer de i klemme med fondene, som helt sikkert arbejder sammen. Jeg tror at mere end 50% af alle børsnoterede aktier i verden, er shortet. En shorters eneste mål er jo at trykke aktien ned under gulvbrædderne, hvor han så kan genkøbe og skumme fortjenesten. Så når man taler for shorting, taler man for noget i bund og grund forkert.

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • CupcakeC Offline
                                        CupcakeC Offline
                                        Cupcake
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #19

                                        Du kender sikkert vedhæftede notat "Short selling i Danmark" på 16 sider fra Finanstilsynet dateret 10. april 2018.

                                        Short selling er et markedsvilkår.

                                        110510_Finanstilsynes___Short_selling_i_Danmark_pdf.pdf

                                        1 Reply Last reply
                                        6
                                        • A Offline
                                          A Offline
                                          AWIN
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #20

                                          Markedsvilkår ja, indtil de bliver ændret, læs forbudt.
                                          For 4-5 år siden blev der uro omkring en tysk finansinstitution, for at redde dem blev shorting forbudt i en periode. Husk også, at shorting overfor banker er lig nul. Den ene finanshånd vasker den anden.
                                          Det her er noget fanden har skabt, som de siger i religion. Hedgefondene shorter kun yderst sunde selskaber, risikoen er stor for dem, og ved konkurs i en shortet virksomhed, kan shorteren miste alt.
                                          Hvorfor spiller så mange danske investorer Hedgefondenes spil? Hedgefondene vinder stort set hver gang, og det uden direkte kapitalindskud, da aktierne er lånt.

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger