Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas DE og dengamle CFO

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
88 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    deleted-user
    wrote on sidst redigeret af

Vestas problem med bank test har givet noget med de mange ordrer der ligger for 2012. Projekterne skal være færdige før den sidste og afgørende rate forfalder. De penge er ikke inde endnu.
    Det Vestas fortæller er at testen udsættes til raterne forfalder.
    Vestas er i gang med et samarbejde på offshore med MHI, fordi Vestas kan se det bliver svært at finde økonomi til at udvikle og konkurrere på offshore. Det er den eneste interesse Vestas har.
    Hvordan den aftale bliver skruet sammen er det svært at spå om, men det skal bestyrelse og ledelse nok sørge for bliver i aktionærenes interesse.
    jeg ser Vestas som vinder uanset aftalens udfald.

1 Reply Last reply
    0
    • HjulmandH Offline
      HjulmandH Offline
      Hjulmand

ja, det er jeg så bare ikke enig i. Jeg kan ikke se en fordel i en rettet Emission, hvor vestas forære MHI
      20 % af Vestas for 1,1 mia.

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cryoid

Muligvis har du ret i at vestas ikke når 1 mia Euro i cash flow for Q4, men et sådant cashflow vil vel også give et positivt samlet cashflow for året på 500 mio(- 400 et eller andet i H1 - en slat i Q3 + 1000 mio i Q4).
        De 2 mia til V164 er allerede indregnet i Vestas' forventninger, der alligevel taler om positivt cash flow undtagen måske et enkelt år under udviklingen.
        Fordelen for Vestas i aftalen med Mitsubishi er, at enhver tvivl fjernes for kunder på store offshore ordrer, da MHI også vil være her om 20 år.

Bank test er jo et problem, men hvis der ikke er trukket på den til nytår, må man tror testen godkendes?

Den megen omtale der er af Emission, virker som om at der skal spredes uro blandt aktionærene, så der kan akkumuleres aktier hos rygtesprederne. Det er det modsatte af hvad vi så i løbet af foråret: der var meget lille snak om emission/test af covenants(som insidere har kendt til), mens de store fonde distribuerede deres aktier til danske småsparer inkl mig selv.
        Iøvrigt er det en skandale at Vestas ikke meldte ud efter Q1 at de måtte i forhandling med bankerne, da bankernes venner har vist at det måtte ske.

1 Reply Last reply
        0
        • HjulmandH Offline
          HjulmandH Offline
          Hjulmand

Hej Cryoid,
          Du skal ikke tage fejl, der er ingen der ønsker, at emissionen blot er et rygte, mere end jeg.

Men dette er en forlængelse af den diskussion vi havde i tråden "Hvor er Bert og Vestas", som du også deltog i.

Vestas siger en ting og alle andre mener noget andet. Hvem har ret?
          Det handler om tillid til et selskabs ledelse, i en fase hvor der er ufattelig mange rygter, men også udsigter der kan betyde alt, lige fra kurs 15-20 til kurs 80-100 inden nytår.

Hvad angår tillid til udmeldte mål og realiseret mål, så har Vestas ledelse ikke verdens bedste statistik. Jeg håbede på nye toner fra den nye ledelse, men frygter at de ikke var ærlige omkring kapitalbehov i foråret.

I mine tidligere indlæg havde jeg ikke en anderledes holdning end din.
          I tråden "Hvor er Bert og Vestas, skrev jeg lidt om mine tanker, da jeg forholdte mig til, at Vestas ikke nåede deres mål for i år, og den mulighed, at de rent faktisk var bevidste om det.

Din tro på Vestas ledelse virker klippefast, det er min ikke mere. For mig er en Emission et tillidsbrud fra den nye bestyrelse, af samme grund som du anfører, og jeg kom også frem til at en Emission er sandsynlig.
          På den ene side skriver du selv, at Vestas vidste de havde kapitalproblemer, men at de forholdt sig tavse, omvendt stoler du på deres øvrige meddelelser vedr. cashflow m.m.?

Faktisk har Vestas nye ledelse kun en mulighed for komme ud af året med deres troværdighed i behold, og det er ved at bevise, at der ikke er behov for en Emission. Den løsning som ingen andre tror på.

1 Reply Last reply
          0
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden

hjulmand de har jo udskudt V164 i 2 år. Så det har været dyrt at bevare optionen. Og i en periode hvor de fattes cash så tror jeg simpelthen de har valgt at spare de penge så længe de kan

1 Reply Last reply
            0
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden

cryoid vestas har slet ikke bare i nærheden af at have fuldt udnyttet deres kreditfacilitet. Men det er jo åbenlyst at vestas pt ikke opfylder de krav der stilles til kreditten.

De RIGTIG store udgifter til udvikoling af V164 begynder først i 2013 og 2014. Altså hvor de begynder at teste møllen og den fysisk skal bygges i flere eksemplar. Så når vestas allerede nu har udfordringer på likviditeten så skyldes det altså lige så meget "onshore" forretningen. Og den får jo ikke specielt meget gavn af at MHI kommer ind i offshore. Så derfor skal vestas som jeg ser det også skaffe ekstra penge til den fortsættende forretning(onshore) Det kan så ske på flere måder. En Emission er en af dem

1 Reply Last reply
              0
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden

Hjulmand jeg tror ikke Vestas er så dumme at give MHI adgang til paterner der kan hjælpe dem i US. For det er jo onshore. Og MHI skal IKKE have adgang til vestas patenter onshore. Vestas skal IKKE ud i endnu en gamesa historie. For ja Gamesa var jo ejet af Vestras og bygget med vestas teknologi. Og hvor står vestas så nu? Nu konkurrere de mod gamesa noget som de selv har skabt.

Så nej hvis der kommer en aftale med MHI så vil jeg blive MEGET overrasket hvis den gælder for andet end offshore. Alternativt en afgrænset aftale på onshore der gælder Japan

1 Reply Last reply
                0
                • MIFM Offline
                  MIFM Offline
                  MIF

Fortsat utroligt vi ikke har set flere storaktionær meddelser i Vestas Miffen har Vestas på stærk køb target 198 på 6-12 mdr. Target 300 på 2-3 års sigt 🙂
                  2-5 år taget 600 - 1500.

Fantast måske, måske ikke 🙂

Den realistiske er dog 800 på 2-5 år.

MIF

1 Reply Last reply
                  0
                  • MIFM Offline
                    MIFM Offline
                    MIF

De røde ødelægger Danmark. Vores forsvar og politi. Giv mig 10-50 mio om året så skal jeg fjerne enhver kriminalitet i DK på utraditionel vis. Foravret består i dag af tøser og tøsedrenge og politiet ligeledes. De er alle handligslammet fordi de alle er bange for deres karriere. MIF!

1 Reply Last reply
                    0
                    • MIFM Offline
                      MIFM Offline
                      MIF

Jeg vil vædde med jeg endda kan omvende flere HAere til at arbejde sammen med politiet og skabe store værdier og respekt i samfundet! Prøv mig jeg kAN ALT?

MIF

1 Reply Last reply
                      0
                      • M Offline
                        M Offline
                        mollegade

Hvad sker der? Hvorfor spammer du tråden med useriøse indlæg? Det var/er ellers en meget spændende tråd for os andre PI'ere.

1 Reply Last reply
                        1
                        • MIFM Offline
                          MIFM Offline
                          MIF

Tråden er der da fortsat? Så hvorfor det mukkeri? Ønsker du ikke et rent Danmark fri fra krimalitet?

MIF

1 Reply Last reply
                          0
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user

Det koster altså også at have folk til at skabe teori udvikling og computeranimering, samt at realitets udvikle til testning. Det kaldes R&D.

1 Reply Last reply
                            0
                            • C Offline
                              C Offline
                              cykling

Det er bare dejligt

http://www.electronic-supply.dk/article/view/89370/gode_muligheder_for_ny_vestasmolle_i_asien

1 Reply Last reply
                              2
                              • RizlaR Offline
                                RizlaR Offline
                                Rizla

Hej Mif .

Dit emne er meget interessant , men mon ikke du skal oprette en ny tråd , så vi evt. kan finde ud af , hvorfra dine frustrationer udspringer .

Et menneske der påstår , han kan alt , er altid meget interessant .

Jeg er sikker på vi er mange , der meget gerne vil høre mere om din evt. plan.

Håber du har noget at ha´det i og at du ikke bare , har været ude at samle svampe ;o)

Lad os få en debat i en ny tråd Mif .

Mvh. Rizla .

1 Reply Last reply
                                0
                                • M Offline
                                  M Offline
                                  mccarthy

Hej troldmanden.
                                  Vi har tidligere krydset klinge over dette tema med berettigelse af et onshore og et offshore selskab. Og jeg er selvfølgelig glad , men også interesseret i, hvorfor du mener at dette nu gør mening. Jeg kan en masse argumenter omkring at komponentisering muligør at Vestas ender som en samle fabrik, hvilket gør at fabrikkerne on- såvel som offshore er differente. At den kommende komponentiseringsprocess gør at fabrikkerne kan køre synkront og fokusere på deres kerneområder. Det lyder vrøvlet, men du plejer at forstå min pointe.
                                  Hvis Vestas gennemfører denne strategi giver det, i mine øjne, så meget benefit , at det bør skræmme konkurrenter - Siemens og G.E.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • troldmandenT Offline
                                    troldmandenT Offline
                                    troldmanden

Hej mccarthy
                                    Jeg fastholder overordnet at der er masser af synergi i at have det hele samlet under et tag. Specielt R&D men også en række andre funktoner. Men hvis og så fremt der kommer en MHI aftale så er det vigtigt at de ikke få adgang til onshore forretningen. Så det er mest af nød jeg ser den løsning. Jeg vil jo aller helst have en developer som partner.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • U Offline
                                      U Offline
                                      UCP

Se omfattende Vestas analyse på www.mentora.dk udarbejdet af Foreningen Vestas Shareholders analytiker Rudi Ovesen

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden

Hvor er den analyse du henviser til? Jeg kan ikke umiddelbart finde den.

Misforstå mig ikke. Det er en fin side Rudi har lavet hvor han har samlet en masse informationer. Herunder forskellige afhandlinger der har analyseret vestas. Men jeg kan ikke se en analyse udarbejdet af Rudi. Så kan du evt linke til den?

Den sidste artikel han har linket til under nyheder er fra 2010. Ved godt der står 10/10-2012 foroven. Men det er en fejl på deres website som altid for en artikel til at se ny ud. Men læs artiklen og det er tydeligt den er fra 2010 da de introducerede deres nye gearløse teknologi

1 Reply Last reply
                                        4
                                        • I Offline
                                          I Offline
                                          Insolvens

Så vidt jeg kan se, så har Rudi foretaget analyser af aktionærsammensætning og stemmeafgivelse. Det man vel kan kalde mere gængs analyse omkring prissætning af aktier i VWS synes derimod alene at bestå i den række afhandlinger, som du nævner trold.

Mvh.

Insolvens

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger