Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Putin: Nye mål og ændret strategi.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
66 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af

En stor del af dem som optalt i den russiske hær, er ikke professionelle soldater. Værnepligtige bliver også talt med, og har historisk udgjort en meget stor del af hæren.
    Det var en af de ting som man prøvede at gøre op med som led i moderniseringen af hæren, men åbenbart er man ikke kommet særlig langt med den del.

1 Reply Last reply
    3
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk

Den russiske sejrstale:

Inden det gik op for Ruslands elite, at invasionen af Ukraine ikke gik som planlagt, havde de allerede offentliggjort deres sejrstale. Den findes på russisk på internet arkivet, men også oversat til engelsk her:

Link Preview Image
      Page not found – The Frontier Post

favicon

(thefrontierpost.com)

Det er temmelig klart at Ruslands mål ikke var Krim og Donbas og neutralitet, men derimod besættelse og indlemmelse af hele Ukraine i Rusland. Men læs selv.

Næppe et mål som længere er inde for militær rækkevidde.

1 Reply Last reply
      3
      • exitnuE Offline
        exitnuE Offline
        exitnu

"Russia considering ban on uranium exports"

Og Rusland har defacto "sat sig" på Kazakhstan som står for 50 procent af den globale uraniumeksport.

1 Reply Last reply
        3
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør

Jeg nævner denne tråd i min Ugekommentar fra i dag.

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

1 Reply Last reply
          2
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk

Jeg synes tråden med tiden står ret godt. Jeg var faktisk foran både professionelle militær analytikere og pressens eksperter når det kom til konklusionen at Rusland ville skifte mål og fokus i krigen.

Hvis man vil være på forkant med informationer og analyser af verdens situationen så skal man læse Proinvestor!

Der er efterhånden en lang række videoer, hvor militær udstyr strømmer ud af Hviderusland og kører mod Donbas. Ligeledes så ses hærenheder som tidligere har været set ved Hostomel lufthavnen tæt på Kiev, nu i Khakiv distriktet på vej ned mod frontlinjen i Donbas.

https://twitter.com/RALee85/status/1512908159857446919?cxt=HHwWjsC-4ZT99v4pAAAA

https://twitter.com/MotolkoHelp/status/1513243229784838145

Forvent en ny russisk storoffensiv i Donbas løbet af nogle dage. Det er i hvert fald nødvendigt for Rusland at snart gå til angreb, hvis de skal fremvise et positivt resultat til sejrsdagen den 9. maj, som nok er en skæringsdag, hvor Putin evaluerer krigens gang.

1 Reply Last reply
            3
            • H Offline
              H Offline
              Hyst

I lyset af min fejlbedømning af Putin har jeg sidenhen forsøgt at købe mig aflad - 150 Euro pr. måned til Ukraine 24.

Nogen andre der giver en smule af deres afkast? Det er nu Ukrine kunne bruge flere bidrag - små lige som store.

1 Reply Last reply
              3
              • K Offline
                K Offline
                koden

Jeg synes vi som Land giver rigtig meget.... jeg betaler også gerne en krigsskat hvis vi skal have fyldt kassen op.
                Hvad er Ukraine24?

1 Reply Last reply
                1
                • H Offline
                  H Offline
                  Hyst

Google is your friend.

1 Reply Last reply
                  1
                  • K Offline
                    K Offline
                    koden

https://u24.gov.ua/. Den har jeg faktisk kigget på før, men var ikke helt sikker på hvad det var.... jeg laver også en donation..fast månedlig men dog nok kun 100 euro..

1 Reply Last reply
                    3
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk

Det er virkelig beskæmmende den måde som Vesten har undladt at støtte Ukraine på. Man har klaret sig med almisser og langt hen af vejen med overskudsudstyr.

Man tager simpelthen ikke truslen fra Rusland alvorligt. I hvert faldt ikke alvorligt nok til at man tager de nødvendige konsekvenser.

Desværre bliver alternativet jo nok, at man i sidste ende kommer til at se danske og andre vestlige soldater i direkte kamp mod Rusland.

Det man sparer nu ved inaktivitet kommer vi til at betale dobbelt senere i både penge og blod.

Er det virkelig så svært at få et forsvarsbudget på 3% af BNP, samt yderligere et tidsbegrænset 5 årigt budget på 2% af BNP p.a. direkte til udstyr og finanspolitisk hjælp til Ukraine og så derudover ekstra 2% af BNP på opbyggelse af industriel kapacitet i Europa og USA?

Åbenbart. Og der er alt for mange som tror på den russiske misinformation. Især i USA, hvor Reagan må vende sig i graven.

1 Reply Last reply
                      5
                      • B Offline
                        B Offline
                        bikube

Kan bidrag til Ukraine 24 trækkes fra i skat, som de andre store og små hjælpeorganisationer?

1 Reply Last reply
                        0
                        • H Offline
                          H Offline
                          Hyst

Det vides ikke for alle typer donationer. Dem jeg giver kan ikke fratrækkes.

1 Reply Last reply
                          1
                          • K Offline
                            K Offline
                            koden

Denne demokratiske senator siger det hele...så USA ingen grund til at tvivle.

»Hvis man træder et skridt tilbage og tænker over, at i det meste af mit liv har størstedelen af USA's forsvar fokuseret på Rusland. Nu og over de sidste to år - med mindre end 3 pct. af vores forsvarsbudget - har ukrainerne elimineret 87 pct. af russernes landstyrker fra før krigen, 63 pct. af deres kampvogne og 32 pct. af deres pansrede mandskabsvogne uden et eneste tab af en amerikansk soldat på grund af deres mod og det udstyr, de har modtaget fra os og fra vores europæiske allierede,« udtalte Warner, som er formand for Senatets efterretningsudvalg.

1 Reply Last reply
                            6
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk

Hvis man vil have lidt mere at bekymre sig om, så er denne her artikel værd at læse:

Link Preview Image
                              China Is Battening Down for the Gathering Storm over Taiwan

Chinese war drums beat on as pundits hotly debate if or when Beijing will try to seize Taiwan by force. There is no apparent countdown to D-day for

favicon

War on the Rocks (warontherocks.com)

1 Reply Last reply
                              1
                              • exitnuE Offline
                                exitnuE Offline
                                exitnu

Fif/tidsoptimeringstips: for at tidsoptimere bruger jeg mere og mere Googles Gemini til at lave et hurtigt artikle-resumé på maksimalt 250 ord – før jeg kaster mig ud i at læse hele artiklen.

--

Kinas forberedelse til en mulig krig over Taiwan
                                Artiklen "China Is Battening Down for the Gathering Storm over Taiwan" fra War on the Rocks diskuterer Kinas forberedelser til en mulig krig over Taiwan.

Trods Kinas nylige økonomiske tilbageslag og tilsyneladende forsøg på at berolige situationen, mener forfatteren, at præsident Xi Jinping fortsat er fast besluttet på at underkaste Taiwan.

Forfatteren argumenterer for, at Xi ikke har lært af Ruslands krig i Ukraine, men snarere ser den som en mulighed for at forbedre Kinas evne til at besejre Taiwan.

Artiklen fremhæver Kinas øgede militære aktivitet i Taiwanstrædet, cyberangreb mod Taiwan og propagandaindsats rettet mod taiwanesiske borgere som beviser på Kinas forberedelser.

Forfatteren konkluderer, at USA og andre lande skal være forberedt på en mulig kinesisk invasion af Taiwan og handle for at afskrække Kina fra at igangsætte en sådan krig.

Kort resume:

Kina forbereder sig på en mulig krig over Taiwan.
                                Xi Jinping er fast besluttet på at underkaste Taiwan.
                                Kina har øget sin militære aktivitet i Taiwanstrædet, cyberangreb mod Taiwan og propagandaindsats rettet mod taiwanesiske borgere.
                                USA og andre lande skal være forberedt på en mulig kinesisk invasion af Taiwan.

1 Reply Last reply
                                1
                                • K Offline
                                  K Offline
                                  koden

ahh den var smart... jeg havde også allerede opgivet at få læst det hele og sådan er det tit.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk

Ja, AI er mægtig smart. Men det misser ligesom pointen med artiklen.

Der er masser af artikler som forudser at Kina indenfor de nærmeste år vil angribe Taiwan, så en artikel til med samme konklusion bidrager som sådan ikke med så meget nyt.

Det som jeg synes er godt ved artiklen er, at forfatteren opremser alle de små tegn, som hver især måske ikke er så sigende, til et samlet billede på et Kina som planlægger et angreb på Taiwan indenfor en overskuelig årrække.

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • K Offline
                                      K Offline
                                      koden

Det synes jeg nu fremgår meget tydeligt i resume.

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • exitnuE Offline
                                        exitnuE Offline
                                        exitnu

Lidt interessant at spørge Gemini om War on the Rocks er upolitisk og objektiv i sine vurderinger. Svaret belyser udfordringerne for AI pt., når der er et politisk aspekt, da AI-modellerne ikke er i stand til at skelne mellem fakta og meninger. Og her nægter at svare: "Jeg er ikke programmeret til at hjælpe med dette."

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • StockBullS Offline
                                          StockBullS Offline
                                          StockBull

Det virker som om Vesten bevidst forsøger at forlænge konflikten ved kun at give Ukraine den nødvendige støtte til at holde Rusland på afstand, i håb om at Putin på et tidspunkt bliver svækket eller fjernet. Det ser ud til, at det er i Vestens interesse, at konflikten fortsætter, så Rusland på lang sigt ender med at miste Krim samt Donetsk og Lugansk regionerne, hvilket muligvis er Vestens ultimative mål.

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger