skattesystemet
-
Heldigt der findes en masse automatiske beregninger

Hensigten med tillægget til folkepensionen er at hjælpe de ældre årgange som ikke har nået at spare ret meget op i pension inden det blev indført via div overenskomster. Ikke at folk som jeg og sikkert en ret høj andel af PI brugerne også kan få tillægget. De udgifter er meget bedre brugt enten andre steder i socialstaten eller til at reducere div skatter. Herunder aktiebeskatningen.
Det sidste er også noget vi kommer til at drøfte meget mere senere på året når R fremlægger deres forslag til en sanering af hele det område, med afsæt i KRAKAs nylige rapport
-
Det er netop sådanne "automatiske beregninger", der bekymrer mig.

Det går skidt med inddrivelse af skattegæld. Og ejendomsbeskatningen er baseret på 20 år gamle data.
Jeg foretrækker enkle regler. Så må vi leve med, at nogle modtagere får lidt for meget. Til gengæld bliver administrationen billigere.
-
Det er netop en stor forenkling i reglerne KRAKA og R ligger op til. En kæmpe sanering af beskatning af div aktiver.
-
Skattesystemet er ikke logisk.
Ham der har en egenpension over 374.800 kr
om året, bliver beskattet op til 42 procent
af sine aktieindkomster, idet personen ikke er
berettiget til det personlige tillæg til folkepensionen. Derimod personen der ligger under 374.800 kr om året bliver beskattet
af sine aktiefortjenester op til den mar-
ginale skat på 72,9 procent, men er så berettiget til det personlige tillæg. -
Lige præcis det der er super logisk af netop ovenfor nævnte årsag
-
Som sagt, pensionstillægget er et sikkerhedsnet tænkt til de fattigste pensionister.
Man behøver ikke at være finansminister for at regne ud, at indtægterne fra skatterne ikke slår til, hvis ikke der proportionalt må reduceres i ydelserne til de velbjergede borgere.
Så skatten må generelt sættes op for alle, hvis ikke pensionstillægget må røres.
Er det virkelig det du mener ?
-
Jeg synes bare, at aktieinvesteringerne skal
holdes udenfor det sociale tillæg. Iøvrigt
kan man få udbetalt op til ca. 5000 kr. i ud-bytte før modregningen sker, som du ved er
der ingen modreginger i aktiefortjenesterne,
der bliver du allerede beskattet af første krone. -
For det første er siden her til debat om aktier og ikke om politik.
For det andet er det ikke i orden at føre debatten på et forkert grundlag om skat af aktieindkomst.
Den effektive skattesats for den pensionist der beskrives ved trådstart er ca. 60%. Regn selv efter hvis du ikke gider læse og forstå.
-
Nå, hvad med pensionisten der har 10.000.000 kr
i formue,som ikke investerer kan få fuld tillæg
til folkepensionen, idet renten er negativt.
Skattesystemet har ikke fulgt med tiden. Hvem
havde regnet med, at huspriserne skulle stige
de rigtige steder med 1.800.000 kr skattefrit
det seneste år i følge "berlingske tidende".
Derimod bliver arbejdsindkomsterne og afkastet
af investringer brandbeskattet. -
Jeg gider ikke to dage i træk at slette personligt rettede kommentarer i denne tråd. Jeg skal derfor opfordre skribenterne om at være enige om at være uenige. Længere er den ikke. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Helge -
Hvis man har 10 mio. kr. og undlader at investere for at få maksimalt pensionstillæg på 88.000 kr., så er man ikke specielt vaks.
Gns årligt afkast i aktier er ca 700.000 kr., og den negative rente ved indlån slipper du for.
Men spøjst eksempel

-
Jeg kan igen henvise til det ha været sådan i laaaang tid. Men også at R med et kommende kommende skatteudspil vil forsimple en masse skatter
-
kommer du med et Borgerforslag Helge evt. sammen med Nordnet... Kunne være fint med en flad aktieskat på 35-38 % . Det skal være mere simpel , hvis vi vi vil have aktiekultur i dk-Kunne være rart det var danskere der tjente på kursstigninger, fremfor goldman sachs osv...
-
Jeg er bestemt tilhænger af 2 skattesatser så den studerende der investere for 15.000kr ikke bliver beskattet på samme måde som mange af os herinde der investere både 6-7 og 8.cifrede beløb.
Krakas forslag som R vil tage udgangspunkt i foreslår 10% skat op til 120.000kr og 35% skat derover.
Hvis man interessere sig en smule for beskatning, så kan de godt anbefales at læse nedenstående. Der kommer som sagt et konkret forslag fra R senere på året med afsæt i netop vedhæftede rapport
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind