Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian Nordic

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
39 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • K Offline
    K Offline
    Kirt
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Der er noget sygt over shorting. Jeg sælger ikke noget, som jeg har lånt af min nabo! Køb aktien, så har du ret til også at sælge den

    1 Reply Last reply
    8
    • D Offline
      D Offline
      deleted-user
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      En af de spændende historier om shorts, muligvis den seneste i historien, må være tyske Wirecard (ej bio-relateret) der eksploderede i 2020 efter, at have modtaget offentlig kritik og flere advarselstegn ca. 1 årstid før ballonen sprænger.

      Trods endog flere advarsler i markedet forsatte bl.a. ledelsen, revisorer og ikke mindst (!) aktionærerne med, at "bekræfte" den gode forretning kursmæssigt.... Ja, lige indtil det sprænger i luften.

      Selskabet blevet shortet af nogle kloge og risikovillige spekulanter, der havde analyserne i orden og muligvis også nogle gode kilder. Rygterne om uregelmæssigheder var dog offentligt kendte, så alle have adgang til kritikken inden ulykken skete.

      Regulatorisk modsvar blev et kortvarigt shortforbud og resultatet blev, at selskabet blev afdækket som værende et luftkastel med forfalsket bogføring.... Så meget for det regulatoriske modsvar. Der var hold i rygterne, Selskabet var jo intet værd, så hvorfor skulle det have særlig beskyttelse af myndighederne?

      Der er 2 bemærkelsesværdige momenter i historien

      • Kort såvel lang er berettiget
        Den ene er altså ikke bedre end den anden og de kan begge misbruges, som så meget andet i livet

      • Investors træghed og ugidelighed (måske det vigtige pointe)
        Investor glemmer sin ret og pligt til, at være kritisk og handle på sin viden og sikre sund risikoafdækning og spredning. Det er ikke andres ansvar. Det er investors ansvar. Det er kun vores statsminister der slipper fra, at være uagtsom. Vi andre må tage et tab på kontoen 🙂

      Angreb på "ekspertudtalelser".... ja, der vil jeg henvise til ovenstående afsluttende afsnit. Investor har både ret og pligt til, at være kritisk og det gælder også kildekritik. Vores skønne forum afspejler også en masse information fra nogle eksperter og jeg er ikke ekspert nok til, at jeg skal udelukke andre fra en debat, såvel amatører og professionelle, men jeg løfter altid mit eget ansvar 100 %.

      1 Reply Last reply
      11
      • M Offline
        M Offline
        Makingmoney
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Ikke enig i din betragtning over shorterne, men HELT i din bedømmelse af alskens slags eksperter, som mange, ikke mindst nye, tyer til i deres handler. Banker, selvudnævnte, finanshuse ja alle kan de påvirke kurserne, om end kun kortvarigt. Ok når der ligger en analyse bag kan man tage det lidt seriøst, men de tager fejl akkurat lige så ofte som os små.

        Tak for dit indlæg. Ja her er en forbandet god tone, selv når Helge "skælder ud" gør han det høfligt.

        1 Reply Last reply
        10
        • MatchM Offline
          MatchM Offline
          Match
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Shorting af aktier er bevidst og skadelig nedbrydning af formuer, og derfor burde det forbydes. Hype kan ligeså føre til en skadelig oppustning af værdier, der ikke eksisterer.

          Men hele debatten om eksperter og tekniske analyser undergraves - som jeg ser det - af facts på ihvertfald det danske børsmarked, men formentlig også på alle de vestlige børsmarkeder. I behøver bare at tage et kig ned af handelslisterne på NasdaqCO.

          Af forskellige årsager - også for at sortere amatørerne fra - kan vi almindelige børsaktører ikke se handelsstatistik for C25 aktierne. Men det kan vi heldigvis for både Midcap og Smallcap.

          Og her vil I se, at den såkaldte volatilitet skabes af GSAG, XTXE, MSE, BBI, UBS MLEX og alle de andre robotter. En gang imellem forvirrer NON sig ind i kampen.

          Og der ingen, der kan tro, at der ligger tekniske analyser bag, når JPAG her onsdag formiddag på et tidspunkt sælger 41 aktier i DS Norden til DDB, som sekundet efter sælger 45 aktier til JPAG.

          Ja, tag et kig på de handelsstatistikker og bliv klogere.

          1 Reply Last reply
          8
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Velkommen til ProInvestor MonkeyFinance. Altid godt med nye aktive investorer 🙂

            Jeg er ikke helt enig i din kommentar.

            De store proff shortere laver lige så meget analyse af et givent selskab, som de analytikere der laver "normale" analyser. De ønsker jo også at finde de kandidater de vurdere bedst kan give en gevinst.

            Synes ofte man høre i det private segment, at short burde forbydes. Men det er præcis lige så legitimt som at købe lang. Det er præcis de samme egenskaber det kræver. Nemlig at lave en analyse af et givent selskab.

            1 Reply Last reply
            5
            • E Offline
              E Offline
              eclipse
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Problemet er ikke shorting i den rene form, problemet er den kursmanipulation, der ofte synes at følge med.

              Store salgs ordre, der flytter sig parallelt med handelskursen, men aldrig bliver eksekveret. Små salgsordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit. De gider ikke engang ulejlige sig med at ændre stykstørrelsen.

              Der er med alt sandsynlighed også aktører med adgang til flere depoter, der handler med sig selv for at manipulere kursen.

              Hvem som helst kan jo have skrevet de scripts, der åbenlyst manipulerer med kursen, men dem, der har incitament til at gøre det, er aktørerne med store short positioner.

              1 Reply Last reply
              8
              • E Offline
                E Offline
                eclipse
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Shorting er legitimt, afgjort. Den kursmanipulation der ofte optræder i forbindelse med shorting er ikke.

                1 Reply Last reply
                3
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Kursmanipulation er ikke okay hverken når det kommer fra shorter eller lang side. For det sidste sker også ofte

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • T Offline
                    T Offline
                    Thorkild01
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Ang. Wirecard. Selv om det kan gøre lidt ondt, så er det rigtig fint at blive mindet om, hvor galt det kan gå, hvis man som investor vælger at lukke øjnene for offentligt tilgængelige informationer, der er kritisk over for ens case, og vælger udelukkende at søge den information, der bekræfter casen. Desværre er der en tendens til at mange fora udvikler sig til ekkokamre, hvor kritik/sund skepsis har ringe vilkår.
                    Tabte selv ca. 250k på Wirecard 😞

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Som fagnørd i en relevant branche i relation til Wirecard-sagen, så fulgte jeg udviklingen omkring et årstid+ som jeg husker det.

                      Var særligt rystet over, at markedet forekom, at være ligeglad med de voldsomme påstande og prisede, med lidt store udsving, dog nærmest uændret. Mange tænkte formentligt, at det bare var løgn og kursen falder jo ikke, så hvorfor skulle jeg sælge som investor?

                      Endvidere var revisoren fandme heller ikke dygtig og tænker også, at de får ordenlige klaps, når konkursboet engang er afviklet og alle erstatningskrav er lukket.

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • D Offline
                        D Offline
                        deleted-user
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Bemærkelsesværdigt hvordan flere ser store problemer med short og den skadelige effekt for markedet uden, at de ser nogen problemer med aktiehype og lemmingeffekten, når alle "de hurtige" aktionærer, løber i samme retning efter samme gevinst.

                        Husk mønten har 2 sider 🙂

                        Investering er en forunderlig verden.

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • E Offline
                          E Offline
                          eclipse
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Det er jeg skam opmærksom på, hvilket short netop er med til at stabilisere. Det ændrer ikke på at det er både problematisk og ulovligt at kurserne bliver manipuleret. I Bavarians tilfælde bliver kursen ofte ganske åbenlyst manipuleret ned. Jeg antager at det er shortere, der står bag, eftersom det er dem, der har incitament til det.

                          Når nogen gør noget, der er både uetisk og ulovligt er det vel rimeligt nok at folk brokker sig lidt. Shorting er en del af et effektivt marked, det er kursmanipulation ikke.

                          At der for andre aktier, måske er en over vægt af investorer, der ulovligt manipulerer kursen op, gør ikke sagen bedre, og ændrer ikke på situationen for Bavarian.

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Jeg er nu heller ikke tilhænger af "manipulation" - og det gælder sørme både lange og korte positioner. Som jeg bemærkede tidligere, så er det skadeligt i begge retninger. Husk mønten har 2 sider...

                            Jeg er mere tilbageholden end dig med, at dømme manipulation ud fra mine følelser og vurderinger, da jeg ikke ser skyggen af beviser.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • A Offline
                              A Offline
                              Arne_A
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              Du gætter, når du påstår: "I Bavarians tilfælde bliver kursen ofte ganske åbenlyst manipuleret ned".

                              Nå jeg ser den slags påstande gætter jeg også.

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • E Offline
                                E Offline
                                eclipse
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Så er det fordi du ikke ved hvad du skal kigge efter. Store ordrer, der uden forsinkelse flytter sig parallelt med den aktuelle handelskurs, men aldrig ligger "forest", små ordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit, hver gang udbuds kursen ændres. Små ordrer, der uden forsinkelse placeres lige under den aktuelle udbudskurs. Ordrer med sammenlignelig stykstørrelser, der pingponger frem og tilbage imellem de samme mæglere.

                                Hvis du sidder og holder øje med det er det ikke svært at gennemskue, at der kører nogle scripts, der udelukkende har til formål at påvirke kursen.

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  deleted-user
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Jeg kan udmærket følge ordredybden og analysere udviklingen til husbehov, men det giver ikke, at jeg står med dokumentation om kursmanipulation i hånden.

                                  Nogen tjener penge når kursen stiger og andre tjener penge når den falder. Alle plejer egne interesser med henblik på, at optimere afkast. Det giver pr automatik ikke, at der manipuleres.

                                  Finder nogen, at kursen er for lav, så kan man købe. Pengene bestemmer retningen.

                                  Havde købssiden været stærkere i dag, så var kursen steget.

                                  Biotech er notorisk kendt for flyvende kurser og store raketdrømme.

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • E Offline
                                    E Offline
                                    eclipse
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    Det er fint med mig at du tror på det. Jeg er uenig, og synes at du har meget travlt med at overbevise andre om dit synspunkt. Markedet bliver ikke mere effektivt af at du bliver ved med at gentage at det er effektivt.

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      deleted-user
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #20

                                      Min opgave er nu ikke, at overbevise andre. Du deltager i et debatforum her på Proinvestor.com, hvor man drøfter synspunkter med en anerkendelse og forståelse af, at der forefindes forskellige synspunkter på debatemnerne og det skal der være plads til, hvis man vil have en værdiskabende debat 🙂

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • D Offline
                                        D Offline
                                        deleted-user
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #21

                                        Enig. Det er kursmanipulation aldrig desuagtet om det sker i forbindelse med korte eller lange positioner.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • K Offline
                                          K Offline
                                          Kirt
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #22

                                          Jeg mener man bør indføre en statsafgift på 15% for shorting. Eller i alt fald på gevinst, hvis shorterne har det. Det er samme procent som Danske Spil bliver beskattet med, og shorting er spil! Basta!

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger