Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas - nye mørke skyer på horisonten

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
127 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af

Her mine bemærkninger til Vestas meddelelsen fra i går.

Vestas overraskede markedet ved at komme med topline regnskabs tal i går og dertil også en bemærking om deres bank kreditter.

Først selve regnskabs tallene

Q2 2012	Q2 2011 	Halvår 2012	halvår 2011

Oms 1,611 mia 1,401 mia 2,716 mia 2,461 mia
    Brotto resultat 248 mio 248 mio 260 mio 348 mio
    EBITDA før særlige poster 161 mio 150 mio 70 mio 150 mio
    EBIT 40 mio 77 mio -164 8 mio
    EBIT efter særlige poster 18 mio 77 mio -227 mio 8 mio
    Resultat efter skat -8 mio 55 mio - 170 mio -30 mio
    Cashflow -338 mio -63 mio - 633 mio -494 mio
    Produceret og afskibet MW 2160 1417 3091 2051

Der er nogle gode tal og nogle dårlige tal i ovenstående. Flest dårlige.

Det gode først.

Med en omsætning på 2,7 mia for halvåret når de den nedre ende på 6,5 mia uden problemer. Men der er nu umiddelbart ganske langt op til de 8 mia. Spill over effekten fra de udskudte projekter i 2011 må nu alle være indregnet. Så der virker langt op til 8 mia

Brotto Margin har i kvartalet været 15,4% mod 1% i Q1. I Q2 2011 var den 17,7% omend på en lavere oms. Nu er det altid farligt at drage konklusioner på blot et enkelt kvartal fordi der kan være KÆMPE store forskydninger fra Q til Q afhængig af om et projekt levere den 30/6 eller den 1/7. Det gælder naturligvis først og fremmest på omsætningen. Men der er også rigtig stor forskel på brutto Margin på de forskellige projekter.

Men i betragtning af de har alt for høje udgifter på V112 og udgifterne på denne mølle først er bragt helt ned til oprindeligt tiltænkt niveau ultimo 2012 eller primo 2013, så synes jeg brottomargin er ganske positivt. Jeg vil gerne lige se Q3 brutto Margin også. Men det tyder på vestas i hvert fald på det punkt er på vej tilbage igen.

Læg mærke til at brutto resultat for Q2 i 2011 og 2012 er præcis den samme. Nemlig 248 mio. Men EBITDA er 11 mio bedre i år end 2011. Dvs udgifterne til adm, R&D og distribution er reduceret med 11 mio. Da der er overleveret mere til kunderne end sidste år så er det næppe på distribution der er sparet. Den er nok nærmere gået lidt frem. Så Adm og R&D ser ud til at være blevet reduceret.

Men se så hvor meget EBIT resultatet falder til. Fra 161 mio til 40 mio mod 150 mio til 77 mio i 2011. Altså falder dette resultat med 121 mio mod 73 mio sidste år. Er det lige afskrivningerne der steg med 48 mio Euro der??? Puha. Hvad dækker det over. Den danske tårnfabrik der blev solgt til kineserne og måske den kinesiske kw produktion der bliver lukket ned?

Det er meget vigtigt at få større indsigt i det ekstraordinære store fald fra EBITDA til EBIT. Det skal meget gerne være nogle enkeltstående engagstilfælde der har trukket den så langt ned. For ellers bliver det jo nærmes umuligt at opnå en ordentlig EBIT Margin. Det der måske taler imod at det blot er engangstilfæde er at der er en ekstra post der hedder EBIT efter særlige poster hvor der er barberet 22 mio Euro af resultatet.

Cashflow på minus 338 mio for kvartalet er den HELT store negative overraskelse. Jeg havde regnet med et minus men omkring de 100 mio. 338 mio er overraskende stort. Og det er selv inkl de penge de har fået for salget af tårnfabrikken i Verden. Den gætter jeg på har indbragt 100-200 mio dkk.
    Ja de har haft en MEGET høj aktivitet i kvartalet (de har faktisk produceret og afskibet 2160mw hvilket er tæt på 100% idet deres kapacitet officielt er 8500mw om året) men det er alligevel overraskende at de binder SÅ meget ekstra kapital.

Det store cashburn som så er minus 633 mio for halvåret er nok også en væsentlig årsag til den højest overraskende bemærkning om deres bank kredit. For selvom de har en kæmpe kasse kredit på 1,3 mia Euro og er ikke bare i nærheden af at have udnyttet den så viser det sig altså at der er nogle stadig for offentligheden ukendte krav tilknytte denne kasse kredit. Og disse ukendte krav kan vestas faktisk ikke opfylde pt. Ergo lever vestas pt helt og holdet på bankernes nåde!!

What da ....

Jeg er en af dem der igen og igen har sagt no worries. Vestas er ingenlunde i problemer. Og jeg har igen og igen skudt alle spekulationer om Emission mm ned. Men med denne HØJEST overraskende melding så ser det altså markant værre ud end ja stort set alle havde antaget. Og jeg vil nu ikke længere afvise der kan komme en Emission. Og hvad enten kursen heder 25 eller 50 når/hvis en Emission kommer så vil det blive en massiv udvanding. puha.

Usikkerheden bliver kun større af at vi vitterligt ikke ved hvad det er for krav der er til kreditten. For det er jo tydeligvis ikke blot selve cashflowet. For den var jo stærkt positivt i 2. halvår 2011. Og de nævner i meddelelsen at det er ulykkerne fra 2. halvår 2011 og Q1 2012 der primært er skyld i de ikke kan opfylde kravene. Men hvad er kravene så?? For de skal nok få et pænt positivt cashflow her i Q3. Men er det nok?? Vi ved det ikke.

Hvad sker der så den 22 aug når de kommer med selve meddelelsen? Ja jeg tror ikke man kan udelukke en justering af forventningerne. Og i så fald vil det formentligt være i nedafgående retning. Der er 527 mio Euro i EBIT op til den øvre range (4% af 8 mia)

Vi har før set Vestas opnå nogle rigtig flotte EBIT tal i et enkelt Q. F.eks Q3 i 2010. Med en oms på 1,9 mia fik de en brutto Margin på imponerende 23,5% som gav en EBIT Margin på 14% eller 271 mio. Men det var som sagt også med en uhyr høj brutto Margin. Og så høj tror jeg slet ikke på vestas kan nå nu pga bla V112 og det generelle prispres. Så det ser derfor svært ud at hente 527 mio i EBIT. Specielt hvis det mere afspejler et nyt afskrivnings niveau vi nu har set. Så bliver det umuligt.

Spørgsmålet er også om de stadig tror de kan hente 633 mio i positivt cashflow resten af året for at nå deres mål. Det er nok mere det der vil koste på kursen end evt nedsættelse af EBIT til 0-3%. Men umiddelbart hælder jeg til en justering på det mål først vil ske ved Q3 fremlæggelse hvis det bliver nødvendigt.

Det her betyder også at jeg nu tror endnu mere på vi vil se en ny større cost cutting runde. Og det kan potentielt igen betyde nogle engangs omkostninger som igen vil lægge yderliere pres på 2012 resultat.

Det her gør ikke selve Q2 meddelelsen mindre spændende den 22 aug.....

Med ovenstående gennemgang i mente så er jeg en anelse overrasket hvordan denne meddelelse kunne blive så positiv modtaget i går. Ja der er nogle positive elementer som jeg også nævnte først. Men det bliver i min optik fuldstændig overskygget af cashflow og udfordringen med bank kreditten. Så usikkerheden synes nu nærmere større end mindre på den korte bane. Derfor synes jeg snarer man kunne argumentere for kursen skulle falde på meddelelsen i forhold til udgangspunktet da den kom. Og det er ikke sket. Det tror jeg man skal være glad for.

Vh
    T.

PS jeg synes det er rigtig godt Vestas udsendte denne meddelelse. Det er måske et lille tegn på IR er ved at forbedre sig

1 Reply Last reply
    10
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden

Beklager jeg kan ikke få en ordentlig punkt opstilling på regnskabs tallene. Håber det giver lidt mening alligevel når jeg også fremhæver nogle af posterne i selve teksten

1 Reply Last reply
      0
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

Mitt Momney vil ikke have ny PTC.......

Det synes næsten at være gået forbi marekdet at Mitt Romney i går sagde at han IKKE har tænkt sig at forlænge PTC hvis han bliver valgt. Selv Bush forlængede den flere gange. Det er alligevel en noget overraskende udmelding for mig. Puha så bliver det set fra et vindmølle synspunkt pludselig ENDNU mere vigtigt at det bliver Obama der vinder. Ingen PTC med Romney....... Og med den udmelding så synes det nu også så godt som 100% sikert at der IKKE vil komme nogen PTC forlængelsen inden valget.

""He will allow the wind credit to expire, end the stimulus boondoggles, and create a level playing field on which all sources of energy can compete on their merits," Shawn McCoy, a spokesman for Romney's Iowa campaign, tells the Des Moines Register newspaper.

http://www.rechargenews.com/business_area/politics/article319114.ece

Øv det har været en dårlig vestas/vindmølle dag i går

1 Reply Last reply
        1
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden

Ahh lidt godt nyt. Sinovel bliver nu jagtet i Brasilien for patent stridighederne med amerikanske AMCS. Det vil være SÅ godt hvis Sinoel får en ordentligt en på lampen over det stunt de lavede med at stjæle kildekoden til AMCS effekt styring som Sinovel elelrs havde købt sig adgang til. Det kunne være interessant om vi ser AMCS tage samme skridt i andre vestlige lande hvor Sinovel har fået ordre den seneste tid. Spå bliver Sinovel for alvor presset. For hvem ønsker så at indgå aftale med dem....

http://www.rechargenews.com/energy/wind/article319162.ece

1 Reply Last reply
          0
          • AspekulantA Offline
            AspekulantA Offline
            Aspekulant

Det er dejligt at se Sinovel igen bliver straffet for deres åbenlyse tyveri, som kineserne jo er berygtede for i stort alle brancher. Lad os håbe de også bliver dømt i de forskellige retssager der kører mod dem.

Ordren i Brasilien er jo forholdsvis lille sammenlignet med den store $2,1 mia ordre i Irland de også potentielt mister pga AMSC tyveriet, men signal værdien er vigtig, og det Brasilianske marked ser jo ud til at bliver ret stort.

Jeg tror altså de får utrolig svært ved for alvor at komme ind på markedet udenfor Kina.

USA er i øvrigt i gang med at indføre ret voldsomme toldafgifter på kinesiske og vietnamiske vindmølle tårne:

"Utility-scale wind towers from China will face anti-dumping duties from 20.85 percent to 72.69 percent, the Commerce Department said Friday.
            ...
            That means some wind towers from China could face tariffs as high as nearly 100 percent."

http://www.politico.com/news/stories/0712/79096.html?hp=l10

1 Reply Last reply
            1
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden

Ja det er rigtig godt med Sinovel udviklingen. Tror hele den vestlige vindmølle branchen følger den sag MEGET nøje.

US lagde faktisk allerede i foråret en told på kinesiske tårne. Det er så den der dels er forhøjet og også udvidet til flere tårn producenter.

Det når ikke rigtig at få nogen effekt for i år. Dertil er det sket alt for sent. Men hvis toldsatsen forblive at være så høj så er det til en mindre fordel for Vestas idet de producere alle deres tårne selv på verdens største tårnfabrik som de byggede for et par år siden.

GE har importeret en del af de billige kineiske tårne. Og dermed har de kunne reducere prisen på deres tilbud på en komplet mølle. Så i teorien kunne vestas måske have vundet flere ordre hvis tolden var sat ind 1/1 2011

1 Reply Last reply
              0
              • H Offline
                H Offline
                Hagel

Hvis Vestas virkelig stod så skidt i forhold til sine bank kreditter, ville de vel nærmere være i en form for forhandlinger med bankerne om en evt. slækkelse af kravene der medfølger kreditten?

Når de netop udmelder at de "blot" har udskudt testen, må det vel være fordi de i bestyrelsen og direktionen føler sig overbeviste om, at testen kan bestås senere på året.

Men det er måske at stole for meget på Ditlev.

1 Reply Last reply
                2
                • doodhaD Offline
                  doodhaD Offline
                  doodha

Det er lige som dette års sommervejr: Bedst som man tror, at nu er der et dejligt solskinsvejr - så man kan iklæde sig sit flotte team-easy-on-cykeltøj til en tur - så efter 5 km: Plask - man får en spand vand eller hagl...

Men jeg vil nu alligevel fremture, Troldmand:

Vi ses i Tivoli...!

Mvh.
                  Doodha

1 Reply Last reply
                  1
                  • golfhouseG Offline
                    golfhouseG Offline
                    golfhouse

Hvem skal man tro, er godt nok i vildrede!!

http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article4795106.ece

1 Reply Last reply
                    1
                    • U Offline
                      U Offline
                      Uheldig

Ihvert fald ikke tro på Jacob.
                      Han er da det største fjols på denne her jord. (næst efter ham der Henrik Drusebjerg fra nordea)
                      Han er igang med og se om han kan redde noget af sin egen ære ved og "snakke" sig fra sine tidligere udmeldinger vedr. Vestas.

1 Reply Last reply
                      0
                      • troldmandenT Offline
                        troldmandenT Offline
                        troldmanden

Hej Hagel

Velkommen til proinvestor som aktiv skribent

Alene det faktum at de for nuværende ikke kan overholde de krav som vi stadig ikke ved hvad er, er klart et fare signal. Når vi ikke ved hvad kravene er, så er det også svært at sige noget meget håndfast omkring det. Men hvis det blot er alm cashflow er jeg ikke så bekymret. For den kommer til at bedre sig markant her i løbet af Q 3 og Q4. Men der er jo tydeligvis andet end blot cashflow der udgør kravet.

1 Reply Last reply
                        1
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden

Doodha fint. Jeg booker DSB billetten til 2014 nu.....

Men efter gårdagens meddelelse tror du så vitterligt stadig på den kan ramme 100 om mindre end 2 mdr? Altså en stigning på næsten 300%?

1 Reply Last reply
                          0
                          • troldmandenT Offline
                            troldmandenT Offline
                            troldmanden

Selvom jeg/vi ikke reelt set ved hvilke krav de pt ikke kan opfylde så tror jeg nu reelt set også på de nok skal kalre sig. Men pointen er at nu er risikoen for både Emission og det der er værre reelt set synliggjort. Og det er blot mere brænde på bålet. Mere usikkerhed er ikke just det vestas har brug for i denne tid

Jeg vil ikke blive overrasket hvis dete betyder den vil falde længere ned. Men så skal jeg nok også så småt til at gøre mig klar til at samle nogen op.....måske

1 Reply Last reply
                            0
                            • doodhaD Offline
                              doodhaD Offline
                              doodha

Nej - seriøst så tvivler jeg også...

Men Vestas har det med at overraske helt enormt...

Og stadigvæk er den shortet betydeligt mere end konkurrenterne, som jo også er faldet meget.

Det er ikke umuligt - men som sagt tvivler jeg også...

1 Reply Last reply
                              0
                              • troldmandenT Offline
                                troldmandenT Offline
                                troldmanden

Jeg tror vi er tættere på 20 end på 100 den 23 sep

1 Reply Last reply
                                0
                                • doodhaD Offline
                                  doodhaD Offline
                                  doodha

Godt - så kan vi alligevel bevare vores uenighed...;)

Altså: Jeg satser på, at den i alt fald er over kurs 60 om 2 mdr.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • C Offline
                                    C Offline
                                    cykling

Man kan selvfølgelig gætte på både det ene og det andet.

En alternativ mulighed er og tro på Vestas egen udmelding.

Som siger at problemet omkring likviditet er midlertidigt.Og at udviklingen er positiv.

404 Not Found

favicon

(www.vestas.com)

Vi ses i Tivoli

Cykling

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cykling

Det lære jeg hvis aldrig

Opdatering på kreditfaciliteter

Sammenlignet med årets første kvartal har Vestas opnået en stærk forbedring i indtjening og aktivitetsniveau i andet kvartal 2012. På trods af dette er testen af de finansielle covenants påvirket af de skuffende resultater, som Vestas realiserede i andet halvår 2011 og første kvartal 2012, som hovedsageligt skyldtes omkostningsoverskridelser i forbindelse med introduktionen af ny teknologi.

Vestas har derfor indgået en aftale med sine banker om at udsætte 2012-halvårstesten af de finansielle covenants, der er indeholdt i Vestas' bankfaciliteter. Bankerne har samtidig tilladt træk, som Vestas finder tilstrækkelige til selskabets fortsatte drift på sædvanlige vilkår, da Vestas forventer, at testen i fremtiden vil finde sted på normale vilkår.

Vestas betragter denne situation som midlertidig, og set i lyset af selskabets positive resultater i andet kvartal 2012 sammenholdt med den store beholdning af faste og ubetingede ordrer forventer Vestas i nær fremtid at opfylde de finansielle covenants indeholdt i de nuværende bankfaciliteter.
                                      Foreløbige finansielle tal
                                      2. kvartal
                                      2012* 2. kvartal
                                      2011 Ændring
                                      % 1. halvår
                                      2012* 1. halvår
                                      2011 Ændring
                                      %
                                      Produceret og afskibet (MW) 2.160 1.417 52 3.091 2.051 51
                                      Omsætning (mio. EUR) 1.611 1.401 15 2.716 2.461 10
                                      Bruttoresultat (mio. EUR) 248 248 0 260 348 (25)
                                      EBITDA før særlige poster (mio. EUR) 161 150 7 71 150 (53)
                                      EBIT før særlige poster (mio. EUR) 40 77 (48) (164) 8 -
                                      EBIT-margin før særlige poster (%) 2,5 5,5 - (6,0) 0,3 -
                                      EBIT efter særlige poster (mio. EUR) 18 77 (77) (227) 8 -
                                      Resultat efter skat (mio. EUR) (8) 55 - (170) (30) -
                                      Frit cash flow (mio. EUR) (338) (63) - (633) (494) -

• Foreløbige tal
                                      1 Reply Last reply
                                      0
                                      • F Offline
                                        F Offline
                                        fillandkill

short squeeze effekten er efterhånden ikke noget man skal regne med, tror jeg.

Hvis man for alvor skal til at dække shorts af, så kunne det jo være de kunne købe dem alle i en aktieudvidelse, hvor ironisk ville det ikke være

Selvom der skulle komme et bud på selskabet, så sover de største shortpositioner fortsat godt om natten, hvis man antager de har et short GAK, fra langt langt oppe, et sted imellem kurs 500 og 250, så skal et bud på selskabet være imellem 1000 og 2000% over kurs, -Så hvis shorts for alvor skal dækkes ind, så er mit bud at det vil foregå over 3-5 kvartaler, stille og roligt, i takt med et succesfuldt turnaround.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          Hagel

Det vil da i hvert fald være et kæmpe selvmål af Bert Nordberg, hvis han tillader Ditlev at kalde problemet midlertidigt, hvis de i virkeligheden ikke selv er overbeviste om det. For Bert Nordberg må da om nogen være opmærksom på den manglende tillid markedet har til Ditlev Engel.

Så mon ikke udmeldingerne de kommende par kvartaler er meget gennemtænkte?

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger