Vestas - nye mørke skyer på horisonten
-
Det er dejligt at se Sinovel igen bliver straffet for deres åbenlyse tyveri, som kineserne jo er berygtede for i stort alle brancher. Lad os håbe de også bliver dømt i de forskellige retssager der kører mod dem.
Ordren i Brasilien er jo forholdsvis lille sammenlignet med den store $2,1 mia ordre i Irland de også potentielt mister pga AMSC tyveriet, men signal værdien er vigtig, og det Brasilianske marked ser jo ud til at bliver ret stort.
Jeg tror altså de får utrolig svært ved for alvor at komme ind på markedet udenfor Kina.
USA er i øvrigt i gang med at indføre ret voldsomme toldafgifter på kinesiske og vietnamiske vindmølle tårne:
"Utility-scale wind towers from China will face anti-dumping duties from 20.85 percent to 72.69 percent, the Commerce Department said Friday.
...
That means some wind towers from China could face tariffs as high as nearly 100 percent." -
Ja det er rigtig godt med Sinovel udviklingen. Tror hele den vestlige vindmølle branchen følger den sag MEGET nøje.
US lagde faktisk allerede i foråret en told på kinesiske tårne. Det er så den der dels er forhøjet og også udvidet til flere tårn producenter.
Det når ikke rigtig at få nogen effekt for i år. Dertil er det sket alt for sent. Men hvis toldsatsen forblive at være så høj så er det til en mindre fordel for Vestas idet de producere alle deres tårne selv på verdens største tårnfabrik som de byggede for et par år siden.
GE har importeret en del af de billige kineiske tårne. Og dermed har de kunne reducere prisen på deres tilbud på en komplet mølle. Så i teorien kunne vestas måske have vundet flere ordre hvis tolden var sat ind 1/1 2011
-
Hvis Vestas virkelig stod så skidt i forhold til sine bank kreditter, ville de vel nærmere være i en form for forhandlinger med bankerne om en evt. slækkelse af kravene der medfølger kreditten?
Når de netop udmelder at de "blot" har udskudt testen, må det vel være fordi de i bestyrelsen og direktionen føler sig overbeviste om, at testen kan bestås senere på året.
Men det er måske at stole for meget på Ditlev.
-
Det er lige som dette års sommervejr: Bedst som man tror, at nu er der et dejligt solskinsvejr - så man kan iklæde sig sit flotte team-easy-on-cykeltøj til en tur - så efter 5 km: Plask - man får en spand vand eller hagl...
Men jeg vil nu alligevel fremture, Troldmand:
Vi ses i Tivoli...!
Mvh.
Doodha -
Hvem skal man tro, er godt nok i vildrede!!
-
Ihvert fald ikke tro på Jacob.
Han er da det største fjols på denne her jord. (næst efter ham der Henrik Drusebjerg fra nordea)
Han er igang med og se om han kan redde noget af sin egen ære ved og "snakke" sig fra sine tidligere udmeldinger vedr. Vestas. -
Hej Hagel
Velkommen til proinvestor som aktiv skribent
Alene det faktum at de for nuværende ikke kan overholde de krav som vi stadig ikke ved hvad er, er klart et fare signal. Når vi ikke ved hvad kravene er, så er det også svært at sige noget meget håndfast omkring det. Men hvis det blot er alm cashflow er jeg ikke så bekymret. For den kommer til at bedre sig markant her i løbet af Q 3 og Q4. Men der er jo tydeligvis andet end blot cashflow der udgør kravet.
-
Doodha fint. Jeg booker DSB billetten til 2014 nu.....
Men efter gårdagens meddelelse tror du så vitterligt stadig på den kan ramme 100 om mindre end 2 mdr? Altså en stigning på næsten 300%?
-
Selvom jeg/vi ikke reelt set ved hvilke krav de pt ikke kan opfylde så tror jeg nu reelt set også på de nok skal kalre sig. Men pointen er at nu er risikoen for både Emission og det der er værre reelt set synliggjort. Og det er blot mere brænde på bålet. Mere usikkerhed er ikke just det vestas har brug for i denne tid
Jeg vil ikke blive overrasket hvis dete betyder den vil falde længere ned. Men så skal jeg nok også så småt til at gøre mig klar til at samle nogen op.....måske
-
Jeg tror vi er tættere på 20 end på 100 den 23 sep
-
Man kan selvfølgelig gætte på både det ene og det andet.
En alternativ mulighed er og tro på Vestas egen udmelding.
Som siger at problemet omkring likviditet er midlertidigt.Og at udviklingen er positiv.
Vi ses i Tivoli
Cykling
-
Det lære jeg hvis aldrig
Opdatering på kreditfaciliteter
Sammenlignet med årets første kvartal har Vestas opnået en stærk forbedring i indtjening og aktivitetsniveau i andet kvartal 2012. På trods af dette er testen af de finansielle covenants påvirket af de skuffende resultater, som Vestas realiserede i andet halvår 2011 og første kvartal 2012, som hovedsageligt skyldtes omkostningsoverskridelser i forbindelse med introduktionen af ny teknologi.
Vestas har derfor indgået en aftale med sine banker om at udsætte 2012-halvårstesten af de finansielle covenants, der er indeholdt i Vestas' bankfaciliteter. Bankerne har samtidig tilladt træk, som Vestas finder tilstrækkelige til selskabets fortsatte drift på sædvanlige vilkår, da Vestas forventer, at testen i fremtiden vil finde sted på normale vilkår.
Vestas betragter denne situation som midlertidig, og set i lyset af selskabets positive resultater i andet kvartal 2012 sammenholdt med den store beholdning af faste og ubetingede ordrer forventer Vestas i nær fremtid at opfylde de finansielle covenants indeholdt i de nuværende bankfaciliteter.
Foreløbige finansielle tal
2. kvartal
2012* 2. kvartal
2011 Ændring
% 1. halvår
2012* 1. halvår
2011 Ændring
%
Produceret og afskibet (MW) 2.160 1.417 52 3.091 2.051 51
Omsætning (mio. EUR) 1.611 1.401 15 2.716 2.461 10
Bruttoresultat (mio. EUR) 248 248 0 260 348 (25)
EBITDA før særlige poster (mio. EUR) 161 150 7 71 150 (53)
EBIT før særlige poster (mio. EUR) 40 77 (48) (164) 8 -
EBIT-margin før særlige poster (%) 2,5 5,5 - (6,0) 0,3 -
EBIT efter særlige poster (mio. EUR) 18 77 (77) (227) 8 -
Resultat efter skat (mio. EUR) (8) 55 - (170) (30) -
Frit cash flow (mio. EUR) (338) (63) - (633) (494) -- Foreløbige tal
-
short squeeze effekten er efterhånden ikke noget man skal regne med, tror jeg.
Hvis man for alvor skal til at dække shorts af, så kunne det jo være de kunne købe dem alle i en aktieudvidelse, hvor ironisk ville det ikke være
Selvom der skulle komme et bud på selskabet, så sover de største shortpositioner fortsat godt om natten, hvis man antager de har et short GAK, fra langt langt oppe, et sted imellem kurs 500 og 250, så skal et bud på selskabet være imellem 1000 og 2000% over kurs, -Så hvis shorts for alvor skal dækkes ind, så er mit bud at det vil foregå over 3-5 kvartaler, stille og roligt, i takt med et succesfuldt turnaround.
-
Det vil da i hvert fald være et kæmpe selvmål af Bert Nordberg, hvis han tillader Ditlev at kalde problemet midlertidigt, hvis de i virkeligheden ikke selv er overbeviste om det. For Bert Nordberg må da om nogen være opmærksom på den manglende tillid markedet har til Ditlev Engel.
Så mon ikke udmeldingerne de kommende par kvartaler er meget gennemtænkte?
-
Jeg tror også på at de er ved og sætte sejlene.
Men vi kan ikke forvente andet end det vi er vidne til lige nu.
Både usikkerheden i branchen ( specielt som den fremstilles i medierne ) og det faktum af vestas ikke har leveret varen gør markedet nervøst.
Show mee the money
Og det kommer de også til, inden tivoli lukker
-
Doodha det ville da også bare mangle hvis vi pludselige var helt enige
Men kurs 60 tror jeg nu heller ikke på. Med gårdagens meddelelse ligger der ikke umiddelbart nogen stor updise ved selve Q2 meddelelsen. Og PTC er lige endegyldigt blevet pillet ud af ligningen på denne side af valget. Så hvad skal gøre at den stiger mere end 100%?Jeg er helt enig med fill længere nede. Vi vil ikke pludselig se en short covering panik. Så det er derfor mere eller mindre som cykling siger. Show me the money. Tror det er sådan de fleste har det lige nu. Og der skal vi nu frem til Q3 før vi formentligt reelt set kan begynde at se effekten af cost cutting i større skala.
-
cykling jeg har ever never shortet en Aktie..... Men jeg burde have gjort det masser af gange.....
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind