Vaccine (Covid-19 osv.)
-
-
Problemet er lidt, at ingen af de danske vaccine selskaber, er eksperter i mRNA teknologien. Og de har ikke adgang til de nødvendige patenter.
Og mRNA er vinderen, ingen tvivl om det. Hvad der var en ny og stort set uprøvet teknologi, har udviklet de mest effektive Covid19 vacciner på rekord tid. Tilmed er teknologien så fleksibel at den nemt kan tilpasses nye varianter. Intet mindre end en revolution, som kommer til at blive brugt mod en lang række sygdomme (herunder kræft) i årene fremover.
Når hele Corona pandemien er overstået, så vil man se de nuværende globale vaccine giganter (GSK, Sanofi, Merck), stå i kø for at opkøbe de nødvendige patenter og teknologien bag mRNA.
Selv succesfulde teknologier som Adenovirus vektoren, står nu og ser skrøbelig ud. J&J malaria vaccine er også bygget på Adenovira platformen, og med de sjældne komplikationer, så ser det ud til de også har brug for mRNA hvis de skal sælge deres vacciner.
-
Ikke rigtig. Noget ligger hos Moderna, BioNTek og CureVac, som er de tre som udviklede teknologien til kommercielt brug. Andre patenter ligger sikkert hos universiteter.
Meget af opfindelsen var en ungarsk immigrant i USA, som i mange år blev ignoreret med sin opfindelse. Men hendes andel mener jeg ligger i BioNTek eller på et universitet.
-
-
Det er korrekt.
https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article12940441.ece
https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article12939966.ece
Nu da vi tale om vaccine her.
Så må vi se hvad Fromsgaard & Co.'s projekt bliver til på sigt.
(og så skal jeg stikkes i dag for første gang - så hører i måske mere fra min profil ,-) )
-
Bavarian vaccinekandidat bekræfter potentiale for beskyttelse
-
The vaccine, ABNCoV2, was developed at the University of Copenhagen within the Prevent nCoV project. It will be produced by AGC Biologics. The vaccine has been tested on rabbits in accordance with the rules in force regarding side effects. No side effects have been detected.
AGC er jo lige ved at øge deres kapacitet væsentlig i Danmark, men om det er til det formål ved jeg ikke.
-
Det bliver næppe med deltagelse af den mest oplagte danske kandidat, Bavarian Nordic, når statsminister Mette Frederiksen (S) nu går i gang med en markedshøring forud for et planlagt udbud på dansk produktion af corona-vacciner.
Det vurderer Rolf Sass Sørensen, som er vicepræsident for investor relations hos Bavarian Nordic
fra bladet Ingeniøren d.d.
-
Øh... Kan man tage patent på en teknologi, som i dette tilfælde?
mRNA er vel egentlig mere en metode, eller ide om man vil?
-
https://www.wikiwand.com/en/Katalin_Karikó
Men det er en jungel!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind