Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Har AMBU skuffet for sidste gang?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
32 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • U Offline
    U Offline
    Urban
    wrote on sidst redigeret af
    #7

    Salget af endoskoper voksede tocifret

    Ambu solgte 442.000 endoskoper i fjerde kvartal af det skæve regnskabsår 2021/22.
    Salget for perioden er en stigning fra de 393.000 enheder, der blev solgt i samme kvartal året forinden.

    Der var ifølge estimater indsamlet af Ambu selv ventet et samlet salg på 413.263 endoskoper. For året var forventningen 1.676.263 endoskoper.

    MarketWire

    1 Reply Last reply
    3
    • TheNoteT Offline
      TheNoteT Offline
      TheNote
      wrote on sidst redigeret af
      #8

      Stort misforhold mellem vækst og pris. Det ser ikke godt ud, ganske enkelt ! Om et år ? Eller to ?

      Aktien bør "re-prises", ganske enkelt. I nærheden af kurs 50-60 og er absolut ikke købsmoden foreløbig. Imho.

      Pas på US reaktion kl. 15.30 ..

      mvh

      1 Reply Last reply
      6
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #9

        Enig, hvis man kan samle den op omkring kurs 50-60

        1 Reply Last reply
        3
        • T Offline
          T Offline
          TOPspiller
          wrote on sidst redigeret af
          #10

          Jeg solgte for hurtigt, men dette var hvad jeg frygtede. Syntes den er alt for dyr og vi skal tilbage til year low før den bliver interessant igen. Den kan samles meget billigere op fremadrettet vil jeg tro.

          1 Reply Last reply
          6
          • U Offline
            U Offline
            Urban
            wrote on sidst redigeret af
            #11

            Fik foreløbig købt lidt på kurs 82,75-82,90;-)

            1 Reply Last reply
            2
            • U Offline
              U Offline
              Urban
              wrote on sidst redigeret af
              #12

              Ambu er formentlig den mest volatile aktie i C25.

              1 Reply Last reply
              3
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #13

                En fin pris. Men pas på du ikke bliver for grådig. Ambu har længe været alt, alt for dyr, og det regnskab har ikke gjort den mindre dyr. Jeg kan godt frygte den kan lave et nyt low

                1 Reply Last reply
                4
                • U Offline
                  U Offline
                  Urban
                  wrote on sidst redigeret af
                  #14

                  Ambu steget ca. 10% i den seneste måned, hvis den nuværende bund på ca. 85,50 holder.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #15

                    Ambu var på min kurve lige over 60 ultimo september. En voldsom (og uforståelig) stigning, som også forklarer hvorfor jeg spekulerede lidt i om nogen evt kunne finde på at sende den endnu højere på de positive elementer der trods er i regnskabet.

                    Men når jeg tænker i nyt low, så skyldes det også at vi måske/måske ser ind i periode hvor markedet måske finder ud af at det reagerede lidt for hurtigt, lidt for positivt på et enkelt inflationstal. Mener det var Danske Bank der i går talte om at vi endnu ikke har set bunden.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #16

                      Ambu/Sydbank: Positive islæt i strategien - prognose kan skuffe

                      15/11 09:34

                      (Korr: Antal nedjusteringer i år rettet i ottende afsnit)

                      Der er både positiv og negativ læsning for investorerne i Ambus årsregnskab for 2021/22. Mens medicoselskabets forventninger til 2022/23 er til den svage side, er der flere positive elementer i den nye strategi, "Zoom In".

                      I fjerde kvartal leverede præsterede Ambu, nogenlunde som analytikerne havde forudset.

                      Det vurderer Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft Hansen over for MarketWire.

                      Ambu har i sin prognose for 2022/23 fremsat en forventning om en organisk vækst på 5-8 pct. og en EBIT-margin på 3-5 pct. Det var ifølge senioranalytikeren lidt svagere end konsensus blandt analytikerne. Selv havde han ventet en organisk vækst på 7-11 pct. og en EBIT-margin på 5-8 pct.

                      En forklaring på forventningsspændet kan være, at Ambu vil bryde med tendensen i 2021/22, hvor selskabet måtte nedjustere ad flere omgange.

                      • Den fremsatte prognose er formentlig en prognose, som er til den konservative side givet Ambus historik i forhold til nedjusteringer de seneste år. Der tror jeg egentlig, at Britt Meelby godt ved, at investortilliden er rigtig vigtig for selskabet, siger Søren Løntoft Hansen.

                      Derfor vurderer senioranalytikeren, at forventningerne er sat, så man "for alt i verden ikke kommer ud og skuffer".

                      I det forgangne regnskabsår nedjusterede Ambu tre gange.

                      Ambu præstede i fjerde kvartal, som analytikerne i store træk havde ventet med en omsætning på 1163 mio. kr., et driftsresultat før særlige poster på minus 7 mio. kr. og et nettounderskud på 130 mio. kr.

                      Der var ventet henholdsvis 1163 mio. kr., minus 7 mio. kr. og minus 164 mio. kr. Den organiske vækst landede på 4 pct. mod ventet 5 pct., og EBIT-marginen før særlige poster endte på minus 0,6 pct. mod ventet minus 0,2 pct.

                      STRATEGI MED POSITIVE ELEMENTER

                      Ambus nye strategi, Zoom In, indsnævrer selskabets fokus til fire kerneområder, der blandt andet tæller pipelinen og en mere fokuseret tilgang til kundesegmentet inden for de enkelte endoskopiområder.

                      • Jeg noterer mig i strategien, at der er nogle positive elementer til den mere fokuserede tilgang inden for de enkelte endoskopiområder, innovation vil koncentrere sig om færre high value-produkter, og inden for mave/tarmendoskopi vil man have en anden form for nichetilgang i stedet for at gå ind i massemarkedet - GI-segmentet, vurderer senioranalytikeren.

                      • Det koster noget at lancere i et massemarked, så det bifalder jeg, tilføjer han.

                      De positive elementer i strategien skal dog også leveres, og det vil de kommende år vise, om Ambu er i stand til, fortsætter Søren Løntoft Hansen.

                      Det positive i strategien sat op mod Ambus svage forventninger vil formentlig trække aktien i hver sin retning fra åbning.

                      • Vi vil formentlig se fluktueringer, der afspejler en årsafslutning som ventet, en guidance, der er sværere end ventet og gøder for, at estimaterne skal ned, men også at regnskabslæserne kan se noget positivt i forhold til Zoom In, vurderer senioranalytikeren.

                      Aktien i Ambu er i 2022 faldet med over 43 pct. Mandag blev den handlet til kurs 98 kr.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • J Offline
                        J Offline
                        joman18
                        wrote on sidst redigeret af
                        #17

                        Nu køber jeg igen til pensionen!

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #18

                          Ambu/CEO: For optimistisk og bredt spændt i 21/22 - overgangsår venter

                          15/11 10:22

                          Et overgangsår venter Ambu i 2022/23, der skal sikre vedvarende, stærk og profitabel vækst, efter at selskabet netop har forladt et tumultarisk forskudt regnskabsår 2021/22 præget af stor makroøkonomisk usikkerhed og flere nedjusteringer til forventningerne som følge deraf.

                          Det siger Ambus administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, i medicoselskabets regnskab for fjerde kvartal og hele perioden 2021/22.

                          Forventningerne var ikke sat med situationen efter covid-19 for øje, siger Ambus topchef, Britt Meelby Jensen, der overtog roret fra Juan Jose Gonzalez i foråret 2022.

                          • Vi var for optimistiske, hvad angår hastigheden for lanceringer i nye segmenter, og vi indregnede ikke præcist situationen efter covid-19, siger hun i regnskabet offentliggjort tirsdag morgen.

                          • På samme tid havde vi investeret på tværs af for mange områder, fortsætter hun.

                          Ambu nedjusterede i det forgangne regnskabsår tre gange. Årets tredje - og mest markante - nedjustering kom, efter at Britt Meelby Jensen overtog topchefposten.

                          Blandt årsagerne til modgang var fortsat nedlukningerne i Kina i forbindelse med smitteudbrud af covid-19. Desuden var selskabet påvirket af makroøkonomisk modvind i form af stigende inflation på råvarer, energi og logistik, volatilitet i forsyningskæderne og personalemangel på hospitalerne.

                          Som konsekvens af udviklingen i 2021/22 har Ambu justeret sit fokus og tilpasset sin forretning i overensstemmelse med markedssituationen.

                          Ambu fastholder sit stærke fokus på projekter med høj værdi, men har nedskaleret sine investeringer, så de er på niveau med industristandarden. Samtidig har Ambu i det forgangne regnskabsår nedskaleret den kommercielle del af forretningen, mens evnen til at yde "førsteklasses kundeservice" er bibeholdt, fremgår det af regnskabet.

                          • I dag har vi nedbragt antallet af udviklingsprojekter i Ambu. Inden for endoskopiløsninger er vores fokus nu på de største værdiskabere inden for de fire store endoskopisegmenter - pulmonologi, urologi, øre-næse-hals og mave-tarm.

                          NY STRATEGI

                          Ligesom Ambus fire endoskopiområder har medicoselskabets nye strategi, Zoom In, også fire fokusområder: Kunder, udførelse, mennesker og bæredygtighed.

                          Det betyder også, at Ambu har indsnævret sin pipeline betydeligt for i stedet at fokusere på færre, men mere indbringende projekter.

                          Desuden indeholder strategien også langsigtede finansielle forventninger.

                          • Med denne strategi vil vi vende tilbage til stærk profitabel vækst. Med fokus på eksekvering sigter vi efter at levere langsigtet vedvarende tocifret omsætningsvækst med løbende opadgående trend i EBIT-marginen mod industriniveauet, skriver Ambu i årsregnskabet.

                          .\˙ MarketWire

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • D Offline
                            D Offline
                            deleted-user
                            wrote on sidst redigeret af
                            #19

                            Ja det var vidst mere opgivelsens suk og ikke håbets.

                            Markedsreaktionen? Er det tegn på desperation eller skuffede aktionærer? Eller var prisen blot sat ineffektivt?

                            Min vurdering 7:58 var da nogenlunde inden for skiven 😉

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • U Offline
                              U Offline
                              Urban
                              wrote on sidst redigeret af
                              #20

                              Short sellers make $70 million as Ambu drops 16%.

                              Link Preview Image
                              Short Sellers Make $70 Million as Ambu, the Danish Medical-equipment Maker Owned by ... - Latest Tweet by Bloomberg | LatestLY

                              The latest Tweet by Bloomberg states, 'Short sellers make $70 million as Ambu, the Danish medical-equipment maker owned by billionaire Niels Peter Louis-Hansen, drops 16% ...' Short Sellers Make $70 Million as Ambu, the Danish Medical-equipment Maker Owned by ... - Latest Tweet by Bloomberg.

                              favicon

                              LatestLY (www.latestly.com)

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • V Offline
                                V Offline
                                VærKritisk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #21

                                Kursstigningen op til regnskabet var voldsom også så voldsom at den var svær at forstå. Når køberne kunne finde anledning til at handle den så meget op så tænkte jeg at der måske ikke skulle så meget til for at de kunne finde på at køre den endnu højere. Men not this time. Jeg ved det ikke, men køberne var måske shortere, der måske dækkede sig ind, bare for en sikkerhedsskyld, kun for nu formentlig at sætte nye shorts.

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  deleted-user
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #22

                                  Kurstigningen har været drevet af "CEO-håb" om, at forretningen kunne ramme tidligere vækstspor ved, at skifte toppen af kransekagen og glemt, at Britt selv var en del af strategien både før og efter sin tiltrædelse som CEO.

                                  Investorer har i min optik, hvilket jeg også har udtrykt under Ambu-chatten glemt, at være kritisk mens de er blevet overvældet over positivisme med den nye CEO.

                                  Nu står selskabet på et nyt "vækstspor", som hvis lykkedes skaber en sundere forretning (læs: med mindre risiko), hvor forventningen er blevet mindre, tilsvarende den mindre forretningsrisiko selskabet har lagt for dagen med cutting cost. Det koster på toppen af kursmålet og dagens 22/23-udsigtsskuffelse overrasker mig ikke.

                                  Leverer Ambu ikke en fremtidig vækst på mere end 10 %, så kan kursen godt begynde, at lede efter kursniveauet 40-50-60.

                                  1 Reply Last reply
                                  6
                                  • D Offline
                                    D Offline
                                    DjengisCash
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #23

                                    "Zoom in" hedder selskabets nye strategi.

                                    Det kan være, at investorerne har gjort det samme med aktiekursen, altså lavet et "Zoom in" på realismen i selskabets fremtidsplaner.

                                    Nærlæsningen har i skrivende stund kostet 17 procent på aktiekursen.

                                    Men en mcap på næsten 20 mia. kr. er stadig i den høje ende, så længe der ikke vises reale fremskridt.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      DjengisCash
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #24

                                      Jeg solgte for en måned siden i kurs 80, altså der hvor den ligger lige nu.

                                      Var ellers ved at blive en smule indebrændt over, at aktien fortsatte nordpå.

                                      Men jeg kan da sige, at jeg tjente en pæn skilling på mit kortvarige ejerskab på cirka en måned.

                                      Regner ikke med at røre aktien igen, da det føles godt at kunne sige, at man har positivt afkast på AMBU 🙂

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • D Offline
                                        D Offline
                                        deleted-user
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #25

                                        Det vækker minder. Solgte i 220 og tænkte det var pokkers, da kursen gik +300. Men logik og tal sagde, at jeg skulle sælge og sådan blev det.

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • J Offline
                                          J Offline
                                          joman18
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #26

                                          Dejligt når aktierne skal tilbagekøbes!

                                          1 Reply Last reply
                                          2

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger