VESTAS ER STRONG BUY
-
Mener du modellen med 120 meter rotor (den af modellerne der er til salg). Den kan ikke matche V164. Hvis 154 meter rotormodellen faktisk kan holde til 11 m/s middelvind kan den matche den, men jeg tvivler på den vil kunne holde til så kraftige vindforhold.
-
Gearløse møller er bestemt ikke det eneste der tales om i branchen.
Ja, rotoren er bestemt en vigtig del, med det er sammen med mange andre komponenter.
Krøjet skal fordele de øgede laster videre ned i tårnet, så her er der også store udfordringer.
Større vinger kræver større pitchsystemer.
Der kan optimeres meget på styringen, specielt i middelvindsområdet hvor de fleste møller tilbringer det meste af deres tid.
Optimering af parkstyringer.
Der er mange områder og jeg kkan godt forstå hvis markedet efterhånden savner noget nyt fra Vestas, det ser jo ikke lige ud til at V164 er lige på trapperne.... -
6MW-120 kan ikke matche V164, men der er et lille problem med V164....den findes ikke endnu
6MW-154 vil matche V164 ret godt og jeg er sikker på at den kommer før V164.
6MW-154 Operational data:
Cut-in wind speed 3-5 m/s
Nominal power at 12-14 m/s
Cut-out wind speed 25 m/s
Maximum 3 s gust 70 m/s (IEC version)
V164 Operational data:
Cut-in wind speed: 4 m/s
Kan ikke finde noget om vind ved nominel power andet end:
Design parameters
Annual avg. Wind speed 11 m/s
Weibull scale parameter 12.4 m/sSå umiddelbart tror jeg at 6MW-154 kan holde til det samme som V164, og hvorfor skulle den ikke kunne det ?
-
Vestas kan vel ikke blive ved med at kunne kalde sig verdens største.....
-
En lille tilføjelse om permanent magnet generatorer versus traditionel... Jeg så lige på windpower monthly.... at GE på deres nye lavvindsmølle med 120 meter rotor er gået tilbage til traditionel synkrongenerator... Det er specielt interessant eller bemærkelsesværdigt i og med at deres 2,5 MW er født med permanent magnet... Men de går så tilbage ... Hvorfor mon???
En anden usædvanlig ting er at møllen er udstyret med stort batteri ... Som skal stabilisere kortsigtede udsving i produktionen... Nå men alt det ved teacher og troldmand vel en masse om....
Fortsat god dag
Wbi
-
Egge - Jeg indrømmer blankt jeg ikke har præcise tal, så jeg vil overlade dig at svare.
Hvor stor en procent del af Vestas service aftaler/omsætning kommer fra andre producenters møller ?
-
Nej jeg undrer mig også .... Jeg er efterhånden kommet dertil at det måske ville være det bedste at sideløbende finde en køber til hele forretningen... Mens serviceforretningen stadig har stor værdi .... Nu kan den nye ledelse lige få en chance.. Og se om de kan vende skuden.... Men min tiltro til Vestas kan lige på et meget lille sted.... De kan hverken finde ud af at afkode markedet eller lave vindmøller som kunder vil betale for....
Fortsat god dag...
Wbi
-
Batteri.....spændende
Man skulle nu tro at grid styringen skulle kunne stabilisere, men det kan være de har fundet på noget nyt og spændende.
Dog kunne man forestille sig et betragteligt tab på en batteriløsning. -
Offshore er det 7-mile skridt efter Siemens.
Onshore har de også stor konkurrence fra S2.3 og S3.6.
Vestas mangler en stor mølle, V164 er stadig et LANGT stykke vej væk, og andre er på vej med lige så store eller større, enkelte +10MW)
Jeg tror simpelthen ikke på Vestas mere, desværre....
Også en god dag til dig -
Siemens sælger kun alle de havvindmøller fordi de også levere kabler og transformerstation møllerne er ikke bedre. Men de sælger en samlet pakke og så er det gynger og karruseller. De fortæller selv på deres fabrik at det kun er malingen der er forskellen på off og ónshore Møller. Når vestas Møller er bedre på land er de jo også bedre på vand. Hvad tror i der sker med Siemens når mitsubishi kommer med deres kabler og transformerstationer sammen med vestas Møller ???? Det kan bliver så godt
-
Mon nu ikke at en S3.6MW er bedre end en V112-3MW siden kunderne vælger dem ?
ER Vestas bedre på land ? Det tror jeg ikke.....
Men ja, Siemens har jo en kæmpe fordel i at kunne levere alt fra mølle, over kabler, trafo til opvaskemaskinen i operatørkontoret.
Vestas lider da under at de ikke har en kæmpe portefølje af andre ting i ryggen som Siemens og GE har.
Siemens er langt foran Vestas på offshore og de erfaringer kan også bruges onshore, jeg tror ikke på at et samarbejde mellem Vestas og MHI bliver nogen trussel, lad os overhovedet se om der kommer noget samarbejde....... -
Ditlevs svar .... Når man ikke har nogen plan B.... Ja så bliver man skarpere på plan A.....
Svaret givet i P1 business 30.06.2011 ... I relation til at Vestas er oppe mod store konglomerater som GE og SIemens.....
Mit svar til kaptajn Ditlev .... Når en sømand ikke ved hvilken havn han styrer imod, ja så er ingen vind den rigtige....
Fortsat vidunderlig dag
Wbi
-
Så enkelt er det ikke. Havmøller er forstærkede til de højere vindklasser på havet, ligesom de er bedre rustbeskyttede. Derfor er havmøllerne også dyrere (typisk omkring 20% dyrere pr. MW).
Gearløse møller har komparative fordele offshore, fordi nedetid og D&V er dyrere for offshore møller end på land. Omvendt har møller med gear komparative fordele på land, fordi de er billigere at lave. Det svarer meget godt til at Siemens har rigtig godt fat i offshore markedet, mens Vestas har godt fat i onshore markedet.
Det der potentielt kan ændre på det faktum er V164-møllen, fordi den giver mulighed for højere kapacitetsfaktorer end Siemens 6 MW med 120 meter rotor. Siemens har godt nok også en model med 154 meter rotor, men den er kun designet til IEC vindklasse I, hvilket betyder at den ikke kan holde til de knap 11 m/s middelvind man møder i Nordsøen - det er Vestas V164 8 MW møller derimod designet til at holde til.
Reelt mener jeg ikke Siemens har et produkt der modsvarer V164 8 MW møllen. Siemens 6 MW møller er fine, men skal man have de højeste kapacitetsfaktorer ude i Nordsøen er valget V164 8 MW. Alternativet til de vindforhold fra Siemens ville enten være deres 2,3 eller 3,6 modeller (som er langt dyrere pr. MW) eller deres SWT 6.0 120 mølle, som har lavere kapacitetsfaktor end V164 8 MW. Vestas har med andre ord et unikt produkt.
-
Ja det ender vel med at de bliver et servicefirma ala Wincon eller DMP
De andre store laver da også serviceaftaler på deres møller.
Hvis Vestas skal overleve skal de snart komme med noget nyt og større end 3 MW, ellers løber konkurrenterne fra dem.... -
V164 leverer maks effekt ved 13,5 m/s. Reelt kunne møllen formentligt godt levere maks effekt ved 12 m/s (hvor den leverer 7850 kW), men Vestas har tydeligvis lavet noget avanceret pitch-regulering for at reducere det maksimale drejningsmoment, som et af tiltagene for at møllen kan holde til højere middelvinde. Smart af Vestas.
Men det er de 11 m/s der er den afgørende forskel: V164 8 MW møllen er designet til at holde til middelvinde på 11 m/s (hvilket er forholdene ude i Nordsøen i de højder), mens Siemens møllerne er designet til IEC klasse I, hvilket betyder at de er designet til at kunne holde til 10 m/s middelvinde.
Eller for at skære det ud i pap: V164 8 MW møllen er designet til at kunne tåle de bedste placeringer ude i Nordsøen, mens Siemens møllerne ikke er. Det vil jeg mene giver Vestas en betydelig fordel, fordi det modsvares af højere kapacitetsfaktorer, som igen betyder lavere udgifter pr kWh til kabellægning, fundamenter og opsamlingsstation - besparelser der kan oversættes til lavere COE.
Siemens vil utvivlsomt fortsat stå stærkt offshore. Men på de bedste placeringer bliver det V164, for Siemens møllerne er ganske enkelt ikke designet til at kunne stå der. Skal Siemens stille møller op den slags steder er de nødt til at ty til lavere tårne for at få møllerne ned i lavere middelvind, hvilket selvsagt ikke er en særlig smart taktik...
-
Amerikanerne tror meget på batterier. Det er dog en meget dyr måde at udjævne produktionen på - det er langt billigere at konstruere møller med højere kapacitetsfaktorer.
Tyskerne arbejder med lagring af strøm vha højtryk. Hvis der viser sig at være fornuftig økonomi i det kunne det være en ide ved offshore møllerne, fordi en udjævning af produktionen også sparer på udgifterne til kabelføring og transformering. Der kan altså godt være særlige fordele ved at udjævne leveringen fra især havmøller meget langt fra land, men vi skal se noget billigere teknologi før det bliver rentabelt.
-
Hej 111,
Siemens sælger stort set ikke en eneste 3,6 mølle på land alt er offshore. Der bliver stadig solgt flest 2,3 møller fra Siemens på land, så det er faktisk Vestas der er foran, hvis man benytter dit forsimplet syn på tilværelsen.
/TOPspiller
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind