ordre australien
-
Tja... man kan jo konspirere om, at en evt. partner til V164 ønsker, at fabrikken ligger lokalt hos dem. Det er for mig at se ikke et ulogisk krav, såfremt det distributionsmæssigt kan lade sig gøre i forhold til resten af verdensmarkedet.
Hvad med den nye Mærsk havn i Kina

-
Jeg tænkte mere Syd korea.Det er vel ikke helt ved siden af og gætte på at en partner med hjemmemarked også vil have fabrikken i baghaven.Om det så er Kina,Japan,Syd Korea eller Usa.Det vil Vise sig, der er potentiel samarbejdspartner alle 4 steder.
-
Måske årsagen til de sidste par dages stigninger i aktien skal findes her.
Det kan ikke være de små ordre de har fået og der er ikke meget selskabs nyt.
Der er altid nogen der ved noget får andre.Så en udmelding om en samarbejdspartner på V164 kan være årsagen.
-
Jeg ser det nu som værende et skidt signal. Kan ikke forstille mig andet end at en offshore fabrik hvis primære mål vil være at levere møller til UK projekter og sekundært til EU, SKAL placeres i UK for at være mest rentabelt. Vi taler SÅ store elementer at de er alt for dyre at sejle verden rundt.
Og stort set alle andre producenter er også langt i udvælgelsen af UK sits til deres offshore produktion. Det er vel nærmest kun de franske producenter der har valgt franske lokaliteter idet det var et krav for at få adgang til de 3000mw i frankrig.
Så nej som skrevet i chatten så forstår jeg ikke umiddelbart dette tiltag idet vestas havde en option der gjorde at de slet ikke behøvede at bygge fabrikken i år.
Det er meget muligt at de i meddelelsen skriver de stadig har fokus på offshore. Men uden nogen videre udbyning så er der nu skabt mere usikkherhed om deres offshore program
-
Ja der er rigtig, rigtig, rigtig mange ansøgninger hvori V112 møllen er nævnt. Men det er naturligvis langt fra alle som ender med at blive godkendt eller som i sidste ende ender på Vestas hænder.
Hornsdale udvikleren har netop lige bestilt siemens 3mw møller til et andet projekt. Så de er alt andet lige også inde i kampen om hornsdale
-
Meget enig i din tolkning.
Men selv om man, ind i mellem sætter spørgsmåls tegn ved vestas ledelses, kommunikations evner.
Så må der vel være en årsag til de modsats rettede meldinger.
Altså vi fortsætte udviklingen af V164, men dropper fabrikken i England.Det hænger jo ikke sammen.
Så man skulle mene at der burde komme en melding om hvilket marked og sammen med hvem Vestas satser på.
Ellers er de godt nok langt ude.
-
Hmm ved nærmere læsning så står der sidst i meddelelsen følgende
Due to legal obligations it is not possible for Vestas Wind Systems A/S and Port of Sheerness to comment beyond this statement.
Er det så pga kontrakten med Sheerness de ikke kan udtale sig yderligere eller.......
-
Siemens er længst. Der er indgået aftale med havn og andre partnere.
Stort set alle andre producenter er i gang på den ene elelr anden måde med screenings processen. Flere har valgt at udskyde beslutningen fordi der stadig er stor usikkerhed omkring de langsigtede afregnings regler i UK
Sources at turbine manufacturer Vestas say the EMR proposals are overcomplicated, and they expect UK Round 3 projects to be built later than expected due to the uncertainties.
This, together with a slower development of the company's offshore plans, could mean its big UK offshore turbine factory might not open until 2018, officials say.
Hvis ikke de er klar før 2018 så er løbet nærmest kørt. De kan i hvert fald godt skrotte V164. For på det tidspunkt snakker vi den næste generation af møller på 8+mw. Ja nok 10-12mw prototyper fra de store spillere så som Siemens og GE
-
Jeg har længe været fortaler for en evt strategisk partner er en developer og ikke en producent. Så edp ville for såvidt være fint. Men Vestas havde allerede den perfekte lokalitet med Sheernes. Så selv hvis der er en anden partner så giver det ingen mening ikke at fortsætte med sheernes.
-
Det er vel et naturligt trin, når Vestas tror, at UK round 3 bliver bygget betydeligt senere end først antaget. De udnytter ikke optionen på Sheerness, og sparer pengene på ikke at holde den endnu et år.
Måske kommer Siemens først med en 8-10 mw mølle eller også knækker de nakken på at investere i en 6 mw offshore mølle, hvor problemer med grid og ugennemsigtige afregningsregler afholder kunder fra at købe. GE, Nordex og Gamesa ser ud til at dele Vestas' holdning.
Et yderligere plus for Vestas ved at udskyde investeringen er at de kan opretholde positivt cash flow i de nærmeste år. De vælger den forsigtige løsning, hvor Engel er blevet kritiseret for at vælge den dumdristige mht til globaliseringen af Vestas.
-
Ja round 3 bliver forsinket. Det synes der ikke at herske nogen tvivl om. Men der er stadig mange round 2 projekter endnu. Og dertil også specielt tyske projekter undervejs. Så det er i min optik alt for sent hvis de reelt set først regner med at kunne levere en offshore mølle større end 3mw fra 2018. Så er Siemens, Repower, Areva mf løbet fra vestas.
Da Siemens allerede har deres 6mw klar til levering i 2014 så er jeg ret overbevist om de nok skal lande en hel del ordre på den mølle. Bla til round 2 projekter og tyske projekter.
Som jeg har forstået det så vil selve optionen nu ikke koste alverden at forlænge. De skal naturligvis ikke begynde at bygge fabrikken før de har fået ordre på møllen. Det har netop også hele tiden været planen
-
En anden ting. Det hænger ikke sammen at man opstiller prototype i 2014 men først har produktion klar i 2018. Så enten bliver prototype udskudt yderligere (og det bliver en større mølle end V164) eller også har journalisten/kilden misforstået det med 2018
-
Det har været undersøgt. IKke engang Siemens som ellers havde fremskredne planer om netop at bygge kæmpe stor offshore fabrik ved esbjerg har ønsket at gå videre med det. Og det forstår jeg skam godt.
En UK havn er tættere på hvilket giver laver transport udgifter. Og lønningerne er også markant lavere end i DK
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind