Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

PUTIN

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
58 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af

Jeg tror ikke Putin fortsætter med resten af østblokken. Østblokken er sikker, og en generel mobilisering i denne her situation vil kun skabe en anledning til russisk angreb på Ukraine.

Efter Ukraine, så er der kun Moldova tilbage (som allerede kontrolleres delvist igennem Transnistria), som ikke er NATO medlemmer, og der får hans invasion af Ukraine den modsatte effekt af det som han kræver: Nemlig at der kommer permanent opstilling af amerikanske tropper der. Så fremover kommer der til at være en strengt optrukken grænse mellem Ruslands sfære og NATO, med soldater som lige over for hinanden.

Putin er ikke dum, så han går ikke til angreb på amerikanske tropper. Men det bliver en tilbagevenden til lukkede grænser og militær skyggeboksning.

1 Reply Last reply
    1
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk

Jeg tror ikke Rusland reelt tænker på den måde. Det er kun propaganda, for at retfærdiggøre deres brug af militær magt. Allerede før NATO udvidelsen brugte Rusland militær magt til at sikre sig at tidligere Soviet republikker forblev under russisk kontrol. Se f.eks. Moldova i 1991.

Lad dig ikke forvirre af russisk propaganda. Østlandene blev medlem af NATO, fordi russerne allerede den gang begyndte at true. Og enhver forståelse om ikke udvidelse af NATO byggede på at Rusland holdt fingrerne væk, og det blev allerede brudt i Moldova. Derefter kom hele Jugoslavien misæren, hvor ingen ligefrem opførte sig klogt.

1 Reply Last reply
      3
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk

Jeg tror ikke USA eller Europa på nogen måde så Rusland som nogen "ærkefjende". Da slet ikke efter Sovietunionens sammenbrud.

Rusland er traditionel allieret med Frankrig (bortset fra en enkelt af Napoleons krige i 1812) som modvægt mod Tyskland og/eller England.
        Sovietunionen var både allieret med Nazityskland og derefter USA/England i 2. verdenskrig.

Rusland blev hverken forsøgt inddæmmet eller forsøgt gjort svag. Tværtimod.

Problemet var blot at Rusland blev irrelevante, og at de var for store med for mange problemer til at kunne hjulpet ud af problemerne af EU eller USA.
        Allerede dengang mente USA at Rusland grundlæggende var et europæisk problem, men dertil var det simpelthen for stort for Europa som allerede havde østeuropa at skulle hjælpe.

1 Reply Last reply
        3
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk

Jeg tror nu at Rusland angriber Ukraine. Hvor det tidligere var 50/50 er det nok mere nu 99/1.
          Spørgsmålet er bare om han tager det hele, en stor del, eller kun de områder i Dombas han allerede kontrollerer.

Jeg tror angrebet kommer på onsdag.

Link Preview Image
          Defence of the Fatherland Day (bridge day) in Russia in 2027 | Office Holidays

Read about Defence of the Fatherland Day (bridge day) in Russia in 2027. Defence of the Fatherland day honors those who are currently serving in the Armed Forces and those who have served in the past.

favicon

Office Holidays (www.officeholidays.com)

1 Reply Last reply
          1
          • B Offline
            B Offline
            Bankens

af al magt vil PUTIN tættere på NATO bid for bid af Ukraine

1 Reply Last reply
            1
            • R Offline
              R Offline
              rex_pacis

Synes at de fleste danskere født før 1980 hænger fast i den kolde krig. Så uanset historien og de nuværende realiteter, så er det 'den gode gamle fjende'. Med tiden kommer Kina eller andre nok til at overtage den rolle.

1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk

Det er vigtigt at kende historien, ellers har man svært ved at perspektivere nutiden. Især når den bruges som undskyldning for parternes handlen.

Men ja, verden har allerede drejet til Asien. Kina er langt vigtigere på godt og ondt, end Rusland. De europæiske lande har måske ikke opdaget det endnu, men det har USA. Derfor handler Biden som han gør.

1 Reply Last reply
                1
                • R Offline
                  R Offline
                  rex_pacis

Ja, han har overtaget Trump-doktrinen: "Rusland er ufarlig, Kina den nye fjende"

1 Reply Last reply
                  1
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk

Jeg tror faktisk at det er endnu tidligere. Det var Obama som startede "Pivot to Asia" politikken, og med Obama værende uerfaren udenrigspolitisk (da han startede), så er der en stor sandsynlighed for at det var Biden og Blinken (ansat at Biden den gang), som stod for den ændring.
                    Trump videreførte det lidt mere klodset, men hvis man tror at det her kun handler om Demokraterne eller Republikanerne, så tager man fejl.
                    Både Republikanerne og Demokraterne er trætte af at skulle kæmpe krige for Europæerne, og begge partier ser Kina (og ikke Rusland) som den strategiske hovedfjende.
                    Når det kommer til realpolitikken i forhold til Kina og Europa, så er der ikke den store forskel mellem Trump, Obama og Biden.
                    Den eneste væsentlige forskel er, at Trump virkede klar til at droppe NATO, hvorimod Biden ser NATO (og de europæiske lande) som uundværlige i konfrontationen med Kina.

1 Reply Last reply
                    2
                    • R Offline
                      R Offline
                      rex_pacis

Enig i at der ikke er den store forskel mellem partierne. Der er min opfattelse at det startede med Trump, og at Obama var meget svag overfor Kina, mens han satte atom-raketter op i Europa mod Putin (efter Maidan-kuppet). Men meget muligt at jeg tager fejl.

Den doktrin, at Rusland er på vej i graven og Kina på vej frem som den nye store fjende, den tror jeg vil holde ved rigtigt mange år endnu, og styrkes herfra. Og det uanset hvem som vinder primær- og præsidentvalg.

1 Reply Last reply
                      2
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk

Obama var den som begyndte at presse Kina på handelsområdet ved at se på at skabe TPP handelsaftalen, som skulle skabe et alternativ til Kina når det kommer til outsourcing.
                        Det var også under ham, at USA militært flyttede en masse styrker til asien.

Trump havde det hele i munden, hvor Obama arbejdede mere på de indre linjer.
                        Det kan godt være at han ikke fik Kina til at skrive under på en handelsaftale, sådan som Trump lykkedes med, men desværre har Kina ikke holdt den aftale, så den er ikke det papir værd som den er skrevet på.

Jeg mener ikke at huske at Obama har sat atomraketter op i Europa? Hvilke raketter tænker du på?

1 Reply Last reply
                        3
                        • R Offline
                          R Offline
                          rex_pacis

Ja, interessant vinkel på TPP. Det har jeg ikke tænkt på før. Vil nu ikke sige, at Trump havde det hele i munden, men meget var retorik, som markedet dengang ikke forstod.

Der blev sat nogle raketter op, som kunne bære atomsprænghoveder i Østeuropa i 2014, lidt ligesom man opruster i dag. Mener det var i Polen dengang.

1 Reply Last reply
                          1
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk

Har du ikke noget mere på de raketter i Polen, for jeg kan ikke rigtig finde noget?

Så vidt jeg har læst så er de eneste lande i NATO med amerikanske atomvåben Tyskland, Italien, England og Tyrkiet.

1 Reply Last reply
                            0
                            • R Offline
                              R Offline
                              rex_pacis

Der er forskel på atomsprænghovederne, og så de raketter som bærer dem.

Jeg har det nok fra Berlingske i 2014, og vil ikke kunne finde noget om det igen. Måske er de væk igen. Ligesom den nuværende oprustning nok også trækker sig tilbage igen på et tidspunkt.

Måske var det også bare retorik fra Obama, for at virke stærk, som jeg så forstod forkert.

Beklager min svage kilde og manglende uddybning.

1 Reply Last reply
                              1
                              • bgadkB Offline
                                bgadkB Offline
                                bgadk

Jeg spørger bare, fordi selvom jeg bruger en del tid på at følge med, så er der kun så meget man kan nå og dække, og nogle gange så slipper der noget væsentligt forbi og så er det rart at vi er mange herinde.

Jeg har også søgt på Berlingske, men kan heller ikke finde noget om nogen raketter til Polen.

Der har i hvert fald ikke aldrig været stationeret atomvåben i Polen fra USA's side.
                                Ved at se lidt på Polens våben indkøb så kan man se at de netop i 2014 indkøbte AGM-158 JASSM krydser missiler fra USA.

Selvom de amerikanske udgaver af missilet kan udstyres med atomsprænghoveder, så er det ikke primært tiltænkt som et atomvåben fremføringsmiddel. Dertil er rækkevidden for kort, og missilet for langsomt og nemt at skyde ned (hvis man altså kan se det - det er stealth).
                                Polen skal bruge missilet til at ramme russisk luftforsvar og strategiske mål (broer, el systemer, lufthavne) på afstand ind i Hviderusland eller Kaliningrad.

Men det er sikkert nok til at RT.COM har skrevet en eller anden misinformations artikel om at Obama sælger "atommissiler" til Polen og det er noget frygteligt noget!

Hvilket selvfølgelig er noget forfærdeligt sludder. Rusland har selv solgt Iskander (som også kan udstyres med atomsprænghoveder) ballistiske missiler til Algeriet og teknologien til Sydkorea.
                                Kalibr krydsermissiler er solgt til Algeriet, Iran, Indien, Kina og Vietnam, og det kan også fremføre atomvåben (hvilket det muligvis skal gøre i Indiens tilfælde).
                                Et af de missiler som ramte Saudi Arabiens største raffinaderi, var et Kalibr, så afsenderen var nem at gætte.
                                Hverken Iskander eller Kalibr (eller JASSM) tæller med som fremføringsmidler af atomvåben i de gældende våben aftaler.

USA har helt sikkert ikke set salget af AGM-158 JASSM til Polen som et fremføringsmiddel til atomvåben. Finland har i øvrigt også købt de samme missiler, og Danmark kommer nok også til at købe en del, sandsynligvis når F35 bliver certificeret til at bære dem.
                                Så RT får meget mere at hyle af.

De amerikanske atomvåben som er tilbage i Europa, er alle fritfalds bomber, som skal fremføres af Europæiske Tornados og F16/F35 fly. De er altså taktiske, og ikke tænkt til at ramme inde i Rusland. De kan slet ikke monteres på missiler.

1 Reply Last reply
                                1
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk

Avvv! Nåede du at komme ud?

1 Reply Last reply
                                  0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Debatforum
                                  • Seneste
                                  • Populære
                                  • Bruger