Bavarian Nordic
-
Ved nærmest en tilfældighed opdagede jeg Proinvestors debatforum ang. Bavarian Nordic aktien.
Og blev straks betaget af den saglige tiltale der foregår i nærværende forum.
Det er jo ikke tilfældet på alle fora - hvilket jeg finder meget beklageligt!!
Det inspirerede mig til dette indlæg.
Lige som alle andre føler jeg mig veludrustet med analytiske værktøjer og har lært om grundige analyser inden man investerer i en aktie. Hvilket jeg stadig finder helt fundamentalt.Følger man aktiemarkedet hver dag igennem en længere periode opdager man jo at der eksisterer mønstre - ja man er nærmest en klovn hvis disse mønstre ikke træder en i øjnene - disse mønstre optræder uagtet virksomhedernes udmeldinger. F.eks. kan Bavarian den ene dag indgå en milliard kontrakt og to dage efter falde i kurs
Derfor er der selvfølgelig nogle aktører som skrotter den gammeldags analytiske tilgang aktiemarkedet = shorterne.
Man hører ofte den påstand at shorterne har kløgtige algoritmer så de kan styre markedet.
Den påstand vil jeg hermed benægte.
Shorterne kan man groft opdele i to grupper. Gamplerne og vinderne.
Lad mig starte med vinderne. De ved at kun en brøkdel af medicinal- og biotekvirksomheders pipelineprodukter blir en succes. Så hvis du kan samle disse i en aktiepulje og shorte dem alle så er odds i dit favør = simpel matematik. Og hvis du samtidig ved at markedet reagerer positivt på produktudvikling = så er du en sikker vinder. Dette er logik for burhøns - også for mig som kun er investeret i Bavarian. Og jeg ved at hvis mine analyser af Bavarian holder stik og jeg holder fingeren fra salgsknappen så vinder både shorterne og jeg. De er da ligeglade med om de taber på en virksomhed hvis de vinder på 2. Det er dem jeg kalder professionelle shortere. Det er de gode shortere fordi de holder kurserne i ave!!!
Tilbage er gamblerne - pokerspillerne der skal lave big money. Dem der lever på kanten drevet af kokain og eventyr. Det er dem der er drivkræften bag pludselige kæmpe kursstigninger når de er ved at miste alt og køber tilbage i panik.
Derfor er jeg helt rolig med shorting. Bl.a. også fordi vores pensionsfonde som vi alle ejer jo kan tjene penge på at låne deres aktier ud til shortere - det er med til at bevare lidt af værdien af vores pensioner. Shorterne skal trods alt betale for at låne aktierne.
Derfor ser jeg ikke shorting som noget der skader aktiemarkedet.
Men som rimelig ny aktieinvestor ser jeg langt større skævvridninger end shorterner formår.
Disse aktørers skadelige virkninger på aktiekurserne hører man aldrig omtalt.
Og vi praler alle af hvor kloge vi er - ups.
Fred shorterne og stil skarpt på dem der præger aktiemarkedet.
Dem der sætter kursmål og kommer med ekspertudtalelser og selv må handle med aktier.
DE skaber volatiliteten. Ikke den lille aktieinvestor, som handler i panik.
Og de skummer fløden.
Hvorfor er der ikke nogen som sætter ind overfor dem???
-
En af de spændende historier om shorts, muligvis den seneste i historien, må være tyske Wirecard (ej bio-relateret) der eksploderede i 2020 efter, at have modtaget offentlig kritik og flere advarselstegn ca. 1 årstid før ballonen sprænger.
Trods endog flere advarsler i markedet forsatte bl.a. ledelsen, revisorer og ikke mindst (!) aktionærerne med, at "bekræfte" den gode forretning kursmæssigt.... Ja, lige indtil det sprænger i luften.
Selskabet blevet shortet af nogle kloge og risikovillige spekulanter, der havde analyserne i orden og muligvis også nogle gode kilder. Rygterne om uregelmæssigheder var dog offentligt kendte, så alle have adgang til kritikken inden ulykken skete.
Regulatorisk modsvar blev et kortvarigt shortforbud og resultatet blev, at selskabet blev afdækket som værende et luftkastel med forfalsket bogføring.... Så meget for det regulatoriske modsvar. Der var hold i rygterne, Selskabet var jo intet værd, så hvorfor skulle det have særlig beskyttelse af myndighederne?
Der er 2 bemærkelsesværdige momenter i historien
-
Kort såvel lang er berettiget
Den ene er altså ikke bedre end den anden og de kan begge misbruges, som så meget andet i livet -
Investors træghed og ugidelighed (måske det vigtige pointe)
Investor glemmer sin ret og pligt til, at være kritisk og handle på sin viden og sikre sund risikoafdækning og spredning. Det er ikke andres ansvar. Det er investors ansvar. Det er kun vores statsminister der slipper fra, at være uagtsom. Vi andre må tage et tab på kontoen
Angreb på "ekspertudtalelser".... ja, der vil jeg henvise til ovenstående afsluttende afsnit. Investor har både ret og pligt til, at være kritisk og det gælder også kildekritik. Vores skønne forum afspejler også en masse information fra nogle eksperter og jeg er ikke ekspert nok til, at jeg skal udelukke andre fra en debat, såvel amatører og professionelle, men jeg løfter altid mit eget ansvar 100 %.
-
-
Ikke enig i din betragtning over shorterne, men HELT i din bedømmelse af alskens slags eksperter, som mange, ikke mindst nye, tyer til i deres handler. Banker, selvudnævnte, finanshuse ja alle kan de påvirke kurserne, om end kun kortvarigt. Ok når der ligger en analyse bag kan man tage det lidt seriøst, men de tager fejl akkurat lige så ofte som os små.
Tak for dit indlæg. Ja her er en forbandet god tone, selv når Helge "skælder ud" gør han det høfligt.
-
Shorting af aktier er bevidst og skadelig nedbrydning af formuer, og derfor burde det forbydes. Hype kan ligeså føre til en skadelig oppustning af værdier, der ikke eksisterer.
Men hele debatten om eksperter og tekniske analyser undergraves - som jeg ser det - af facts på ihvertfald det danske børsmarked, men formentlig også på alle de vestlige børsmarkeder. I behøver bare at tage et kig ned af handelslisterne på NasdaqCO.
Af forskellige årsager - også for at sortere amatørerne fra - kan vi almindelige børsaktører ikke se handelsstatistik for C25 aktierne. Men det kan vi heldigvis for både Midcap og Smallcap.
Og her vil I se, at den såkaldte volatilitet skabes af GSAG, XTXE, MSE, BBI, UBS MLEX og alle de andre robotter. En gang imellem forvirrer NON sig ind i kampen.
Og der ingen, der kan tro, at der ligger tekniske analyser bag, når JPAG her onsdag formiddag på et tidspunkt sælger 41 aktier i DS Norden til DDB, som sekundet efter sælger 45 aktier til JPAG.
Ja, tag et kig på de handelsstatistikker og bliv klogere.
-
Velkommen til ProInvestor MonkeyFinance. Altid godt med nye aktive investorer

Jeg er ikke helt enig i din kommentar.
De store proff shortere laver lige så meget analyse af et givent selskab, som de analytikere der laver "normale" analyser. De ønsker jo også at finde de kandidater de vurdere bedst kan give en gevinst.
Synes ofte man høre i det private segment, at short burde forbydes. Men det er præcis lige så legitimt som at købe lang. Det er præcis de samme egenskaber det kræver. Nemlig at lave en analyse af et givent selskab.
-
Problemet er ikke shorting i den rene form, problemet er den kursmanipulation, der ofte synes at følge med.
Store salgs ordre, der flytter sig parallelt med handelskursen, men aldrig bliver eksekveret. Små salgsordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit. De gider ikke engang ulejlige sig med at ændre stykstørrelsen.
Der er med alt sandsynlighed også aktører med adgang til flere depoter, der handler med sig selv for at manipulere kursen.
Hvem som helst kan jo have skrevet de scripts, der åbenlyst manipulerer med kursen, men dem, der har incitament til at gøre det, er aktørerne med store short positioner.
-
Kursmanipulation er ikke okay hverken når det kommer fra shorter eller lang side. For det sidste sker også ofte
-
Ang. Wirecard. Selv om det kan gøre lidt ondt, så er det rigtig fint at blive mindet om, hvor galt det kan gå, hvis man som investor vælger at lukke øjnene for offentligt tilgængelige informationer, der er kritisk over for ens case, og vælger udelukkende at søge den information, der bekræfter casen. Desværre er der en tendens til at mange fora udvikler sig til ekkokamre, hvor kritik/sund skepsis har ringe vilkår.
Tabte selv ca. 250k på Wirecard
-
Som fagnørd i en relevant branche i relation til Wirecard-sagen, så fulgte jeg udviklingen omkring et årstid+ som jeg husker det.
Var særligt rystet over, at markedet forekom, at være ligeglad med de voldsomme påstande og prisede, med lidt store udsving, dog nærmest uændret. Mange tænkte formentligt, at det bare var løgn og kursen falder jo ikke, så hvorfor skulle jeg sælge som investor?
Endvidere var revisoren fandme heller ikke dygtig og tænker også, at de får ordenlige klaps, når konkursboet engang er afviklet og alle erstatningskrav er lukket.
-
Bemærkelsesværdigt hvordan flere ser store problemer med short og den skadelige effekt for markedet uden, at de ser nogen problemer med aktiehype og lemmingeffekten, når alle "de hurtige" aktionærer, løber i samme retning efter samme gevinst.
Husk mønten har 2 sider

Investering er en forunderlig verden.
-
Det er jeg skam opmærksom på, hvilket short netop er med til at stabilisere. Det ændrer ikke på at det er både problematisk og ulovligt at kurserne bliver manipuleret. I Bavarians tilfælde bliver kursen ofte ganske åbenlyst manipuleret ned. Jeg antager at det er shortere, der står bag, eftersom det er dem, der har incitament til det.
Når nogen gør noget, der er både uetisk og ulovligt er det vel rimeligt nok at folk brokker sig lidt. Shorting er en del af et effektivt marked, det er kursmanipulation ikke.
At der for andre aktier, måske er en over vægt af investorer, der ulovligt manipulerer kursen op, gør ikke sagen bedre, og ændrer ikke på situationen for Bavarian.
-
Jeg er nu heller ikke tilhænger af "manipulation" - og det gælder sørme både lange og korte positioner. Som jeg bemærkede tidligere, så er det skadeligt i begge retninger. Husk mønten har 2 sider...
Jeg er mere tilbageholden end dig med, at dømme manipulation ud fra mine følelser og vurderinger, da jeg ikke ser skyggen af beviser.
-
Så er det fordi du ikke ved hvad du skal kigge efter. Store ordrer, der uden forsinkelse flytter sig parallelt med den aktuelle handelskurs, men aldrig ligger "forest", små ordrer, der slavisk bliver eksekveret uden limit, hver gang udbuds kursen ændres. Små ordrer, der uden forsinkelse placeres lige under den aktuelle udbudskurs. Ordrer med sammenlignelig stykstørrelser, der pingponger frem og tilbage imellem de samme mæglere.
Hvis du sidder og holder øje med det er det ikke svært at gennemskue, at der kører nogle scripts, der udelukkende har til formål at påvirke kursen.
-
Jeg kan udmærket følge ordredybden og analysere udviklingen til husbehov, men det giver ikke, at jeg står med dokumentation om kursmanipulation i hånden.
Nogen tjener penge når kursen stiger og andre tjener penge når den falder. Alle plejer egne interesser med henblik på, at optimere afkast. Det giver pr automatik ikke, at der manipuleres.
Finder nogen, at kursen er for lav, så kan man købe. Pengene bestemmer retningen.
Havde købssiden været stærkere i dag, så var kursen steget.
Biotech er notorisk kendt for flyvende kurser og store raketdrømme.
-
Min opgave er nu ikke, at overbevise andre. Du deltager i et debatforum her på Proinvestor.com, hvor man drøfter synspunkter med en anerkendelse og forståelse af, at der forefindes forskellige synspunkter på debatemnerne og det skal der være plads til, hvis man vil have en værdiskabende debat

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind