Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Maersk: 3rd Quarter 2022

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
34 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    DjengisCash
    wrote on sidst redigeret af
    #24

    Det giver god mening, for begge parter, at genforhandle kontrakter.

    Kunden får lavere rater nu, men modydelsen er forlængelse af kontrakten, hvor raterne godt nok bliver lavere, men stadig profitable.

    Men den historisk høje indtjening i q3, hvor spotrater er faldet meget, viser, at Mærsk ikke har haft travlt med at genforhandle. Faldet i volumen peger også på, at Mærsk har prioriteret høje rater frem for volumen.

    Men jo tættere vi kommer på kontraktudløb, jo større bliver incitamentet til fremskudt kontraktfornyelse.

    1 Reply Last reply
    2
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #25

      Fint nok. Jeg siger bare hvad jeg tror, og hvad min erfaring er, og den er, at i shipping her sker det forholdsvis ofte, at kontrakter genforhandles. Rater går op og ned, men for den kommende tid lyder den mest på ned, dels fordi nærmest alle centralbanker i verden arbejder på at få sat farten ned, dels fordi der kommer en masse ny kapacitet på markedet.

      1 Reply Last reply
      1
      • D Offline
        D Offline
        DjengisCash
        wrote on sidst redigeret af
        #26

        @Buffet

        Jeg har som mange andre forsøgt at regne det nuværende prissætning hjem.

        Det korte svar er, at det kan jeg ikke, uanset de triste udsigter for indtjening i de kommende år.

        Hvis Mærsk havde investeret hele det enorme overskud i nye skibe, så ville prissætningen give mening, da et stort generelt fald i priserne på containerskibe sikkert vil komme.

        Men Mærsk har været tilbageholdende med bestilling af nye skibe og gælden er negativ med omkring 50 mia kr ved udgangen af Q3. Så stigende renter truer heller ikke selskabet.

        Mit bud er, at prissætningen af Mærsk lige nu er mere "branchespecifik" end "selskabsspecifik".

        Og det fortæller mig, at de forskellige "analytikere", der kaster lavere kursmål på bordet, er nogen dovne hunde, der ikke investerer meget tid på analysen af det enkelte selskab.

        Så jeg ser de nuværende priser som en god anledning til at supplere lidt.

        1 Reply Last reply
        2
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #27

          Jeg tror ikke mærsk decideret siger nej til spotlast, så faldet i volumen kan også skyldes, at der visse steder simpelthen er lidt mindre at sejle med, mere end at det skyldes prioritet på høje rater.

          Mærsk har bestemt ikke travlt med at genforhandle. Det siger næsten sig selv. Og nogle kunder respekterer en kontrakt. De findes. Klart. Andre gør ikke. Her kan indskydes, at jeg ved, at mærsk selv har forlangt kontrakter med underleverandører genforhandlet, så der er grænser for, hvor forarget mærsk og man kan tillade sig at være, fordi en kunde vil genåbne en forhandling. Som raterne har udviklet så er der enorme beløb på spil, så en kunde og en chef der ikke prøver, svigter jo nærmest sit ansvar.

          1 Reply Last reply
          2
          • B Offline
            B Offline
            Buffett
            wrote on sidst redigeret af
            #28

            Forklaringen på, at kursen er lav er jo selvfølgelig, at alle følger fragrateindeksene og tænker, når de dykker voldsomt, så skal Maersk-kursen også dykke. Det er naturligvis en meget naiv måde at analysere aktier på.

            De fleste kigger på kurser (måske endda åndssvag teknisk analyse) og gider ikke kigge i regnskabet.

            ALLE har jo vidst i 2 år, at det her ville ske.
            Fragraterne har udviklet sig præcist som forudset af Maersk og analytikerne. Timingen for dykket blev udskudt fra forår til efterår, men ellers er alt som det skal være.

            1 Reply Last reply
            1
            • B Offline
              B Offline
              Buffett
              wrote on sidst redigeret af
              #29

              Gælden er negativ med meget mere end de 50 milliarder!!
              Læs note 2 og lyt til investorpræsentation!!
              Tilgodehavende er hovedsagligt cash equivalent (short term deposits).

              Det kan ikke være mere sikkert.
              Som en kort amerikansk statsobligation.

              1 Reply Last reply
              1
              • D Offline
                D Offline
                DjengisCash
                wrote on sidst redigeret af
                #30

                Side 4 i regnskabet for Q3:

                Net interest-bearing debt: -6.855 mio. usd.

                1 Reply Last reply
                0
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #31

                  Som jeg siger, så har man altid samarbejds-situationen efter et kontraktudløb at smide på bordet.

                  Hvad angår udvikling i volumen, så falder Mærsk tydeligvis mere end markedet generelt. Så rater betyder mere end markedsandele i den aktuelle strategi. Måske er det ændret efter din tid i Mærsk ?

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • B Offline
                    B Offline
                    Buffett
                    wrote on sidst redigeret af
                    #32

                    På slide 13 i Q3 præsentationen udpensles udregningen:
                    De har taget lease liabilities med (som ikke engang var med på balancen før seneste IFRS), men de offsettes jo af lease aktiverne.

                    Det vigtige er efter mening, hvor meget EKSTRA cash som er på balancen, som ikke er nødvendigt for at balancen er tilpas stærk. Der når vi pr. nytår ekstra cash -= market cap: det er absurd!

                    Et shipping firma skal ikke betale samtlige skibe ud og sætte penge af til leases (husleje i 10 år etc.).

                    Soliditet på ca. 50 % er rigeligt til Maersk. Det får du pr. 1/1, hvis du trækker $32mia cash ud.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • V Offline
                      V Offline
                      VærKritisk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #33

                      Jeg tror mere det skyldes tilfældigheder. Hvis man har plads på skibene og stadig tjener penge på en spotcontainer, hvorfor skulle man så sige nej tak??? Men forklaringen kan jo også være at mærsk ikke er lige så hurtige og villige til at gå ned i pris som nogle af konkurrenterne. Man kan jo se på de rater der kommer ud, at de falder konstant, uge for uge, og ret så meget endda, hvilket også siger noget om at kunderne lige nu kan vinde meget ved at shoppe meget aktivt og spille det ene rederi ud mod det andet.

                      Endelig endelig endelig, siger jeg bare, når Mærsk ikke som tidligere helt bevidstløst bare har bestilt nye og flere skibe, hver gang der har været/er gode tider. På den måde så ja, så signalerer de jo at de ikke for enhver pris vil forsvare markedsandele....inden for en vis grænse, føler jeg trang til at tilføje

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #34

                        Når man kigger på kursen nu, så kan man godt ignorere rateudviklingen. Således sagt, jeg har ikke så meget at indvende mod kursen nu, men alle de kontanter de har, og de store udbytter der venter.

                        Til gengæld kan jeg ikke se det helt store kurspotentiale bl.a fordi der jo altså også er en grænse for, hvor længe man ikke blive ved med at ignorere rateudviklingen. Raterne går op og ned, siger du. Det kan ingen argumentere imod. Som det ser ud lige nu, vil jeg dog mene, at det peger mest ned, hvilket bl.a. skyldes, den recession som en samlet hær af centralbanker synes at insistere på at skabe i deres bestræbelser på at bekæmpe inflationen. Oveni det så kommer der en masse nye skibe. Jeg ved ikke hvor mange der er kommet ud, men for ikke længe siden svarede ordrebeholdningen til 25% af den nuværende kapacitet, og det er altså voldsomt mange skibe.

                        Og modsat tidligere kriser, så tror jeg ikke at centralbankerne denne gang hurtigt vil smide om sig med lave rater og andet stimuli, for at få sat skub i økonomien. Så jeg hælder mest til at vi får en laaaaang sløv genopretning. Men jeg har før taget fejl, og det kan man jo håbe jeg gør igen

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden
                          wrote on sidst redigeret af
                          #35

                          Maersk bliver lige nu "redet" af de lange kontrakter der blev indgået Q4 2021/Q1 2022.

                          Spot priserne er nede med omkring 75% fra toppen og kommer til at falde meget mere endnu, da der kommer rigtig mange nye skibe på et tidspunkt hvor den samlede volume falder. Så det springende punkt er hvor lange de 72% kontrakter rækker. For der bliver nogle giga prisfald når de skal genforhorhandles

                          Jeg tror der venter nogle år som vi oplevede tidligere, hvor alle container selskaberne taber penge på driften. I det lys er det ret godt Maersk har været meget tilbageholdende med nye store skibsordre. Spørgsmålet er måske om Maersk kan finde på at fortage et opkøb af en konkurrent.

                          1 Reply Last reply
                          1

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger