Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

De nye ejendomsvurderinger

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
45 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Det er ligegyldigt, hvor godt du prøver at forberede folk, der vil altid være nogle, der ikke gider at følge med og som derfor reagerer voldsomt og med overraskelse, når der sker ændringer. Det er ikke nødvendigvis systemets skyld, selv er det altid er så dejlig populært at skyde på det.

    Jeg har set min nye vurdering på tv2. Den er over det dobbelte af den nuværende. Voldsomt, umiddelbart, og alligevel ikke, da det ligesom har været ret klart længe, at det nok var den vej det gik. Det giver bare heller ingen mening at skatte vurderingerne i flere områder totalt har mistet forbindelsen til den virkelige verden og de faktiske salgspriser. Det bliver der så rettet op på nu. Jeg vil hellere have mindre skat end betale mere, jo da, klart, altid. Alligevel gider jeg ikke være en del af det evindelige danskersyndrom der handler om altid at kræve mere, mere, mere, bedre, bedre, bedre....samtidig med at også vil betale mindre. Når ungerne kræver ind, får de at vide, at sådan virker det ikke. Godt ungerne ikke følger med når de voksne selv skaber sig.

    hvis der er noget folk i dette land er gode til, så er det at kræve og klynke, så jo, noget ballade skal der nok blive, uagtet, at 80% får en lavere skat ud af det. Det er da fint - for dem. For andre har man prøvet at lave en lempelig overgangsordning, hvilket da også er godt. Sådan umiddelbart, synes jeg det er ok med de nye vurderinger inkl den nænsomme måde de forsøges implementeret på.

    1 Reply Last reply
    7
    • H Offline
      H Offline
      hans_christian
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Kvadratmeter pris bør være den samme i hele danmark.
      Om folk flytter tættere sammen i håbet om, at rige
      naboer smitter af, har ingen betydning, hvis "Skat"
      sørger for at inddrage 50 procent kontant af alle salgs-
      provenuer til statskassen.
      Boligpriserne er de seneste 30 år steget uforholdsvis meget.
      Dette område vil regulerer sig selv, netop fordi salgs-
      provenu-skatten vil regulerer prisernes himmelflugt
      nedadgående.
      Hvis boligskatten skal reguleres op eller ned, så er det
      mere enkelt at regulerer på kvadratmeterprisen over hele
      landet på en gang. Hvad det meste værdifulde ved en bolig,
      det er antallet af brugbare kvadratmeter. Alt andet fnid-
      der tages væk.
      En simpel beregningsmetode vil ejendomsvurderinger for
      ejerboliger fremovre kunne klares på kort tid.
      Ovennævnte er stærkt forsimplet. Det er nødvendigt for, at
      politikerne kan forstå at afgøre den simpleste og billig-
      ste værdifastansættelse.

      1 Reply Last reply
      2
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Folk vil det simpelt og alligevel vil de ha millimeterdemokrati, og det hænger ikke sammen.

        Det giver da absolut endnu mindre mening med ens kvm-priser. Folk vil jo ikke betale det samme for en kvm på Lolland som i Charlottenlund.

        1 Reply Last reply
        5
        • T Offline
          T Offline
          TOPspiller
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Det vil jeg nu gerne, hvis prisen på Charlottenlund bare er ens med priserne på Lolland 😄

          1 Reply Last reply
          4
          • H Offline
            H Offline
            hans_christian
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Du fjerner jo ikke udbud og efterspørgselsmekanismerne.

            1 Reply Last reply
            2
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Hehe..............Jeg vil da gerne at min ejendomsskat beregnes på lollandpriser, men omvendt vil dem på Lolland nok hyle voldsomt op hvis de skal betale skat efter Langelinie priser.

              De fattigste vil få en kæmpe ekstraregning, og de bedre stillede vil alle slippe billigere. Simpelt er ikke nødvendigs hverken smart eller retfærdigt.

              1 Reply Last reply
              2
              • wisuwaW Offline
                wisuwaW Offline
                wisuwa
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                I stedet for at opfinde et vanskeligt skattesystem på ejendomme, som er baseret på vurderinger ingen kan gennemskue, så kunne man bare ligestille boligbeskatning med aktiebeskatning - ligesom tænketanken Kraka har foreslået. En flad skat på 25-30 pct. af fortjenesten. Så får vi sat en stopper for boligspekulation og endelig ligestillet investeringer. Men det kommer desværre aldrig til at ske. Det ville være en politisk tabersag.

                1 Reply Last reply
                2
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Det er vist tid til at gå hjem fra bodegaen Hans Christian.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • D Offline
                    D Offline
                    DjengisCash
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Hvis du skal flytte bolig på grund af eksempelvis arbejde, så holder modellen jo ikke. Fortjenesten realiseres på fraflytningsboligen, men indflytningsboligen er tilsvarende steget i pris. Så du beskattes af en gevinst du ikke har haft.
                    Den model vil helt klart hæmme mobiliteten til skade for samfundsøkonomien.

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • V Offline
                      V Offline
                      VærKritisk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      De smarte nemme løsninger der løser ALT findes ikke. Jeg tror ikke en døjt på den krakamodel.

                      Nu prøver de at få vurderingerne til i højere grad at matche de priser ejendommene sælges til. Min nye vurdering ligger meget tæt på det jeg købte til for ikke så forfærdelig længe siden. Og hvis de store uforståelige forskelle imellem vurdering/faktiske priser bliver udlignet, så får man da fjernet en af kritikpunkterne fra det gamle system.

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • H Offline
                        H Offline
                        hans_christian
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Det er enormt givtigt at være boligejer i Danmark.
                        Jeg tihører denne generation der har fået en skatteværdi
                        på 60 procent i skatteværdi af mine renteudgifter i mine boliger.
                        Endvidere kom jeg med på vognen, og tilhører de privili-
                        gerede, har bolig og sommerhus de rigtige steder, har det at eje bolig ført til uanede forbrugsmuligheder.
                        Det er ulogisk, at det du selv skaber - for eksempel
                        lønindkomst bliver brandbeskattet med høj skattesats.
                        I Danmark bryster vi os af, at de brede skulder bærer
                        den største byrde takket være den progressive beskat-
                        ning, men lyset krakelerer i lyset af de vanvittige
                        samfundsskabte skattefrie ejendomsfortjenester. Og
                        selv om vi har løbende boligbeskatning, som kan være
                        svære at betale for mange, så er det ulogisk at man
                        bliver brandbeskattet af det man selv skaber.
                        Indfør progressiv beskatning af de samfundsskabte
                        ejendomsfortjenester, som man beskatter aktiefor-
                        tjenesterne - samtidigt kommer man sort arbejde
                        til livs.
                        Vrøvl og atter vrøvl, at man hører det hæmmer mobiliteten.

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • D Offline
                          D Offline
                          DjengisCash
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          At du tager dit eget eksempel og gør det repræsentativt for alle boligligere grænser til videnskabelig uredelighed. Så nej Hans Christian, der er ikke videnskabelig evidens for din påstand.
                          Men den dag du dør, og ikke længere har brug for en bolig, kan regnestykket og evt. beskatning gøres op.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • H Offline
                            H Offline
                            Hansen
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Og så har husejerne tjent milliarder af kroner i årenes løb. En af de store årsager til skævvridningen og generations forflytning af formuer.
                            Alle ved der skal gøres noget, men ingen vil naturligvis "tabe" noget ved det - 80% vinder ved denne ordning

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • H Offline
                              H Offline
                              hans_christian
                              wrote on sidst redigeret af
                              #17

                              Fremfor, at vente på dødstidspunktet, kunne man
                              lade sig førtidspensionerer, og realiserer sine
                              vanvittige skattefrie ejendomsfortjenester, som
                              mange herboede har gjort og drage til et mildere
                              klima sydpå.
                              "Jacob Ellemann Jensen" dit parti venstre indførte be-
                              skatning af aktiefortjenesterne, som var skattefri
                              førhen såfremt ejer tiden var over tre år. Gør det
                              samme med de vanvittige skattefrie ejendomsfortje-
                              nester. Så vidt jeg kan huske før valget pointerer moderateres "Lars Løkke Rasmussen" at der skulle
                              ske en beskatning af ejendomsfortjenesterne.
                              Der skal bemærkes, at konen og jeg slet ikke er
                              interesseret i at forlade Danmark.

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • G Offline
                                G Offline
                                Gasolin82
                                wrote on sidst redigeret af
                                #18

                                Fedt at se du stadig er aktiv Djengis. Husker de gode debatter med dig de gode gamle dage på Euroinvestor. Måske du husker Optimisten82.
                                Sorry for off topic.

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  DjengisCash
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #19

                                  Naturligvis husker jeg Optimisten82, som deltog på Euroinvestor i gamle dage. Bølgerne gik ofte højt og tonen blev skinger, men underholdende var det. Velkommen herinde 🙂

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • D Offline
                                    D Offline
                                    DjengisCash
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #20

                                    Jeg er ikke modstander af beskatning på arbejdsfri indkomster. Men i realiteten er gevinst på boliger svært at administrere af flere årsager:

                                    Dit boligbehov falder ikke væk, når du sælger din bolig. Hvis du taber penge på bolig nummer 2, så skal staten vel kompensere, hvis det skal være retfærdigt.

                                    Er der tale om en reel gevinst, eller er der blot tale om inflation og forbedringer betalt undervejs. Ejendomsskatter betalt undervejs skal vel også modregnes.

                                    Den reelle gevinst er svær at isolere og med de erfaringer vi har med ejendomsvurdering i Skat, så vil det ikke blive vellykket.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • J Offline
                                      J Offline
                                      Jydsk_shipping
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #21

                                      Meget enig "Vær kritisk"!
                                      Problemet er skattestoppet i 2001, der med dets ukloge suspendering af at skat skal følge værdi hældte benzin på de stigende priser baseret på faldende renter og afdragsfri lån i især Kbh.

                                      Udover overgangsordningerne for nuværende ejere beskattes disse mellemliggende værdistigninger reelt heller ikke fremover, da grundskyldspromillerne sænkes betragteligt fremover. I KK hvor jeg selv bor fra 34 promille til 5,1. I provinsen, hvor boligerne ikke er steget i samme grad, er promillerne fremover meget højere end hvor boligerne er dyre... retfærdigt?

                                      Det kan man diskutere, men kan alle os "kloge og pengekyndige" herinde ikke glæde os over at systemet er på vej på plads og sikrer at der i al fald fremover er en sammenhæng mellem skat og værdi.

                                      Og eventuelt overlade scenen til de få, der retteligt har noget at klage over, fordi systemet ikke har ramt rigtigt.

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • H Offline
                                        H Offline
                                        hans_christian
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #22

                                        Selvfølgeligt kan der ske en beskatning, som man beskatter aktiefortjenesterne. Har du tab på din bolig kan du fremføre tabet til næste bolig. Der
                                        er selvfølgeligt ingen christiansborgs politiker eller minister
                                        der er interesseret i at beskatte de vanvittige
                                        skattefrie ejendomsfortjenester, de bor jo selv
                                        de rigtige steder. Man saver jo ikke selv den gren
                                        over man sidder på.
                                        Ved at afskaffe den old nordisk parcelhusreglen
                                        eller lov kan samfundet spare en masse retssager.
                                        Iøvrigt djengis jeg takker dig for det aktietips
                                        du gav i begyndelse af året på "demant", som har
                                        været en god investering.

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • M Offline
                                          M Offline
                                          mccarthy
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #23

                                          Blot for at indskyde en kommentar omkring,at flytte til det varme syden. Der er færre og færre danskere hernede i min region, og forståeligt. Glem at du får lavere skat; jeg har p.t. 45% brutto skat og er berømt/berygtet i mit nordiske revisionshus; tro mig, ikke for noget positivt. Tag altid til syden, men uden tanke om mindre skat.
                                          Oplyst Enevælde gav danskerne Grundloven; uoplyst delvist Demokrati har taget mine grundlovssikrede rettigheder m.m. fra mig.
                                          Jeg lever med Mette, Lykke og Jakob.
                                          Det skal nok gå, altsammen.

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger