Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

En klimaskeptikers bekendelser

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
81 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    deleted-user
    wrote on sidst redigeret af

Troldmand (og andre)du har skrevet mange tankevækkende beskrivelser og konklusioner om vindmølleindustrien.
    Ser du Dong som potentilel aktør i forhold til en samarbejdspartner, som Vestas har udtalt der findes,på udvikling af V164. Er det et muligt samarbejds-scenarie at Dong opsiger PNE aftaler fordi de har i sinde at indgå en aftale med Vestas om V164.

1 Reply Last reply
    0
    • C Offline
      C Offline
      cykling

Men må gi dig at din evne til og udtrykke dig / se frem i markedet 3-5 år sådan helt firkantet.Er over hvad man med rimelighed kan forvente af selv de aller mest fremsynede.

1 Reply Last reply
      0
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

Lige præcist på offshore området synes jeg ikke det er så vanskeligt at se. Det er blot at opstille hvornår de forskellige møller er klar som protptyper og levering, og sat op mod de aftaler der allerede er lavet.

Jeg skriver ikke andet end alle profferne også gør. Det er kun retail segmentet der blander følelserne ind i hvad der er rationelt.

Da vestas indtroducerede V164 sagde de at den ville reducere COE med 40% i forhold til eksisterende møller. Altså inkl deres egen V112. Siemens 6mw mølle ligger nok omkring samme reduktion. Og nu skal V112 altså kæmpe mod Siemens 6mw. Det er en no brainer at de taber det slagsmål.

Det er muligt de kan lave en aftale med en developer om at skyde penge ind i udviklingen af møllen mod at få rabat på dem. Men det er også den eneste mulighed de har for at få ordre på V164 de næste mindst 12 mdr. Og møllen er TIDLIGST klar til levering i 2016. Men formentligt først 2017

1 Reply Last reply
        0
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden

Nej DONG har selv været ud at sige de ikke har nogen interesse i at indgå et sådan samarbejde med Vestas. DONG ønsker kun at købe vindmøller og ikke andet.

Men det ligger allerede fast at DONG vil teste 1-3 af V164 prototyperne når de er klar. Så DONG er bestemt interesseret i at give vestas en chance. Men jeg har meget svært ved at se dem få leveret relle møller fra Vestas før V164 er klar til serieproduktion i 2016/17. Altså ingen aftaler på V112. Og dermed ingen indtægter fra DONG før om 4-5 år

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Og mulighederne i Windfloat ?

Selv om jeg giver dig at det er svært og gennemskue.

1 Reply Last reply
            0
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Det handler vel i øvrigt ikke så meget om hvor vidt de får en partner på V164.Men mere om hvem det er.

1 Reply Last reply
              0
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user

Der er ikke langt fra test til aktiv indflydelse på en mølle med fremtidig potentiale. Er Dong med i udviklingen kan de jo springe deres egen test over.

1 Reply Last reply
                0
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden

Jeg ser windfloat som en teknologi alle producenter kan benytte sig af.

1 Reply Last reply
                  0
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden

Jeg tror nu ikke det er givet at vestas reelt set kan få en partner ind. Hvis det var så let så havde de allerede fået en partner ind

1 Reply Last reply
                    0
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user

Samarbejde bygger på aftaler og tillid. Begge tager tid. Tillid tager år og der kommer ingen aftaler i hus inden.
                      Dong har lang erfaring med Vestas og derfor tror jeg tilliden findes.

Det er ikke længe siden Vestas meddelte de var interesseret i samarbejde om V164. Det er svært at finde en partner, men selv på nettet lykkes det. De fleste tager flere år. Jeg tror tiden vil vise en.

1 Reply Last reply
                      0
                      • troldmandenT Offline
                        troldmandenT Offline
                        troldmanden

Jeg kan kun refere til hvad DONG selv har sagt. De har ingen interesse i at gå ind i selve udviklingen af en mølle. De ser sig selv som blot en alm kunde.

1 Reply Last reply
                        0
                        • D Offline
                          D Offline
                          deleted-user

Dit nej, til DONG som samarbejds-partner med V164, bygger alene på en udtalelse fra DONG.
                          DONG må være særdeles interesseret i V164 med den interesse de er begyndt at vise vindenergi. Andelen af vindenergi fra DONG stiger gevaldigt.
                          At sidde på en del af fremtidens produktionsapparat til vind kan, efter nærmere drøftelser, være i DONGs interesse. Det kan være lige så interessant som at eje et kulfyrret kraftværk.

1 Reply Last reply
                          0
                          • troldmandenT Offline
                            troldmandenT Offline
                            troldmanden

Jeg vil nu ikke sige det alene bygger på det. Men ja de var MEGET klare i spyttet om det ikke havde nogen interesse for dem.

Men derudover så synes jeg ikke det giver så meget mening for DONG at satse et stort 3-cifret mio beløb upfront på en mølle der ligger 4-5 år ude i fremtiden. Det mener jeg ikke når de allerede har sikret sig møller fra primært Siemens, men også fra Franske Alstom som ligeledes har en 6MW mølle undervejs.

At de ejer kulfyrede kraftværker svare jo blot til de ejer de vindmøller de har købt. Mig bekendt har DONG ikke investeret penge i de selskaber der har udviklete de kulfyrede kraftværker. Så det kan ikke sammenlignes

1 Reply Last reply
                            0
                            • C Offline
                              C Offline
                              cykling

Hvad er det nye i det her ???

Link Preview Image
                              Google Translate

favicon

(translate.google.dk)

1 Reply Last reply
                              0
                              • C Offline
                                C Offline
                                cykling

Altså det med Windfloat

1 Reply Last reply
                                0
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  deleted-user

Der er ikke noget nyt i det. Vestas har for nogen tid siden orienteret om samarbejdet. Det bliver naturligvis spændende at følge udviklingen.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • D Offline
                                    D Offline
                                    deleted-user

Cape Wind projektet får atter godkendelse fra Federal Government. Projektet er ikke til fare for aeronautical operations. Projektet er på 468MW.
                                    Projektet har været meget længe undervejs også på grund af indflydelsesrig ejendomsbesiddere i området. Det kan være et gennembrud i forhold til godkendelse af lignende projektforhold.

Just a moment...

favicon

(www.capewind.org)

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • M Offline
                                      M Offline
                                      Martina

Troldmand: hvor langt er du fra at hoppe på Vestas-vognen igen?? Langt fra eller tæt på? Det kunne tyde på at nedtrenden rent teknisk er vendt, over 20% op fra juli-bunden. Det er spørgsmålet om vi nogensinde ser tyverne igen?

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • troldmandenT Offline
                                        troldmandenT Offline
                                        troldmanden

Hej Martina

Hvornår jeg hopper ombord igen afhænger af flere ting. Selve casen omkring vestas men også mine andre inveseringer. Så det har jeg ikke noget klart og tydeligt svar på.

Hvorvidt vi nu kun går fremad og ikke ser tyverne igen vil jeg nu ikke lægge hovedet på blokken for. Hvad sker der hvis de lukker dele af US produktionen ned og tager nogle store afskrivninger på det? Der er bygninger for mere end $1 mia alene i US.

Jeg tror vi vil se en ny skarp kniv skære endnu dybere rundt omkring i organisationen. Og det kan potentielt godt koste på den helt korte bane idet der kan følge nogle pæne nedskrivninger/afskrivninger med i kølvandet.

Det kan også være marekdet blot vælger at se det i et positivt skær og siger skidt pyt med et dårligere her og nu resultat men godt i får skåret yderligere fedt fra.

1 Reply Last reply
                                        0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                        • First post
                                          Last post
                                        0
                                        • Debatforum
                                        • Seneste
                                        • Populære
                                        • Bruger