MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt
-
Stor artikel på TV2 om restordre på Ozempic, og stigende priser.
Det billede nedenstående artikel tegner af ozempic/wegovy, er det samme vi ser i ret mange lande. At der er flere og flere der får recept på ozempic selvom de ikke har diabetes. Altså at det er en genvej til vægtab.
Bemærk novo nu siger de regner med, ozempic vil være i restordre resten af 2023......Endnu en bekræftelse på den nye kapacitet der tilføjes her til sep, hurtigt bliver maxet ud igen.
Ozempic er blevet markant dyrere – men Novo Nordisk har ikke selv sat prisen op
Novo Nordisks produktion kører "24 timer i døgnet alle ugens 7 dage", men alligevel kæmper importører om hvert parti Ozempic.
nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)
Patient kan ikke få fat på livsvigtig medicin – revet af hylderne som slankemiddel
Ozempic er på kort tid eksploderet i pris på grund af stor efterspørgsel på lægemidlet.
nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)
-
Det er en skændsel at diabetes patienter har svært ved at få fat i Ozempic fordi, at en del af pøblen vil være med på slankebølgen, hvor motion og en fornuftig kost for de fleste vil have samme resultat. Der står vist at alene Region Midtjylland får en stor merudgift i år på 100 millioner, hvilket jo i sidste ende hos os skattebetalere. Er det fair? Nej.
-
Det er xx andel af lægerne man skal pege på. Dem der udskriver recept til patienter der ikke har diabetes.
Artiklen siger ikke noget om, hvor mange af dem der fik Ozempic i 2022, der ikke havde diabetes. Jeg tror primært det er diabetes patienter i 2022. Det er først hee i 2023 hvor vi har hørt fra en række lande at mange uden diabetes får Ozempic. Novo har også flere gange i år været ude at appellere til lægerne om ikke at udskrive Ozempic som fedme behandling.
Selv hvis Novo fik $20 mia ekstra kapacitet i morgen, så ville den kapacitet også blive maxet ud indenfor 6-12 mdr. nok tættere på de 6 end 12
-
Jeg tror ikke at der er nogen læger i Danmark som udskriver Ozempic til ikke-diabetikkere.
Både af etiske hensyn, personligt juridisk ansvar overfor den som får recepten, samt af den simple grund at det er en smal sag i Danmark at samkøre folks recepter og deres blodprøve svar, og så kan man hurtig fange læger som er for hurtige med recepterne...
Hvis folk får en udenlandsk recept, så ved jeg ikke om man kan bruge den i Danmark, men tilskud tror jeg altså ikke man får. Men helt sikker er jeg ikke.
Er udgiften som til region midtjylland ikke for folk med kraftig overvægt, som får Wegovy på recept fra danske læger? Jeg synes at huske det fra pressen. Regionerne klager altid over når der kommer ny medicin på markedet, som pludselig slår et hul i deres budget. Men sådan fungerer det altså, og jeg har svært ved at se at det er urimeligt, når nu Staten har godkendt Wegovy og lavet retningslinjerne for hvem som er berettiget. Det er ikke op til regionerne - de har bare at betale...
-
De tekster, jeg kan finde, siger samstemmende, at "Wegovy har ikke generelt eller generelt klausuleret tilskud, men lægen kan søge om enkelttilskud." ( https://www.sst.dk/-/media/Viden/Laegemidler/Praeparatanmeldelser/Wegovy/Praeparatanmeldelse-Wegovy_FINAL_161222.ashx#:~:text=Wegovy har ikke generelt eller,dag. )
Det kan kun være disse enkelttilskud, foruden den påståede ordinering af Ozempic til overvægtige ikke-diabetikere, der påfører Region Midtjylland ekstra omkostninger.
-
Webinar: Anti-Obesity Treatments: Key trends, breakthroughs and novel opportunities
Date & Time
Aug 10, 2023 02:00 PM in CopenhagenDescription:
Current estimates indicate 650 million people are obese globally, and the treatment market is in the midst of a major transformation. While current market penetration with anti-obesity medication is poor, the pipeline to 2030 is competitive and expansive, indicating significant potential for market growth and reduction in disease burden.
Off the back of the recent 83rd American Diabetes Association Annual Scientific Session, Airfinity is providing a holistic look at the key themes and findings of the conference, and will go on to discuss the implications for the industry going forward.
Combined with Airfinity's proprietary disease outcomes modelling, this exclusive virtual seminar will provide an independent analysis of cardiometabolic and infectious disease-related outcomes exacerbated by obesity prevalence, and forecast the potential impact of these novel therapeutics under different risk scenarios.
We are also very pleased to welcome Professor Arne Astrup to the session, who will be providing an introduction to global obesity crisis and its effects on comorbidities, health outcomes, and society, including an introduction to the treatments landscape.
Register your place today. All registrants will receive the webinar on-demand so even if you're unable to join live, make sure to sign up!
Video Conferencing, Web Conferencing, Webinars, Screen Sharing
Zoom is the leader in modern enterprise video communications, with an easy, reliable cloud platform for video and audio conferencing, chat, and webinars across mobile, desktop, and room systems. Zoom Rooms is the original software-based conference room solution used around the world in board, conference, huddle, and training rooms, as well as executive offices and classrooms. Founded in 2011, Zoom helps businesses and organizations bring their teams together in a frictionless environment to get more done. Zoom is a publicly traded company headquartered in San Jose, CA.
Zoom (us02web.zoom.us)
-
Tak for link. Det afgør tvivlen:
a) Man kan ikke få tilskud på baggrund af udenlandsk recept.
b) Kun enkelttilskud som skal søges af ens læge, gør at der kan opnås offentlig tilskud til Wegovy.
Så vi er helt enige: Det kan ikke være andet end enkelttilskud som giver de ekstra udgifter. Og det er folk som har søgt på grund af særlig svær sygdom eller fedme. Og ofte kun midlertidigt. Man får ikke enkelttilskud permanent til at holde sin vægt nede.
Med hensyn til ordinering i Danmark af Ozempic til ikke diabetikkere, så tror jeg simpelthen ikke på det af ovenstående grunde.
Og du får ikke Ozempic i Danmark, med udenlandsk recept. -
Jeg læste for nylig en artikel, der beskrev at der i år er sket en stor stigning af ozempic recepter, hvor de pågældende patienter aldrig har fået diabetes medicin før. Det er ikke det samme som de IKKE har diabetes. Men det lå lidt mellem linjerne, at hele stigningen nok ikke skyldes et tilsvarende antal nydiagnosticeret diabetes patienter.
Er det praksis at sundhedsmyndighederne trækker data på de enkelte læger, for at se om de udskrevne recepter direkte understøttes af tilsvarende blodprøver mm?
Der gives ikke tilskud til Wegovy i DK. Jo gennem sygesikring Danmark. Men den praksis stopper de med 1/1-2024
-
Kan noget af det evt skyldes online "apoteker" der udskriver ozempic uden alle fakta på patienten kendes? Det har været fremme at det sker når de samme online selskaber udskriver recept til wegovy.
Min første kommentar var/er ikke møntet på stigende udgifter for regionerne. Det er generel stor stigning i antal personer der får ozempic, hvorved stigningen er så massiv at novo ikke kan følge med.
-
Som jeg forstår systemet i Danmark, så skal du have en læge til at skrive en recept. Derefter kan et apotek (online eller fysisk) sælge dig medicin. Og det er den eneste måde, hvorved du kan få Ozempic eller Wegovy.
Vedr. stigningen i forbrug af Ozempic kunne man også gætte på, at nogle eksisterende diabetes 2 patienter valgte at skifte til Ozempic for at opnå vægttab som bivirkning.
Pressen belyser ikke problemet særlig godt. Men det giver en masse PR for Novos produkter.
-
Spørgsmålet er om stigningen ozempic til nye patienter, ikke skyldes at man i dag starter i ozempic, når man får konstateret diabetes 2.
Jeg ved ikke om man rutinemæssigt krydser blodprøverne med recepter, men man kan gøre det uden det store problem - alt er digitalt. I tilfældet med antibiotika så har man gjort det, for at finde de læger som udskriver (for?) meget.
Hvis regionerne klager over over udgifterne, så ville det undre mig om ikke de sætter nogle "kolde hænder" til at lave krydset i databasen. Noget skal man bruge de mange DJØF'er til...Private forsikringer vil nok i højere grad give støtte til Wegovy, men som dit eksempel med sygesikringen Danmark viser, så får det hurtigt en ende når det bliver dyrt. Det samme kommer også til at ske i USA - træerne vokser ikke ind i himlen, og på et eller andet tidspunkt så sætter forsikringerne/regeringerne en stopper for væksten af Wegovy og andre fedme mediciner. Også selvom man kan lave en cost/benefit analyse af at det er billigere end at behandle alle følgesygdommene af fedme. Der er trods alt et alternativ: At spise mindre og røre sig mere.
I USA kan de godt lide "better living through chemistry" og komme nemt omkring problemet, så de kan fortsætte med ikke at røre sig og stadig drikke kæmpe colaer fyldt med sukker. Men det er ikke det samme som om at forsikringsselskaberne i det lange løb kan eller vil dække det. Og hvis det bliver egen betaling så bliver markedet ikke nær så stort.
-
I Danmark får du ikke recept på Ozempic online. Du skal igennem en grundig udredning først.
Og jeg tror ikke der er nogen læger som kan "overtales" til at udskrive Ozempic i stedet for Wegovy. Risikoen er for stor på alle måder og etikken rådden.Noget helt andet er i udlandet. England er kendt for online apoteker, som har læger tilknyttet. De udskriver rundhåndet alt mulig medicin efter en chat session, da de bliver betalt af apoteket....
Deres recept godkendes af gode grunde ikke i Danmark, så man må få det sendt fra England, hvilket også er online apotekets intention....Det samme gælder i øvrigt Mexico, bare med almindelige apoteker. Der er en lægekonsultation tilknyttet (og betalt af apoteket), hvor man for 4 kroner kan få en "konsultation". Åbenbart kommer man ud derfra med en lang recept, man kan gå lige ind ved siden af i apoteket og købe...
-
Mon ikke vi hen over 2023 får mere indsigt i hvilke type patienter der står bag den store ozempic boost i DK. Men reelt er det jo mere eller mindre hele Europa der også har impact på restordre i DK
Jeg tror de fleste forsikringer stille og roligt vil droppe tilskud til Wegovy. Det vil dog ikke få specielt meget betydning de kommende år. Denne tråd blev netop startet pga nye vilde US data, der indikere op mod 16 mio amerikanere gerne betaler. I Dk har vi allerede set 1% af befolkningen gerne selv betaler.
Så der kommer til at gå nogle år inden tilskud evt kan få impact. Der er flere hundrede procent øget produktionskapacitet, inden novo og EL er færdig med at plukke de lavt hængende frugter.
-
Det er en balancegang. Skal man betale/tilskud for noget i det offentlige, som over tid kan forbygge hjerte- kar lidelser, livstilssygdomme osv? Eller lade denne problmatik med overvægt eksplodere yderligere, og koste milliarder og atter milliarder i hospitalsindlæggelser og dermed ventelister, for andre borgere? Det er i alles interesse, at det her bliver reguleret. Fedme er kommet for at blive.
-
Giga novo salgsvækst i Norge i år
Der er kommet noget data fra Norge på både Q1 2023 og indirekte også Q2
Kilderne til nedenstående norske data, findes via 2 links i bunden af dette indlæg
Ozempic solgte for 674 mio nok i 2022.
Q1 2023 259 mio
1 halvår 2023 over 650 mio. Ergo var Q2 over 400 mio.Wegovy Q1 2023, 44 mio.
- halvår 2023 240 ,mio nok. Ergo 200 mio nok i Q2
Saxenda solgte for 605 mio nok i 2022
Q1 2023, 179 mio- halvår 2023, 350 mio. Ergo 170 mio i Q2
samlet giver det
2022, 1,279 mia
Q1 2023, 482 mio
Q2 2023, 770 mio.- halvår 1,252 mia
Bemærk det er slutbruger pris, og ikke det samme som den pris novo får.
MEN i Norge har de allerede her ved halvåret solgt lige så meget "fedme" medicin som hele 2022.
60% vækst fra Q1 til Q2.....!så tror da f..... de ikke kan følge med og de er i restordre.
Og nej vi skal ikke regne med 60% vækst Q on Q for hele novo. Jeg har en vækst på hele GLP1 på 11-14%. Fra 35 mia i Q1 til 39-40 mia i Q2
Lige lidt data fra novo Q1.
I EMEA (Europa, mellemøsten og Afrika) solgte novo Ozempic for 3,35 mia dkk i Q1
I EMEA solgte novo wegovy og Saxenda for 1,2 mia dkk i Q1
Så selvom de norske tal er i norske kr (0,63dkk)og slutbruger pris, så er det nogle ret vilde data.
Jeg tror stadig de kommer til at justere forventninger op. Særligt det nedre spænd i deres udmeldt forventninger bliver alt andet lige hævet ganske pænt
Har gått ned 12 kilo på tre måneder: – Medisinen har endret livet mitt
Dennis Ottesen (28) ble anbefalt omstridt slankemedisin av fastlegen. Salget har eksplodert og fortsetter å øke.
Nettavisen (www.nettavisen.no)
Stor økning i omsetningen av midler som brukes mot overvekt
Det er stor oppmerksomhet om nye legemidler som brukes til vektreduksjon. Det har vært en svært stor økning i omsetningen av disse legemidlene de siste årene og hittil i år.
(www.apotek.no)
-
Her er så den reelle oms som Novo kan bogføre. Apotekernes indkøbspriser.
Ozempic 441 mio nok i første halvår. Op med 109% vs sidste år....
Saxenda 229 mio. Op med 36,1%
Wegovy 182 mio. 60 mio alene i juni
Totalt novo oms 1,17 mia (alle novo produkter)En stigning på 67,7% VS 1. HALVÅR 2022. Den norske krone er dog faldet godt 10% i samme periode
Novo har guidet 24-30% vækst på toplinje. Så Norge er et af de lande der vækster signifikant mere.
-
Det skulle man jo ikke tro. Det ligger lige til højrebenet at barbere de priser mega meget ned da de jo indkøber i store mængder. MEN der er SÅ mange økonomiske interesser og mellemmænd at de aldrig rigtig har fået tag i det
-
Pharma industrien tjener med flere skolængder de fleste penge på salg i US vs alle andre steder. Men nej der er flere andre led der har snablen nede i kassen så Novo får langt fra det hele.
Foreløbige tal peger mod 40% rabat på wegovy. Insulin bliver rabatten hævet til 75% fra 2024.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind