Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
364 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • NordicStockN Offline
    NordicStockN Offline
    NordicStock
    wrote on sidst redigeret af
    #264

    God søndag 5. marts

    Vores problem aktie Tomra, som vi har købt i 2 omgange ...

    i tråd 108507 den 08 dec 2022 i kurs 197,90
    i tråd 109409 den 10 jan 2023 i kurs 181,48

    ... har dannet en dobbelt-bund i kurs 163, og ser måske ud til at stige herfra.

    I Q4 2022 regnskabet, gik indtjeningen endelig, bare lidt frem, efter 2 dårlige kvartaler i træk ... Q2 2022 og Q3 2022.

    Q2 2022 year on year earnings: -15,0%
    Q3 2022 year on year earnings: -13,2%
    Q4 2022 year on year earnings: +0,1%

    ... så den skal vi lige holde øje med over de kommende 1 til 2 uger. Det er trods alt, en af meget få virksomheder der faktisk har noget der minder om monopol.

    1 Reply Last reply
    5
    • CupcakeC Offline
      CupcakeC Offline
      Cupcake
      wrote on sidst redigeret af
      #265

      Tak for seneste PP, NordicStock 🙂 - et par spørgsmål:

      1) Boozt Large Cap: Nogen stor forskel på at holde denne eller andre aktier i S eller DK? Jeg har denne aktie i DK - og den ser snart ud til at være købsklar.

      2) Lån & Spar: PSI 66 - senest den var oversolgt var i august 2021. Hvad er grunden til, at du ser den som købskandidat? Er det mon fordi den ca. hver 4-6 måned "topper helt ud" en dag?

      • Jeg har stort set altid en limit-salgs-pris med en løbetid, der er "aktiv indtil annulleret" er det mon det samme som du hentyder til?
      • Kursen i dag er 675 kr.

      Schouw Large Cap: Den findes i dit Excel-Ark, dog ikke på dine PowerPoints.

      Chemometic: Ved snart ikke hvor bunden er... Ville nok have suppleret for længst havde det ikke været for din metode. AKtien kunne dog snart være købsklar YOY er ++, RSI 21 og den har været mere eller mindre oversolgt siden ultimo december MACD-linien ser dog snart ud til at krydse signallinien. Dine tanker / anbefalinger?

      1 Reply Last reply
      5
      • CupcakeC Offline
        CupcakeC Offline
        Cupcake
        wrote on sidst redigeret af
        #266

        Hvis du har tid og overskud, NordicStock, så har jeg nogle spørgsmål til emner, du tidligere har skrevet om, og som jeg er nysgerrig på at høre din mening om i dag - evt. bare til nogle af spørgsmålene... pft 🙂

        Mener du fortsat, at etablerede og overskudsgivende teknologi- og healthcare-aktier bør være det, der vægter tungest i ens portefølje i dag?

        Hvad er din holdning i dag til bank-aktier? Er der ryddet nok op i dag, synes du? Eller foretrækker du fortsat at købe investeringsselskaber? I givet fald hvilke ville du anbefale?

        USA: Kan du fortsat anbefale fx Omega Healthcare, Heinz, Boeing, Blackrock TCP Capital, Barrick Gold,

        Tyskland: Jeg har noteret din anbefaling Compugroup Medical og Evotec - er de fortsat aktuelle? Er der nogle andre tyske aktier du kan anbefale.

        Regnskabsdatoer: Du skriver, at du kender de Nordiske børser godt og derfor har du har styr på regnskabsdatoer. Hvor henter du datoer fra godt 800 selksaber?

        Du skrev et sted, at du har defensive aktier, som du meget sjældent sælger. Er det mon din families Pensions-aktier? Hvis ikke, vil du dele hvilke aktier, det er?

        Jeg har noteret fra dine mange indlæg, at du har anbefalet følgende "Pensions-aktier". Er de stadig gældende? Har du mon andre, som du også kan anbefale til Pensionen?:

        Norge: Orkla, Tomra
        Finland: Sampo, OmaSP
        USA: Hannon Armstrong, Ferrari, Sabra HC, Omega HC
        Schweitz: Richemont
        France: LVMH, L'Oreal

        1 Reply Last reply
        4
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock
          wrote on sidst redigeret af
          #267

          Hej Cupcake 🙂

          1.) Ang. Boozt: man skal normalt handle en aktie på dens hovedbørs, da den typisk vil være mest likvid på den børs. Dog lader Boozt til at være ok likvid på den danske børs, og de tekniske signaler er ens på begge børser.

          1. Lån og Spar Bank har stigende momentum i RSI og købs-signal i MACD, men aktien er meget illikvid, så derfor synes jeg IKKE man bør købe den, for jeg er lidt nervøs for, om der er nogle at sælge den til senere hen. Jeg kan se at der er blevet handlet 23 aktier på den i dag ... og det er jo ikke imponerende. Så den slags cases springer jeg over.

          =============================================

          LÅN & SPAR BANK - Udvalgt kommentar til Cupcake

          Hvis du vil handle Lån og Spar Bank, vil jeg anbefale dig, at bruge "LIMIT SALG" når den skal sælges igen.

          Du vælger LIMIT SALG på din handels platform, og så skriver du din ønskede salgs-kurs - og så sætter du datoen til så langt ude i fremtiden som muligt.

          Så vil den typisk blive solgt over nogle omgange, men de samlede handelsomkostninger bliver maks 29 kr.

          PS: Jeg bruger altid denne metode, hvis jeg handler i udvalgte Small Cap aktier som kan være lidt illikvide.

          Men jeg synes du skal springe denne case over. Upside er for lille til al det besvær 🙂

          =============================================

          3.) Jeg har lige sikret mig, at Schouw er på den danske Large Cap oversigt, som er vedhæftet, med opdaterede signaler 🙂

          4.) Ang. ChemoMetec, så er regnskabs-udviklingen jo LATTERLIG GOD, så jeg fatter ikke hvorfor den bliver ved med at falde. Deres H1 2022/2023 bød på ...

          14,7% i Year-on-Year omsætnings-vækst
          23,8% i Year-on-Year indtjenings-vækst

          ... MEN MEN MEN de valgte at droppe udbyttet i år. Og aktie-kursen bliver ved med at falde. Er der mon nogen herinde der ved hvad der sker ChemoMetec? Det lugter lidt af, at de skal bruge kapital til at købe et andet selskab, men det er kun et GÆT 😕

          111093_Teknisk_status_Danmark_Large_Cap_05mar23.jpg

          1 Reply Last reply
          6
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #268

            Sorry ... her er grafen opdateret fra i dag 6. mar.

            Jeg har så mange issues med at uploade jpg-filer på denne platform. Jeg får et "rødt kryds" ret ofte når jeg prøver at uploade en jpg-fil. Er der andre der også oplever det?

            111094_Teknisk_status_Danmark_Large_Cap_06mar23.jpg

            1 Reply Last reply
            4
            • S Offline
              S Offline
              Simonster
              wrote on sidst redigeret af
              #269

              RTX A/s - IT (Teknologi) - Danmark Mid Cap
              Revenue: Q4 2022 238 mDKK 27,3%
              Profit: Q4 2022 38,0 mDKK 8,8%
              Profit margin: 16,0%
              RSI: 50,54 (↑)
              MACD signal: Soon BUY

              Jeg kan godt lide det tekniske setup og det er en aktie, jeg godt kunne finde på at købe.

              111095_RTX_2023_03_06_09_18_28_f55c1.png

              1 Reply Last reply
              8
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #270

                Cupcake 🙂

                Mener du fortsat, at etablerede og overskudsgivende teknologi- og healthcare-aktier bør være det, der vægter tungest i ens portefølje i dag?

                SVAR: Ja, plus nogle få udvalgte industri-selskaber, som er "Proven Long-Term Winners - målt på deres stabile INDTJENINGS-VÆKST" over de sidste 7 år (28 kvartaler).

                Det er selskaber såsom ..

                DSV Panalpina
                Assa Abloy
                NIBE Industrier
                Securitas
                Addtech
                Bufab
                Indutrade
                Brdr. A & O Johansen

                Hvad er din holdning i dag til bank-aktier? Er der ryddet nok op i dag, synes du? Eller foretrækker du fortsat at købe investeringsselskaber? I givet fald hvilke ville du anbefale?

                SVAR: Uha, bank-aktier er og blir bare en sektor jeg har brændt mig på 2 gange.
                Dog tror jeg at bank-aktier vil klare sig ret godt i de kommende år. Men det er IKKE Buy-and-hold aktier i min bog. Og det er fordi mængden af skandaler der kommer ud af den sektor, er mere end bekymrende i min bog. Men jeg vil stadig godt handle nogle af dem teknisk ... ind og ud ... på den korte bane.

                USA: Kan du fortsat anbefale fx Omega Healthcare, Heinz, Boeing, Blackrock TCP Capital, Barrick Gold,

                SVAR: Ja til Omega Healthcare og Sabra Healthcare til pensionen. Det er (plejehjems-REITs) og deres kvartal-udbytter, vil være gode når man selv går på pension.

                SVAR: Boeing, tror jeg at jeg vil sælge omkring kurs $225 og så genkøbe efter et tilbagefald, og vente på et nyt købs-signal. Jeg er dog overasket over hvor meget AirBus faktisk outperformer Boeing i de her år, når det kommer til indtjenings-vækst.

                ========================================

                Tyskland: Jeg har noteret din anbefaling Compugroup Medical og Evotec - er de fortsat aktuelle? Er der nogle andre tyske aktier du kan anbefale.

                SVAR: Desværre nej .. jeg ved meget lidt om tyske aktier, og det er fordi Tyskland er et teknologisk U-land, og jeg tror det både er og blir en fremtidig katastrofe for store dele af Euro-Zonen, at de er så langt bagud på den teknologiske udvikling. Tyskland er jo på Lau Svendsen niveau hvad angår viden om teknologi og hvad teknologi bringer af mulighed ...

                ========================================

                Regnskabsdatoer: Du skriver, at du kender de Nordiske børser godt og derfor har du har styr på regnskabsdatoer. Hvor henter du datoer fra godt 800 selksaber?

                SVAR: Via de 2 hovedbørser Nasdaq OMX (DK-SE-FI) og Oslo Børs (NO). Men det er en tidsrøver at finde dem, men sådan er det desværre bare 😕
                Det er nok der, at jeg vil anbefale, at i er nogle stykker der deles om det. Nogle gange er man heldig, at visse banker lægger datoer ud for hvor flere af selskaberne kommer med deres næste regnskab. Men uanset hvad, er og blir det en tidsrøver. Så jeg anbefaler at i er en gruppe hvor ...

                Person A finder datoer for Danske C25 og Large Caps.

                Person B finder datoer for Svenske S30 og Large Caps.

                Person C finder datoer for Norske OBX (25) og Large Caps.

                og så de næste laver Mid Caps og Small Caps etc. 😄

                ========================================

                "Du skrev et sted, at du har defensive aktier, som du meget sjældent sælger. Er det mon din families Pensions-aktier? Hvis ikke, vil du dele hvilke aktier, det er?"

                Jep, det er mine konens personlige "Høj-udbytte-hvert-kvartal-stocks-picks, udover hendes SMI Index ETF og Nordiske N40 Indeks ETF (Som er valgt via hendes pensions i den Schweiziske Lærer pensions-kasse).

                PS: Jeg måtte lige undersøge den nærmere, men det fungerer faktisk ret meget ligesom i Danmark 🙂

                Min konens stock-picks er:

                • Det er Hannon Armstrong (Ticker: HASI)
                • Det er TCP Capital (Ticker: TCPC)
                • Det er Sabra Healthcare (Ticker: SBRA)
                • Det er Omega Healthcare (Ticker: OHI)
                • Det er MFA Financial (Ticker: MFA)
                • Det er Unilever (Ticker: ULVR)

                Tjek i mit Excel-ark (Fanen: REITs) indtjenings- og udbytte-udviklingen for disse selskaber.

                SPØRGSMÅL: Jeg har noteret fra dine mange indlæg, at du har anbefalet følgende "Pensions-aktier". Er de stadig gældende? Har du mon andre, som du også kan anbefale til Pensionen?:

                SVAR: Ja, de er skam stadig gældende, eller ville det være lidt utroværdigt, da de jo skal gøre ens liv som pensionist bedre med et større økonomisk råderum 🙂

                Så er f.eks. selskaberne herunder gode til pensionen af flere grunde:

                • De vækster støt og sikkert i indtjeningen og betaler gode udbytter

                • De har en forretnings-model, der er svær at disrupte

                Det er f.eks. selskaber såsom disse herunder, men der er selvfølgelig flere 🙂 Men hvis man har fulgt Helge Larsen over årene, så har han også det han vist kalder "langsigtede stabile vindere" og dem beholder han og lægger til engang imellem

                Danmark: Novo Nordisk, Genmab og Coloplast
                Norge: Orkla, Tomra
                Finland: Sampo, OmaSP
                USA: Ferrari*
                Schweiz: Richemont
                France: LVMH, L'Oreal

                • Ferrari kan selvfølgelig også købes på den italienske FTSE MIB (MIB = Milano Borsa), men der er IKE ret mange danske banker, hvor man kan købe aktier i Sydeuropa.
                  PS: Læg også mærke til væksten i Ferrari-udbytter siden de kom på børsen (Tjek under fanen "Cars" i mit Excel-ark).

                PPS: Lov mig at du/I tjekker Hannon Armstrong (Ticker: HASI) i mit Excel-ark i fanen "USA". Det er et investerings-selskab der kun investerer i grønne/ESG selskaber der giver overskud. Det er og blir i min bog, en af de bedste måder at investere i mange ESG selskaber på én gang, idet der også er unoterede selskaber i Hannon Armstrong's portefølje. Og så betaler Hannon Armstrong kvartals-udbytter, og deres samlede udbytter er steget hvert år siden de kom på børsen. Så det er et selskab, min kone løbende akkumulerer i ... 1 til 2 gange om måneden.

                1 Reply Last reply
                6
                • NordicStockN Offline
                  NordicStockN Offline
                  NordicStock
                  wrote on sidst redigeret af
                  #271

                  Sådan Simonster 🙂 Godt at se, at du er så hurtig til at få bygget din liste af "købs-klare" ... eller "næsten købs-klare"aktier op.

                  PS: Fedt at du har fundet et "pil op" tegn på RSI: 50,54 (↑)

                  Gid jeg havde fundet det, men nu kopierer jeg det tegn så jeg har det, så tak herfra 🙂

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • S Offline
                    S Offline
                    Simonster
                    wrote on sidst redigeret af
                    #272

                    Tak for det, men pilen har jeg kopieret fra Cupcake 🙂

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • G Offline
                      G Offline
                      galant-henrik
                      wrote on sidst redigeret af
                      #273

                      Væksten i ChemoMetec er en del laver end forvendet, Har i længer tid været 30-50% så 14,7% er ikke super , Men de skal nok komme igen.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • T Offline
                        T Offline
                        Tøibner
                        wrote on sidst redigeret af
                        #274

                        Er det mig der er forkert på den, eller kom de med tal for 1. kvartal og ikke 4.?
                        Det er vel:
                        Revenue: 208 mDKK 64,2%
                        Profit: 17,5 mDKK 646,9 %
                        Profit margin: 8,4%
                        ? 🙂

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • CupcakeC Offline
                          CupcakeC Offline
                          Cupcake
                          wrote on sidst redigeret af
                          #275

                          Hej Tøbner - Du har ret - godt fanget! Det er det, der er fordelen, når vi er flere, der støtter / tjekker hindanden. Fedt. Og aktien bliver kun et bedre køb af 1Q-tallene 🙂

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • M Offline
                            M Offline
                            Milito
                            wrote on sidst redigeret af
                            #276

                            Fik et stort smil på da jeg læste din sammenligning med digitaliserings-Tyskland og Lau Svenssen 🙂 Spot on.

                            Hannon Armstrong må jeg dykke mere ned i og blive klogere på hvilke investeringer de har gjort sig.

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • CupcakeC Offline
                              CupcakeC Offline
                              Cupcake
                              wrote on sidst redigeret af
                              #277

                              Enig - Tyskland er håbløs bagud... Det opdagede de vist også selv under Coronaen... Myndighederne accepterer fx fortsat kun brevpost eller FAX - emails er no go ...

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • CupcakeC Offline
                                CupcakeC Offline
                                Cupcake
                                wrote on sidst redigeret af
                                #278

                                FANTASTIC, NordicStock! Tak for at tage dig tid til at svare så fyldestgørende. Glæder mig til at nærlæse alle dine svar. God aften 🙂

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  Simonster
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #279

                                  Ok, jeg kiggede ikke efter, men de er selvfølgeligt nogle selskaber, der har forskudt regnskab. Tak for info

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • NordicStockN Offline
                                    NordicStockN Offline
                                    NordicStock
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #280

                                    Hej Cupcake 🙂

                                    Og man skal betale for WiFI på hoteller i Tyskland. Det er helt sort. Jeg skriver altid i min anmeldelse, at WiFi på et hotel er ligeså vigtigt som, at der er vand i hanen.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • M Offline
                                      M Offline
                                      Milito
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #281

                                      Tyskland er nu langt fra alene i EU ift. at sende breve til instanser.

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #282

                                        God mandag aften 6. marts 2023.

                                        Hermed en status for det svenske S30 index, efter lukketid.

                                        Her er de 2 bedste risk/reward cases:

                                        • Atlas Copco (A-aktien)
                                        • Sv. Handelsbanken

                                        Og så er følgende aktier herunder MEGET TÆT på at være klar - så put venligst disse 3 selskaber på jeres WATCH LIST:

                                        • Assa Abloy
                                        • Evolution
                                        • Hexagon *
                                        • Ikke at forveksle med Hexagon Composites i Norge !! Det er IKKE samme selskab.

                                        ===========================================

                                        Er der nogle der er friske på at lave de 2 cases? - for ...

                                        • Atlas Copco (A-aktien)
                                        • Sv. Handelsbanken

                                        111121_Teknisk_status_Sverige_S30_6mar23.jpg

                                        1 Reply Last reply
                                        5
                                        • S Offline
                                          S Offline
                                          Simonster
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #283

                                          Atlas Copco - Industrial - Sverige Large Cap
                                          Revenue Q4 2022: 40.054 mSEK 35,6%
                                          Profit Q4 2022: 6.055 mSEK 23,8%
                                          Profit margin: 15,1%
                                          RSI: 56,56 (↑)
                                          MACD signal: BUY

                                          111127_ATCO_B_2023_03_07_08_59_58_5ba67.png

                                          1 Reply Last reply
                                          5

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger