Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian Nordic

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
39 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    eclipse
    wrote on sidst redigeret af
    #8

    Problemet er ikke shorting i den rene form, problemet er den kursmanipulation, der ofte synes at følge med.

    Store salgs ordre, der flytter sig parallelt med handelskursen, men aldrig bliver eksekveret. Små salgsordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit. De gider ikke engang ulejlige sig med at ændre stykstørrelsen.

    Der er med alt sandsynlighed også aktører med adgang til flere depoter, der handler med sig selv for at manipulere kursen.

    Hvem som helst kan jo have skrevet de scripts, der åbenlyst manipulerer med kursen, men dem, der har incitament til at gøre det, er aktørerne med store short positioner.

    1 Reply Last reply
    8
    • E Offline
      E Offline
      eclipse
      wrote on sidst redigeret af
      #9

      Shorting er legitimt, afgjort. Den kursmanipulation der ofte optræder i forbindelse med shorting er ikke.

      1 Reply Last reply
      3
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden
        wrote on sidst redigeret af
        #10

        Kursmanipulation er ikke okay hverken når det kommer fra shorter eller lang side. For det sidste sker også ofte

        1 Reply Last reply
        5
        • T Offline
          T Offline
          Thorkild01
          wrote on sidst redigeret af
          #11

          Ang. Wirecard. Selv om det kan gøre lidt ondt, så er det rigtig fint at blive mindet om, hvor galt det kan gå, hvis man som investor vælger at lukke øjnene for offentligt tilgængelige informationer, der er kritisk over for ens case, og vælger udelukkende at søge den information, der bekræfter casen. Desværre er der en tendens til at mange fora udvikler sig til ekkokamre, hvor kritik/sund skepsis har ringe vilkår.
          Tabte selv ca. 250k på Wirecard 😞

          1 Reply Last reply
          6
          • D Offline
            D Offline
            deleted-user
            wrote on sidst redigeret af
            #12

            Som fagnørd i en relevant branche i relation til Wirecard-sagen, så fulgte jeg udviklingen omkring et årstid+ som jeg husker det.

            Var særligt rystet over, at markedet forekom, at være ligeglad med de voldsomme påstande og prisede, med lidt store udsving, dog nærmest uændret. Mange tænkte formentligt, at det bare var løgn og kursen falder jo ikke, så hvorfor skulle jeg sælge som investor?

            Endvidere var revisoren fandme heller ikke dygtig og tænker også, at de får ordenlige klaps, når konkursboet engang er afviklet og alle erstatningskrav er lukket.

            1 Reply Last reply
            6
            • D Offline
              D Offline
              deleted-user
              wrote on sidst redigeret af
              #13

              Bemærkelsesværdigt hvordan flere ser store problemer med short og den skadelige effekt for markedet uden, at de ser nogen problemer med aktiehype og lemmingeffekten, når alle "de hurtige" aktionærer, løber i samme retning efter samme gevinst.

              Husk mønten har 2 sider 🙂

              Investering er en forunderlig verden.

              1 Reply Last reply
              6
              • E Offline
                E Offline
                eclipse
                wrote on sidst redigeret af
                #14

                Det er jeg skam opmærksom på, hvilket short netop er med til at stabilisere. Det ændrer ikke på at det er både problematisk og ulovligt at kurserne bliver manipuleret. I Bavarians tilfælde bliver kursen ofte ganske åbenlyst manipuleret ned. Jeg antager at det er shortere, der står bag, eftersom det er dem, der har incitament til det.

                Når nogen gør noget, der er både uetisk og ulovligt er det vel rimeligt nok at folk brokker sig lidt. Shorting er en del af et effektivt marked, det er kursmanipulation ikke.

                At der for andre aktier, måske er en over vægt af investorer, der ulovligt manipulerer kursen op, gør ikke sagen bedre, og ændrer ikke på situationen for Bavarian.

                1 Reply Last reply
                3
                • D Offline
                  D Offline
                  deleted-user
                  wrote on sidst redigeret af
                  #15

                  Jeg er nu heller ikke tilhænger af "manipulation" - og det gælder sørme både lange og korte positioner. Som jeg bemærkede tidligere, så er det skadeligt i begge retninger. Husk mønten har 2 sider...

                  Jeg er mere tilbageholden end dig med, at dømme manipulation ud fra mine følelser og vurderinger, da jeg ikke ser skyggen af beviser.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • A Offline
                    A Offline
                    Arne_A
                    wrote on sidst redigeret af
                    #16

                    Du gætter, når du påstår: "I Bavarians tilfælde bliver kursen ofte ganske åbenlyst manipuleret ned".

                    Nå jeg ser den slags påstande gætter jeg også.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • E Offline
                      E Offline
                      eclipse
                      wrote on sidst redigeret af
                      #17

                      Så er det fordi du ikke ved hvad du skal kigge efter. Store ordrer, der uden forsinkelse flytter sig parallelt med den aktuelle handelskurs, men aldrig ligger "forest", små ordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit, hver gang udbuds kursen ændres. Små ordrer, der uden forsinkelse placeres lige under den aktuelle udbudskurs. Ordrer med sammenlignelig stykstørrelser, der pingponger frem og tilbage imellem de samme mæglere.

                      Hvis du sidder og holder øje med det er det ikke svært at gennemskue, at der kører nogle scripts, der udelukkende har til formål at påvirke kursen.

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • D Offline
                        D Offline
                        deleted-user
                        wrote on sidst redigeret af
                        #18

                        Jeg kan udmærket følge ordredybden og analysere udviklingen til husbehov, men det giver ikke, at jeg står med dokumentation om kursmanipulation i hånden.

                        Nogen tjener penge når kursen stiger og andre tjener penge når den falder. Alle plejer egne interesser med henblik på, at optimere afkast. Det giver pr automatik ikke, at der manipuleres.

                        Finder nogen, at kursen er for lav, så kan man købe. Pengene bestemmer retningen.

                        Havde købssiden været stærkere i dag, så var kursen steget.

                        Biotech er notorisk kendt for flyvende kurser og store raketdrømme.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • E Offline
                          E Offline
                          eclipse
                          wrote on sidst redigeret af
                          #19

                          Det er fint med mig at du tror på det. Jeg er uenig, og synes at du har meget travlt med at overbevise andre om dit synspunkt. Markedet bliver ikke mere effektivt af at du bliver ved med at gentage at det er effektivt.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user
                            wrote on sidst redigeret af
                            #20

                            Min opgave er nu ikke, at overbevise andre. Du deltager i et debatforum her på Proinvestor.com, hvor man drøfter synspunkter med en anerkendelse og forståelse af, at der forefindes forskellige synspunkter på debatemnerne og det skal der være plads til, hvis man vil have en værdiskabende debat 🙂

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user
                              wrote on sidst redigeret af
                              #21

                              Enig. Det er kursmanipulation aldrig desuagtet om det sker i forbindelse med korte eller lange positioner.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • K Offline
                                K Offline
                                Kirt
                                wrote on sidst redigeret af
                                #22

                                Jeg mener man bør indføre en statsafgift på 15% for shorting. Eller i alt fald på gevinst, hvis shorterne har det. Det er samme procent som Danske Spil bliver beskattet med, og shorting er spil! Basta!

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • A Offline
                                  A Offline
                                  Aps_invest
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #23

                                  Tydeligt at Bavarian skal have ekstra tæsk, hver gang markedet bare er lidt negativt. Om det er manipulation af shortere skal jeg ikke gøre mig klog på. 🙂 Men det ser lidt "mistænksomt" ud. 🙂

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • V Offline
                                    V Offline
                                    VærKritisk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #24

                                    Shorterne er ikke onde mennesker, der bare er ude på at ødelægge al ting.

                                    Shorterne er præcis som alle os andre. De vil gerne tjene penge på aktier. Og de bruger de helt samme metoder som os. De sætter sig ind i firmaet, studerer markedet, analyserer på nøgletal osv.osv. Men de når bare til en anden, den modsatte konklusion af mange især småinvestorer; de mener at kursen er for høj og skal ned. Ligesom store berømte fodboldspillere og eksperter kan være uenige om, hvem vinder næste kamp, Liverpool eller mancity, så er det da helt legitimt at have en anden mening om kursudviklngen i en aktie.

                                    At hævde at shorting ikke bare er manipulation men ligefrem åbenlys(!) manipulation er en forklaring der passer lidt for godt ind i den tid vi lever i, en tid, hvor mennesker er villige til at tro på selv de vildeste konspirationsteorier.

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      deleted-user
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #25

                                      Glimrende pointer VærKritisk

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • E Offline
                                        E Offline
                                        eclipse
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #26

                                        Jeg hævder ikke at shorting er manipulation. Jeg påpeger at markedet bliver manipuleret af bots/scripts, og ja, det er åbenlyst, ikke kun for Bavarian, men for de fleste aktier. Man kan spekulere i hvem der står bag. Noget af bot aktiviteten er grangiveligt fra private investorer, der har købt/solgt en lille position og synes det er sjovt at se om de kan lave nogle ekstra penge.

                                        Det er åbenlyst, at markedet bliver manipuleret af scripts, hvem der stå bag, det er naturligvis spekulation.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • V Offline
                                          V Offline
                                          VærKritisk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #27

                                          Har du tænkt på, hvor mange der er nødt til acceptere, det der sker, for at det kan ske åbenlyst???? Først skal du selvfølgelig ha' personer med en kriminel tankegang, og som er villige til at risikere at miste både deres personlige formue, personlige renomme og hele firmaet ved at tage den høje risiko det må være at udføre noget som er ÅBENLYST kriminelt. Dernæst så kræver det, at den børs, hvor det foregår, her Nasdaq, at de lukker øjnene og spiller med, og altså ikke griber ind, uagtet de er forpligtet efter loven til at sikre at alt går rigtigt til. Dernæst så skal også dem med det overordnede ansvar, her i landet Finanstilsynet, spille med og lukke øjnene. Og hvilken interesse kan børserne og myndighederne have i at der foregår noget som åbenlyst er kriminelt og som totalt underminerer tilliden til det finansmarked vi alle er afhængige af??? Og udover de nævnte, så skal også de store pengestærke og meget professionelle institutionelle investorer som feks pensionsselskaber, som har multimilliarder investeret i aktier, spille med og gladeligt lukke øjnene for, at de taber dine og mine penge pga åbenlyse kriminelle handlinger. Pensionsselskaber er forpligtede til at prøve at sikre det bedst mulige afkast, og hvis de bare velvilligt taber penge ved åbenlys kriminalitet uden at gribe ind, så påtager de sig også et ansvar. Men mærkeligt nok, selv om der tabes enorme beløb på denne åbenlyse (?.?) svindel, så hører man nærmest aldrig om nogen som lægger sag an????

                                          Ja, algoritmer påvirker handlen. Men det påvirker sgu da også handlen, hvis man sælger ved at på helt normal vis at lægge ordrer ind.

                                          At hævde at der er tale om åbenlys !!! manipulation minder meget om det der sker i usa, hvor halvdelen af befolkningen hårdnakket bliver ved at vrøvle om valgsvindel, uagtet at de på intet tidspunkt har præsenteret bare et eneste bevis der har kunnet overbevise bare en enkelt dommer i en eller anden stat.Ja, så må være retsvæsenet jo også være en del af konspirationen....og så er vi der igen, inden vi har tænkt tanken helt færdig så er det halve af verden med i en ond kraft der er samlet med kun det ene formål...at ødelægge Bava. Jeg synes det lyder som en helt usandsynlig dårlig film.

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger