Skal vi tro, der bliver krig...???
-
Nu mener Kina at vesten skaber panik. Man må ryste på hovedet over Rusland og Kina.
"
Kina beskylder USA for at optrappe krise i Ukraine
23.2.2022 11.23·Kina beskylder USA for at "forværre spændinger" og "skabe panik" omkring krisen i Ukraine.
Den kinesiske reaktion onsdag kommer kort efter, at USA har bebudet sanktioner mod Rusland. Desuden har USA lovet at forsyne Ukraine med våben.
Kinas kommunistiske ledere har hidtil været noget tilbageholdende i forhold til krisen, hvor Rusland har sendt over 100.000 soldater til landets grænseområder ved Ukraine.
Fra kinesisk side er Vesten blevet kritiseret for at have bebudet nye sanktioner mod Rusland, efter at det har beordret styrker ind i de to ukrainske løsrivelsesregioner, som Moskva har anerkendt som selvstændige stater.
Den amerikanske præsident, Joe Biden, har tidligere understreget, at de bebudede sanktioner kun er en første bølge, som vil blive fulgt op af flere, hvis den russiske præsident, Vladimir Putin, udvider den militære operation ud over de to territorier i Donbass.
Kina siger, at USA med sanktionerne øger spændingerne omkring Ukraine, og Kina mener også, at våbenleverancer til ukrainerne vil forværre disse spændinger yderligere.
-
USA's handlinger øger spændingerne og skaber panik - og det har endda lagt vægt på krigsplaner, siger Hua Chunying, som er talskvinde for Kinas udenrigsministerium.
-
Hvis nogen kaster benzin på bålet og giver andre skylden, så er det uansvarligt og amoralsk, tilføjer hun.
Hun understreger, at Kina opfordrer alle parter til at vise respekt og udvise forståelse for andre legitime bekymringer over sikkerhed.
/ritzau/Reuters
"
-
-
Prøv lige at se dette billede:
https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-absurde-rablende-tale-vendepunkt-lange-epoke-ruslands-herskerEr manden syg i hovedet...? Eller vil han have, at "vi" (dvs. vesten og Ukraine) skal tro det...? En sygeligt paranoid russisk præsident vil jo virke desto mere frygtindgydende.
Jeg beklager i øvrigt, at jeg ikke gjorde det tydeligere i mit første indlæg, at jeg funderede over, om Rusland ville have os til at tro noget - altså bluf. Det er de nemlig ret så gode til, og har gjort det flere gange gennem historien.
Det kan man læse om her: https://www.information.dk/udland/2022/02/oerstroem-moeller-russiske-haer-mester-vildlede-modstandere-putin-goer-ukraine
Og desuden her: https://responsiblestatecraft.org/2022/02/18/why-putin-wont-attack-ukraine-but-will-still-emerge-a-winner/
Men for at komme tilbage til det aktuelle, så tror jeg stadig ikke på en fuldtonet invasion - for den del er bluf, altså "maskirovka".
-
Ja, du, man, os og andre, bliver vist nødt til, at nuancere spørgsmål og svar i denne sammenhæng.
Det kan ikke blot være svar a la, "jeg tror der bliver krig" eller "jeg tror ikke der bliver krig".
Der er krig mellem Ukraine, Rusland, Vesten og Nato. Det kan blive meget meget værre end nu men, at fornægte ordet krig er, at lukke øjnene for virkeligheden.
Syns i øvrigt godt om Vestens strategi og særligt (primært?) US, der har været med på Putins "game plan" og åbenlyst kommenteret Ruslands store skyggespil med øvelsen, der sjovt nok skulle centreres og omslutte det kommende offer.
Tyskland har været fodslæbende og skuffende - lidt som forventet. Men "skuffende" står tilbage som min konklusion.
Danmark? Regeringen og Kofod er rige på ord, men fattig på handling. Nu skal vi i omdrejninger og Nato-samarbejdet skal plejes og hvor meget har det påvirket forsvarsbudgettet siden 2014? Henved 0 %. De fremstår en anelse handlingslammet.
Er det vesten der er klog nok til, at gennemskue skuespillet og andre der føres bag lyset? Eller er vesten ført bag lysten? Hælder mest til den første anskuelse.
Det i øvrigt blevet en underfundig diskussion fordi verden nu fokuserer på, hvor langt Rusland vil gå. Verden(Vest) har nu accepteret, at østdelen af Ukraine nu tilhører Putin, men forsøger, at forudse hvor grænsen så skal gå.
Vil ikke være overrasket, hvis det ender med kamphandlinger i Kiev.
Spændende bliver det også hvordan ex. Norge vil reagere. Vil de synliggøre deres forsatte "vi bestemmer selv, hvem vi arbejder sammen" mens de stift stirrer mod øst?
-
Det går stærkt til morgen - udviklingen pågår, mens jeg forfatter.
Full scale er et eller to skridt nærmere. Manden er jo gal.
Spændende om du revurderer i løbet af dagen doodha
-
Pege fingre? Hvem tænker du mon på?
Du og andre, der måske ikke har lyttet til verdensbilledet de seneste par uger og fornægtet Ukraine-risikoen, kan da starte med, at pege fingre af sig selv.
-
Prøv lige at forklar
-
Det har vist overrasket de fleste at Rusland alligevel angreb - også undertegnede....
Der er forlydender om, at Russerne har som mål at indsætte en "lydig" regering.Jeg er ikke ekspert, og logik kan måske ikke bruges i denne sammenhæng, men hvis udgangspunktet for Putin er at have Ukraine som en "Bufferzone" mod vesten/NATO, så kunne et muligt mål for Putin være, at sætte sig på alt Øst for Djenpr floden. Det vil skære en stor stor luns af Ukraine, men kan også danne en fremtidig klar og ikke mindst naturlig grænse....
Vi må se hvad der sker. Forhåbentlig vælger Ukrinerne at slås for deres land....
-
Der er ikke andet for end, at se tiden an. Tror nu heller ikke, at Putin har en større krig i tankerne, men hans handlinger omkring Ukraine indtil videre, er ufatteligt, uanset forklaringen om bufferzone eller hvad han nu undskylder sig med.
At man er overrasket over resultatet, efter den dokumentation der løbende er tikket ind de seneste 2-3 uger og US der gentagne gange har kommenteret udviklingen dag til dag - at "nu kommer invasionen" - viser sig, at være henved 100 % korrekt i sin analyse.
Jeg er desværre ikke overrasket over dagens udfald - at Putins bluf med en kæmpe international øvelse centreret om Ukraine - ender med invasion af Ukraine og en beretning om, at nazi skal ud af landet og folkemord skal ophøre (!) .... pudsigt sammenfald af begivenheder, der alle peger i samme retning. Så nej, jeg er ikke mere overrasket end, at jeg kan sig, at nærmest alt pegede i den retning og US skrev historien før den udsprang.
-
Ja, Ukraine er nok allerede taget af Putin. Ukrainerne bliver straffet for at "kigge mod vest". Der kan være andre lande Putin kan være interesseret i også at tage.
-
Putin er iskold - han har nok forberedt sig på angreb på østlandene i de 22 år hvor han haft magten. Hvorfor vil østrig og tyskerne ikke blokere rusland adgang til swift? (låst https://borsen.dk/nyheder/udland/analyse-derfor-tover-europas-ledere-med-swift-vaabnet-selvom-krigen-raser-paa-eus-dortrin?utm_source=borsen&utm_medium=row_1&utm_campaign=news_2 )
-
doodha, Mogens Lykketoft er også inde på at Putin må være rablende gal:
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/putin-agerer-nu-totalt-rablendeDet er ikke min opfattelse. Han har bare end anden opfattelse af hvad som gør et land stort.
Han har nok mere læst Carl Schmitt end Gandhi... -
Kina og Rusland handler da bare lidt mere med hinanden. Kina køber hvede af Putin imens han angriber Ukraine: https://www.berlingske.dk/internationalt/kina-godkender-russisk-import-af-hvede-paa-dagen-for-invasion
-
Sanktioner uden fortilfælde.
Nu får Putin hammeren...
Rusland er blevet forment adgang til den Europæiske Melodi Gran Prix, det komme til at ramme hårdt.
" Historien har bevist, at samfund og alliancer bygget på tillid og frihed er modstandsdygtige og succesrige. Og det er netop det, autokraterne frygter. Den Europæiske Union står sammen med Ukraine og dets befolkning. Vi vil fortsat støtte dem. Ukraine vil sejre. "
Ursula von der Leyen, formand for Europa-Kommissionen
-
Putin er trænet i KGB, det gamle sovjetiske bøllebureau og han er et produkt af det gamle kommunistiske sovjet. Da sovjet kollapsede i 1991 ovenpå bl.a. et tabt våbenkabløb til Ronald Reagan, præsident i 1980ernes USA, fik de Jeltsin, der blev valgt men var svag. Putin dukkede op frem mod 2000 og fremstod som et håb i systemet der skulle rejse Rusland igen. Hvis russerne skulle hamle op med USA, ville det aldrig fungere med fortsat kommunistisk økonomisk planøkonomi så Putin har tilladt "noget" økonomisk frihed til borgeren og markedsøkonomi - korruptionen er meget udbredt. Kina har fortsat kommunist partiet men har også tilladt noget økonomisk frihed. De er begge diktaturer og det at Kina ikke tager afstand fra Putins angression er ude i hampen. Putin vil måske gerne generobre alle landene, som sovjet tog under anden verdenskrig men har fået selvstændighed de senere år. Russisk kontrol med de lande vil nok også ramme de iværksættere som vi hører om på tv der lægger deres virksomheder i østeuropa hvor arbejdskraften er billig. Men Putin er meget svært at gennemskue.
-
Melodi grand prix - den gør av

-
Hyst, delvist ja. Et jerntæppe er på vej ned både mellem Rusland og Vesten, men også i østen.
Forskellen er dog at Churchil var bange for at de besejrede tyskere ville benytte et kommunistisk Tyskland til at spille Sovietunionen og Vesten ud mod hinanden for at opnå de bedst mulige forhold for dem selv.Det er vist ikke den store mulighed i dag.
Churchill var en fantastisk taler. Godt at man fik ham bevaret på film. Jeg kan ikke komme på nogen statsleder i dag, som kan give lignende medrivende og præcise taler.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind