Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Bavarian Nordic A/S

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
33 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    For ikke så længe siden var Bava småinvestorernes kæledægge nummer et. Alle var(er) bare så sikre på, at det kun var et spørgsmål om tid inden kursen blev mangedoblet. Det samme var og er forresten stadig en meget stor del af analytikerkorpset. Men lige pludselig er det blevet moderne/populært at sige, at man ikke har tillid til Bava.

    RSV fejlede. Jo da, ærgerligt, men det er jo en del af gamet i biotek. Og covid? Tjaa, really, who cares?, hele grundlaget er jo nærmest fordampet og vaccinen repræsenter således allerhøjest lidt lommepenge engang ude i fremtiden.

    Hvad er det præcist man ikke har tillid til? Kan vi indsnævre debatten? Er det vaccinerne, er det ledelsen, er det egen-udviklingen, er det strategien? Indrømmet, efter RSV har jeg selv været hård i min kritik af bestyrelsen. Ikke fordi RSV fejlede, det sker. Men hvis man gerne vil stille sig op og sole sig i successen, når koppeodrerne vælter ind, så bør man også som bestyrelse have formatet til at stille sig op, når tingene ikke lykkes. Men bestyrelsen gemte sig - og de gemmer sig sgu stadig. Skammeligt!

    Ligesom Mette F ikke bare kan gemme sig, hvis 25% af Danmark bliver udslettet i et jordskælv, så kan en bestyrelse da heller ikke gemme sig, når 25% af et selskabs værdi bare sådan, i et enkelt slag, fordufter i et kæmpe finansielt jordskælv. Så er det ikke nok at sende en skide finansdirektør i byen med en meddelelse om, at vi kører videre, som om intet var hændt, samtidig med at man lader det hænge i luften, at der oveni kan komme endnu, dvs ENDNU en udvandende emission. Jeg havde været mindre utilfreds hvis formanden havde haft lidt nosser og havde stillet op og sagt feks: "RSV var et hårdt slag. Alle er ramt, både ansatte, aktionærer og vi som ledelse. Nu vil vi sunde os et par dage, og snarest derefter tage en runde med vore største aktionærer, inden vi om kort tid kommer med en ny meddelelse om strategien herfra". Når 25 % af et firma forsvinder, så BØR det give anledning til at man genovervejer strategien - og om ikke andet, så for derefter at angive en kurs som er baseret på fornyede overvejelser med udgangspunkt i den nye situation, som firmaet befinder sig i.

    Jeg kan stadig have tillid til Bava, som sådan, som firma. Men jeg har ingen, som ingen tillid til denne bestyrelse. De er alt for meget en "typisk biotek-bestyrelse". Dvs en bestyrelse af den slags, som anser aktionærer for at være et irriterede onde, der stiller krav, hvor de bare burde holde kæft og ryste op med nogle skillinger, som de kan lege for. Som et forkælet barn der bare stikker hånden frem mod mor og far, så bliver også bestyrelsen overrasket og fornærmet hvis far og mor, dvs aktionærer forlanger noget til gengæld.

    Bava har efterhånden en pæn palette af vacciner som burde kunne genere en pæn stabil indtægt. Som jeg ser det, så har Bava brug for en bestyrelse og en daglig ledelse som er meget, meget stærkere og mere fokuseret også rent kommercielt, og som evner at bringe den palette af vacciner i spil, så der både bliver midler til udvikling (evt forskning) og fandme, også til aktionærerne som afkast.

    1 Reply Last reply
    21
    • D Offline
      D Offline
      dagensaktie.dk
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Min største udfordring er lige nu er retningen fra ledelsens side.
      Man har sørget for en mulig plan b som rejsevaccine selskaber, men er det nu strategien eller hvad ?

      De præsentationer jeg har set er ikke længere gyldige.
      Jeg har behov for at man 23. August kan redegør for en ny strategi, ellers har jeg ikke behov for at være i aktien før denne foreligger.

      Jeg er ikke enig i din beskrivelse af tankesættet bestyrelsen i forhold til aktionærerne, men man er nu nødt til at vise, hvad er det for et type selskab man investerer i fremadrettet.

      Når tilliden er væk til ledelsen, så ser jeg ikke en gyldig strategi, hvor man får behov for at rejse penge til nye opkøb.
      Så det eneste jeg kan komme i tanke om gav mening var at man fokuserede på hvad man havde, og så sørger for en sund drift og cashflow over de næste år for at genopbygge tillid.
      Men igen, hvilke multipler vil man så betale for et selskab med dette fokus ?

      1 Reply Last reply
      9
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Man har noget der ligner (lignede?) en plan b, enig. Men en plan b giver kun mening, hvis man har en plan A. hvad er den nu? Den A de havde er jo styrtet, skudt ned som en russisk drone over Kiev. Vi bør kunne forlange at få en ny, opdateret og velbegrundet opdatering af strategien.

        kommunikation er vigtig. Klar og god kommunikation især i en krisetid er enormt vigtig. Og så er det sgu ikke nok at man sender matrosen eller en tilfældig andenofficer op på broen, her må kaptajnen forlade sin magelige køje og selv stille op. Jeg vil slet ikke tage stilling om man skal droppe egenudvikling eller ej. Jeg kræver bare at få en ny velovervejet plan, opdateret og baseret på argumenter, som jeg kan tro på og med udgangspunkt i firmaet nye situation. Jeg står ved min kritik af bestyrelsen. De lever på ingen måde op til det man kan forvente af en bestyrelse.

        1 Reply Last reply
        7
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Debatten om Bava mangler en risikovurdering af pipelinen. I en video talte Helge om en generel succesrate inden for biotek på 5-7%. Så rækker Bavas pipeline på 5 vacciner ikke langt. Men en del aktionærer tror, at Bavas succesrate vil blive meget større. Og de bliver skuffede, hver gang et forsøg fejler. Jamen sandsynligheden herfor er 93-95% - sagt i mangel af andre metrikker.

          Bava er efter min mening et ok selskab. Jeg synes bare, det er prissat for højt. Den vurdering deles i øvrigt af mange shortere.

          1 Reply Last reply
          7
          • K Offline
            K Offline
            kan_caqliga_leh
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Er enig, kursen er for høj i forhold til den aktuelle situation. På sigt kan vi godt komme lidt op, men den kræver fuld tillid fra marked, der er vi desværre ikke endnu. Vi er nok nærmere langt fra. Mit bud er vi kommer til at ligge i niveauet 120-140 det næste lange stykke tid

            1 Reply Last reply
            4
            • MatchM Offline
              MatchM Offline
              Match
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Hele debatten om Bavarian Nordic og især den del, der vedrører tillid / manglende tillid til ledelse og bestyrelse, har en tendens til at køre af sporet.

              Man bliver nødt til at sætte sig ind i den proces, der lige nu er undervejs i BN. Resultaterne fra både fase 2 og fase 3 med covid-vaccinen ABNCoV2 har været meget flotte. Det er varianterne, der lige nu er problemet, og om kort tid må vi forvente, at BN melder ud om det videre forløb.

              Den 8/8 bragte Børsen en stor artikel med interviews af Paul Chaplin, hvor han tilkendegav, at man ikke forstod, at RSV havde fejlet. Den 22/12 2022 viste fase 2 resultaterne op til 79% efficacy i de deltagende forsøgspersoner, så lige nu analyserer man baggrunden for de udmeldte tal fra fase 3 forsøget.

              Det må stå klart for alle, at det for det første ikke kan være ledelsens skyld, at vaccineudviklingen fejler i aller sidste forsøg. Og på baggrund af ovennævnte begivenheder med de to vacciner, vil det være helt forkert af en ledelse at udmelde strategier eller målsætninger for fremtiden i selskabet.

              Og en bestyrelse skal da under ingen omstændigheder indblandes i den proces, der lige nu pågår.

              Jeg er overbevist om, at der vil være en række afklarende oplysninger, når BN fremlægger deres H1 resultater den 23/8. Jeg er også overbevist om, at de forskellige analytikeres kursudmeldinger med et gennemsnit omkring kurs 300 kr. kommer til at holde stik.

              Man bliver nødt til at sætte sig meget grundigt ind i værdien af de ordrer, der indtil videre er udmeldt fra BN for at forstå, hvor BN er på vej hen.

              BN's salg af de eksisterende rejsevacciner skaber en årlig omsætning på ca. 1.3 mia. kr. De nye, tilkøbte vacciner vil skabe en årlig omsætning på ca. 700 mio. kr. stigende til ca. 2,3 mia. kr. i 2028. Chikungunya vil - i bedste fald - skabe en omsætning på ca. 3,5 mia. kr. Og jo, det skal BN's sælgere bevise, at de kan.

              Hertil kommer en MPOX ordre fra de canadiske sundhedsmyndigheder og militær - offentliggjort den 20/9 2022 - på ca. 3,255 mia. kr. fra 2023 frem til 2033.
              Og selvfølgelig den seneste udmeldte odre fra BARDA i USA til en værdi af ca. 840 mio. kr. frem til 2025.

              Jeg har mange aktier i Bavarian Nordic, jeg har købt løbende op de seneste uger, og jeg forventer at tjene mange penge på mine aktier. Men det er selvfølgelig ikke anbefaling til at købe aktier i selskabet!

              1 Reply Last reply
              11
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Ingen her forventer vist, at bestyrelsen blander sig i den videnskabelige proces. Men når et firma lider et betydeligt tilbageslag, så må man forvente at bestyrelsen stiller op.

                At være bestyrelse i et firma, hvor mia-ordrerne vælter ind pga en tilfældig abekoppeepidemi, det kan de fleste finde ud af. Det er i en krisesituation, at man kan se, hvilket stof ens bestyrelse er gjort af. Her fejler BNs bestyrelse i mine øjne, big time. De gemmer sig. Jeg er ret ligeglad med hvad de kommer med nu. Som jeg ser det, så vil det være for lidt, for sent. De skal ud!

                1 Reply Last reply
                5
                • MatchM Offline
                  MatchM Offline
                  Match
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Apropos en "tilfældig" abekoppe-epidemi, så synes jeg lige, at det kunne være interessant at kigge på salget af MPOX vaccinen gennem de seneste år: 2018 - 361 mio. kr. / 2019 - 324 mio. kr. / 2020 - 541 mio. kr. / 2021 - 734 mio. kr. og 2022 - 541 mio. kr.

                  Spørgsmålet er så, om MPOX er noget, der kun dumper ned et enkelt år - eller hvad?

                  1 Reply Last reply
                  8
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Vi kan godt bilde os selv ind at epidemien ikke betyder noget. Vi kan også godt bilde os selv ind at covid vaccinen vil være en hel masse penge værd, men så er vi, i mine øjne altså, også ude i at værdisætte aktien på basis af ønsketænkning.

                    Men egentlig er jeg sket ikke ude i at diskutere aktiekursen. Jeg kritiserer bestyrelsen fordi den er usynlig - på et tidspunkt, hvor den burde træde i karakter. Det er du så ikke enig. Fint nok, vi behøver ikke være enige.

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Match - tak for din objektive og faktabaserede tilgang. Det bringer debatten i rigtig retning.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hansen
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Tak for din kommentar Match.
                        Du skriver: Resultaterne fra både fase 2 og fase 3 med covid-vaccinen ABNCoV2 har været meget flotte. Det er varianterne, der lige nu er problemet, og om kort tid må vi forvente, at BN melder ud om det videre forløb.

                        Når man nu i lang tid har vidst at XBB er den variant, som vi skal forholde os til i den kommende tid, vil det så ikke kunne tænkes at man også fra Bava's siden har foretaget forskellige tiltag for at kunne dække denne variant - og dermed være forberedt til en evt. ny bølge med denne variant?
                        På den måde kan man jo sige at Bava får en ny mulighed for at være med i kapløbet.
                        Men det er måske en for optimistisk måde at se tingene på 🙂

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          FDA Extends PDUFA Date For Valneva's Chikungunya Virus Vaccine Candidate

                          Just a moment...

                          favicon

                          (www.proinvestor.com)

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • S Offline
                            S Offline
                            Strøjer
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            it is darkest before dawn. Sådan har det altid været med Bavarian. Vi får de store dyk, og noget tid efter ligger vi og banker mod kursrekorder.

                            Når det er sagt, vil jeg også meget gerne have bedre info omkring RSV, data virker meget underlig.

                            Covid er død tror jeg, deres tilgang/mekanik, tilsiger ikke at de kan nå at tilpasse deres vaccine til hver sæson, men jeg kan tage fejl.

                            1 Reply Last reply
                            6
                            • K Offline
                              K Offline
                              KimH
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              Enig Strøjer, deres RSV resultat stinker langt væk, ultimo 2021 var Bavarian ude og sige at de kunne selv, eftersom der åbenbart ingen som i intet Pharma selskab der ville indgå en aftale med dem om RSV. Derfor blev aktionærerne lovet guld og grønne skove. Gad vide om de andre Pharma selskaber dumpede Bavarian på bagrund af fase 2 resultaterne?

                              Det er helt og aldeles uhørt, at Chaplin kan blive siddende på posten som CEO, han har været i firmaet i over 23 år og har til dato formået at brænde så mange milliarder af i udviklingskroner og den eneste success som han praler med er koppevacinen. Bestyrelsen snorksover åbenbart eller også har de bare ikke kompetencerne som kræves af en professionel bestyrelse, der burde sidde en formand som omgående får ryddet op i den daglige ledelse.

                              1 Reply Last reply
                              4
                              • K Offline
                                K Offline
                                KimH
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Jeg glæder mig til at høre henrik Juuels bortforklaring hvis de forkaster covid-19

                                Link Preview Image
                                Bavarian-direktør svarer igen på angreb - har løfte til investorerne

                                favicon

                                Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • K Offline
                                  K Offline
                                  Kraken23
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Det er nok for optimistisk, Henrik juul har 5/7 været ude og sige, at de ikke kan tilpasse deres vaccine til sæson-varianterne, processen er simpelthen for langsom til dette.

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    Kraken23
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    Hej strøjer,
                                    vil det være korrekt at sige, kurs rekorderne altid er kommet på forvendtningerne og ikke resultaterne. Så det er måske lidt svært at bedømme hvor kursen enlig skal ligge, hvis man tager "forvendnings-presset" ud af ligningen?.

                                    Som jeg ser det ligger er en meget stor opgave foran firmaet for at få overbevist investorerne om at de ikke behøver at frygte en ny udvanding af aktierne, samt hvad der kan forventes af ny og eksisterende omsætning fremover nu hvor pipeline er tom.

                                    Så der er brug for de bruger alle deres kommunikative evner fremover:-)

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      Strøjer
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #20

                                      Bavarian har altid været store håb og drømme. Og spg er vor mange der er tilbage af dem...

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • K Offline
                                        K Offline
                                        KimH
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #21

                                        Og sikke en rodebutik, Henrik Juuel har løfte om vaccine til aktionærerne nu viser det sig at de er forpligtet til at søge om godkendelse, og Rolf Saas kommer med modstridende udmeldinger et stort cirkus

                                        Link Preview Image
                                        Bavarian Nordic tvivler på egen vaccine men er forpligtet til at søge om godkendelse

                                        Statsstøtten på 800 mio. kr. til Bavarians vaccinekandidat mod covid-19 er brugt op, men selskabet tror ikke umiddelbart på en godkendelse. Sundhedsministeriet forventer alligevel at se en ansøgning.

                                        favicon

                                        (medwatch.dk)

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #22

                                          Sådan ER biotek. Se bare i Anavex trådene...

                                          Men i forskel til tidligere har de nu en solid vaccine forretning og er mere medico end biotek forretningsmæssigt .

                                          1 Reply Last reply
                                          4

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger