Holdingrabat i UIE nu oppe i 46,1%
-
Regnskabet forårsagde følgende overskrift fra Ritzau finans:
UIE: Aktien presset efter sløjt AAK regnskab
Svenske AarhusKarlshamn (AAK), der er et resultat af en fusion mellem danske Aarhus United og BNS Industrier, kunne ikke leve op til analytikernes forventninger i andet kvartal.
AAK, der producerer olier og fedt, leverede en omsætning på 4207 mio. skr. i andet kvartal, hvilket var lavere end gennemsnitsforventningen blandt analytikerne, som ifølge SME Direkt lå på 4258 mio. skr.
Driftsresultatet eksklusive engangsposter landede på 218 mio. skr., hvilket var en fremgang fra 196 mio. skr. i andet kvartal 2011, men en spids lavere end analytikernes forventning om et resultat på 224 mio. skr.
På bundlinjen medførte det et resultat før skat på 180 mio. skr. - 7 mio. skr. lavere end analytikernes gennemsnitsforventning til den post ifølge SME Direkt.
AAK er fortsat forsigtigt optimistisk omkring fremtiden, men den vanskelige økonomiske situation i Europa gør det svært at spå om fremtiden.- Hvordan den forværrede generelle økonomiske situation i Europa vil påvirke branchen i fremtiden er svært at forudsige, siger selskabets administrerende direktør, Arne Frank, i regnskabet.
De lidt sløjere end ventede tal samt usikre forudsigelser for fremtiden rammer umiddelbart United International Enterprises, UIE, der ejer 16,75 pct. af AAK. Aktien falder med 1,1 pct. til 838 kr. på børsen i København.
/ritzau/FINANS
Der var på tidspunktet for artiklen omsat 10 (ti) aktier, pt. er der omsat 115 aktier og kursen er steget med 0,24%.
Mon det så betyder at aktien er i udbrud?
- Hvordan den forværrede generelle økonomiske situation i Europa vil påvirke branchen i fremtiden er svært at forudsige, siger selskabets administrerende direktør, Arne Frank, i regnskabet.
-
Ja, doven erhvervsjournalistik som det så ofte ses. Journalisten har ikke gidet bruge to sekunder på at tjekke omsætningens størrelse eller tidspunkt for omsætningen (de ti aktier blev omsæt før rapporten kom). Mht hvordan AAKs kurs "bør" påvirke UIE, så er det nogenlunde i forholdet 1:1 kronemæssigt (ikke procentmæssigt), forstået på den måde at stiger/falder AAK 1 SEK "bør" UIE stige/falde med 1 DKK.
AAKs halvårsrapport faldt lidt under konsensusforventningerne. Ifølge svenske medier har AAK dog forkælet analytikerne de seneste kvartaler ved at overgå forventningerne, så måske var de vel højt sat. Alle tallene var bedre end 2011 og SEB .
At det lige netop er kakaosmørtilsætning som gør at resultatet ikke nåede analytikernes forventninger er dog lidt bekymrende, for det er netop kakaosmørtilsætning som UPB sælger til AAK. I hvor høj grad det påvirker UPB kan jeg ikke helt gennemskue.
-
Og en trigger var det - UIE oppe med ca 5% og nu i ATH lige under kurs 900...
-
Efter divestment er jeg fristet.....
-
Håber der er nogle der har fået købt på dagens gode nyhed...
UIE er nu hovedsageligt UPB + cash, hvorfor den store holdingrabat er endnu mindre berettiget. Vi er i 40% rabat efter i dag og jeg vil tro at vi er under 25% inden længe.
Værdierne i UIE ser nu således ud:
UPB: 4.808 mio. DKK = 76,6% af UIEs værdier.
AAK+MSAB: 643 mio DKK = 10,2%
Cash: 832 mio. DKK = 13,2%
Kurs: 920. Samlet værdi: 1535. Rabat: 40% -
Som man nok kan fornemme kom UIE's afhændelse af størstedelen af positionen i AarhusKarlshamn til Melker Schörling som en fuldstændig overraskelse for undertegnede. Lad det være en lære til de af jeg der tror, at jeg ved hvad jeg taler om
Melker Schörling er et holdingselskab noteret på børsen i Stockholm. Deres portefølje består pt. af aktier i Hexagon, Securitas, ASSA ABLOY, AarhusKarlshamn, Loomis, HEXPOL. Alt i alt en blandet landhandel af servicevirksomhed og industri.
Jeg skal ikke gøre mig klog på virksomhedens investeringsfilosofi, men historisk har de ikke gjort det specielt godt.Men hvad består handelen egentlig i?
UIE overlader altså to tredjedele af sin beholdning i AAK til MELK mod at få en stak aktier i MELK plus kontanter. MELK har i forvejen en betydende aktiepost i AAK, så for dem vil det betyde en væsentlig konsolidering.
For UIE-aktionærer kan jeg se én fordel og én ulempe. De ikke-synlige aktiver i UIE bliver konkretiseret - nok tydeligst set ved kursstigningen på 8% ved offentliggørelsen af aftalen. Imod det tæller, at jeg som UIE-aktionær nu er medejer af en masse svensk krimskrams der slet ikke passer ind i min portefølje. Hvad skal jeg med Hexagon? Eller Loomis?Hvad står UIE-aktionærer så nu med?
Tja, jeg har forsøgt at opsummere hvad der er i UIE
- En stak aktier i UPB
- En stak aktier i MELK
- DKK 50 mio ekstra in cash
Hvorfor skulle jeg købe UIE?
Handelen med Melker Schörling har synliggjort en del af del af værdierne i UIE. Det er naturligvis positivt. Omvendt har jeg det skidt med at være tvunget ind i et investeringsselskab der i årevis ikke har leveret varen.
Jeg overvejer pt. om jeg fremover skal være aktionær i UIE!- turin
-
Hvis det er Melker Schörling som du er betænkelig ved og UPB som du ser den primære kurstrigger i, er det måske mere fornuftigt at sælge UIE og i stedet investere direkte i UPB.
-
Investeringen i Melker Schörling AB kan måske betragtes som en beskyttelse af UPB's salg af kakaosmørtilsætning til AAK, som ifølge seneste regnskab udgjorde 1 mia. DKK. Dvs. at man plejer de i forvejen gode forbindelser med en storkunde.
Jeg kender ikke noget specielt til Melker Schörling, men helt skidt er det næppe at det er svensk erhvervslivs helt store drenge som er storaktionærer i selskabet: Hennes & Mauritz koncernchef Stefan Persson og Ericssons tidligere koncernchef Carl-Henric Svanberg
http://www.melkerschorlingab.se/sv/investor-relations/aktien-a-agarstruktur
MSAB's investeringsfilosofi er på linje med Buffets: Aktivt ejerskab via betydende poster (over 10%) så du sikrer medbestemmelse i driften.UIE's post i MSAB er dog en forholdsvis lille post på 3% af UIE's samlede værdi, så det har ikke den store betydning for UIE hvordan MSAB's kurs udvikler sig.
-
Haha Turin. Jeg har først lige læst tråden nu, men jeg er simpelthen nødt til at give dig en pil op for det udsagn og ikke mindst timingen.
Det er på et eller andet plan hylende morsomt
Ærbødigst,
coller
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind