Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

VESTAS ER STRONG BUY

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
73 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    Eggebrecht
    wrote on sidst redigeret af

Jeg vil ikke udelukke at fremtidens VESTAS er lig med SERVICEAFDELINGEN - alt andet bliver købt af MITSUBISHI - fantastisk fremtid

1 Reply Last reply
    0
    • Christian_IAC Offline
      Christian_IAC Offline
      Christian_IA

Siemens 6 MW er et meget godt bud, og i modsætning til V164 er den til salg nu.
      V164 har lange udsigter.....

1 Reply Last reply
      0
      • Christian_IAC Offline
        Christian_IAC Offline
        Christian_IA

Det tror jeg ikke de gør.
        Og der er nu vist et pænt stykke til masseproduktion af V164....nok +1år

1 Reply Last reply
        0
        • Christian_IAC Offline
          Christian_IAC Offline
          Christian_IA

Siemens har også serviceforretning, så på det punkt er Vestas bestemt ikke bedre stillet.
          Siemens har også monitoring med vibrationsfølere, det har stort set alle producenter som option, så det er heller ikke noget Vestas specielt.
          IMO er Vestas ikke førende teknologisk, de er heller ikke langt bagefter, men ikke så førende som deres størrelse kunne give indtryk af.

1 Reply Last reply
          0
          • AspekulantA Offline
            AspekulantA Offline
            Aspekulant

Prisen på de magnetiske materialer er faktisk faldende og har været det siden august 2011.

Her er priserne på en række RE materialer fra Aug-11 sammenlignet med i mandags: (pris i $/kg)

63880_RE_priser2011_2013.png

1 Reply Last reply
            0
            • W Offline
              W Offline
              wbi

Jeg undrede mig over Vestas ikke specificerede installeringer for 4. Kvt. Som vanligt.... Så var lige nødt til at regne lidt selv... Vestas installerede i kvartalet i Sverige 287 MW ... Det var mere end USA, Canada, Kina og Indien tilsammen (86, 21, 153, 0... Eller ialt 260 MW ) og det i et år hvor det amerikanske marked slår rekord med 13,2 GW af installeringer... Og på markeder hvor Vestas har store direkte investeringer (-Canada )...

Det virker fuldstændig vildt at Vestas kun har haft en markedsandel på 10 % i USA i år ... På et marked hvor de er placeret med store produktionsfaciliteter... Jeg har godt nok undret mig over siden efteråret 2011 at der ikke var mange ordrer fra USA ... Men alligevel

Den virksomhed er mig simpelthen en gåde....

Fortsat god aften

Wbi

1 Reply Last reply
              0
              • T Offline
                T Offline
                teacher

Mener du modellen med 120 meter rotor (den af modellerne der er til salg). Den kan ikke matche V164. Hvis 154 meter rotormodellen faktisk kan holde til 11 m/s middelvind kan den matche den, men jeg tvivler på den vil kunne holde til så kraftige vindforhold.

1 Reply Last reply
                0
                • Christian_IAC Offline
                  Christian_IAC Offline
                  Christian_IA

Gearløse møller er bestemt ikke det eneste der tales om i branchen.
                  Ja, rotoren er bestemt en vigtig del, med det er sammen med mange andre komponenter.
                  Krøjet skal fordele de øgede laster videre ned i tårnet, så her er der også store udfordringer.
                  Større vinger kræver større pitchsystemer.
                  Der kan optimeres meget på styringen, specielt i middelvindsområdet hvor de fleste møller tilbringer det meste af deres tid.
                  Optimering af parkstyringer.
                  Der er mange områder og jeg kkan godt forstå hvis markedet efterhånden savner noget nyt fra Vestas, det ser jo ikke lige ud til at V164 er lige på trapperne....

1 Reply Last reply
                  0
                  • Christian_IAC Offline
                    Christian_IAC Offline
                    Christian_IA

6MW-120 kan ikke matche V164, men der er et lille problem med V164....den findes ikke endnu
                    6MW-154 vil matche V164 ret godt og jeg er sikker på at den kommer før V164.
                    6MW-154 Operational data:
                    Cut-in wind speed 3-5 m/s
                    Nominal power at 12-14 m/s
                    Cut-out wind speed 25 m/s
                    Maximum 3 s gust 70 m/s (IEC version)
                    V164 Operational data:
                    Cut-in wind speed: 4 m/s
                    Kan ikke finde noget om vind ved nominel power andet end:
                    Design parameters
                    Annual avg. Wind speed 11 m/s
                    Weibull scale parameter 12.4 m/s

Så umiddelbart tror jeg at 6MW-154 kan holde til det samme som V164, og hvorfor skulle den ikke kunne det ?

1 Reply Last reply
                    0
                    • Christian_IAC Offline
                      Christian_IAC Offline
                      Christian_IA

Vestas kan vel ikke blive ved med at kunne kalde sig verdens største.....

1 Reply Last reply
                      0
                      • W Offline
                        W Offline
                        wbi

En lille tilføjelse om permanent magnet generatorer versus traditionel... Jeg så lige på windpower monthly.... at GE på deres nye lavvindsmølle med 120 meter rotor er gået tilbage til traditionel synkrongenerator... Det er specielt interessant eller bemærkelsesværdigt i og med at deres 2,5 MW er født med permanent magnet... Men de går så tilbage ... Hvorfor mon???

En anden usædvanlig ting er at møllen er udstyret med stort batteri ... Som skal stabilisere kortsigtede udsving i produktionen... Nå men alt det ved teacher og troldmand vel en masse om....

Fortsat god dag

Wbi

1 Reply Last reply
                        1
                        • Martin_NYSEM Offline
                          Martin_NYSEM Offline
                          Martin_NYSE

Egge - Jeg indrømmer blankt jeg ikke har præcise tal, så jeg vil overlade dig at svare.

Hvor stor en procent del af Vestas service aftaler/omsætning kommer fra andre producenters møller ?

1 Reply Last reply
                          0
                          • W Offline
                            W Offline
                            wbi

Nej jeg undrer mig også .... Jeg er efterhånden kommet dertil at det måske ville være det bedste at sideløbende finde en køber til hele forretningen... Mens serviceforretningen stadig har stor værdi .... Nu kan den nye ledelse lige få en chance.. Og se om de kan vende skuden.... Men min tiltro til Vestas kan lige på et meget lille sted.... De kan hverken finde ud af at afkode markedet eller lave vindmøller som kunder vil betale for....

Fortsat god dag...

Wbi

1 Reply Last reply
                            0
                            • Christian_IAC Offline
                              Christian_IAC Offline
                              Christian_IA

Batteri.....spændende
                              Man skulle nu tro at grid styringen skulle kunne stabilisere, men det kan være de har fundet på noget nyt og spændende.
                              Dog kunne man forestille sig et betragteligt tab på en batteriløsning.

1 Reply Last reply
                              0
                              • Christian_IAC Offline
                                Christian_IAC Offline
                                Christian_IA

Offshore er det 7-mile skridt efter Siemens.
                                Onshore har de også stor konkurrence fra S2.3 og S3.6.
                                Vestas mangler en stor mølle, V164 er stadig et LANGT stykke vej væk, og andre er på vej med lige så store eller større, enkelte +10MW)
                                Jeg tror simpelthen ikke på Vestas mere, desværre....
                                Også en god dag til dig

1 Reply Last reply
                                0
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  smides

Siemens sælger kun alle de havvindmøller fordi de også levere kabler og transformerstation møllerne er ikke bedre. Men de sælger en samlet pakke og så er det gynger og karruseller. De fortæller selv på deres fabrik at det kun er malingen der er forskellen på off og ónshore Møller. Når vestas Møller er bedre på land er de jo også bedre på vand. Hvad tror i der sker med Siemens når mitsubishi kommer med deres kabler og transformerstationer sammen med vestas Møller ???? Det kan bliver så godt

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • Christian_IAC Offline
                                    Christian_IAC Offline
                                    Christian_IA

Mon nu ikke at en S3.6MW er bedre end en V112-3MW siden kunderne vælger dem ?
                                    ER Vestas bedre på land ? Det tror jeg ikke.....
                                    Men ja, Siemens har jo en kæmpe fordel i at kunne levere alt fra mølle, over kabler, trafo til opvaskemaskinen i operatørkontoret.
                                    Vestas lider da under at de ikke har en kæmpe portefølje af andre ting i ryggen som Siemens og GE har.
                                    Siemens er langt foran Vestas på offshore og de erfaringer kan også bruges onshore, jeg tror ikke på at et samarbejde mellem Vestas og MHI bliver nogen trussel, lad os overhovedet se om der kommer noget samarbejde.......

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • W Offline
                                      W Offline
                                      wbi

Ditlevs svar .... Når man ikke har nogen plan B.... Ja så bliver man skarpere på plan A.....

Svaret givet i P1 business 30.06.2011 ... I relation til at Vestas er oppe mod store konglomerater som GE og SIemens.....

Mit svar til kaptajn Ditlev .... Når en sømand ikke ved hvilken havn han styrer imod, ja så er ingen vind den rigtige....

Fortsat vidunderlig dag

Wbi

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • T Offline
                                        T Offline
                                        teacher

Pointen er ikke at Vestas laver noget andre ikke laver. Pointen er derimod, at Vestas søger at minimere gearproblemerne ved at pushe serviceaftalerne. Det synes jeg er en voldsomt smart strategi.

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • T Offline
                                          T Offline
                                          teacher

Så enkelt er det ikke. Havmøller er forstærkede til de højere vindklasser på havet, ligesom de er bedre rustbeskyttede. Derfor er havmøllerne også dyrere (typisk omkring 20% dyrere pr. MW).

Gearløse møller har komparative fordele offshore, fordi nedetid og D&V er dyrere for offshore møller end på land. Omvendt har møller med gear komparative fordele på land, fordi de er billigere at lave. Det svarer meget godt til at Siemens har rigtig godt fat i offshore markedet, mens Vestas har godt fat i onshore markedet.

Det der potentielt kan ændre på det faktum er V164-møllen, fordi den giver mulighed for højere kapacitetsfaktorer end Siemens 6 MW med 120 meter rotor. Siemens har godt nok også en model med 154 meter rotor, men den er kun designet til IEC vindklasse I, hvilket betyder at den ikke kan holde til de knap 11 m/s middelvind man møder i Nordsøen - det er Vestas V164 8 MW møller derimod designet til at holde til.

Reelt mener jeg ikke Siemens har et produkt der modsvarer V164 8 MW møllen. Siemens 6 MW møller er fine, men skal man have de højeste kapacitetsfaktorer ude i Nordsøen er valget V164 8 MW. Alternativet til de vindforhold fra Siemens ville enten være deres 2,3 eller 3,6 modeller (som er langt dyrere pr. MW) eller deres SWT 6.0 120 mølle, som har lavere kapacitetsfaktor end V164 8 MW. Vestas har med andre ord et unikt produkt.

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger