Hvor er Bert og Vestas, del 2
-
Hej Troldmand,
Jeg må have drukket tæt af natpotten, eller så var jeg stadig i chok over ordreindgangen for Q3. Det er rigtigt, at ordreindgangen ikke er i nærheden af 50 %. Beklager fejlen og tak for rettelsen.Opgraderingen til 3,5MW rækker ingen steder, og jeg tvivler på at udviklingen af opgraderingen kan dækkes ind af offshore salg. Den skal nok tjene sig ind, onshore.
Mht. til prisen for V164, så er prisen for udviklingen, incl. fabrik i omegnen af 2 mia. Det skal naturligvis med.
Hvis du har ret i din antagelse, så er de 500 mio. vi før har budt på, ikke nok, og underbygger påstanden om, at der skal 1,8 - 2 mia. Euro ind, fordelt på ny storinvestor og Emission. Og hvorfor så ikke ATP?
-
Vi ved desværre ikke engang om det næste forsøgs projekt er med Vestas møller.
Der skrives om 2 stk platforme med V112 og 3 stk med V164.
Men det omtales som en mulighed og ikke som fakta.
Projektet har ansøgt om EU midler og der har været skrevet at man fik svar på det sidst i Oktober.Men der mig bekendt ikke skrevet noget om det nogen steder endnu.
Det kunne være mega fedt og høre hvad vestas muligheder og rolle er i projektet.
-
Opgardering af V112 kapacitet skal nok primært ses som en mølle rettet mod højere vindhastighed. Så egentligt udviklet mod onshore. Men muligvis også kan bruges offshore. Så det bliver tæt på samme specs som Siemens storsællert 3,6mw
Det er helt urealistisk at rejse 2 mia Euro. Det er 3x mere end mcap!!
Men det er også unødvendigt. For fabrikken bygges som sagt ikke uden der er afgivet mange ordre på møllen og så formentligt at der er fundet en partner. Og dermed vil der af den vej skaffes kapital til at bygge fabrikken
-
@troldmand: Men de 2 mia EUR er altså ikke helt skudt forbi som total investering? Og uanset om det så var halvdelen, er det stadigvæk uden for Vestas' financielle formåen. Det ligger i kortene at de må opgive offshore helt, om muligt sælge fra. Kun dermed kan de nøjes med 500 mio EUR i Emission.
-
jo det er skudt langt over målet. Og igen husk på at den halvdel der hedder byg en ny fabrik KUN vil ske hvis og såfremt der er kunder nok der vil købe møllen. OG så er det jo netop offshore de leder efter en partner til at funde store dele af disse udgifter.
Jeg tror ikke de vil hente meget over 500 mio Euro i en Emission
-
Ja, det mener jeg. Jeg forstår godt din pointe, men udviklingen er nødvendig for at overleve på den lange bane. Lige nu er 8MW et højt mål, men den teknologiske udvikling løber så stærkt, at det bliver inden for overskuelig tid, at vi kommer til at se 10 MW, onshore.
At Vestas mangler penge lige nu, er et produkt af omstændigheder, og det arbejder de på. Under "normale" omstændigheder, så har Vestas overskud til at drive deres udviklingsafdeling. V164 er forholdsmæssigt, ikke dyrere end deres øvrige møller.
Sidst men ikke mindst, størstedelen af regningen er fabriksanlæg, og forhåndsordre eller forhåndstilsagn er ikke usædvanlig. Disse skal nok komme, men Vestas går ikke ud og kaster penge efter en fabrik, før der er kunder, og de kommer først når krisen har lagt sig.
Mon ikke det er et spørgsmål om hvornår, mere end et spørgsmål om hvorvidt?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind