bare nogle tanker i 2023
-
#6 $GME og #11 $AMC: Endnu to meme-aktier ligesom $TSLA. Jeg er virkelig overrasket, at de er de sjette- og ellevte-mest ejede US-aktier hos Nordnet. Jeg har ikke rigtig noget positivt at sige om dem. Jeg ved ikke, hvad kursen goer paa kort sigt, men paa lang sigt ville jeg ikke oenske at eje dem. Jeg haaber, at Nordnets aktionaerer opnaar nogle hurtige gevinster med dem.






-
#7 $NVDA: Nvidia med 59-aarige Jensen Huang i spidsen var vildt overvurderet. Sammenlagt med det faktum, at salg af grafikkort var koblet til krypto-minedrift, saa var den oplagt at shorte. Jeg tror stadig, at den sagtens kan falde yderligere 20%.




-
#8 $AMZN: Maalt paa deres dominans, pengestroemme fra driften og gaelds-situation, saa er den faktisk ikke saa dyr, som P/E umiddelbart giver udtryk for. Den er i oevrigt i naerheden af bunden lige foer pandemien. Man savner dog ligesom med mange af de andre ovenstaaende aktier, at insiderne koeber. Hvis det sker, saa vil jeg ogsaa rykke paa mig. Lige nu afventer jeg. Vaeksten eksklusiv AWS er ogsaa noget aftagende, saa det er kun rimeligt, at multiplerne traekker sig lidt sammen.






-
#9 $GOOG: Jeg laeste, at Google betragter ChatGPT og lignende vaerktoejer som en potentiel konkurrent. Jeg var faktisk i stand til at finde et svar her den anden dag via ChatGPT, som jeg ikke kunne finde hurtigt via Google; jeg ville gerne vide, hvem der ejede DC Comics foer 1990. Men Google er mere end teknologi. Det er ogsaa et brand, og den slags udslettes ikke saa hurtigt. Jeg synes Alphabet er rigtig attraktiv til den nuvaerende kurs. YouTube lider lidt i form af konkurrencen fra TikTok, men det er to forskellige typer service, og de kan godt trives begge to. Jeg synes faktisk Google Cloud er et svagere ben i konkurrencen mod AWS og Azure, selv om den overtog vaekst-foeretroejen fra de to andre i Q3.





-
#10 $KO: Coca-Cola er "ligeglad" med inflation og befinder sig helt retfaerdigt naer ATH. Jeg tror godt, at den kunne gaa 20% hoejere her og nu, men jeg ville ikke selv koebe den til den nuvaerende pris. Jeg foretraekker fortsat $MNST i det segment. Manglende tilbagekoeb vidner maaske ogsaa om, at ledelsen selv synes, at kursen ikke er lav. De havde i oevrigt en organisk vaekst paa 16% i tredje kvartal. Det synes jeg alligevel er ret vildt. Jeg ville bestemt ikke saelge den, hvis jeg ejede den.
Coca-Cola Reports Third Quarter 2022 Results and Raises Full-Year Guidance
https://investors.coca-colacompany.com/news-events/press-releases/detail/1071/coca-cola-reports-third-quarter-2022-results-and-raises






-
#12 $DIS: Disney er en anden aktie, der forekommer mig at vaere billig. Modsat $WBD saa er gaelden i Disney efter koebet af 21st Century Fox ikke noget at vaere bekymret for. Jeg synes, at Disney har staerkere brands end nogen andre i streaming-industrien. Blandt $DIS, $NFLX, $CMCSA, $PARA, $AMZN og $AAPL er foerstnaevnte min favorit som langsigtet investering.
Her en traad om Disney oprettet ifm tredje kvartal:
https://proinvestor.com/boards/105188/









-
#19 $PLTR: Jeg bryder mig ikke om Peter Thiel, saa den skal jeg ikke investere i. Men jeg har observeret mig, at de vaekster toplinjen med mere end 20% og sandsynligvis er paa vej til sorte tal paa bundlinjen. Den er i oevrigt billigere end ved IPOen.



-
#20 $TEVA: Den tidligere direktoers loefter ser ud til at blive indfriede ved aarets udgang, og gaelden fortsaetter nedad, og opioid-sagerne begynder i hoejere grad at hoere fortiden til, men er ikke et afsluttet kapitel. Hvis de endelige forlig ikke bliver helt katastrofale og Teva kan formaa at vaekste og levere positiv GAAP-EPS flere kvartaler i traek, saa ville jeg kunne se den over kurs 20. Kursen burde alt andet lige stige i takt med, at de reducerer gaelden. Jeg har ikke selv taenkt mig at koebe, fordi det ikke er en virksomhed jeg oensker at eje langsigtet, og opioid-sagen fortsat ikke er helt afsluttet, men jeg kan godt forstaa dem, der fortsat holder ved med Richard Francis ved roret trods reduceret guidance efter Q3. Ajovy har det svaert i konkurrence mod Nurtec fra Biohaven (nu Pfizer) og de andre CGRP-inhibitorer. Men den vaekster fortsat og bidrager positivt.
Teva Finalizes Nationwide Opioid Settlement Terms
https://ir.tevapharm.com/news-and-events/press-releases/press-release-details/2022/Teva-Finalizes-Nationwide-Opioid-Settlement-Terms/default.aspxDebt Securities
https://ir.tevapharm.com/financials/debt-information/




















-
Det lader til, at zuckerberg bruger aktionærernes penge til hans eget hobbyprojekt metaverse.
Det er den primære grund til, at jeg er ude igen efter et kortvarigt ejerskab. -
Tesla Q4 Deliveries Up
-
DjengisCash Ja, Zuck burde måske splitte virksomheden op i to? Der er også andre sorte skyer såsom Vestager og TikTok.
Meta and Alphabet lose dominance over US digital ads market
https://www.ft.com/content/4ff64604-a421-422c-9239-0ca8e5133042Men trods de sorte skyer og det store R&D forbrug på metaverset, så synes jeg stadig, at den er attraktivt prissat. Jeg skal bare ikke selv eje den, så længe Zuck har total kontrol med 54% af stemmerne.
Mark Zuckerberg's metaverse is a joke not shared by investors
https://www.theguardian.com/business/nils-pratley-on-finance/2022/nov/02/mark-zuckerberg-metaverse-is-a-joke-not-shared-equally-with-investors
Meta's share price is down 73% in 2022 but Facebook investors can't force the boss to change courseI've yet to hear from Meta about how they plan to make money on the metaverse, says NYU's Damodaran
https://www.cnbc.com/video/2022/11/11/ive-yet-to-hear-from-meta-about-how-they-plan-to-make-money-on-the-metaverse-says-nyus-damodaran.html -
Det er interessant, at de har produceret 34k flere enheder, end de har solgt, til trods for fabriks-nedlukning i Shanghai og rabat på $7500 i USA. Det ville jeg gerne høre mere om på deres earnings call 25. januar, hvis jeg ejede aktien.
I øvrigt er tidslinjen nedenfor interessant. Jeg forstår ikke helt, hvordan det kan være lovligt. Bemærk også, at de aldrig har sendt en 8K ud.
05dec2022
Tesla China denies media reports of output cut at Shanghai plant
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-china-denies-media-reports-output-cut-shanghai-plant-2022-12-05/15dec2022 (12dec2022)
Elon Musk sells new $3.6bn tranche of Tesla shares
https://www.theguardian.com/technology/2022/dec/15/elon-musk-sells-new-tranche-of-tesla-shares-twitter24dec2022
Tesla suspends production at Shanghai plant
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-suspends-production-shanghai-plant-internal-notice-2022-12-24/27dec2022
Exclusive: Tesla to run reduced output in Shanghai in January, plan shows
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-run-reduced-output-shanghai-january-plan-shows-2022-12-27/ -
Nvidia (NVDA) rolled into CES 2023 with a slew of major announcements on Tuesday including news that it is teaming up with Foxconn, which will begin manufacturing electric vehicles based on Nvidia's Drive Hyperion platform. The company also announced new graphics chips for laptops and improvements to its GeForce Now game streaming platform.
Nvidia working with Foxconn on electric cars, debuts new graphics cards at CES
Nvidia announced it's teaming up with Foxconn on electric cards and debuted a slew of laptop graphics cards at CES.
Yahoo Finance (finance.yahoo.com)
-
Meta's Ad Practices Ruled Illegal Under E.U. Law
https://www.nytimes.com/2023/01/04/business/meta-facebook-eu-gdpr.htmlIrish privacy regulator fines Meta more than $400 mln
https://www.reuters.com/technology/irish-privacy-regulator-fines-meta-more-than-400-mln-2023-01-04/Broken business model?
-
Amazon to Slash More Than 18,000 Jobs in Escalation of Cuts https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-05/amazon-to-slash-more-than-18-000-jobs-in-escalation-of-cutbacks
-
De der nye giganter som feks Facebook og Google de gør et meget lidt sympatisk indtryk. De er blevet for store, for magtfulde, for åbenlyst ligeglade med alle andre end dem selv.
I usa har man flere steder et princip, three strikes and you are out, udtænkt mhp at bekæmpe små vaneforbrydere, og hvor man ryger i spjældet uanset hvor ubetydelig den tredje kriminelle handling er. Fornylig læste jeg om en hjemløs der blev smidt i fængsel fordi han stjal et stykke pizza. Ikke en hel pizza, kun et stykke.
Den lille sultne mand sættes i fængsel. Men i de store firmaer, her behøver man ikke være nervøs. Her kan de store dyre drenge bevidst og kynisk igen og igen blot betragte bøder som en variabel eller fast omkostning. Det er noget svineri, og det gør ikke noget godt for retsbevidstheden. Man undrer sig over at politikere aldrig bliver trætte af at blive taget ved næsen af den samme lille skare selvfede kynikere.
-
Bankens Apple udgjorde 41,8% af portefoeljen 30. september, men portefoeljen udgoer mindre end halvdelen af deres aktiver fratrukket goodwill.
Jeg ville blive meget overrasket, hvis de har reduceret deres Apple-position i Q4 eller goer det her i Q1. Jeg vil ogsaa blive overrasket, hvis de har suppleret.
Her lagkagediagrammer for BH-portefoeljen over tid:
https://www.midgardfinance.com/misc/berkshire_portfolio.html

-
Fantastisk tråd, og suveræne grafer, som du altid bidrager med. Gang på gang.
Min all-time favorit aktie er, og bliver Coca Cola. Jeg har ingen intentioner om, at sælge men ligesom dig, er jeg enig med, at den er en smule for højt prissat pt. -
Why Amazon, Alphabet, and Microsoft Could Rebound More Than Other Tech Stocks in 2023
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind