Maersk: 3rd Quarter 2022
-
Fint nok. Jeg siger bare hvad jeg tror, og hvad min erfaring er, og den er, at i shipping her sker det forholdsvis ofte, at kontrakter genforhandles. Rater går op og ned, men for den kommende tid lyder den mest på ned, dels fordi nærmest alle centralbanker i verden arbejder på at få sat farten ned, dels fordi der kommer en masse ny kapacitet på markedet.
-
Jeg har som mange andre forsøgt at regne det nuværende prissætning hjem.
Det korte svar er, at det kan jeg ikke, uanset de triste udsigter for indtjening i de kommende år.
Hvis Mærsk havde investeret hele det enorme overskud i nye skibe, så ville prissætningen give mening, da et stort generelt fald i priserne på containerskibe sikkert vil komme.
Men Mærsk har været tilbageholdende med bestilling af nye skibe og gælden er negativ med omkring 50 mia kr ved udgangen af Q3. Så stigende renter truer heller ikke selskabet.
Mit bud er, at prissætningen af Mærsk lige nu er mere "branchespecifik" end "selskabsspecifik".
Og det fortæller mig, at de forskellige "analytikere", der kaster lavere kursmål på bordet, er nogen dovne hunde, der ikke investerer meget tid på analysen af det enkelte selskab.
Så jeg ser de nuværende priser som en god anledning til at supplere lidt.
-
Jeg tror ikke mærsk decideret siger nej til spotlast, så faldet i volumen kan også skyldes, at der visse steder simpelthen er lidt mindre at sejle med, mere end at det skyldes prioritet på høje rater.
Mærsk har bestemt ikke travlt med at genforhandle. Det siger næsten sig selv. Og nogle kunder respekterer en kontrakt. De findes. Klart. Andre gør ikke. Her kan indskydes, at jeg ved, at mærsk selv har forlangt kontrakter med underleverandører genforhandlet, så der er grænser for, hvor forarget mærsk og man kan tillade sig at være, fordi en kunde vil genåbne en forhandling. Som raterne har udviklet så er der enorme beløb på spil, så en kunde og en chef der ikke prøver, svigter jo nærmest sit ansvar.
-
Forklaringen på, at kursen er lav er jo selvfølgelig, at alle følger fragrateindeksene og tænker, når de dykker voldsomt, så skal Maersk-kursen også dykke. Det er naturligvis en meget naiv måde at analysere aktier på.
De fleste kigger på kurser (måske endda åndssvag teknisk analyse) og gider ikke kigge i regnskabet.
ALLE har jo vidst i 2 år, at det her ville ske.
Fragraterne har udviklet sig præcist som forudset af Maersk og analytikerne. Timingen for dykket blev udskudt fra forår til efterår, men ellers er alt som det skal være. -
-
Side 4 i regnskabet for Q3:
Net interest-bearing debt: -6.855 mio. usd.
-
Som jeg siger, så har man altid samarbejds-situationen efter et kontraktudløb at smide på bordet.
Hvad angår udvikling i volumen, så falder Mærsk tydeligvis mere end markedet generelt. Så rater betyder mere end markedsandele i den aktuelle strategi. Måske er det ændret efter din tid i Mærsk ?
-
På slide 13 i Q3 præsentationen udpensles udregningen:
De har taget lease liabilities med (som ikke engang var med på balancen før seneste IFRS), men de offsettes jo af lease aktiverne.Det vigtige er efter mening, hvor meget EKSTRA cash som er på balancen, som ikke er nødvendigt for at balancen er tilpas stærk. Der når vi pr. nytår ekstra cash -= market cap: det er absurd!
Et shipping firma skal ikke betale samtlige skibe ud og sætte penge af til leases (husleje i 10 år etc.).
Soliditet på ca. 50 % er rigeligt til Maersk. Det får du pr. 1/1, hvis du trækker $32mia cash ud.
-
Jeg tror mere det skyldes tilfældigheder. Hvis man har plads på skibene og stadig tjener penge på en spotcontainer, hvorfor skulle man så sige nej tak??? Men forklaringen kan jo også være at mærsk ikke er lige så hurtige og villige til at gå ned i pris som nogle af konkurrenterne. Man kan jo se på de rater der kommer ud, at de falder konstant, uge for uge, og ret så meget endda, hvilket også siger noget om at kunderne lige nu kan vinde meget ved at shoppe meget aktivt og spille det ene rederi ud mod det andet.
Endelig endelig endelig, siger jeg bare, når Mærsk ikke som tidligere helt bevidstløst bare har bestilt nye og flere skibe, hver gang der har været/er gode tider. På den måde så ja, så signalerer de jo at de ikke for enhver pris vil forsvare markedsandele....inden for en vis grænse, føler jeg trang til at tilføje
-
Når man kigger på kursen nu, så kan man godt ignorere rateudviklingen. Således sagt, jeg har ikke så meget at indvende mod kursen nu, men alle de kontanter de har, og de store udbytter der venter.
Til gengæld kan jeg ikke se det helt store kurspotentiale bl.a fordi der jo altså også er en grænse for, hvor længe man ikke blive ved med at ignorere rateudviklingen. Raterne går op og ned, siger du. Det kan ingen argumentere imod. Som det ser ud lige nu, vil jeg dog mene, at det peger mest ned, hvilket bl.a. skyldes, den recession som en samlet hær af centralbanker synes at insistere på at skabe i deres bestræbelser på at bekæmpe inflationen. Oveni det så kommer der en masse nye skibe. Jeg ved ikke hvor mange der er kommet ud, men for ikke længe siden svarede ordrebeholdningen til 25% af den nuværende kapacitet, og det er altså voldsomt mange skibe.
Og modsat tidligere kriser, så tror jeg ikke at centralbankerne denne gang hurtigt vil smide om sig med lave rater og andet stimuli, for at få sat skub i økonomien. Så jeg hælder mest til at vi får en laaaaang sløv genopretning. Men jeg har før taget fejl, og det kan man jo håbe jeg gør igen
-
Maersk bliver lige nu "redet" af de lange kontrakter der blev indgået Q4 2021/Q1 2022.
Spot priserne er nede med omkring 75% fra toppen og kommer til at falde meget mere endnu, da der kommer rigtig mange nye skibe på et tidspunkt hvor den samlede volume falder. Så det springende punkt er hvor lange de 72% kontrakter rækker. For der bliver nogle giga prisfald når de skal genforhorhandles
Jeg tror der venter nogle år som vi oplevede tidligere, hvor alle container selskaberne taber penge på driften. I det lys er det ret godt Maersk har været meget tilbageholdende med nye store skibsordre. Spørgsmålet er måske om Maersk kan finde på at fortage et opkøb af en konkurrent.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind