Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Danske faldne aktiekoryfæer

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
18 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Danske faldne aktiekoryfæer: Coloplast/Novozymes/Vestas/Ørsted/AMBU/GN Store Nord: Lagt ned, men er de også ude?

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De danske aktier har haft et svært 2023. Vi hører ofte og mest om Novo Nordisk, men der findes også andet i Danmark. De seneste år har udviklingen været mere end svær uanset om du betragter udviklingen på 1 eller 3 års sigt for alt for mange store selskaber.

    Coloplast

    De seneste år har væksten været vigendeColoplast har lavet dyre tilkøb til sin pipeline
    På kort sigt lægger det pres på indtjeningen og er udvandende
    Tilkøb finansieret ved aktieudvidelser, som "presser" investorer til at købe mere af det, som de allerede har "meget" af i forvejen.

    Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Coloplast

    Kilde: Nordnet

    115516_image001_18_.png

    1 Reply Last reply
    8
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Novozymes

      Novozymes har haft vækstudfordringer siden 2016
      Prisfastsættelse vs vækst
      Overtagelsen af Chr. Hansen har været dyr; bliver ikke medfinansieret af synergier i væsentlig omfang. Man kunne få den tanke, at fusionsideen, som reelt er "Novozymes køber Chr. Hansen" var født i ejerkredsen

      Figur 2: Kursudvkling, 3 år, Novozymes

      Kilde: Nordnet

      115517_image002_19_.png

      1 Reply Last reply
      8
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Vestas

        Den grønne omstilling fra over- til understimulans
        Prisfastsættelsen har været under pres i mindst 3 år
        Investorerne håber det ændrer sig de kommende år
        Selv efter de seneste kursfald er prisfastsættelsen ikke en "foræring"

        Figur 3: Kursudvikling, 3 år, Vestas

        Kilde: Nordnet

        115518_image003_9_.png

        1 Reply Last reply
        8
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Ørsted

          Jo højere man flyver, man dybere kan man falde
          Ørsted sammen med Vestas vinderne i "vi er lukket inde i 2020 + negative renter og forventninger/håb til den grønne omstilling
          Velkommen til den virkelige investeringsverden
          Fra fuld hype til skeptiske investorer
          Prisfastsættelse fra ekstremt høj til moderat

          Figur 4: Kursudvikling, 3 år, Ørsted

          Kilde: Nordnet

          115519_image004.png

          1 Reply Last reply
          6
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            AMBU

            Boblen er kollapset
            Der er langt til 10 % vækst og 20 % EBIT margin
            Investorerne har kapituleret
            Aktien siver og siver
            Er udviklingen on track?

            Figur 5: Kursudvikling, 3 år, AMBU

            Kilde: Nordnet

            115520_image005.png

            1 Reply Last reply
            6
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              GN Store Nord

              Fejltimet opkøb af Steelsteries
              Manglende rettidig kapitalomhu
              Underpræsterer i økonomisk modvind
              Prisfastsættelse fra meget høj til lav

              Figur 6: Kursudvikling, 3 år, GN Store Nord

              Kilde: Nordnet

              115521_image006.png

              1 Reply Last reply
              7
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                GN Store Nord har været en lang indtjenings-katastrofe siden Q3 2021. Det er 8 kvartaler i træk med negativ udvikling ...

                Og nu handles den med en P/E på 41,4. Vil ikke røre den med en ildtang!

                1 Reply Last reply
                5
                • NordicStockN Offline
                  NordicStockN Offline
                  NordicStock
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Der er ganske rigtigt langt til en omsætnings-vækst på 10%+ for Ambu, men i deres Q3 2022/23 har de dog fået styr på indtjeningen igen. Der er dog stadig langt til indtjenings-niveauerne fra 2018-2020.

                  Her er kvartals-udviklingen i INDTJENINGEN for deres første 3 kvartaler i deres skæve regnskabs-år 2022/2023

                  Q1 2021/2022 - Indtjening efter skat: 20 mDKK
                  Q1 2022/2023 - Indtjening efter skat: 22 mDKK

                  Q2 2021/2022 - Indtjening efter skat: 175 mDKK
                  Q2 2022/2023 - Indtjening efter skat: 15 mDKK

                  Q3 2021/2022 - Indtjening efter skat: 28 mDKK
                  Q3 2022/2023 - Indtjening efter skat: 51 mDKK

                  Deres profit-margin ligger nu mellem 1%-4%, hvor de for de for 4 år siden lå mellem 9%-14%.

                  Corona-nedlukninger, inflation, høje lønninger og høje fragtrater koster virkelig på indtjeningen for mange selskaber i denne tid.

                  Og når jeg kører de tekniske signaler, så er det SALG på de fleste Nordiske selskaber, med undtagelse af Sverige, hvor en monster-lav SEK, giver masser af gode regnskaber og tons-vis af tekniske købs-signaler. Men folk herinde lader ikke til at være interesseret i svenske kvalitets-aktier på tilbud ... desværre 😞

                  Der er ellers virkelig gode muligheder for at tanke op med svensk kvalitet til ens pensions-portefølje. Der er mulighed for, at man på en længere bane, både kan vinde på aktie-kursen og på valutaen ved at købe svenske value-selskaber nu. Og rigtigt mange svenske selskaber, har attraktive udbytter.

                  Men som sagt ... nobody cares here på Proinvestor 😞

                  Og det er på trods af at min kones udbytte-portefølje nu dækker meget tæt på alle hendes regninger for 2 boliger. Det har gjort, at hun er gået 1-2 dage ned i arbejde om måneden. Det betyder altså noget for livs-kvaliteten når man er 55 år. Men okay, det er selvfølgelig en smags-sag 🙂

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktør
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Det er desværre ikke kun på Proinvestor.com, at interessen for svenske aktier er ikke eksisterende. Sådan har det været i mange år blandt danske privatinvestorer. Eneste undtagelse var i velmagtsdagene for Fingerprint Cards fra 2014-2016 samt enkelte gaming- og energiselskaber gennem årene.

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • V Offline
                      V Offline
                      VærKritisk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Og finger print kunne godt være skyld i at mange ikke har lyst til at prøve svenske aktier igen...hehe

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • E Offline
                        E Offline
                        emil2009
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Kære Nordicstock
                        hvilke svenske aktier ville du foreslå på den lange bane
                        da jeg kun er 14 år og har derfor masser tid til at vente
                        er imponeret over at din bedre halvdel allerede er nået så langt med sine udbytter det er det jeg drømmer om
                        Mvh
                        Emil

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • K Offline
                          K Offline
                          Klarussen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Et godt råd for en tidlig pension: buy & keep and keep buying quality stocks

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • NordicStockN Offline
                            NordicStockN Offline
                            NordicStock
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Hej emil2009 🙂

                            A.) Er du på min mail-liste over dem som får mit Excel-ark, med regnskabs-tal (Revenue & Profit after tax)? I det ark kan du se alle selskabers udbytte historik og ret hurtigt finde dem som udbetaler stigende udbytter over tid.

                            B.) Og som base for de mere defensive høj-udbytte aktier, vil jeg anbefale dig at kigge på disse 2 selskaber fra USA og én fra UK ...

                            • TCP Capital (Ticker: TCPC)

                            • Omega Healthcare (Ticker: OHI)

                            • Unilever (Ticker: ULVR) ... (selskab er listet på i UK og Holland)

                            De 3 overstående betaler 8% - 10% i udbytte hvert år (fordelt på 4 kvartaler)

                            Du bør dog ikke lade disse 3 ovenstående selskaber udgøre mere end maks 20% af din portefølje. Man bør også have helt almindelige blandede aktier i sin portefølje.

                            C.) Hvis du ikke har modtaget mit Excel-ark, kan du skrive til mig på [email protected]. Der er allerede 89 personer fra dette forum, der modtager Excel-arket næsten dagligt i regnskabs-sæsonen, efterhånden som de nordiske regnskaber tikker ind.

                            1 Reply Last reply
                            4
                            • NordicStockN Offline
                              NordicStockN Offline
                              NordicStock
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Hej igen emil2009 🙂

                              Jeg glemte listen for de svenske Investerings-selskaber, der betaler stigende udbytter over tid:

                              Investor (Ticker: INVE-B)
                              Avanza Bank (Ticker: AZA)
                              Bure Equity (Ticker: BURE)
                              Latour (Ticker: LATO-B)
                              Nordnet (Ticker: SAVE)

                              Og her er én god fra Finland:

                              eQ (Ticker: EQV1V)

                              1 Reply Last reply
                              4
                              • E Offline
                                E Offline
                                emil2009
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Hej NordicStock
                                Undskyld mit sene svar havde lige nogle lektier der skulle laves og nogle burgers der skulle vendes på Mc donalds. Jeg har set på de aktier du har forslået og jeg tænker at investerer 35000 kr om måneden i Investor,så har jeg 1000 tilbage til sjov og ballade.
                                for de penge jeg tjener fra Mc Donalds

                                Nordicstock jeg sender min mailadresse til dig lidt senere idag

                                Tusind tak for god info

                                Dbh
                                Emil

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • E Offline
                                  E Offline
                                  emil2009
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  Hej Igen
                                  der skulle stå 3500 kr. pr. måned

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    ProinvestorNEWS
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #17

                                    Hvad har Coloplast, Novozymes, Ørsted, Vestas, Ambu og GN Store Nord til fælles? De er alle store, danske aktiekoryfæer, der har været mere eller mindre afkastløse. Det er konklusionen i ugens afsnit af Investeringspodcasten, selskaberne kommer under luppen hos Hansen og Larsen. De stævner også ud, for der er fragtrater på programmet. Og så taler de om de udenlandske investorer i Danmark. God fornøjelse

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • AliazA Offline
                                      AliazA Offline
                                      Aliaz
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #18

                                      Nordicstock: Hvilke store svenske kvalitetsselskaber foretrækker du?

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #19

                                        🙂 emil ... tænkte også, at du dælme måtte få vendt nogle burgere på MacD hvis du kunne investere 35.000 kr om måneden 🙂

                                        1 Reply Last reply
                                        1

                                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                        With your input, this post could be even better 💗

                                        Tilmeld Log ind

                                        • Log ind

                                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                        • Login or register to search.
                                        • First post
                                          Last post
                                        0
                                        • Debatforum
                                        • Seneste
                                        • Populære
                                        • Bruger