skattesystemet
-
Fordelen - i denne forbindelse - er, at man bestemmer selv, om og hvornår man vil have udbetalt sin aktieavance, og om det i givet fald skal være i form af løn eller udbytte.
Hans Christians onkel ville dermed selv kunne selv styre påvirkningen af pensionen, uafhængigt af aktiekurserne.
-
Det er da godt nok noget af en drejning, denne tråd har fået. Den startede med det ret skattetekniske på aktieindkomstbeskatning, når men var på folkepension. Jeg beklager, at jeg aldrig selv har sat mig ordentlig ind i det. Som tråden udvikler sig bliver der motivforsket og til sidt placeret et par stråmænd, noget af en vinkling. Jeg vil helt undlade at blande mig i det skatteteknisk omkring aktiebeskatning.
M.v. Bente
-
Det er vel svært at klandre den nuværende regering specifikt for det, idet det var det samme under den tidligere blå regering.
At regeringen har forslået at hæve aktie beskatningen til 45% er ren og skær strategisk. Det er udelukkende for den kan handles væk igen. For der er KUN Enhedslisten og SF der bakker op op det. Resten vil have skatten ned, og R vil endda komme med et konkret bud på helt ny struktur i løbet af efteråret.
Så det er ren strategisk så det bliver andre partier der kommer til at forslå at beskære rentefradraget i stedet for. Den politiske varme kartoffel som mange er nervøse ved at pille ved, men som i den grad burde helt udfases over en kortere årrække.
-
Reaktionen er vel at forvente, når skattepolitik og socialpolitik blandes sammen på den måde.
Folkepensionen er opdelt i et grundbeløb og et tillæg, hvor tillægget er ment til sikring af de fattigste pensionister.
Så det fremkalder da reaktioner, når de lidt mere velstillede, der har råd til investering i aktier, piver over at miste en del af "tillægget til de fattigste".
-
-
Der er skam en bundgrænse. Du må have indtægter ud over grundbeløb og tillæg på 122.000 kr. før der modregnes.
-
Ved personligt arbejde er bundfradraget korrekt.
Ellers er bundfradraget 89.700 kr. af dine egne pensioner excl. de sociale pensioner.
Med andre ord kan du have en formue på mange millioner kr, og modtage folkepension + tillægget
til folkepensionen. Det der afgør om du skal have
tillægget er egenpensionen plus indtægterne f.eks
renter og aktiegevinster.
Alt andet opererer man med et bundfradrag, men ikke
på aktiegevinsterne. Hvorfor ikke?. -
Formuen har han jo betalt skat af engang. Indtægterne fra formuen reducerer jo hans personlige
tillæg til folkepensionen. -
Hvis han har et overskud på investeringer per år over 56.000kr så er han jo ikke blandt de dårligst stillede dansker hvorfor han naturligvis ikke skal have det fulde tillæg. Sådan har det været under skiftende blå og røde regeringer.
Jeg mener også der burde være en beskæring i grundbeløbet hvis man er velstillet. Men det kommer nok aldrig til at ske
-
Heldigt der findes en masse automatiske beregninger

Hensigten med tillægget til folkepensionen er at hjælpe de ældre årgange som ikke har nået at spare ret meget op i pension inden det blev indført via div overenskomster. Ikke at folk som jeg og sikkert en ret høj andel af PI brugerne også kan få tillægget. De udgifter er meget bedre brugt enten andre steder i socialstaten eller til at reducere div skatter. Herunder aktiebeskatningen.
Det sidste er også noget vi kommer til at drøfte meget mere senere på året når R fremlægger deres forslag til en sanering af hele det område, med afsæt i KRAKAs nylige rapport
-
Det er netop sådanne "automatiske beregninger", der bekymrer mig.

Det går skidt med inddrivelse af skattegæld. Og ejendomsbeskatningen er baseret på 20 år gamle data.
Jeg foretrækker enkle regler. Så må vi leve med, at nogle modtagere får lidt for meget. Til gengæld bliver administrationen billigere.
-
Det er netop en stor forenkling i reglerne KRAKA og R ligger op til. En kæmpe sanering af beskatning af div aktiver.
-
Skattesystemet er ikke logisk.
Ham der har en egenpension over 374.800 kr
om året, bliver beskattet op til 42 procent
af sine aktieindkomster, idet personen ikke er
berettiget til det personlige tillæg til folkepensionen. Derimod personen der ligger under 374.800 kr om året bliver beskattet
af sine aktiefortjenester op til den mar-
ginale skat på 72,9 procent, men er så berettiget til det personlige tillæg. -
Lige præcis det der er super logisk af netop ovenfor nævnte årsag
-
Som sagt, pensionstillægget er et sikkerhedsnet tænkt til de fattigste pensionister.
Man behøver ikke at være finansminister for at regne ud, at indtægterne fra skatterne ikke slår til, hvis ikke der proportionalt må reduceres i ydelserne til de velbjergede borgere.
Så skatten må generelt sættes op for alle, hvis ikke pensionstillægget må røres.
Er det virkelig det du mener ?
-
Jeg synes bare, at aktieinvesteringerne skal
holdes udenfor det sociale tillæg. Iøvrigt
kan man få udbetalt op til ca. 5000 kr. i ud-bytte før modregningen sker, som du ved er
der ingen modreginger i aktiefortjenesterne,
der bliver du allerede beskattet af første krone.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind