Danske faldne aktiekoryfæer
-
GN Store Nord har været en lang indtjenings-katastrofe siden Q3 2021. Det er 8 kvartaler i træk med negativ udvikling ...
Og nu handles den med en P/E på 41,4. Vil ikke røre den med en ildtang!
-
Der er ganske rigtigt langt til en omsætnings-vækst på 10%+ for Ambu, men i deres Q3 2022/23 har de dog fået styr på indtjeningen igen. Der er dog stadig langt til indtjenings-niveauerne fra 2018-2020.
Her er kvartals-udviklingen i INDTJENINGEN for deres første 3 kvartaler i deres skæve regnskabs-år 2022/2023
Q1 2021/2022 - Indtjening efter skat: 20 mDKK
Q1 2022/2023 - Indtjening efter skat: 22 mDKKQ2 2021/2022 - Indtjening efter skat: 175 mDKK
Q2 2022/2023 - Indtjening efter skat: 15 mDKKQ3 2021/2022 - Indtjening efter skat: 28 mDKK
Q3 2022/2023 - Indtjening efter skat: 51 mDKKDeres profit-margin ligger nu mellem 1%-4%, hvor de for de for 4 år siden lå mellem 9%-14%.
Corona-nedlukninger, inflation, høje lønninger og høje fragtrater koster virkelig på indtjeningen for mange selskaber i denne tid.
Og når jeg kører de tekniske signaler, så er det SALG på de fleste Nordiske selskaber, med undtagelse af Sverige, hvor en monster-lav SEK, giver masser af gode regnskaber og tons-vis af tekniske købs-signaler. Men folk herinde lader ikke til at være interesseret i svenske kvalitets-aktier på tilbud ... desværre

Der er ellers virkelig gode muligheder for at tanke op med svensk kvalitet til ens pensions-portefølje. Der er mulighed for, at man på en længere bane, både kan vinde på aktie-kursen og på valutaen ved at købe svenske value-selskaber nu. Og rigtigt mange svenske selskaber, har attraktive udbytter.
Men som sagt ... nobody cares here på Proinvestor

Og det er på trods af at min kones udbytte-portefølje nu dækker meget tæt på alle hendes regninger for 2 boliger. Det har gjort, at hun er gået 1-2 dage ned i arbejde om måneden. Det betyder altså noget for livs-kvaliteten når man er 55 år. Men okay, det er selvfølgelig en smags-sag

-
Det er desværre ikke kun på Proinvestor.com, at interessen for svenske aktier er ikke eksisterende. Sådan har det været i mange år blandt danske privatinvestorer. Eneste undtagelse var i velmagtsdagene for Fingerprint Cards fra 2014-2016 samt enkelte gaming- og energiselskaber gennem årene.
-
Og finger print kunne godt være skyld i at mange ikke har lyst til at prøve svenske aktier igen...hehe
-
Kære Nordicstock
hvilke svenske aktier ville du foreslå på den lange bane
da jeg kun er 14 år og har derfor masser tid til at vente
er imponeret over at din bedre halvdel allerede er nået så langt med sine udbytter det er det jeg drømmer om
Mvh
Emil -
Hej emil2009

A.) Er du på min mail-liste over dem som får mit Excel-ark, med regnskabs-tal (Revenue & Profit after tax)? I det ark kan du se alle selskabers udbytte historik og ret hurtigt finde dem som udbetaler stigende udbytter over tid.
B.) Og som base for de mere defensive høj-udbytte aktier, vil jeg anbefale dig at kigge på disse 2 selskaber fra USA og én fra UK ...
-
TCP Capital (Ticker: TCPC)
-
Omega Healthcare (Ticker: OHI)
-
Unilever (Ticker: ULVR) ... (selskab er listet på i UK og Holland)
De 3 overstående betaler 8% - 10% i udbytte hvert år (fordelt på 4 kvartaler)
Du bør dog ikke lade disse 3 ovenstående selskaber udgøre mere end maks 20% af din portefølje. Man bør også have helt almindelige blandede aktier i sin portefølje.
C.) Hvis du ikke har modtaget mit Excel-ark, kan du skrive til mig på [email protected]. Der er allerede 89 personer fra dette forum, der modtager Excel-arket næsten dagligt i regnskabs-sæsonen, efterhånden som de nordiske regnskaber tikker ind.
-
-
Hej igen emil2009

Jeg glemte listen for de svenske Investerings-selskaber, der betaler stigende udbytter over tid:
Investor (Ticker: INVE-B)
Avanza Bank (Ticker: AZA)
Bure Equity (Ticker: BURE)
Latour (Ticker: LATO-B)
Nordnet (Ticker: SAVE)Og her er én god fra Finland:
eQ (Ticker: EQV1V)
-
Hej NordicStock
Undskyld mit sene svar havde lige nogle lektier der skulle laves og nogle burgers der skulle vendes på Mc donalds. Jeg har set på de aktier du har forslået og jeg tænker at investerer 35000 kr om måneden i Investor,så har jeg 1000 tilbage til sjov og ballade.
for de penge jeg tjener fra Mc DonaldsNordicstock jeg sender min mailadresse til dig lidt senere idag
Tusind tak for god info
Dbh
Emil -
Hvad har Coloplast, Novozymes, Ørsted, Vestas, Ambu og GN Store Nord til fælles? De er alle store, danske aktiekoryfæer, der har været mere eller mindre afkastløse. Det er konklusionen i ugens afsnit af Investeringspodcasten, selskaberne kommer under luppen hos Hansen og Larsen. De stævner også ud, for der er fragtrater på programmet. Og så taler de om de udenlandske investorer i Danmark. God fornøjelse
-
emil ... tænkte også, at du dælme måtte få vendt nogle burgere på MacD hvis du kunne investere 35.000 kr om måneden 
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind