Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af
    #9

    Det er xx andel af lægerne man skal pege på. Dem der udskriver recept til patienter der ikke har diabetes.

    Artiklen siger ikke noget om, hvor mange af dem der fik Ozempic i 2022, der ikke havde diabetes. Jeg tror primært det er diabetes patienter i 2022. Det er først hee i 2023 hvor vi har hørt fra en række lande at mange uden diabetes får Ozempic. Novo har også flere gange i år været ude at appellere til lægerne om ikke at udskrive Ozempic som fedme behandling.

    Selv hvis Novo fik $20 mia ekstra kapacitet i morgen, så ville den kapacitet også blive maxet ud indenfor 6-12 mdr. nok tættere på de 6 end 12

    1 Reply Last reply
    5
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #10

      Jeg tror ikke at der er nogen læger i Danmark som udskriver Ozempic til ikke-diabetikkere.

      Både af etiske hensyn, personligt juridisk ansvar overfor den som får recepten, samt af den simple grund at det er en smal sag i Danmark at samkøre folks recepter og deres blodprøve svar, og så kan man hurtig fange læger som er for hurtige med recepterne...

      Hvis folk får en udenlandsk recept, så ved jeg ikke om man kan bruge den i Danmark, men tilskud tror jeg altså ikke man får. Men helt sikker er jeg ikke.

      Er udgiften som til region midtjylland ikke for folk med kraftig overvægt, som får Wegovy på recept fra danske læger? Jeg synes at huske det fra pressen. Regionerne klager altid over når der kommer ny medicin på markedet, som pludselig slår et hul i deres budget. Men sådan fungerer det altså, og jeg har svært ved at se at det er urimeligt, når nu Staten har godkendt Wegovy og lavet retningslinjerne for hvem som er berettiget. Det er ikke op til regionerne - de har bare at betale...

      1 Reply Last reply
      6
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #11

        De tekster, jeg kan finde, siger samstemmende, at "Wegovy har ikke generelt eller generelt klausuleret tilskud, men lægen kan søge om enkelttilskud." ( https://www.sst.dk/-/media/Viden/Laegemidler/Praeparatanmeldelser/Wegovy/Praeparatanmeldelse-Wegovy_FINAL_161222.ashx#:~:text=Wegovy har ikke generelt eller,dag. )

        Det kan kun være disse enkelttilskud, foruden den påståede ordinering af Ozempic til overvægtige ikke-diabetikere, der påfører Region Midtjylland ekstra omkostninger.

        1 Reply Last reply
        6
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #12

          Webinar: Anti-Obesity Treatments: Key trends, breakthroughs and novel opportunities

          Date & Time
          Aug 10, 2023 02:00 PM in Copenhagen

          Description:

          Current estimates indicate 650 million people are obese globally, and the treatment market is in the midst of a major transformation. While current market penetration with anti-obesity medication is poor, the pipeline to 2030 is competitive and expansive, indicating significant potential for market growth and reduction in disease burden.

          Off the back of the recent 83rd American Diabetes Association Annual Scientific Session, Airfinity is providing a holistic look at the key themes and findings of the conference, and will go on to discuss the implications for the industry going forward.

          Combined with Airfinity's proprietary disease outcomes modelling, this exclusive virtual seminar will provide an independent analysis of cardiometabolic and infectious disease-related outcomes exacerbated by obesity prevalence, and forecast the potential impact of these novel therapeutics under different risk scenarios.

          We are also very pleased to welcome Professor Arne Astrup to the session, who will be providing an introduction to global obesity crisis and its effects on comorbidities, health outcomes, and society, including an introduction to the treatments landscape.

          Register your place today. All registrants will receive the webinar on-demand so even if you're unable to join live, make sure to sign up!

          Link Preview Image
          Video Conferencing, Web Conferencing, Webinars, Screen Sharing

          Zoom is the leader in modern enterprise video communications, with an easy, reliable cloud platform for video and audio conferencing, chat, and webinars across mobile, desktop, and room systems. Zoom Rooms is the original software-based conference room solution used around the world in board, conference, huddle, and training rooms, as well as executive offices and classrooms. Founded in 2011, Zoom helps businesses and organizations bring their teams together in a frictionless environment to get more done. Zoom is a publicly traded company headquartered in San Jose, CA.

          favicon

          Zoom (us02web.zoom.us)

          1 Reply Last reply
          2
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #13

            Tak for link. Det afgør tvivlen:

            a) Man kan ikke få tilskud på baggrund af udenlandsk recept.

            b) Kun enkelttilskud som skal søges af ens læge, gør at der kan opnås offentlig tilskud til Wegovy.

            Så vi er helt enige: Det kan ikke være andet end enkelttilskud som giver de ekstra udgifter. Og det er folk som har søgt på grund af særlig svær sygdom eller fedme. Og ofte kun midlertidigt. Man får ikke enkelttilskud permanent til at holde sin vægt nede.

            Med hensyn til ordinering i Danmark af Ozempic til ikke diabetikkere, så tror jeg simpelthen ikke på det af ovenstående grunde.
            Og du får ikke Ozempic i Danmark, med udenlandsk recept.

            1 Reply Last reply
            6
            • troldmandenT Offline
              troldmandenT Offline
              troldmanden
              wrote on sidst redigeret af
              #14

              Jeg læste for nylig en artikel, der beskrev at der i år er sket en stor stigning af ozempic recepter, hvor de pågældende patienter aldrig har fået diabetes medicin før. Det er ikke det samme som de IKKE har diabetes. Men det lå lidt mellem linjerne, at hele stigningen nok ikke skyldes et tilsvarende antal nydiagnosticeret diabetes patienter.

              Er det praksis at sundhedsmyndighederne trækker data på de enkelte læger, for at se om de udskrevne recepter direkte understøttes af tilsvarende blodprøver mm?

              Der gives ikke tilskud til Wegovy i DK. Jo gennem sygesikring Danmark. Men den praksis stopper de med 1/1-2024

              1 Reply Last reply
              6
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #15

                Kan noget af det evt skyldes online "apoteker" der udskriver ozempic uden alle fakta på patienten kendes? Det har været fremme at det sker når de samme online selskaber udskriver recept til wegovy.

                Min første kommentar var/er ikke møntet på stigende udgifter for regionerne. Det er generel stor stigning i antal personer der får ozempic, hvorved stigningen er så massiv at novo ikke kan følge med.

                1 Reply Last reply
                5
                • OccamO Offline
                  OccamO Offline
                  Occam
                  wrote on sidst redigeret af
                  #16

                  Som jeg forstår systemet i Danmark, så skal du have en læge til at skrive en recept. Derefter kan et apotek (online eller fysisk) sælge dig medicin. Og det er den eneste måde, hvorved du kan få Ozempic eller Wegovy.

                  Vedr. stigningen i forbrug af Ozempic kunne man også gætte på, at nogle eksisterende diabetes 2 patienter valgte at skifte til Ozempic for at opnå vægttab som bivirkning.

                  Pressen belyser ikke problemet særlig godt. Men det giver en masse PR for Novos produkter.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #17

                    Spørgsmålet er om stigningen ozempic til nye patienter, ikke skyldes at man i dag starter i ozempic, når man får konstateret diabetes 2.

                    Jeg ved ikke om man rutinemæssigt krydser blodprøverne med recepter, men man kan gøre det uden det store problem - alt er digitalt. I tilfældet med antibiotika så har man gjort det, for at finde de læger som udskriver (for?) meget.
                    Hvis regionerne klager over over udgifterne, så ville det undre mig om ikke de sætter nogle "kolde hænder" til at lave krydset i databasen. Noget skal man bruge de mange DJØF'er til...

                    Private forsikringer vil nok i højere grad give støtte til Wegovy, men som dit eksempel med sygesikringen Danmark viser, så får det hurtigt en ende når det bliver dyrt. Det samme kommer også til at ske i USA - træerne vokser ikke ind i himlen, og på et eller andet tidspunkt så sætter forsikringerne/regeringerne en stopper for væksten af Wegovy og andre fedme mediciner. Også selvom man kan lave en cost/benefit analyse af at det er billigere end at behandle alle følgesygdommene af fedme. Der er trods alt et alternativ: At spise mindre og røre sig mere.

                    I USA kan de godt lide "better living through chemistry" og komme nemt omkring problemet, så de kan fortsætte med ikke at røre sig og stadig drikke kæmpe colaer fyldt med sukker. Men det er ikke det samme som om at forsikringsselskaberne i det lange løb kan eller vil dække det. Og hvis det bliver egen betaling så bliver markedet ikke nær så stort.

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #18

                      I Danmark får du ikke recept på Ozempic online. Du skal igennem en grundig udredning først.
                      Og jeg tror ikke der er nogen læger som kan "overtales" til at udskrive Ozempic i stedet for Wegovy. Risikoen er for stor på alle måder og etikken rådden.

                      Noget helt andet er i udlandet. England er kendt for online apoteker, som har læger tilknyttet. De udskriver rundhåndet alt mulig medicin efter en chat session, da de bliver betalt af apoteket....
                      Deres recept godkendes af gode grunde ikke i Danmark, så man må få det sendt fra England, hvilket også er online apotekets intention....

                      Det samme gælder i øvrigt Mexico, bare med almindelige apoteker. Der er en lægekonsultation tilknyttet (og betalt af apoteket), hvor man for 4 kroner kan få en "konsultation". Åbenbart kommer man ud derfra med en lang recept, man kan gå lige ind ved siden af i apoteket og købe...

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • troldmandenT Offline
                        troldmandenT Offline
                        troldmanden
                        wrote on sidst redigeret af
                        #19

                        Mon ikke vi hen over 2023 får mere indsigt i hvilke type patienter der står bag den store ozempic boost i DK. Men reelt er det jo mere eller mindre hele Europa der også har impact på restordre i DK

                        Jeg tror de fleste forsikringer stille og roligt vil droppe tilskud til Wegovy. Det vil dog ikke få specielt meget betydning de kommende år. Denne tråd blev netop startet pga nye vilde US data, der indikere op mod 16 mio amerikanere gerne betaler. I Dk har vi allerede set 1% af befolkningen gerne selv betaler.

                        Så der kommer til at gå nogle år inden tilskud evt kan få impact. Der er flere hundrede procent øget produktionskapacitet, inden novo og EL er færdig med at plukke de lavt hængende frugter.

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • V Offline
                          V Offline
                          vestasfan
                          wrote on sidst redigeret af
                          #20

                          Det er en balancegang. Skal man betale/tilskud for noget i det offentlige, som over tid kan forbygge hjerte- kar lidelser, livstilssygdomme osv? Eller lade denne problmatik med overvægt eksplodere yderligere, og koste milliarder og atter milliarder i hospitalsindlæggelser og dermed ventelister, for andre borgere? Det er i alles interesse, at det her bliver reguleret. Fedme er kommet for at blive.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • troldmandenT Offline
                            troldmandenT Offline
                            troldmanden
                            wrote on sidst redigeret af
                            #21

                            Giga novo salgsvækst i Norge i år

                            Der er kommet noget data fra Norge på både Q1 2023 og indirekte også Q2

                            Kilderne til nedenstående norske data, findes via 2 links i bunden af dette indlæg

                            Ozempic solgte for 674 mio nok i 2022.
                            Q1 2023 259 mio
                            1 halvår 2023 over 650 mio. Ergo var Q2 over 400 mio.

                            Wegovy Q1 2023, 44 mio.

                            1. halvår 2023 240 ,mio nok. Ergo 200 mio nok i Q2

                            Saxenda solgte for 605 mio nok i 2022
                            Q1 2023, 179 mio

                            1. halvår 2023, 350 mio. Ergo 170 mio i Q2

                            samlet giver det
                            2022, 1,279 mia
                            Q1 2023, 482 mio
                            Q2 2023, 770 mio.

                            1. halvår 1,252 mia

                            Bemærk det er slutbruger pris, og ikke det samme som den pris novo får.

                            MEN i Norge har de allerede her ved halvåret solgt lige så meget "fedme" medicin som hele 2022.

                            60% vækst fra Q1 til Q2.....!så tror da f..... de ikke kan følge med og de er i restordre.

                            Og nej vi skal ikke regne med 60% vækst Q on Q for hele novo. Jeg har en vækst på hele GLP1 på 11-14%. Fra 35 mia i Q1 til 39-40 mia i Q2

                            Lige lidt data fra novo Q1.

                            I EMEA (Europa, mellemøsten og Afrika) solgte novo Ozempic for 3,35 mia dkk i Q1

                            I EMEA solgte novo wegovy og Saxenda for 1,2 mia dkk i Q1

                            Så selvom de norske tal er i norske kr (0,63dkk)og slutbruger pris, så er det nogle ret vilde data.

                            Jeg tror stadig de kommer til at justere forventninger op. Særligt det nedre spænd i deres udmeldt forventninger bliver alt andet lige hævet ganske pænt

                            Link Preview Image
                            Har gått ned 12 kilo på tre måneder: – Medisinen har endret livet mitt

                            Dennis Ottesen (28) ble anbefalt omstridt slankemedisin av fastlegen. Salget har eksplodert og fortsetter å øke.

                            favicon

                            Nettavisen (www.nettavisen.no)

                            Link Preview Image
                            Stor økning i omsetningen av midler som brukes mot overvekt

                            Det er stor oppmerksomhet om nye legemidler som brukes til vektreduksjon. Det har vært en svært stor økning i omsetningen av disse legemidlene de siste årene og hittil i år.

                            favicon

                            (www.apotek.no)

                            1 Reply Last reply
                            4
                            • troldmandenT Offline
                              troldmandenT Offline
                              troldmanden
                              wrote on sidst redigeret af
                              #22

                              Her er så den reelle oms som Novo kan bogføre. Apotekernes indkøbspriser.

                              Ozempic 441 mio nok i første halvår. Op med 109% vs sidste år....

                              Saxenda 229 mio. Op med 36,1%

                              Wegovy 182 mio. 60 mio alene i juni

                              Totalt novo oms 1,17 mia (alle novo produkter)En stigning på 67,7% VS 1. HALVÅR 2022. Den norske krone er dog faldet godt 10% i samme periode

                              Novo har guidet 24-30% vækst på toplinje. Så Norge er et af de lande der vækster signifikant mere.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • K Offline
                                K Offline
                                koden
                                wrote on sidst redigeret af
                                #23

                                Det er vildt med sådan en prisforskel. Det kan da ikke få lov til at fortsætte?

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • troldmandenT Offline
                                  troldmandenT Offline
                                  troldmanden
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #24

                                  Det skulle man jo ikke tro. Det ligger lige til højrebenet at barbere de priser mega meget ned da de jo indkøber i store mængder. MEN der er SÅ mange økonomiske interesser og mellemmænd at de aldrig rigtig har fået tag i det

                                  1 Reply Last reply
                                  6
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    koden
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #25

                                    Nå ja... det er rigtigt. deres system er mærkligt skruet sammen.
                                    Så det er vel egentlig ikke Novo der får de mange penge?

                                    1 Reply Last reply
                                    6
                                    • troldmandenT Offline
                                      troldmandenT Offline
                                      troldmanden
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #26

                                      Pharma industrien tjener med flere skolængder de fleste penge på salg i US vs alle andre steder. Men nej der er flere andre led der har snablen nede i kassen så Novo får langt fra det hele.

                                      Foreløbige tal peger mod 40% rabat på wegovy. Insulin bliver rabatten hævet til 75% fra 2024.

                                      1 Reply Last reply
                                      5
                                      • P Offline
                                        P Offline
                                        ProinvestorNEWS
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #27

                                        Novo rykker op blandt verdens 20 mest værdifulde selskaber

                                        8/8 17:30

                                        Novo Nordisk er rykket op i top 20 over de mest værdifulde selskaber i verden.

                                        Med en markedsværdi på 2885,9 mia. kr. ligger Novo på en 19. plads sent tirsdag eftermiddag.

                                        Det er fire pladser højere end mandag.

                                        Det fremgår af Companiesmarketcap.com.

                                        Dermed sniger Novo sig over det kinesiske teknologiselskab Tencent, der er 405,17 mia. dollar værd ifølge opgørelsen.

                                        Der er dog fortsat et stykke vej op til verdens mest værdifulde selskab, Apple, hvor markedsværdien er på 2802 mia. dollar.

                                        Med en dollarkurs på 6,8070 kr. per dollar er Novos markedsværdi 424 mia. dollar.

                                        .\˙ MarketWire

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #28

                                          Morgan Stanley har ifølge Bloomberg hævet sit estimat for det samlede marked for vægttabsmedicin til 77 mia. dollar, eller 524 mia. kr., i 2030. Tidligere lød børshusets estimat på 54 mia. dollar.

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger