Maersk: 3rd Quarter 2022
-
Syntes nu ofte at man ser prissætning er helt skæv. Og mener også at det er tilfældet denne gang. At det sker for så store virksomhed er dog ikke så ofte. Men gode udbytter og er tilbagekøbsprogram skal nok hjælpe på det over tid.
Med de lidt usikre tider vi lever i for tiden, tror jeg det er et fint sted at have nogle af ens penge stående. Går det godt for verdensøkonomien, så kommer det også til at gå godt for Mærsk. Kommer det til at gå dårligt, så er der masser penge til udbytte og tilbagekøb af egne aktier. Når det så vender igen er der 20-30 pct mindre aktier. Til foråret er der allerede ca 9 pct mindre aktier (eller det er egen beholdningen af aktier). Det skal nok komme til at blive okay igen

-
Blandt små selskaber er der ofte skæve prissætninger.
Specielt når markederne crasher generelt.Jeg ser da også mange endnu bedre cases end Maersk blandt de små lige nu.
Der er mange store aktier der er alt for dyre (fx Tesla), men det er sjældent at finde store aktier, der er for billige.
Der er måske milliarder af sikre penge at tjene for en storinvestor på Maersk.
Udbytte og tilbagekøb gør, at man ikke skal vente længe på gevinsten.
-
At markedet er effektivt behøver vel ikke betyde at en aktie til hver en tid er korrekt prissat, især ikke når fremtiden er en del af prissætningen?? Det er vel ikke heller sådan at alle de økonomer, der mener at markedet er effektivt, aldrig tager fejl?
-
Så langt er de nuværende rater heller ikke fra den kedelige bund. Og vel at mærke, det er gået voldsom stærkt med at nå helt derned fra himlen, og raterne falder stadig, hver uge, og ganske meget endda.
Og de lange kontrakter, tjaaa, Skou siger godt nok at de ikke vil genforhandle dem. Jeg tvivler nu personlig stærkt på, at de tør sige nej overfor de store kunder som måtte kræve det. Og da jeg forleden var til en herrefrokost med nuværende og tidligere fine mærsk- titler, så var der ingen der troede på at de tør sige nej, nej, og bare nej til alle.
Om genforhandling så skal man tænke på, at tidligere havde kunderne en meget svag forhandlingssituation, fordi alle skibe i markedet var fulde. Kunderne havde altså intet at true med, de kunne ikke bare sige, at får vi ikke de og de terms, så går vi et andet sted hen, for der var ikke noget andet rederi som havde plads at tilbyde. Den forhandlingssituation er fuldstændig vendt på hovedet nu. Nu er mærsk ikke længere den stærke, lige nu er det kunden der har alle trumfer. De kan få al den plads de vil have andre steder. Så igen, mit bud er at de kommer til at genforhandle en del af de lange kontrakter.
-
Jeg vil dog lige skynde mig at tilføje, at jeg på ingen måde er nervøs for Mærsks næste regnskab.
Som vi også kunne se på gårsdagens kongetal, så er der stadig meget tryk på økonomierne og med det masser at sejle med. Som en supertanker, så er der åbenbart så meget inerti i økonomien, at der skal mere end lidt rentestigninger, inflation og alm. usikkerhed for at bremse den. Men mon ikke the FED vil lykkes med deres forehavende??
Men tiden går jo, og fra den tid hvor de fede kontrakter blev indgået, og især jo fordi aktiemarkedet skuer fremad, så rykker vi konstant tættere og tættere på udsigten som lyder på: lavere volumen, lavere rater både i spot og på kontrakter - og jeg tænker bare at det på et tidspunkt vil påvirke investorerne.
Fortsat god weekend
-
Når kursen ligger hvor den ligger er det efter min mening hamrende uinteressant, hvor spotfragtraterne ligger.
Skulle det interessere mig, ville jeg skulle kunne estimere fragtraterne i 2023 og frem, og det kan ingen!
Det går op og ned og op og ned....Mht. kontrakter så er hele ideen med en kontrakt jo, at man binder sig for en periode. Man kan jo ikke købe fast pris el i 6 måneder og så efter 2 måneder skifte til variabel. Det er jo for søren indregnet i prisen.
Kunderne fik rabat på at indgå langsigtede kontrakter i sommers (halv pris i forhold til spot), det tjente de på først og det taber de på nu.
Selvfølgelig løber kontrakter for en periode, og når den periode slutter, kan man indgå en ny kontrakt til en ny pris.
Sådan er det jo også med el.Så vidt jeg husker er de fleste kontrakter et-årige.
SCFI ligger på 1579 nu og har historisk været under 1000 som jeg husker det.
-
Det giver god mening, for begge parter, at genforhandle kontrakter.
Kunden får lavere rater nu, men modydelsen er forlængelse af kontrakten, hvor raterne godt nok bliver lavere, men stadig profitable.
Men den historisk høje indtjening i q3, hvor spotrater er faldet meget, viser, at Mærsk ikke har haft travlt med at genforhandle. Faldet i volumen peger også på, at Mærsk har prioriteret høje rater frem for volumen.
Men jo tættere vi kommer på kontraktudløb, jo større bliver incitamentet til fremskudt kontraktfornyelse.
-
Fint nok. Jeg siger bare hvad jeg tror, og hvad min erfaring er, og den er, at i shipping her sker det forholdsvis ofte, at kontrakter genforhandles. Rater går op og ned, men for den kommende tid lyder den mest på ned, dels fordi nærmest alle centralbanker i verden arbejder på at få sat farten ned, dels fordi der kommer en masse ny kapacitet på markedet.
-
Jeg har som mange andre forsøgt at regne det nuværende prissætning hjem.
Det korte svar er, at det kan jeg ikke, uanset de triste udsigter for indtjening i de kommende år.
Hvis Mærsk havde investeret hele det enorme overskud i nye skibe, så ville prissætningen give mening, da et stort generelt fald i priserne på containerskibe sikkert vil komme.
Men Mærsk har været tilbageholdende med bestilling af nye skibe og gælden er negativ med omkring 50 mia kr ved udgangen af Q3. Så stigende renter truer heller ikke selskabet.
Mit bud er, at prissætningen af Mærsk lige nu er mere "branchespecifik" end "selskabsspecifik".
Og det fortæller mig, at de forskellige "analytikere", der kaster lavere kursmål på bordet, er nogen dovne hunde, der ikke investerer meget tid på analysen af det enkelte selskab.
Så jeg ser de nuværende priser som en god anledning til at supplere lidt.
-
Jeg tror ikke mærsk decideret siger nej til spotlast, så faldet i volumen kan også skyldes, at der visse steder simpelthen er lidt mindre at sejle med, mere end at det skyldes prioritet på høje rater.
Mærsk har bestemt ikke travlt med at genforhandle. Det siger næsten sig selv. Og nogle kunder respekterer en kontrakt. De findes. Klart. Andre gør ikke. Her kan indskydes, at jeg ved, at mærsk selv har forlangt kontrakter med underleverandører genforhandlet, så der er grænser for, hvor forarget mærsk og man kan tillade sig at være, fordi en kunde vil genåbne en forhandling. Som raterne har udviklet så er der enorme beløb på spil, så en kunde og en chef der ikke prøver, svigter jo nærmest sit ansvar.
-
Forklaringen på, at kursen er lav er jo selvfølgelig, at alle følger fragrateindeksene og tænker, når de dykker voldsomt, så skal Maersk-kursen også dykke. Det er naturligvis en meget naiv måde at analysere aktier på.
De fleste kigger på kurser (måske endda åndssvag teknisk analyse) og gider ikke kigge i regnskabet.
ALLE har jo vidst i 2 år, at det her ville ske.
Fragraterne har udviklet sig præcist som forudset af Maersk og analytikerne. Timingen for dykket blev udskudt fra forår til efterår, men ellers er alt som det skal være. -
-
Side 4 i regnskabet for Q3:
Net interest-bearing debt: -6.855 mio. usd.
-
Som jeg siger, så har man altid samarbejds-situationen efter et kontraktudløb at smide på bordet.
Hvad angår udvikling i volumen, så falder Mærsk tydeligvis mere end markedet generelt. Så rater betyder mere end markedsandele i den aktuelle strategi. Måske er det ændret efter din tid i Mærsk ?
-
På slide 13 i Q3 præsentationen udpensles udregningen:
De har taget lease liabilities med (som ikke engang var med på balancen før seneste IFRS), men de offsettes jo af lease aktiverne.Det vigtige er efter mening, hvor meget EKSTRA cash som er på balancen, som ikke er nødvendigt for at balancen er tilpas stærk. Der når vi pr. nytår ekstra cash -= market cap: det er absurd!
Et shipping firma skal ikke betale samtlige skibe ud og sætte penge af til leases (husleje i 10 år etc.).
Soliditet på ca. 50 % er rigeligt til Maersk. Det får du pr. 1/1, hvis du trækker $32mia cash ud.
-
Jeg tror mere det skyldes tilfældigheder. Hvis man har plads på skibene og stadig tjener penge på en spotcontainer, hvorfor skulle man så sige nej tak??? Men forklaringen kan jo også være at mærsk ikke er lige så hurtige og villige til at gå ned i pris som nogle af konkurrenterne. Man kan jo se på de rater der kommer ud, at de falder konstant, uge for uge, og ret så meget endda, hvilket også siger noget om at kunderne lige nu kan vinde meget ved at shoppe meget aktivt og spille det ene rederi ud mod det andet.
Endelig endelig endelig, siger jeg bare, når Mærsk ikke som tidligere helt bevidstløst bare har bestilt nye og flere skibe, hver gang der har været/er gode tider. På den måde så ja, så signalerer de jo at de ikke for enhver pris vil forsvare markedsandele....inden for en vis grænse, føler jeg trang til at tilføje
-
Når man kigger på kursen nu, så kan man godt ignorere rateudviklingen. Således sagt, jeg har ikke så meget at indvende mod kursen nu, men alle de kontanter de har, og de store udbytter der venter.
Til gengæld kan jeg ikke se det helt store kurspotentiale bl.a fordi der jo altså også er en grænse for, hvor længe man ikke blive ved med at ignorere rateudviklingen. Raterne går op og ned, siger du. Det kan ingen argumentere imod. Som det ser ud lige nu, vil jeg dog mene, at det peger mest ned, hvilket bl.a. skyldes, den recession som en samlet hær af centralbanker synes at insistere på at skabe i deres bestræbelser på at bekæmpe inflationen. Oveni det så kommer der en masse nye skibe. Jeg ved ikke hvor mange der er kommet ud, men for ikke længe siden svarede ordrebeholdningen til 25% af den nuværende kapacitet, og det er altså voldsomt mange skibe.
Og modsat tidligere kriser, så tror jeg ikke at centralbankerne denne gang hurtigt vil smide om sig med lave rater og andet stimuli, for at få sat skub i økonomien. Så jeg hælder mest til at vi får en laaaaang sløv genopretning. Men jeg har før taget fejl, og det kan man jo håbe jeg gør igen
-
Maersk bliver lige nu "redet" af de lange kontrakter der blev indgået Q4 2021/Q1 2022.
Spot priserne er nede med omkring 75% fra toppen og kommer til at falde meget mere endnu, da der kommer rigtig mange nye skibe på et tidspunkt hvor den samlede volume falder. Så det springende punkt er hvor lange de 72% kontrakter rækker. For der bliver nogle giga prisfald når de skal genforhorhandles
Jeg tror der venter nogle år som vi oplevede tidligere, hvor alle container selskaberne taber penge på driften. I det lys er det ret godt Maersk har været meget tilbageholdende med nye store skibsordre. Spørgsmålet er måske om Maersk kan finde på at fortage et opkøb af en konkurrent.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind