Gambling
-
Cherry kom med regnskab idag. Jeg har reduceret. Købet af ComeOn får Cherry til at ligne Bettson, Kindred og LeoVegas. De er ramt af høje markedsføringsudgifter og det minimerer overskuddet. Cherrys mindre størrelse end de andre vil gøre markedsføring til en relativt større udgift for Cherry end for de andre.
Når jeg ikke sælger helt ud er der et par grunde:
- insiderkøb i foråret.
- Cherry skal formentlig på midcap listen senere i år. Der er kun 1-2 % institutionelt ejerskab.
- Ygdrasil har særdeles god vækst.
-
Hej Mads, Hvad syntes du om Hugo Games og Funcom?
-
Gaming aktier stormer frem i USA:
-
Top tre gambling er i tilfældig rækkefølge, de har tårnhøj vækst og er ikke dyre:
LeoVegas
Evolution Group
Catena MediaTop tre gaming:
G5ent er nummer 1, den har stort potentiale på kort og langt sigt, men lidt større risiko og er noget volatil..
Activision Blizzard og EA er markedsledende, dem som kommer til vinde på langt sigt og konsolidere markedet, hvis man er langsigtet er her næsten ingen risiko. Men de er rimelig dyre, især Activision Blizzard, som også er den aktie jeg selv gerne ville betale mest for.
Netease skal med her, den er meget billigere og har højere vækst og er allerede i Asien, som er den del af markedet, der vokser mest, men det er en kinesisk aktie, så pas på. -
Hej Helge
Funcom er virkelig frygtelig. Faldende omsætning, i en kraftigt voksende branche. Den ligner svenske Starvault.
Hugo Games ville jeg heller ikke købe. Det har ikke noget med Hugo Games aktien at gøre i sig selv, men jeg synes der er en masse ting, der taler imod. Det vil jeg forsøge at skrive et lidt grundigere indlæg om i næste uge.
Mvh Mads
-
Tak..Jeg får mange spørgsmål om de to selskaber. Har et frimærke i Funcom, men har ingen i Hugo.
-
Hej Helge
Her er det lange svar:I gamingbranchen er der 3 led i værdikæden, det er meget sammenligneligt med bogbranhen:
Spilproducenten (=forfatteren), det kan være alt fra et lille studio i Polen til Activision Blizzard. Det er typisk entusiatiske programmører og gamere, som har talent for det. Programmeringen er timetung og derfor har en del virksomheder studios i Østeuropa.
Udgiveren (=bogforlaget) hjælper med at rette spillet til så det bliver optimalt og der kan kapitaliseres på det. Evt. udgiver man bare på et begrænset marked eller laver en soft launch (uden den store markedsføring) for at teste spillet og dets evne til at fastholde brugerne. Så retter man til efterhånden. G5entertaiments store succes Hidden City har været udgivet i flere år før den ligesom var rettet til og fungerede. Da det så fungerede startede man målrettet markedsføring og raketten var sendt afsted.
Udbyderen (=bogbutikken / mofibo/ amazon): sælger spillet til kunderne. Det er Itunesstore, Google play, Sony (playstation), Microsoft (X-box), Tencent, Valve (Steam). De fysiske udgivelser er ved at være forældede og spilbutikker er uddøende.
Jeg kan godt lide svenske virksomheder, da Sverige er for Gaming hvad Danmark er for vindmøller /høreapparater (invisio var ikke den samme case hvis den lå i Norge).
Branchen er i konsolidering. De store køber de bedste og mest talentfulde af de små. Activison købte King, Microsoft købte Mojang (minecraft).
Paradox, Stillfront og THQ Nordic som jeg skriver om udgiver og producerer selv, men køber også mindre producenter op.
Det er disse selskaber jeg synes man skal købe, på den måde får man stor risikospredning.Man skal derimod ikke forsøge at finde den lille producent, som på trods af at den ikke allerede er købt eller handlet op af nogle som kender branchen indefra, får stor succes. Man giver sig selv for dårlige odds i den proces.
Dette, og så at de ikke er svenske er årsagerne til at jeg ikke kan lide Funcom og Hugo games. Jeg siger ikke at de ikke kan blive succeser, jeg mener bare at man får bedre odds andre steder.
Mvh Mads
-
Tusinde tak for gode reflektioner.
Jeg har lidt Funcom aktier tilbage af den portion jeg har købt i 1,81 i år. Det har været en meget god tur. Hugo Games har jeg ikke aktier i, da jeg dækker den analysemæssigt.
-
PS:
Jeg vil se nærmere på de selskaber du foretrækker.
MVH
Helge -
Jeg har overvægtet Catena Media i dag inden regnskabet i morgen. De har købt en masse op siden Q1 sidste år, disse selskaber er nu konsolideret og vil addetere til tallene sammen med den organiske vækst. Jeg tror ikke markedet forstår aktien endnu, der er nærmest ikke institutionel ejerskab. Jeg tror der er en god chance for at markedet igennem resten af 2017 får øjenene op for casen og opvurderer selskabet.
-
FUNCOM - Q1-regnskab.
http://e24.no/boers-og-finans/funcom/raasterke-tall-fra-funcom/23999872
-
Q1 Catena Media:
revenues vokser 104%
New depositing costumers (det vigtigste tal) vokser 149% og 20% mod sidste kvartal
EPS vokser 15%
Marginen påvirket af at man skifter til indtægtsdeling, hvilket giver mindre indtægt nu, men forlænger indtægten pr. kunde (minder om den ændring som Simcorp har gennemført de sidste år.Det her er virkelig godkendt. Jeg tror markedet bliver skuffet over den lave bundlinjevækst og sender aktien ned fra start. Det vil være en oplagt chance til at samle op. Der er ikke mange virksomheder, som kan vækste med 100% OG køre med overskud.
-
Ser virkelig godt ud.
Jeg kan ikke bedømme om det er et køb eller et salg. Indtægterne på en ny release er høje i starten og aftager så rimelig hurtigt. Så er spørgsmålet hvad Funcom skal leve af i fremtiden?- kan de sælge opdateringer til spillet?
- kan de sælge features i spillet?
- har de andet i pipelinen?
Igen mener jeg at jeg har vildt dårlige forudsætninger for at bedømme det, jeg ender med at tage et væddemål i blinde, hvor der er en hel del mennesker der formentligt har et kvalificeret bud på hvad Funcoms fremtidige indtjeningspotentiale er.
Jeg kan købe aktier i større selskaber i branchen, som har en større og stabil spilportefølge, som vokser 20-70% om året med stabilt stigende overskud, som har musklerne til at købe fx Funcom hvis dens titler virker interessante, og som kommer til at kunne tage deres del af e-sports markedet... det er altså bedre end at satse i blinde på en lille spiller, hvor alle insiderne gør det rigtige før mig.
-
Det lyder som en fornuftig strategi Mads. Kan sagtens følge dig.
-
Catena Medias vd: "Spararna har missförstått rapporten"
Catena Medias aktie faller tungt efter rapporten. "Jag tycker det är en märklig kursreaktion. Jag tror en del småsparare har missförstått rapporten", säger vd…
Dagens industri (www.di.se)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind